Facebook logó Instagram logó YouTube logó

2019. október 21., hétfő

Film

Hollywood antihősei és az elvek bizarr természete

2019. április 18. Becsült olvasási idő: 5,5 perc

Május 2-án egy rendkívül izgalmasnak ígérkező, filmrészletekkel fűszerezett kerekasztal beszélgetésre készülünk a Lurdy Moziban, ahol az álomgyár filmes pszichopatái kerülnek boncasztalra Doszpot Péter, volt gyilkossági főnyomozó, és Antal Gábor krízisintervenciós tanácsadó szakpszichológus közreműködésével Hollywood gonosztevőinek nyomában címmel, és ennek kapcsán eszünkbe jutott, hogy illene bemelegíteni kicsit a leendő közönséget, így most górcső alá vesszük, vajon ki, és milyen elvek mentén cselekedte mindazokat a borzalmakat, amiket tett.

A kriminológia örök problémája annak tapasztalata, hogy a legtöbb bűnelkövető nem annak a tényét sajnálja, hogy elkövette az adott bűntényt, sokkal inkább azt, hogy nem volt elég óvatos, és emiatt lebukott. Onnantól kezdve, hogy 1969-ben Charles Manson a Beatles-dalszövegeit okolta az általa irányított Tate-LeBianca-gyilkosságok felbujtójaként, az elkövetők mind a valóságban, mind a filmes feldolgozások esetében rendkívül sokrétű, mondvacsinált okokból kovácsolnak elveket maguknak, melyek megmagyarázhatóvá teszi az általuk elkövetett bűntényt. Íme most néhány gonosztevő, akiknek megvolt a maguk indoka a tetteikre.

Hollywood antihősei és az elvek

Hollywood antihősei és az elvek Forrás: AllWallpaper.com

A társadalmi rendszer működésképtelensége

Aki ismeri Batman egyik legfőbb ellensége, Joker eredettörténetét (és hamarosan itt az azt feldolgozó film is, Joaqium Phoenix-szel a főszerepben), az pontosan tudja, hogy a később a káosz ügynökévé váló egykori előadót a regnáló, szenvtelen és nemtörődöm, kirekesztő társadalom, és az abból fakadó milliónyi személyes elfojtás tette azzá, ami. Így aztán gyakorlatilag indokolttá is válik gyökeres szembefordulása Gotham társadalmi rendszerével, etikai és erkölcsi mintaképével, mely lehúzta őt a mélybe. Ahogy már korábban is elemeztük, Joker személyiségjegyei az antiszociális személyiségzavar jellemvonásait tükrözik, ő maga éppoly hideg, ellenséges, és mentes mindenféle empátiától a rendszer felé, amilyen a rendszer volt ővele, célja nem csupán a hatalom megdöntése, de a teljes rendszer átformálása, ami persze egyenesen tükrözné saját korcs lelkivilágát, és így együtt okozná Gotham végzetét.

Joker

Joker Forrás: imdb.com

Légy hű a feljebbvalódhoz

A második világháború, és a holokauszt borzalmai óta foglalkoztatja az embereket a kérdés, vajon ugyanolyan mértékben számítanak-e bűnösnek emberiség ellen elkövetett bűnökben azok, akik kitervelték a „végső megoldást”, és azok, akik „csupán” parancsokat hajtottak végre e borzalmas tettek kapcsán. Bár a nemzetközi jog elkülöníti a kettőt, ahogy az meg is látszott a nürnbergi perben, kétlem, hogy egy jó érzésű ember a kettőt közt markáns különbséget tud tenni, vagy megértést tanúsítani. Így azonban kérdés, hogy vajon Quentin Tarantino Becstelen Brigantyk című remekművének központi náci karaktere, a „zsidóvadász” Hans Landa melyik csoportba is tartozik? Landa látszólag, és saját elmondása szerint is élvezi, amit csinál, és minden erejével azon volt, hogy kiérdemelje csúfnevét, ugyanakkor hűsége annyira már nem erős, hogy a Führer halála után ne tagadná meg a Harmadik Birodalom manipulatív propagandáját, aminek nevében addig eljárt, és kérjen menedékjogot az Egyesült Államok hadseregétől. Landa látszólag egyetlen elve ennek fényében az a gerinctelenség, melynek nevében eljárva pusztán a haszon, és az aktuálisan nagyobb hatalmat gyakorló ország, vagy szövetség ígérete lehet a döntő.

