Kövess minket a Facebookon! Kövess minket az Instagramon! Kövess minket a YouTube-on! Iratkozz fel az Ectopolis hírlevelére! Fogadj értesítéseket az új tartalmakról!

2019. december 10., kedd

Film

A színészkirály tündöklése – 30 éve hunyt el Sir Laurence Olivier

2019. november 27.
Becsült olvasási idő: 6,5 perc

1989. július 11-én a londoni Nemzeti Színház homlokzatán “Lord Olivier 1907-1989” felirat jelent meg, ezzel párhuzamosan egész Angliában, sőt, a világ számos táján egy teljes órára minden színház sötétségbe borult, minden előadás végén egy perces néma tiszteletadással a nézők, az alkotók és a színészek mindannyian a valaha volt egyik legnagyszerűbb színészre emlékeztek, akit a szakma csak a „színészkirályként” emlegetett, és akitől saját szerénységéből fakadóan nem is állhatott volna távolabb ez a fennkölt elismerés.

Hamvait – és ennél nagyobb elismerés nem igazán létezik – a londoni Westminster apátságban helyezték végső nyugalomra, a teljes színházi életre, színpadi megjelenésre, színészi mesterségre gyakorolt elvitathatatlan hatása pedig máig érződik, és érződni is fog, nem hiába nyilatkozta számtalan Oscar-díjas kiválóság a halála után, hogy távozásával minden színész eggyel előrébb léphetett a képzeletbeli ranglistán. 30 éve hunyt el Sir Laurence Olivier.

Sir Laurence Olivier

Sir Laurence Olivier

Nem mindegy, hogy ejtik

Olivier 1907. május 22-én látta meg a napvilágot francia hugenotta eredetű családban, ezért egész életében érzékeny volt rá, hogy megtartsa neve franciás kiejtését, érzékenyen óvva saját gyökereit, és kötődését az ősök szelleméhez. Különös, mennyire korán megmutatkozott lenyűgöző tehetsége és érzékenysége, hiszen 15 évesen már színpadra lépett A makrancos hölgy egyik szerepében, 20 évesen pedig már rendszeresen látható volt a West End színházaiban. Harminc éves sem volt, mikor felváltva keltette éltre Rómeót és Mercutiót a Rómeó és Júlia színpadi adaptációiban, ami ma már talán nem tűnik számottevő dolognak, akkoriban viszont igazi kuriózumnak számított.

Olivier rajongott William Shakespeare művészetéért, úgy tartotta, minden, amit az angol irodalomról tudunk, ott gyökerezik valahol a zseniális drámaíró műveiben, és mindenki, aki manapság angol nyelvterületen művészi pályára adja a fejét, egyértelműen Shakespeare köpönyegéből bújik elő. Fanatikus, ám mégis kimért és józan hozzáállása hamar megmutatkozott, rendkívüli beleérző képessége, szerepátélésének híre pedig hamar elért egészen az aranykorba lépő Hollywoodig. Az 1930-as évek közepétől rendszeresen feltűnt amerikai produkciókban, sőt, 1939-ben már Oscar-díjra is jelölték az Üvöltő szelek főszerepéért.

A Hamlet címszerepében

A Hamlet címszerepében

Shakespeare világa

Olivier rajongása természetszerűen mutatkozott meg művészetében is. Saját maga rendezte, és a főszerepet is eljátszotta a Hamlet és a IV. Henrik filmadaptációiban, előbbi az 1948-as Oscar-gálán az első nem amerikai film lett, mely kiérdemelte a legjobbnak járó aranyszobrot, és szintén jelölték a rendezésért is, a legjobb férfi főszereplő Oscar-díját pedig szintén ő vitte haza. Bár Shakespeare hatását az angolszász és a világirodalomra soha, senki nem kérdőjelezte meg, mégis érdekes, hogy Olivier adaptációja az egyetlen Shakespeare-mű, mely valaha Oscart nyert az álomgyárban.

