Facebook logó Instagram logó YouTube logó

2019. október 21., hétfő

Film

A cinikus magánhekus – 120 éve született Humphrey Bogart

2019. február 25. Becsült olvasási idő:

Sokszor eszembe jut, vajon a régi jó dolgok valóban annyira jók voltak-e, annyival többet adtak-e az embernek? Vajon a régi filmek, Hollywood aranykorának alkotásai, színészi alakításai, történetei megállják-e a helyüket a mai napig? Nos, aki olvasta az Elfújta a szélről tett megemlékezésünket, nyilván sejtheti a választ, de azért ez közel sem ennyire fekete-fehér. Akadnak filmek, melyek becsületesen és elegánsak képesek öregedni, mondhatni inkább nemesednek, mint korosodnak, és persze akadnak, melyeket jobbára csak az emlékeink szépítenek meg.

Ugyanez igaz a színészi alakításokra is, James Stewart a Szédülésben számomra ma is emlékezetes, James Mason Nemo kapitány szerepében szintén, Clark Gable felejthetetlen Rhett Butlerként, ahogy Marlon Brando és Vivien Leigh is A vágy villamosában, vagy épp Ingrid Bergman a Casablancában. És ha már Casablanca, mindenképpen illeszkedik a sorba az idén már 120 éve született Humphrey Bogart, akinek rövid pályája telis-tele van karakter- és énazonos szerepekkel, és aki épp emiatt a cinikus férfiasság megtestesítőjévé, Hollywood egyik legnagyobb legendájává válhatott.

Az utánozhatatlan kalap és kabát

Az utánozhatatlan kalap és kabát Forrás: medium.com

A karakterdefiniáló önazonosság

Bogart a kortársak elmondásai alapján különös, olykor szűkszavú, de nagyszívű, a barátaiért mindig kiálló, határozott, és olykor túlontúl is őszinte alak volt. Tekintve, hogy saját bevallása szerint is kevés gyengédséget kapott a szüleitől, felnőttkorában ő maga is hasonlóképp viselkedett, kívülről rendkívül tüskés, zárkózott ember benyomását keltette, talán éppen ezért álltak olyan jól neki kezdetben a gengszter, majd később a cinikus magánhekus szerepei. Az olajtól csillámló, szépen fésült haj, a zakó, és az elmaradhatatlan ballonkabát nem csupán kelléke, de mintegy szimbóluma is lett a kemény öklű, férfias hős alakjának, aki dacol mindenféle veszéllyel, úgy szegődik az igazság nyomába.

Legjobb barátai, John Huston, Spencer Tracy, vagy épp Katherine Hepburn mind állítják róla, hogy az általa ikonikussá tett szerepek éppen attól váltak olyan egyedivé, és maradandóvá, mert Bogart mindvégig képes volt önazonos maradni a figurák bőrében. Alakjai megvetik az igazságtalanságot, olykor kíméletlenül őszinte, mégis tépelődő alkatok, akik nem restek a magabiztosság álcája mögé rejteni a saját maguk által gyengeségként definiált érzelmességüket. Amilyen egyszerű, mindennapi emberek voltak ők, olyan volt maga Bogart is, akinek a csillogás, a hírnév, a díjözön mind-mind csupán velejárója, sem pedig dicsősége volt ennek a pályának.

Egyik ikonikus filmje Ingrid Bergmannal, a Casablanca

Egyik ikonikus filmje Ingrid Bergmannal, a Casablanca Forrás: time.com

Klasszikus karakterekhez klasszikus filmek

Bogart, amint – többek közt a Dashiell Hammett regénye alapján készült A máltai sólyom kapcsán – Hollywood aranykorának férfiideáljává vált, és lehetősége adódott megválogatni választott szerepeit, valahogy mindig ráérzett azokra a karakterekre, melyek tovább mélyítették annak a különös, távolságtartó, mégis rendkívül határozott férfinak a képét, mely kialakult róla. Az olyan mozik, mint a legendás Casablanca, a Hosszú álom, A Sierra Madre kincse, vagy épp a Key Largo mind alátámasztották elképesztően mély elhivatottságát szakmája iránt.

A legendák szerint Bogart sosem késett egyetlen forgatásról sem, a forgatások megkezdésekor már 100%-os volt saját szövegtudása, és bármilyen magánéleti, vagy egészségügyi problémák is kínozták, nem hagyta, hogy azok a legcsekélyebb mértékben is nyomott hagyjanak alakításán. Végtelenül tisztelte a közönségét, élvezte, mégis óvatosan bánt a bizalmukkal, és igyekezett minden erejével kiszolgálni őket. Bogie, ahogy a Spencer Tracy-től kapott becenevén hívták, gyakorlatilag mindent igen későn kapott meg az élettől, és talán éppen ezért pontosan tudta, mit jelent a türelem, és mit jelent értékelni azt, amiért az ember keményen megdolgozik.

Oscar-díjas alakítása az Afrika királynőjében

Oscar-díjas alakítása az Afrika királynőjében Forrás: www.nytimes.com

Későn érő típus

És valóban, sok elismerésre érdemes jellemvonása közül kétségkívül kiemelkedett végtelen türelme. Bogart tulajdonképpen 1941 táján futott csak be igazán, hiszen 42 éves volt már, mikor egyazon évben megjelent a Magas Sierra, és A máltai sólyom, mely a legnagyobb sztárok közé katapultálta. 45 évesen, az Ernest Hemingway regényéből készült Szegények és gazdagok forgatásán találta meg az igazi szerelmet, filmbéli partnere, Lauren Bacall oldalán, 49 éves volt, mikor megszületett első gyermeke, és miután már gyakorlatilag mindene megvolt, még szakmai pályafutását is megkoronázta.