Hans Landa

Hans Landa Forrás: imdb.com

Nem minden ember egyenlő

George Orwell Állatfarmja óta ismerjük a mondást „minden állat egyenlő, de a disznók egyenlőbbek”. Ezt a nem túl igazságos elvet számtalan társadalom fenntartotta az elmúlt évezredek során, mind az ókori, mind a középkori nemzeteknél és birodalmaknál számtalan példát látunk erre, és kimondva, vagy kimondatlanul a mai napig megfigyelhető egyes országokban. Ezt az elvet vette alapul, és fejlesztette tovább John Kramer, azaz a Kirakós-gyilkos a Fűrész filmekben, ő azonban nem bőrszínhez, nemhez, vagy társadalmi pozícióhoz, hanem az élet általa megállapított értékéhez igazította mindezt. Azaz, valaki, aki tisztán éli az életét, nem csap be másokat, nem hazudik, nem él tudatmódosítókkal, jó eséllyel joggal bír ahhoz, hogy éljen. Kramer elvrendszere saját elkeseredettségéből, és halálának közelségéből fakad, ráadásul annyira torz, és olyannyira nem veszi figyelembe az ember valódi természetét, hogy e szerint az elv szerint mindenki bűnös, és egyszer mindenki egy lesötétített fürdőszobában végezheti egy fűrész társaságában.

John Kramer

John Kramer Forrás: imdb.com

A bosszú, mint szilárd elvrendszer

A héten foglalkoztunk már Robert De Niro színészi zsenialitásával, és sokszínűségével, melyre az egyik legjobb példa a Cape Fear – A rettegés foka című film Max Cady-je. Nála eleve nagy kérdés, vajon eredetileg is pszichopata volt-e (szexuális erőszakért ítélték el, ennek fényében erősen valószínű), vagy a 14 évnyi börtön tette azzá, ám szabadulása után többször is bemutatja, miként realizálja saját elméletét a bosszúra vonatkozóan, és onnantól élete vezérelve, és egyetlen célja is ez marad. Max Cady, aki önmagát tanult jogászdoktornak tartja, és nyilvánvalóan rendelkezik is némi tanult intelligenciával, hiszen saját ügyében is ő járt el egykori ügyvédje helyett, gyakorlatilag eggyé válik a jogrendszer döntési és végrehajtási struktúrájával, hiszen ő maga lesz az ügyész, aki rábizonyítja egykori ügyvédjére a bűnösséget, ő a bíró, aki kimondja az ítéletet, és a hóhér is, aki a halálsorra kíséri az elítéltet. Max Cady a filmes pszichopaták prototípusa, aki magán hordozza azok minden ismérvét.

Max Cady

Max Cady Forrás: imdb.com

A pénz, mint vezérelv

Alan Rickmanra manapság már inkább a Harry Potter-sorozat Perselus Pitonjaként emlékeznek, holott az egyik legjellegzetesebb filmes gonosz, a Die Hard első részének Hans Gruberje is a  nevéhez fűződik. Gruber meggyőződéses terrorista, ugyanakkor csak nagyon halványan táplálja valamiféle gyenge ideológiai meggyőződés, az igazi vezérelv a nyereségvágy, mely végül a Nakatomi-pláza elfoglalásához, és 640 millió dollár elrablásához vezeti csapatával együtt. A német férfi azért is rendkívül veszélyes ellenfél, mert veszélyes helyzetekben is megfontolt, és hidegvérű, mindezen túl pedig kimagasló taktikai érzékkel, és munkafegyelemmel bír, melynek hála minden fenntartás nélkül idomult a megváltozott körülményekhez, mikor Bruce Willis karaktere látszólag keresztülhúzza a számításait, mintha a rablás, és a gyilkolás pusztán a napi rutin részét képezné az életében, és mindvégig a végső cél lebeg a szeme előtt.

