Film

15 ambiciózus színész, aki kipróbálta magát a kamera másik oldalán

Hirdetés

Hollywood egyetlen hatalmas gépezet milliónyi apró fogaskerékkel, melyek lassan, és manapság már – sajnos csupán – a stúdiók gazdasági érdekei mentén forognak, nem pedig az értékteremtés oltárán áldozva. Öröm az ürömben, hogy az álomgyár látszólagos belterjességének pozitív következményei is vannak, azaz, amikor egy-egy színészként korábban akár már kimagaslót is alkotó színészt beengednek a kamera mögé, akkor ő általában – talán presztízsből is – valami egészen különlegeset lesz képes alkotni.

Hollywood gépezetében a határok valamikor a 70-es évek környékén kezdtek elmosódni. Addig is előfordult, hogy egy-egy színész a kamera mögé állt – tipikus példa erre John Huston és Orson Welles – de a határvonalak jóval élesebbek voltak, mint manapság. Az elmúlt 30-40 évben azonban már messze nem számít egyedi esetnek, ha egy színész rendezőnek áll, így aztán most össze is gyűjtöttünk egy 15-ös listát róluk, és mindenkitől ajánlunk is a figyelmetekbe egy-egy kiváló alkotást.

Mel Gibson dirigálja Jim Caviezelt A passió forgatásán

Mel Gibson dirigálja Jim Caviezelt A passió forgatásán

Denzel Washington

Washington generációjának egyik legnagyobb tehetsége, szinte mindegy, hogy történelmi drámáról, maffia- vagy akciófilmről van szó, mindig kitesz magáért. A kamera mögött mégis inkább a kemény, de lélekmelengető drámákat részesíti előnyben. Így van ez a 2016-os Kerítések című színpadi darab szóról-szóra történő filmes adaptációje esetében is, ahol Viola Davis-szel karöltve egy széthulló, ám tűzön-vízen át mégis egymáshoz kapcsolódó család történetét elevenítik fel. Csendes, olykor könnyre fakasztó, máskor lélekmarcangoló darab kitűnő párbeszédekkel.

Denzel Washington a Kerítések forgatásán

Denzel Washington a Kerítések forgatásán

Tom Hanks

Washington kortársa, aki két egymást követő évben vitte haza az Oscar-szobrot, és már egészen fiatalon kipróbálta magát rendezőként, hiszen 1992-ban a Mesék a kriptából című széria első epizódját is ő készítette. Rendezett persze Az elit alakulatban, és a Végtelen szerelmesei című szériában is, első önálló filmje pedig az 1996-os Nyomul a banda volt, mely az 1960-as évek Pennsylvaniájába kalauzolt vissza egy fiatalokból álló banda befutását bemutatva. Jóleső nosztalgiával nyakon öntött időutazás ez, igazi, az 1990-es évekre jellemző családi mozi üdítő történettel, és finom poénokkal.

Tom Hanks a Kémek hídja forgatásán

Tom Hanks a Kémek hídja forgatásán

Edward Norton

Norton az Oscar-díj szempontjából az egyik legjogtalanabbul mellőzött tehetsége a jelenkor Hollywoodjának, akinek mi az Amerikai história X főszerepéért biztosan szobrot adtunk volna. Norton eddig két filmet rendezett, közel 20 év különbséggel, az egyik, az Ég velünk egy kellemes romantikus vígjáték, míg a másik, a tavalyi Árva Brooklyn egy igazi noir, mely egyfajta szerelemprojekt is volt a számára, így nem csupán rendezte, és szerepelt benne, de még a forgatókönyvet is ő írta. Lassú, kimért, és a műfaj szabályait nem feltétlenül betartó darab, de üde színfolt Norton karrierjében.

Edward Norton az Árva Brooklyn forgatásán

Edward Norton az Árva Brooklyn forgatásán

Ed Harris

Harris mostanság a Westworld című sorozatban alakít nagyot, pedig már majdnem elfelejtettük mennyire kiváló karakterszínész, és bizony rendezőnek sem utolsó, ezt bizonyítja a 2000-ben megjelent Pollock című film, melyben az egyik legnagyobb XX. századi amerikai festőnek, Jackson Pollocknak állított emléket, végigkövetve az alkotás folyamatát, és a művész tragikusan rövid, és függőségekkel tarkított életét. Harris a főszerepet is magára vállalta, ami abban az évben rögtön a legjobb férfi főszereplő Oscar-jelölését is meghozta a számára.

Ed Harris az általa rendezett Pollock főszerepében

Ed Harris az általa rendezett Pollock főszerepében

Clint Eastwood

Az idén 90 éves Clint Eastwood a lista egyik nagy öregje, ma már inkább talán rendezőként, mint színészként ismerik el, amiért sokat tett, hiszen a szűkszavú vadnyugati pisztolyhősből, és önfejű zsaruból az egyik legkiemelkedőbb rendezővé vált, aki hiteles krónikása filmjeiben a kisember mindennapos küzdelmeinek legyen szó nincstelen hobókról, háborús veteránokról, vagy egyedülálló anyákról. Eastwood filmjei közül személyes kedvencem a 2008-as Gran Torino, egy felemelő, és tragikus történet a barátságról, a feltétlen bátorságról és a megbocsátás mindent lebíró erejéről.

