2019. szeptember 15., vasárnap

Geeknosztalgia – A 90-es évek kultikus PC-játékai

Kovács Krisztián
Kovács Krisztián
2018. október 4.

Becsült olvasási idő: 5 perc

Annak, aki velem együtt a 90-es években és a 2000-es évek elején volt gyerek, azt követően pedig nem már igazán követte a PC-játékok, majd az újabbnál újabb konzolok generációinak forradalmát, alighanem ma is jóleső nosztalgiával tekint majd az alábbi játékokra. Ugyan az informatika nem tartozik szorosan az oldal profiljához, mikor nemrég szóba került köztünk fiatalkorunk játékőrülete, úgy döntöttünk, mégis érdemes áldozni rá néhány szót.

Alighanem, aki az eggyel előttem lévő generáció gyermeke, ők az Atarira, vagy a C64-es játékokra, esetleg a játéktermi gépekre tekintenek olyan elfelhősödött tekintettel, mint én az alábbi 10 fős lista tagjaira, és ahogy felelevenítettem az emlékeimet, hirtelen minden bevillan. A bolti, másolt cd-k illata, a rimánkodás, hogy meglegyen a megfelelő gépigény, és ne szaggasson a játék, no meg a düh, amikor már a játék hevében az asztalt vered, mert épp a következő szint előtt gyilkol le az ellenség, te pedig elfelejtettél korábban rámenteni.

Alighanem sokunk polca nézett így ki a 90-es és 2000-es évek fordulóján

Alighanem sokunk polca nézett így ki a 90-es és 2000-es évek fordulóján Forrás: www.shechnews.com

Emlékeztek még? Akkor jöjjön egy kis nosztalgiautazás.

Age Of Empires

Ez a csoda egy valós idejű stratégiai játék első része volt, 1997-ben jelent meg a Microsoftnál. Kétségtelenül a történelmi tárgyú stratégiai játékok egyik leginkább űttörő darabja lett, számos későbbi hasonló kaliberű játékra hatással volt, és ő maga is megannyi folytatást fialt. A játékmenet egy klasszikus civilizáció felépítése körül mozgott, melynek keretében egyjátékos módban is számtalan játéktípust kínált fel, ráadásul igencsak híres volt, kétszintű mesterséges intelligenciájáról. Érdekes, hogy a későbbi folytatásaival összevetve talán ez a nyitó rész kapta a legkevesebb dicséretet, pedig ahogy írtam fentebb, megjelenése a műfaj egyfajta alapkőletétele is volt egyben.

Age of Empires

Age of Empires Forrás: www.kinguin.net

Grand Theft Auto

Nem, ez még nem az, amit a mai fiatalok ismernek, nem a Liberty City, se nem a San Andreas. A legelső DMA Design által fejlesztett és az ASC Games által kiadott játék 1997-ben jelent meg, és még nem teljes 3D-nézettel dolgozott. Karakterünket felső nézetből irányíthattuk, és ahogy későbbi társainál, itt is bóklászhattunk kocsit lopva, ámokfutóként, de persze küldetéseket is teljesíthettünk. A feladatok megközelítőleg hasonlóak voltak, mint a későbbi epizódokban, azzal a különbséggel, hogy talán még nem építettek a főhős köré olyan részletes háttérsztorit, mint pl. a San Andreasban.

Grand Theft Auto

Grand Theft Auto Forrás: medium.com

Duke Nukem 3D

Aki szerette az FPS-típusú játékokat, kétlem, hogy nem kapott rá vagy erre, vagy társaira, pl. a Quake-re. Én most azért az 1996-os harmadik részt cibáltam elő, mert ezt nyüstöltem a legtöbbet, imádtam a faragatlan macsó főszereplőt, ahogy halálosan lazán igyekezett visszaverni a földönkívüliek támadását. Játékmenete, humora és interaktivitása miatt szinte csak pozitív kritikákat kapott, és nagyban hozzájárult az FPS-típusú játékok piacának tágulásához. Sokan minden idők egyik legjobb játékaként tekintenek rá, még úgy is, hogy rendkívüli erőszakossága miatt számos botrány övezte.

