A Csillagok háborúja jól lehet mára, a Disney kontármunkájának, és a 2000-es évek eleji Lucas-féle előzménytrilógiának hála sokkal inkább afféle kiválóan jövedelmező franchise-üzlet, az eredeti filmtrilógia a rajongók számára manapság is több, és mindig is többet jelent majd, mint egy egyszerű űroperát, ez maga a fiatalságunk, a nosztalgia, annak mozgóképes visszaidézése, amikor még mi is naivan hittünk olyan erényekben, mint az önfeláldozás, vagy a bátorság, és nekünk is legfontosabb érzelmeinket a szerelem, és a barátság töltötte ki.
George Lucas bevallottan számtalan inspirációs forrásból merített ötletet, melyek aztán mind kisebb-nagyobb mértékben jelen vannak az Egy új remény, A birodalom visszavág, valamint A jedi visszatér képsoraiban, egy részük egészen nyilvánvaló áthallás, mások közvetett módon utalnak a nagy ihletőkre, megint mások csupán szimbólumok és utalások rendszerén át kötik össze a filmtörténelem leghíresebb űreposzát a filmkészítés igazi klasszikusaival. Íme most 10 film, melyek nélkül jelenlegi formájában bizonyosan nem létezne a Star Wars univerzum.
A Star Wars alapkoncepciója eleve az eredeti, 1936-os Flash Gordon sorozat újragondolása körül körvonalazódott legelőször, ahol a címszereplő az űrben harcolt a gonosz birodalom ellen, de ezen túl is számtalan hasonlóságot mutat a két széria, mely koncepcióját tekintve akkor különült el végleg, mikor Lucas nem kapta meg az eredeti széria feldolgozásának jogait. Ezen túl az első Star Wars film így is erőteljesen épít az előd vizualitására, mintegy tovább is gondolva azt a 70-es évek technikai színvonalán. Tovább az ismertetőre… >>>
Kurosawa klasszikusa, amit már 1960-ban feldolgoztak vadnyugati környezetbe ágyazva, a Star Wars kapcsán is ad némi áthallást. A Jedi rend, bár táplálkozik a buddhizmusból, vagy a kereszténységből, alapvetően a szamurájok szokásrendszeréből ered, Obi-Wan és Luke kapcsolata, mint mentor és tanítvány, szintén tisztelgés A hét szamuráj előtt, ami végülis nem csoda, hiszen George Lucas maga is számtalan interjúban utalt rá, mennyire rajongással nézte Akira Kurosawa filmjeit. Tovább az ismertetőre… >>>
Leni Riefenstahl, a legendás német rendező 1935-ben alkotta meg kultikus propagandafilmjét a Harmadik Birodalom megrendelésére, ez volt Az akarat diadala. A Star Wars-ban megjelenített komor, egyhangú, és elképesztő fegyelemmel bíró birodalmi erők fő inspirációs forrása éppen az Adolf Hitler által megrendelt, a náci ideológiát és vasfegyelmet heroikus módon megjelenítő Riefenstahl-film a haderő bemutatóját részletező jelenete volt, melyet a J. J. Abrams-féle Az ébredő erő már egészen pofátlan módon és mértékben nyúlt le az Első Rend számára. Tovább az ismertetőre… >>>
Lucas sokszor nevezte Kubrick kultikus klasszikusát, a science fiction filmek alfájának és omegájának egyaránt. A két alkotás közt közvetlen kapcsolat is fellelhető, ugyanis Stuart Freeborn, aki Lucas számára Yoda, Jabba, vagy épp Chewbacca jelmezét tervezte, készítette azokat a majomálarcokat, melyeket Kubrick filmjének első 20 percében láthatunk. Ezen felül Lucas a 2001 Űrodüsszeia makettjeit tekintette mintának az űrben játszódó csatajelenetekhez, és John Williams zeneszerző is azt az egyensúlyt igyekezett megtalálni az űr végtelenje, és a nagyzenekari dallamok közt, ami Kubrick művében olyan elementáris hatást ért el. Tovább az ismertetőre… >>>