Tom Hanks és Clint Eastwood a Sully - Csoda a Hudson-folyón forgatásán

Tom Hanks és Clint Eastwood a Sully – Csoda a Hudson-folyón forgatásán

Kevin Costner

Costner egykor Hollywood legnagyobb tehetségének számított, különösen, amikor átnyergelt a rendezői székbe, és 1990-ben elkészítette az egyik legnagyobb western eposzt, a Farkasokkal táncolót. A sereget hátrahagyó, és az indiánok közt újra hazára talált magányos férfi történetét azóta többször viszontláttuk a vásznon (Az utolsó szamuráj), de Costner nem hiába vitt haza két Oscar-díjat is a filmért: érzékeny, és átélhető történet, mely éppen annyira beszél a természeti törvények tiszteletéről, mint az alapvető emberi elfogadásról.

Kevin Costner a Farkasokkal táncoló forgatásán

Kevin Costner a Farkasokkal táncoló forgatásán

Mel Gibson

Gibson igazi akciósztár volt hála a Halálos fegyver-filmeknek és Mad Max szerepének köszönhetően, első rendezése pedig a kor egyik legnagyszabásúbb történelmi drámájává vált, mely gyakorlatilag letarolta a mozikasszákat, és az Oscar-díjkiosztón is remekelt. A rettenthetetlen kapcsán sokszor és sokan elmondták már, hogy számos ponton ferdíti a történelmet, de lendületes tempója, nagyszívű története a bátor skót hazafiak szabadságharcáról, és garantáltan könnyfakasztó fináléja ugyanakkor gyakorlatilag predesztinálta a sikerre.

Mel Gibson A rettenthetetlen forgatásán

Mel Gibson A rettenthetetlen forgatásán

Robert Redford

Redford szintén már egészen korán kezébe vette a gyeplőt, kereken 40 évvel ezelőtt az Átlagemberek című filmmel debütált rendezőként, mellyel azonnal megnyerte a legjobb rendezés Oscar-szobrát is. A Judith Guest regénye alapján készült dráma egy fiatal fiúról szól (a szintén Oscarral jutalmazott Timothy Hutton), aki bátyja halála után keresi az útját, és megkísérel visszarázódni a saját életébe. Kiváló film a veszteség feldolgozásáról, a felnövéssel járó tinédzserproblémákról, és a családi kapcsolatok törékeny mivoltáról.

Robert Redford a kamera mögött

Robert Redford a kamera mögött

Orson Welles

Talán a lista legnagyobb legendája, a problémás színészként, de zseniális és egyéni hangú rendezőként ismert Welles, akinek első filmje, az 1941-es Aranypolgár mindmáig a legfontosabb amerikai filmnek számít Hitchcock Szédülése mellett, ami egy egészen új típusú, a lineáristól eltérő, több rétegben értelmezhető koncepciót honosított meg a filmkészítésben, mondhatni az első mai értelemben vett művészfilmet és szerzői filmet létrehozva William Randolph Hearst médiamágnás életének botrányt keltő átiratával.

Orson Welles az Aranypolgárt forgatja

Orson Welles az Aranypolgárt forgatja

Robert de Niro

De Niro-t sajnos manapság már botrányosan rossz filmekben is viszontlátjuk színészként, de amikor beült a kamera mögé, abból még rossz film nem született. Első saját alkotása az 1993-as Bronxi mese a korszaknak megfelelő kiváló maffiatörténet, második filmje pedig a sztárokat felvonultató 2006-os Az ügynökség, ami lassú és kimért történetmesélése dacára is korhűen mesél a CIA kötelékébe került fiatalember idealizmusának megbicsaklásáról, a hidegháború alatt uralkodó társadalmi paranoiáról, és az igazságért meghozandó áldozatokról.

Robert de Niro az Angyalszív forgatásán Mickey Rourke-al

Robert de Niro az Angyalszív forgatásán Mickey Rourke-al

Ben Affleck

Afflecket a legtöbben maximum középszerű színésznek tartják, ehhez képest rendezőként viszont egészen kimagasló, amit Az Argo-akció című filmjéért kapott Oscar-díj is mutat. Ugyanakkor én most mégis az eggyel korábbi Tolvajok városát ajánlom tőle 2010-ből. Egy újabb „nagy balhé” története, azonban ezúttal cseppet sem az Ocean’s-filmektől megszokott túlzó romantizálással, hanem mélyen karakterközpontú, és lélektanilag hiteles megközelítésben, mely végig egy feszültséggel teli akciódrámát eredményez.

Ben Affleck Az Argo-akciót forgatja

Ben Affleck Az Argo-akciót forgatja

Sean Penn

Penn színészként is kiemelkedő, a 2000-es években mindössze pár esztendő alatt két legjobb férfi főszereplői Oscar-díjat gyűjtött be, ugyanakkor már legnagyobb szakmai sikerei előtt is számtalan rendezést tudhatott maga mögött, köztük Peter Gabriel, vagy Bruce Springsteen klipjeit is. Egyik legjobb rendezése a némileg eklektikus hangvételű 2001-es Az ígéret megszállottja, Dürrenmatt darabjának egyéni feldolgozása a szakmai démonaitól szabadulni képtelen nyugalmazott detektív alakjával, akit Jack Nicholson kelt életre hibátlanul, tovább emelve Penn komor rendezésének fényét.

