- Kovács Krisztián
- 2020. október 30. | Becsült olvasási idő: 5,5 perc
Foglalkoztunk már olyan klasszikussá érett filmekkel, melyeket kifejezetten utált a korabeli kritika, és elméláztunk kicsit azon, vajon van-e értelme bármilyen művészeti alkotást objektív szempontok alapján megítélni. Létezik két fokmérő egy-egy film, regény, vagy zenei album esetén, melynek koordinátarendszerében jelenleg a sikerességet mérik. Nem az elismerést, a sikerességet; ez pedig nem más, mint a kritika, és a bevétel. Ha már a kritikán két hete túlestünk, úgy most a bevételt vesszük górcső alá.
20-30-40 éve, akkor még pályájuk elején járó, mára világsztárnak számító rendezők vágtak bele makacsul saját vízióik filmre vitelébe, és előfordult bizony, hogy az érték, és a bevétel fordított arányban állt egymással. Persze, ahogy mondani szokás, az idő majd megoldja, nos, ez esetben így történt, mert a listán szereplő filmek gyakorlatilag mindegyike igazi klasszikusként kerül emlegetésre manapság, holott saját idejükben csúnya pénzügyi bukást mértek a stúdióra, és a forgalmazóra egyaránt.
Terry Gilliam az egyik legegyedibb hangú rendező, akinek műveit egyetlen képkockáról könnyen felismerni, és ez valóban a legnagyobbak sajátja. Drámai, szatirikus és komikus elemekkel átszőtt anti-utópisztikus sci-fije 1985-ben még lenyűgöző látványvilágával együtt is csupán 15 milliót dollár gyártási költséget emésztett fel, ám a meglehetősen egyéni hangú film végül lassan találta meg a célközönségét, és bár manapság igazi kultusz alakult ki körülötte, akkoriban alig 9,9 millió dollárt termelt.
Sergio Leone epikus filmje 1984 egyik legkatasztrofálisabb bukása volt. A monumentális, több évtizedet felölelő eposz fantasztikusan mutatta be a századeleji Amerikát, ráadásul a már kétszeres Oscar-díjas Robert de Niro játszotta a főszerepet a feltörekvő James Woods, valamint Joe Pesci mellett, a film mégis, talán iszonyatos, 3 óra 49 perces hosszának is köszönhetően a 30 millió dolláros gyártási költségből csupán elenyésző 5,3 milliót hozott vissza végül.
Richard Kelly a fiatalok körében hamar nagy népszerűségre szert tett filmje nem csak megmutatta, milyen nagy reménység Jake Gyllenhaal, de fantasztikusan ötvözte a sci-fi, a pszicho-thriller, és az ifjúsági filmek hangulati elemeit, ráadásul feltűnt benne Drew Barrymore, Patrick Swayze, Maggie Gyllenhaal, és Noah Wyle is. Kelly meglehetősen alacsony büdzséből dolgozott, mindössze 4,5 millió dollárt tettek ki a gyártási költségek, de vélhetően épp a melankolikus hangvétel, és a zsánerek keveredése miatt végül még ez sem térült meg, és a film 4,1 millió dolláros bevétellel zárt.
Orson Welles filmklasszikusa 1941-ben került bemutatásra, igen éles kritikáját adta a média hataloméhes gépezetének, és számtalan botrányt szült William Randolph Hearst médiamágnás leplezett életútjának bemutatásával. Welles szerelemprojektje 839 ezer dollárból készült, és bár visszahozott valamivel több, mint egymilliót, összességében Hearst csatározásainak hála igen hamar lekerült a mozivásznakról, mert a médiamogul minden filmszínházat azzal fenyegetett, hogy az ő lapjaiban soha többé nem kapnak hirdetési lehetőséget.