Fritz Lang, és a sci-fi egyik első mozgóképes remekművében szintén csak az nem veszi észre a hasonlóságot a Star Wars-szal, aki nem akarja. Kezdjük azzal, hogy C-3PO ihletője egyértelműen a Metropolis Maria nevű robotja, de a filmben ábrázolt disztópikus város hívta életre a Galatikus Birodalom fővárosát, Coruscantot is. A film végén a feltaláló halála és mélybe zuhanása pedig szinte egy az egyben ugyanaz a jelenet, mint A jedi visszatér fináléja, mikor Darth Vader, beteljesítve a próféciát és saját sorsát, a semmibe hajítja az Uralkodót. Tovább az ismertetőre… >>>
John Ford sokat idézett klasszikusa, a western műfaj királyával, John Wayne-el a főszerepben az a történet, melyből többek közt Martin Scorsese is merítette a Taxisofőr történetét, Lucas azonban egészen más rétegeit használta fel a Star Wars-hoz. Itt is megjelenik a kietlen, sivatagi háttér, a naiv, fiatal, jó eszű és ambíciózus farmerfiú, aki idővel hőssé válik, valamint az ő apja, aki gyakorlatilag a bosszú angyalává válik, idézve ezzel A klónok támadása azon jelenetsorát, mikor Anakin Skywalker megtorlásként egy egész tábornyi buckalakót mészárol le. Tovább az ismertetőre… >>>
A gátrobbantók egy idehaza kevésbé ismert második világháborús film, melyben a brit légierő három német kézen lévő gát elleni támadását láthatjuk. A film számtalan jelene mindössze egyetlen pilótfülkében játszódik, az adott karakter arcára fókuszálva, mely beállítás az egyik védjegye is a Star Wars filmeknek, különösen az Egy új remény fináléjában, a lázadók Halálcsillag elleni küzdelménél, de ugyanígy megjelenik mind a régi, mind az új, mind az előzménytrilógiában. Tovább az ismertetőre… >>>
Az egyik legfontosabb inspirációs forrás. Lucas eleve rajongója volt Akira Kurosawa japán történelmi filmjeinek, olyannyira, hogy egyik leghíresebb alkotásának központi magvát egy az egyben emelte át saját történetébe. Kurosawa filmje egy volt tábornok és egy hercegnő harcáról szól, aki mellé odaszegődik segítőnek két ellenséges paraszt. Ebben a négyesben nehéz nem észrevenni Leia hercengő, Obi-Wan Kenobi, Luke Skywalker és Han Solo brigádját, ugyanakkor Lucas szerint a két paraszt, funkcióját tekintve sokkal inkább megfeleltethető R2D2 és C-3PO karakterének. Tovább az ismertetőre… >>>
Ray Harryhausen, a stop-motion vizuális technika úttörője, és legendás alakja volt, a nevével fémjelzett talán leghíresebb epikus, mitológiai mozi pedig az 1963-as Az aranygyapjú legendája. Harryhausen itt számtalan mitológiai lényt élesztett fel, és fejlesztett tovább, és ezek a szörnyek képezték végül az eredeti Star Wars-trilógia szörnyeinek előképét is, ráadásul mindez ugyanazzal a technikával is készült, mint a nagy előd, afféle tisztelgésként Harryhausen stílusteremtő munkássága előtt. Tovább az ismertetőre… >>>
A fénykardpárbajok ihletője a legendás Errol Flynn-féle Robin Hood film, ahol ugyan a főhős jellemvonásaiban némileg közelebb van Han Solo-hoz, ám a párbajok mégis Luke Skywalker mozdulatait idézik. Ugyanakkor érezhető párhuzam fedezhető fel a Mariamet alakító Olivia de Havilland valamint Leia hercegnő hajkoronája közt, John Williams pedig a saga zenei aláfestésének tekintetében, és főleg a zenei momentumok vágása terén a Robin Hood zeneszerzőjét, Erich Wolfgang Korngoldot követte. Tovább az ismertetőre… >>>
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán
A csendes kitartás szobra megküzdött minden sikeréért.
Akikről ritkán emlékszünk meg, pedig a filmek lelkét hozzák létre.
Okos mozik, melyek kidomborítják a sci-fi tudományos oldalát is.
Mennyire hiteles, és vajon miért rajongunk úgy a szériáért?