Hans Gruber

Hans Gruber Forrás: imdb.com

A világmindenség megmentése áldozatokkal

Tekintve, hogy már két hét sincs hátra a Bosszúállók: Végjáték premierjéig, botorság lenne lespórolni a lista végéről az őrült titánt, Thanost, akinek szintén megvan a maga, egyébként meglehetősen logikus elve, mely a tetteit mozgatja. Thanos a túlnépesedett univerzum megmentésére törekszik, méghozzá egy szerinte tökéletesen humánus, és mindenképpen igazságos módszerrel, a teljes populáció megfelezésével. Az már egy másik kérdés, hogy elfogadjuk-e a népírtást, mint a társadalmi rend és létszám szabályozásának eszközét – nyilvánvalóan nem – ráadásul kétségtelen, hogy Thanos esetében az univerzum lakosságának fele pusztán járulékos veszteség, és mellékterméke annak, hogy ezáltal ő válik a mindenség legnagyobb hatalommal bíró lényévé. Különös, Marvel-képre formált messiáskomplexus ez, mely sajnálatos módon beteljesedik a történet végén, hogy aztán hamarosan megtudjuk végre, miként zárul majd a Bosszúállók története.

Thanos

Thanos Forrás: imdb.com

Többet akarsz megtudni Hollywood antihőseinek lélektanáról? Akkor van egy kiváló programajánlatunk a számodra! Gyere és tarts velünk május 2-án a Lurdy Moziban! Jegyek a Ticketportal országos hálózatában IDE kattintva!

Találkozzunk a Lurdy Moziban május 2-án

Találkozzunk a Lurdy Moziban május 2-án

Kapcsolódó cikkek

Egy másik életben /Forrás: papageno.hu/

2019. október 18.

Film

A karma utolér, avagy kritika az Egy másik életben című filmről

Egy eredeti koncepció, egy felemás megvalósítás.

David Fincher és Gary Oldman együtt dolgozik

2019. október 18.

Hírek

Gary Oldman lesz a főszereplője David Fincher új, életrajzi filmjének

A Hetedik és a Zodiákus rendezője több mint 5 év után készít mozifilmet újra.

Ray Harryhausen

2019. október 17.

Képzőművészet

Ray Harryhausen, és az álomgyár szörnyeinek tengere

A stop-motion keresztapja, aki átformálta Hollywood látványfilmjeit.

2001: Űrodüsszeia

2019. október 15.

Film

Hollywood-i akták 4. – 2001: Űrodüsszeia

Porondon a filmtörténelem legtöbbet elemzett sci-fi története.

Legutóbbi cikkek

Egy másik életben /Forrás: papageno.hu/

2019. október 18.

Film

A karma utolér, avagy kritika az Egy másik életben című filmről

Egy eredeti koncepció, egy felemás megvalósítás.

2001: Űrodüsszeia

2019. október 15.

Film

Hollywood-i akták 4. – 2001: Űrodüsszeia

Porondon a filmtörténelem legtöbbet elemzett sci-fi története.

The Big Bang Theory

2019. október 11.

Film

Nagy bummból nagy reccs – Az Agymenők, és a sitcom alkonya

Idén májusban véget ért a The Big Bang Theory című sorozat.

Donnie Darko

2019. október 9.

Film

10 legendás filmklasszikus, mely csúnyán elhasalt a mozipénztáraknál

Filmek, melyek a büdzséjük ellenére sem találtak utat a nézők szívéhez.

Bohemian Rhapsody vs. Rocketman

2019. október 7.

Film

Párhuzamos életek, avagy miért hitelesebb film a Rocketman a Bohém rapszódiánál?

Az életrajzi musicalek reneszánszának két zászlóshajóját vetettük össze.

Facebook közösség