1951-ben jelent meg pályafutásának legnagyobb sikerét jelentő filmje, az Afrika királynője. Ezt nem én mondom, Bogart is ezt tartotta saját maga csúcsteljesítményének, a Belga-Kongóban forgatott romantikus-háborús dráma az egyik legkiválóbb a műfajában, mind Bogart, mind filmbéli partnere, Katherine Hepburn kimagasló alakítást nyújt, Bogart pedig egy évvel később, 53 évesen végre átvehette az Oscar-díjat is, mint a legjobb férfi főszereplő. A tudatosság, a türelem, a kitartás és a végtelen és lelkiismeretes munkavégzés iskolapéldája, amely persze ezzel együtt számtalan áldozatot követelt az aranykor csendes, és szerény szupersztárjától.

Bogart, Bacall, és első gyermekük

Bogart, Bacall, és első gyermekük Forrás: nypost.com

Bogart öröksége

A korszak legünnepeltebb csillaga gyakorlatilag egész élétében erősen ivott, és cigarettázott, aminek folyományaként 1956-ban nyelőcsőrákot diagnosztizáltak nála. Számtalan műtéten esett át, de a segítség későn érkezett, halál előtti napokban a tőle megszokott sokatmondó szűkszavúsággal csak annyit mondott az őt meglátogató barátjának, Spencer Tracynek, mikor pontosan tudta, hogy ez lesz az utolsó találkozásuk: „Viszlát, Spence.” Kesernyés humorát persze a legvégsőkig megtartotta, függőségéről és betegségéről csak annyit mondott: „Sosem lett volna szabad whiskyről martinire váltanom.” Környezetéről és a világról pedig így gondolkodott: „Az a baj a világgal, hogy mindenki le van maradva pár itallal.

Bogart alakja 1957-es halálát követően leginkább legendás filmbéli figuráinak, és a személyisége körüli legendáknak hála a popkultúra szerves részévé vált, melyben persze nagy szerepe volt az őt tisztelő rajongóknak, és barátainak is. Életéből színdarab is készült, és olyan nagyságok emlékeztek meg róla filmjeikben, mint Jean-Luc Godard, Woody Allen, vagy épp a krimiíró, Lawrence Block. Miután neve gyakorlatilag egybe forrt a film noir műfajával, ha manapság egy ködös utcán vonuló szikár alakot képzelünk el, amint egy bűnügy felderítésén dolgozik, fejében enyhén félrebillentett kalappal, alighanem ma is Humphrey Bogart arcát látjuk magunk előtt. Ez pedig minden egyébnél ékesebb bizonysága annak, milyen fontos alakja is volt a filmtörténelemnek, és mennyire halhatatlan is az a kép, amit ő, fáradtságos, és kitartó munkával épített fel, miközben megtette azt, amire valóban csak a legnagyobbak képesek. Megmaradt annak az egyszerű embernek, aki a zajos sikerek előtt is volt.

Bogart és az Oscar-díj

Bogart és az Oscar-díj Forrás: globalimages.art

 

Tetszett a cikk? Akkor olvasd el ezeket is, és nyomj egy LIKE-ot, hogy ne maradj le a legújabb írásokról!

Őrület és a zsenialitás határán – 90 éve született Stanley Kubrick

A 7 kedvenc filmünk a 120 éve született Alfred Hitchcocktól

Aki inni adott Jézusnak – 10 éve hunyt el Charlton Heston

Kapcsolódó cikkek

Egy másik életben /Forrás: papageno.hu/

2019. október 18.

Film

A karma utolér, avagy kritika az Egy másik életben című filmről

Egy eredeti koncepció, egy felemás megvalósítás.

David Fincher és Gary Oldman együtt dolgozik

2019. október 18.

Hírek

Gary Oldman lesz a főszereplője David Fincher új, életrajzi filmjének

A Hetedik és a Zodiákus rendezője több mint 5 év után készít mozifilmet újra.

Ray Harryhausen

2019. október 17.

Képzőművészet

Ray Harryhausen, és az álomgyár szörnyeinek tengere

A stop-motion keresztapja, aki átformálta Hollywood látványfilmjeit.

2001: Űrodüsszeia

2019. október 15.

Film

Hollywood-i akták 4. – 2001: Űrodüsszeia

Porondon a filmtörténelem legtöbbet elemzett sci-fi története.

Legutóbbi cikkek

Egy másik életben /Forrás: papageno.hu/

2019. október 18.

Film

A karma utolér, avagy kritika az Egy másik életben című filmről

Egy eredeti koncepció, egy felemás megvalósítás.

2001: Űrodüsszeia

2019. október 15.

Film

Hollywood-i akták 4. – 2001: Űrodüsszeia

Porondon a filmtörténelem legtöbbet elemzett sci-fi története.

The Big Bang Theory

2019. október 11.

Film

Nagy bummból nagy reccs – Az Agymenők, és a sitcom alkonya

Idén májusban véget ért a The Big Bang Theory című sorozat.

Donnie Darko

2019. október 9.

Film

10 legendás filmklasszikus, mely csúnyán elhasalt a mozipénztáraknál

Filmek, melyek a büdzséjük ellenére sem találtak utat a nézők szívéhez.

Bohemian Rhapsody vs. Rocketman

2019. október 7.

Film

Párhuzamos életek, avagy miért hitelesebb film a Rocketman a Bohém rapszódiánál?

Az életrajzi musicalek reneszánszának két zászlóshajóját vetettük össze.

Facebook közösség