Ridley Scott klasszikusa manapság a sci-fi mozgóképes törtélmének igazi gyöngyszeme, gyakorlatilag minden, a sci-fi filmeket rangsoroló lista élén osztozik a 2001 Űrodüsszeiával, lassan csordogáló története, filozofikus mondanivalója, fantasztikus és szuggesztív látványvilága igazi legendává tette. Ugyanakkor érdekes, hogy a film 1982-ben még a 28 milliós gyártási költségét sem tudta kitermelni a mozipénztáraknál, és végül 26 millió dollárral zárt, és még a harmadik Rocky-film is csúnyán megelőzte.
Múlt héten foglalkoztunk már az idén 25 éves klasszikussal, ami jelenleg az imdb.com szerint a világ legjobb filmje, pedig nem csupán, hogy egyetlen aranyszobrot sem vitt haza 7 Oscar-jelöléséből, de még a mozikasszáknál is csúfosat bukott. Frank Darabont Stephen King-adaptációja összesen 25 millió dollárból készült, de alig 16 milliót hozott vissza. Hihetetlen sikerét a Warner bátor lépésének köszönhette, melynek hála a számtalan, videotékáknak kiküldött VHS után 1995 legtöbbet kölcsönzött filmjévé vált.
A borzalmas magyar cím a valaha készült egyik legfantasztikusabb rajzfilmet takarja. Brad Bird egyedülállóan érett alkotását 1999-ben Magyarországon egyenesen be sem mutatták a mozik, de az Egyesült Államokban is mindössze 23 millió dollárt hozott össze, ami alig a harmadát teszi ki 70 millió költségvetésének. Az ok vélhetően a témában keresendő, bármilyen felemelő történet is kerekedett belőle, az óriásrobot, és az 50-es évek Amerikájában játszódó történet vélhetően valamiféle ponyvaszagú előítéletet keltettek az emberekben.
A horror pápájának tartott John Carpenter talán legjobb filmjét készítette el 1982-ben, a klausztrofób hangulatú testhorror fantasztikus maszkjaival igazi kuriózum, és ma már valódi legenda, ám szerencsétlen időpontban került a vászonra, egyidőben Steven Spielberg E. T. – A földönkívüli című filmjével, mely szintén idegeneket szerepeltetett, de jóval pozitívabb vonatkozásban. Carpenter mozija, mely mindössze 15 millió dollárból készült, a zenéjét pedig a zseniális Ennio Morricone szerezte, végül nagyjából 19,6 milliót hozott, vagyis épp csak túlteljesítette a minimumot.
Hollywoodi rendezők alulértékelt filmjeit összegyűjtő listánkon is helye volt Tim Burton talán legjobb filmjének, mely egyben alighanem pályafutása legérettebb alkotása is. Johnny Depp a megszállott, magát rendezőzseninek képzelő Wood, és Martin Landau, mint a kiégett Lugosi Béla egyszerűen szenzációs, ennek ellenére a film óriási bukás volt 1994-ben, hiszen a 18 milliós gyártási költségből összesen csupán 5,8 millió dollárt volt képes visszatermelni, noha végül az utókor ezt a remeket is felfedezte magának.
Michael Mann 1995-ben elkészítette minden idők legjobb akciófilmjét, a Szemtől szembent. Következő filmjében megtartotta ugyanazt a visszafogott, neo-noir hangulatot, ám a témát a bankrablásoktól a nagyvállalatok hatalmi visszaélése felé tolta el, és ez végül igencsak nagy buktatónak bizonyult. Hiába a kiváló Russel Crowe és Al Pacino, valamint a rendkívül intelligens forgatókönyv, és a finom mondanivaló, a 90 millió dollárból készült film végül összesen csak 60 millió dollárt hozott, így hiába a Szemtől szemben relatív sikere, Mann precizitása sajnos ismét bukást eredményezett.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.
5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán
A csendes kitartás szobra megküzdött minden sikeréért.
Akikről ritkán emlékszünk meg, pedig a filmek lelkét hozzák létre.
Okos mozik, melyek kidomborítják a sci-fi tudományos oldalát is.
Mennyire hiteles, és vajon miért rajongunk úgy a szériáért?