Duke Nukem 3D

Duke Nukem 3D Forrás: gametyrant.com

Commandos: Behind Enemy Lines

A taktikai stratégiai játékok, mint a SWAT, a Gangsters, vagy később a Desperados óriási kedvenceim voltak, ezt a rajongást pedig a Commandos sorozat 1998-as első része váltotta ki, mely az Eidos Interakctive gondozásában jelent meg. A II. világháborús akciók végrehajtása, és a kis csapat sokszínű karakterei miatt a teljes sorozat elképesztő népszerűségre tett szert, és további négy részt termelt. Bár az első rész még nem használt 3D motort, mégis ennek a grafikája volt az egyik legszebb és legrészletesebb akkoriban, ráadásul gyönyörűen kacsintott ki olyan klasszikus filmek felé, mint a Navarone ágyúi, vagy a Kémek a sasfészekben.

Commandos: Behind Enemy Lines

Commandos: Behind Enemy Lines Forrás: www.g2play.net

Wolfenstein 3D

Az iD Software 1992-es fejlesztése, mely még ugyan nem használt 3D motort, de hatásokat tekintve mégis úgy tűnt, mintha, ezzel pedig egyértelműen kiugrott a tömegből. A Doom-mal és a Duke Nukemmel együtt az FPS-játékok úttörője, és máig legkultikusabb darabja, amit a későbbiekben természetesen szintén sorozattá bővítettek. Miután főhősünk, aki egy amerikai kém, ezúttal okkult kísérleteket folytató nácikra vadászik, ezért bizonyos helyeken a náci szimbólumokat, vagy az Adolf Hitlert ábrázoló festményeket ki kellett takarnia a készítőknek. Nekem ez volt az első FPS-játékom, miatta vettem meg később a Return to Castle Wolfeinsteint is.

Wolfenstein 3D

Wolfenstein 3D Forrás: imdb.com

Command & Conquer: Red Alert

Nehéz volt választanom, egyrészt mert akkora kedvenc volt a Command & Conquer sorozat, de végül a Red Alert nyert a Tiberian Sun-nal szemben. A CC már az Age of Empires által megkezdett sormintát folytatta kortársaival, többek közt a StarCraft-tal együtt. A történet neve ismét valós idejű stratégia, 1996-ban adta ki a Virgin Interactive, szövetséges csapatok, és szovjet harci alakulatok egymás elleni háborúja, mely egy sokkal kiegyensúlyozottabb játékmenet-elven alapul, mint a korábbi hasonló játékok, hiszen itt jelennek meg az egyénre (csapatokra) szabott erősségek és gyengeségek, és azok fejleszthetősége.

Command & Conquer: Red Alert

Command & Conquer: Red Alert Forrás: youtube.com

Carmageddon

Aki akkoriban egy jót akart zúzni egy nehéz iskolai nap után, annak szinte kötelező volt a Carmageddon-sorozatot ismerni. A Stainless Games fejlesztése 1997 nyarán jelent meg, a PC-világ reakciója volt a Halálfutam című 1975-ös filmre, és az egyik első autós-harcolós játék, mely nem kötött pályán zajlott. Miután a tény, hogy a játékban bárkit halálra gázolhattál, túl durvának hatott, ezért sok országban a járókelőket élőholtakra és robotokra cserélték. Műfajának emblematikus játéka a mai napig, melyet négy folytatás követett.

Carmageddon

Carmageddon Forrás: www.youtube.com

Star Wars: Jedi Knight – Dark Forces

Kétségtelenül a 90-es évek egyik legjobb Star Wars játéka, természetesen a LucasArts kiadásában jelent meg, egy sorozat kezdődarabja, mely 1995-ben került a boltok polcaira. FPS és TPS típusú játék, az egyik legelső, mely tulajdonképpen felvezette és elmélyítette az új Star Wars-trilógia előtti években a sorozat mitológiáját. Kiváló karaktereivel, szerteágazó történetével, és izgalmas küldetéseivel mai napig sokat emlegetett etalonja a George Lucas egykori birodalmához kapcsolódó PC-játékok világának.