Sean Penn az Út a vadonba forgatásán

Sean Penn az Út a vadonba forgatásán

Danny deVito

Manapság már kevesebbet hallunk az olasz-amerikai kiválóság felől, aki pont ugyanolyan jó volt az Ikrekben, mint Pingvinként Tim Burton Batman-filmjében. 2001-ben az Erin Brochovich – Zűrös természet című filmért producerként Oscart is nyert, rendezőként pedig kevesebbet emlegetett Hoffa című filmjét ajánlom nektek, melyben Jack Nicholsont dirigálta, aki a nyomtalanul eltűnt szakszervezeti nagyfőnök bőrébe bújt. A Hoffa egy egyenletes színvonalú történelmi dráma a XX. századi amerikai történelem viszontagságos éveiből, mely sajnos kissé elsikkadt a megjelenése évében.

Danny deVito és Arnold Schwarzenegger a Junior forgatásán

Danny deVito és Arnold Schwarzenegger a Junior forgatásán

Tim Robbins

Robbins Sean Pennel karöltve nyerte el az Oscart Clint Eastwood Titokzatos folyó című művéért, rendezőként ugyanakkor már 1986-ban feltűnt a Saturday Night Live egyik epizódjával. Direktorként legjobb filmje kétségkívül a Ments meg, Uram! című 1995-ös dráma a Susan Sarandon által alakított apáca, és a Sean Penn által játszott halálraítélt különös kapcsolatáról, barátságáról. Számtalan rendkívül kemény témát érintő alkotás ez, mely körbejárja a másik lelkének megmentése, és saját hitünk mibenlétének témáját is egy megkapó igaz történeten keresztül.

Tim Robbins a kamera mögött

Tim Robbins a kamera mögött

Ben Stiller

Stiller színészként meglehetősen megosztó személyiség, a kritika sem feltétlenül becsüli sokra, rendezőként ugyanakkor egészen kimagaslót alkotott a 2008-as Trópusi viharral, ahol egy sor sztárt csődített össze, hogy egy gigantikus szatírát forgasson Hollywood mindennapi működéséről, és a csillogás fonákjáról. Lenyűgözően szellemes, aranyköpésekkel dúsított forgatókönyve mellett ugyanakkor valóban görbe tükröt tart az álomgyár elé, és mintegy eltúlzott, de még így is komolyan vehető karikatúrát nyújt át egy a végletekig pénzorientált világról, ahol már mit sem számít az értékteremtés.

Ben Stiller a kamera mögött

Kapcsolódó cikkek

Felejthetetlen filmek a felkelő nap országából

Japán-láz – 10 kihagyhatatlan film a felkelő nap országából

Utánozhatatlan távol-keleti hangulatok egy helyen.

Film

2020. 11. 25.

Fedezd fel Forrestert!

Sorozat reboot készül Sean Connery egyik utolsó filmjéből

Gus Van Sant filmje Sean Connery egyik legjobb időskori szerepformálása volt.

Hírek

2020. 11. 25.

Felkészülés meghatározhatatlan ideig tartó együttlétre

Horváth Lili filmjét nevezi Magyarország az Oscar-díjra

Márciusban derül ki, vajon a végső nevezett öt film között is szerepel-e Horváth Lili filmje.

Hírek

2020. 11. 24.

Filmek, melyek újraírták a történelmet

Változó idővonalak – 7 film, mely újraírta a történelmet

Avagy betekintés Hollywood alternatív idősíkjaiba.

Film

2020. 11. 24.

Hirdetés

Legutóbbi cikkek

Felejthetetlen filmek a felkelő nap országából

Japán-láz – 10 kihagyhatatlan film a felkelő nap országából

Utánozhatatlan távol-keleti hangulatok egy helyen.

Film

2020. 11. 25.

Filmek, melyek újraírták a történelmet

Változó idővonalak – 7 film, mely újraírta a történelmet

Avagy betekintés Hollywood alternatív idősíkjaiba.

Film

2020. 11. 24.

A hosszú álom (1946)

Hollywood-i akták 30. – A hosszú álom (1946)

A film noir kiemelkedő alkotása, a Bogart-Bacall-páros jutalomjátéka.

Film

2020. 11. 23.

Amerika politikai lelkiismerete – A 9 legkiválóbb Oliver Stone-film

A szakasz, Tőzsdecápák, Nixon és még egy sor zseniális alkotás.

Film

2020. 11. 20.

Guillermo del Toro, a szörnykirály

Lidérces mesék mestere – Guillermo del Toro és a szörnyek világa

A rendező történeteiben nem a bizarr külsejű, visszataszító lény, hanem az ember az igazi szörnyeteg.

Film

2020. 11. 13.

Hirdetés