Az 1950-es évek felemást megítélést hoztak a karrierjében, rendezőként legtöbb alkotása megbukott, vagy kedvezőtlen kritikákban részesült, színészként ugyanakkor itt is csak szuperlatívuszokban beszéltek róla, ugyanakkor abban mindenki egyetértett, hogy viszontagságos házassága nagyban rányomja a bélyegét az egyébként is rendkívül érzékeny ember hírében álló Olivier mindennapjaira, ráadásul olyan színésznőt vett feleségül, aki szakmailag legalább akkora sikereket ért el, mint ő maga, és korának rajongott sztárja volt.

Vivien Leigh társaságában

Vivien Leigh társaságában

Mérgező kapcsolatok

Olivier 1940-ben vette feleségül az akkor már az Elfújta a szél főszerepéért Oscar-díjjal kitüntetett Vivien Leigh-t. Mint a későbbiekben kiderült, a két fiatal akkor már régóta szerelmes volt egymásba, de a stúdiók nem engedték, hogy nyilvánosan is elismerjék kapcsolatukat, tudván, hogy két házasember esetében az nagyban rontaná a cég renoméját. Leigh-ről köztudott volt, hogy bár zseniális színésznő, a forgatásokon nem könnyű együtt dolgozni vele, akaratossága, szélsőséges viselkedése azonban jóval többet rejtett, mint amit esetleg az újságok megírtak akkoriban.

Leigh, aki felnőttkora nagyrészében tuberkulózisban szenvedett, nem sokkal az Olivier-vel kötött házassága után kapta kézhez a diagnózist: mániás depresszió, mely hullámokban jelentkezett. Olivier úgy vélte, talán a közös munka enyhíti majd a kritikus időszakokat, így többször is színpadra álltak együtt a Broadway-n, de a közös munka csak elmérgesítette a viszonyt, nem ritkán felpofozták egymást a színfalak mögött, a feszült hangulat pedig természetesen a produkciókra is rányomta a bélyegét. 1960-as válásuk után is barátok maradtak, nem hiába, miután orvosa holtan találta Leigh-t a lakásában, először Olivier-t hívta fel, aki annak ellenére is azonnal a helyszínre sietett, hogy közben őt magát is prosztatarákkal kezelték.

A Khartoum - A Nílus városa című filmben

A Khartoum – A Nílus városa című filmben

A csúcs

Bár manapság Olivier neve említésekor leginkább neves Shakespeare szerepei ugranak be mindenkinek, ő volt az, aki gyakorlatilag bármit és mindent eljátszott rendkívül hosszúra nyúlt pályafutása során. A Vivien Leigh-től való válása után vette feleségül Joan Plowright-ot és látszólag a nő mellett végre révbeért, amit pályafutásának újabb sikeres és nyugodt szakasza is bizonyított. Az elkövetkező években olyan filmekben tűnt fel, mint a Stanley Kubrick által rendezett Spartacus, a Khartoum – A Nílus városa, ahol Charlton Heston partnereként volt látható, a Maraton életre-halálra, A brazíliai fiúk, A híd túl messze van, vagy a Dracula.

Gyakorlatilag mindegy volt, hogy színpadi produkció, nagyköltségvetésű kosztümös, történelmi dráma, vagy egyszerű tévéfilm, Olivier műfajtól és zsánertől függetlenül is csupán a maximumot várta el saját magától, és jellemző volt rá, hogy soha nem hasonlította saját alakítását máséhoz, mindig önmagához mérte, és általában elégedetlen volt. Később többször is nyilatkozta, hogy vélhetően ez okozta a sikerességét is, és pályája hosszú ívét, hiszen, ahogy mondta, egy színésznek alapvetően három tulajdonsággal kell rendelkeznie, melyek némelyike ráadásul tőle független: tehetség, szerencse és kitartás.

A Hamlet Oscar-díjával

A Hamlet Oscar-díjával

A színpad az örök szerelem

Olivier sosem felejtette el, honnan jött, és akárcsak Alec Guiness, ő is inkább színházi színésznek tartotta saját magát, emiatt még akkor is közel tartotta magához a színpadot, mikor könnyedén megélt volna pusztán a nagyjátékfilmekből is. Olivier volt az Old Vic társigazgatója, majd az újjászerveződő angol Nemzeti Színház első igazgatója is, számtalan darabot állított színpadra, melyek közül saját személyes kedvence egyértelműen Csehov Három nővére volt, de színészként is feltűnt A velencei kalmár, vagy az Othello ikonikus szerepeiben is.