Star Wars Jedi Knight: Dark Forces

Star Wars Jedi Knight: Dark Forces Forrás: 576kb.hu

Grim Fandango

A point&click kalandjátékok egyik csúcsa, legalább olyan kultikus darab, mint a Monkey Island-sorozat, vagy a Broken Sword játékok. Eleve hihetetlenül egyedi már az, hogy a játék azték karaktereket kever film noiros háttérrel egy csavaros történetbe ágyazva, és A máltai sólyomtól a Casablancáig számtalan klasszikust megidéz. A LucasArts dobta piacra 1998-ban, és nem véletlen a siker, a játékot ugyanis a legendás játéktervező, Tim Schafer készítette. Az egyik első kalandjáték volt, mely 3D motort használt, és művésziességének hála számtalan díjat nyert el a megjelenést követő években.

Grim Fandango

Grim Fandango Forrás: www.polygon.com

Warcraft II: Tides of Darkness

Bár ez már „csak” második rész, mégis a Warcraft mai napig tartó kultuszához talán ez járult hozzá legerősebben. A nem kevésbé legendás játékfejlesztő cég, a Blizzard által készített folytatás 1995 decemberében jelent meg, az első RTS játék, mely két egérgombos kezeléssel üzemelt, ezzel pedig a stratégiai játékok történelmében új epizódot nyitott, és lényegében az Age of Empires se lenne, ha a 2-es Warcraft nem inspirálja annak alkotóit az új stratégiai megoldások terén, nem mellesleg pedig elindította a Blizzard cég diadalmenetét, melyet egy évvel később a Diablo is megfejelt.

Warcraft II: Tides of Darkness

Warcraft II: Tides of Darkness Forrás: gamesrepublic.com

 

Tetszett a cikk? Akkor olvasd el ezeket is, és nyomj egy LIKE-ot, hogy ne maradj le a legújabb írásokról!

A VHS-korszak 10 kultikus filmes csodája

A science fiction valóra vált jóslatai

Aki csapattá formálta a Bosszúállókat – Jack Kirby művészete

Címkék:

Kapcsolódó cikkek

Könyv jelenik meg a Jóbarátokról

2019. szeptember 4.

Hírek

Könyv jelenik meg a Jóbarátok keveset emlegetett kulisszatitkairól

A popkultúra népszerű kutatója a popkultúra egyik legnépszerűbb szériájáról.

Star Wars kiállítás nyílik

2019. szeptember 3.

Hírek

Szeptember 15-én Star Wars-kiállítás nyílik a Bálnában

Az eredeti filmek díszletei elevenednek meg hamarosan Budapesten.

Skywalker kora

2019. augusztus 26.

Hírek

Itt a Star Wars: Skywalker kora legújabb előzetese

A saga záródarabja ezúttal egy kis nosztalgiával vegyítve.

Legutóbbi cikkek

A TV és tévézés evolúciója

2019. szeptember 12.

Film

Streamszolgáltatók, avagy a sorozatok reneszánsza

A TV nézés evolúciójától a Netflix térhódításának okaiig és hatásaiig.

Ugyanaz a karakter, ezer színben, megunhatatlanul

2019. szeptember 11.

Film

A jóságos pofonosztó, és a szerencsés dilettáns – 90 éves lenne Bud Spencer

A magyarok 3 éve elhunyt barátjára és tisztelőjére emlékezünk.

Képregény, mint komoly irodalom

2019. szeptember 10.

Képregény

5 képregény, mely bizonyítja, hogy a képregény is lehet komoly irodalom

Avagy a kilencedik művészet, és a harc az előítéletek ellen.

Facebook