Lenyűgöző tehetsége és szakmája iránti végtelen elkötelezettségének köszönhetően már 40 éves kora előtt lovaggá ütötték (ilyen fiatalon színész addig és azóta sem kapta meg az elismerést), 1970-ben pedig a Lordok Házába is beválasztották első színészként. Lovaggá ütésére Vivien Leigh is elkísérte, olyan büszke volt férjére, hogy ő maga is haláláig használta a Lady Olivier megszólítást. 1984-ben a színészkirály már 77 esztendős volt, de továbbra is fellépett a színházban, az angliai színházak szövetsége pedig azzal szerette volna elismerni, hogy alapított egy díjat: a Laurence Olivier-díj azóta is a brit színházi világ legjelentősebb elismerésének számít.

Az életmű Oscar-díj átvételekor

Az életmű Oscar-díj átvételekor

Akinek nem számított a hírnév

Olivier minden létező díjat elnyert, amit egy színész csak elnyerhet. A teljesség igénye nélkül a tarsolyában ott van egy legjobb filmért járó, valamint a legjobb férfi főszereplő Oscar-díja, 2 Golden Globe- és 2 BAFTA-díj, az Oscar-bizottság életműdíja, összesen 5 db Emmy-díj, egy Arany Oroszlán, 2 David di Donatello-díj, valamint háromszor kapta meg a New York-i Filmkritikusok díját, emellett lovagi, és lord címmel is büszkélkedhetett, de jelleméről mindezeken túl mégis az árulkodik legékesebben, hogy sokszor még azt is határozottan elutasította, hogy „uram”-nak nevezzék: mindig azt kérte „hívj csak Larrynek”.

Olivier harminc éve ment el, utolsó útjára több ezren kísérték el, Temetésén Shakespeare-t olvastak fel, koporsóját Shakespeare-művekben szereplő virágokból – levendulából, majorannából, körömvirágból, százszorszépből, mentából és nárciszból – készült koszorú díszítette. Pályáját, és mesterségét egyszer egy interjúban rendkívül frappánsan foglalta össze, ami megintcsak tökéletesen összefoglalja elegáns, és mély profizmusát. Annyit mondott: „A színész művészete abból áll, hogy megakadályozza a közönséget az ásításban.”

Kapcsolódó cikkek

Mad Max: A harag útja

2019. december 9.

Hírek

Elkészülhet a Mad Max: A harag útjának folytatása

2015 egyik óriási közönségkedvence végre folytatódhat.

Nikola Tesla - Végtelen energia

2019. december 9.

Hírek

Musical érkezik a RAM Colosseumba Nikola Tesláról

Igen színesnek ígérkezik a 2020-as tavaszi színházi naptár is.

Akik már nem öregszenek meg

2019. december 8.

Hírek

A Gyűrűk Ura rendezője dokumentumfilmet készített az első világháborúról

Egy igazán egyedi és kuriózumnak számító kezdeményezés az Oscar-díjas rendezőtől.

Jön a Halálos iramban 5

2019. december 5.

Hírek

Mel Gibson és Danny Glover is visszatér a Halálos fegyver ötödik részében

A 80-as évek egyik kedvenc haver-zsarufilmje is folytatódhat hamarosan.

Legutóbbi cikkek

Apocalypto (2006)

2019. december 4.

Film

Hollywood-i akták 6. – Apocalypto

Hollywood fenegyerekének magnum opusa a történelem mélyére.

Az aranykor legendás eposzai

2019. november 21.

Film

10 legendás, történelmi kalandfilm Hollywood aranykorából

Avagy egy kor, amikor a történelmi eposzok uralták a piacot.

Elfeledett horrorfilmek a 80-as évekből

2019. november 20.

Film

8 elfeledett horrorfilm a 80-as évek VHS-korszakából

Kevéssé ismert „remekek”, mely nem mindig érdemtelenül lettek elfelejtve.

Legendás el nem készült filmek

2019. november 15.

Film

9 hírhedt film, mely óriási siker lehetett volna, de végül sosem készült el

Meg nem született filmek, melyek így is legendává értek.

Facebook közösség