- Koczó Olivér
- 2021. szeptember 21. | Becsült olvasási idő: 6 perc
Az 1986-os A misszió egy történelmi film hitről, megváltásról és politikáról, a főszerepben, olyan kiváló színészekkel, mint Jeremy Irons, Robert de Niro, Aidan Quinn vagy éppen Liam Neeson. A hét Oscar díjra jelölt film, – amiből egyet, a legjobb operatőrnek járó arany szobrot megnyert – az egyik legfontosabb Krisztusi tanról, a szeretetről szól.
Roland Joffé a Gyilkos mezőkkel vált világszerte ismert rendezővé. Második játékfilmjében Pol Pot Kambodzsáját lecserélte a XVIII. századi dél-Amerikára. Az amerikai újságírót pedig egy jezsuita misszionáriusra, aki a helyi guaran indián törzshöz érkezik, Európából, a Szent hitet terjeszteni. Gabriel (Jeremy Irons) az idealista szerzetes, szelídségével hamar elnyeri az indiánok bizalmát, együtt él az őslakosokkal, a bibliából olvas nekik, és segíti az életüket. Egy nap egy Rodrigo Mendosa (Robert de Niro) nevű zsoldos kapitány a törzsből elfog egy tucat embert és a közeli városban húrcolja rabszolgának őket. Mendosa szinte mindenben a szöges ellentéte Gabrielnek, de mégis miután fivérét megöli, lelkiismeretével küszködve, a szerzeteshez fordul segítségért, így lesz végül belőle is szerzetes. A két jezsuita, a hit embere Gabriel és a harc embere Mendosa, önfeláldozása a film végén a hollywoodi filmektől szokatlan lezárást eredményez, – nem adja meg a nézőnek a földi megváltás reményét, amit a hasonló filmektől várnak – s ennek köszönhetően válik még értékesebbé az alkotás.
Joffé filmje már történeténél fogva is számtalan vallási utalást tartalmaz, az olyan egyértelmű jelképektől elkezdve, mint a kereszt, az olyan átvitt, több rétegű jelképekig, mint a tűz és a víz. Nem meglepő hát, hogy a Vatikán is beválasztotta a 45 legjobb vallásos film elismerő listájára. Ám a filmet nem csupán vallási jelképei miatt érdemes megnézni, Chris Menges számtalan díjjal kitüntetett naturalista képi világa, és Ennio Morricone kritikusok által legsikerültebbnek tartott filmzenéje egyaránt klasszikusok közé emeli A misszió c. remekművet.
Mint ahogy már említettem, a rendező számos vallási jelképet, utalást rejtett el a film képi és narratív világában. Az első jelkép maga a főszereplő Gabriel, akinek a neve összecseng Gábriel arkangyaléval, akit Lukács evangéliuma úgy említi, mint Isten hírvivőjét, küldöttjét. S ez a hírvivő szerep illik is a jezsuita szerzetesre, aki Isten igéjét érkezik tanítani a vadonban élő őslakosoknak.
Mendosa kapitány egy kapzsi Istentől elfordult karakter, aki miután megtudja, hogy testvére elszerette tőle szíve asszonyát, a féltékenységén nem képes uralkodni és megöli testvérét. A féltékenységből elkövetett testvérgyilkosság egy szintén ősi keresztény toposzra, Káin és Ábel esetére utal. Ez után az eset után ajánlja fel a szerzetes Mendosanak a reményt a bűnhődésre. Gabriel és a zsoldos együtt kerekednek fel, hogy a világtól elvonulva az őserdőben – újabb bibliai motívum, a békebeli paradicsomi világ idealizált elképzelése – éljenek, tanítsanak és vezekeljenek. Mendosa útja a hegyre Sziszüphoszt, az antik hőst és lehetetlen küldetését idézi, ahogy a rengeteg felesleges holmiját emberfeletti erővel próbálja felvinni a hegyre.
Pusztán érdekesség, de de Niro volt a stábból az egyetlen, aki nem kapott vérhas fertőzést a forgatás során. Ahogy az is a véletlen fintora, hogy Jeremy Irons 1998-an A vasálarcos című Dumas-adaptációban játszott szintén jezsuita szerzetest, Liam Neeson pedig Martin Scorsese 2016-os A némaság című drámájában.
Miután Mendosát felszentelik és az egykori rabszolga kereskedőből szerzetes válik, a film főleg a térségért zajló 1750-es spanyol-portugál politikai csatározásokra fókuszál. A két nagyhatalom, álszent módon az állami katolicizmus mögé bújva, önös gazdasági érdekeiket szem előtt tartva, a pápai állam követét próbálja meg rávenni, hogy az rendelje el a jezsuita missziók felszámolását. Ezáltal elérve a megtérés útjára tért indiánok százait, mint lehetséges rabszolgákat. A végső összecsapás előtt a két főszereplő, Mendosa és Gabriel párbeszédében, a volt zsoldos szerzetes társa áldását kéri, hogy sikerrel lépjen a harctérre.
Ezek után nem meglepő, hogy Gabriel szelíden krisztusi áhítattól fűtve, mondhatni földöntúli nyugalomtól fűtve gyalogol a halálba. Míg Mendosa élete utolsó pillanatáig küzd az indiánokkal váll-váll vetve, a rájuk rontó spanyolokkal. Ez jól érzékelteti a főszereplők habitusából fakadó szembenállást, ahogy a krisztusi tanítások értelmezésbeli lehetőségeiből fakadó különbséget. Amire a film számos plakátja is felhívta a moziba indulók figyelmét annak idején.
A narrátor, vagyis a pápai követ személye megkerülhetetlen, hiszen az ő elmeséléséből – 236 évvel korábbi valós feljegyzésekből – ismerjük az eseményeket. Bibliai párhuzamot mégis nehéz rá találni, ugyanis a bíboros, aki maga is hajdan jezsuita volt, mindaddig, amíg a portugál követ meg nem zsarolja, régi rendje tagjait támogatja a vitában. De a zsarolás után akár Kajafással is lehetne hasonlítani. (bár az is igaz, hogy féltékenység helyett sokkal inkább a saját életben maradása és előmenetele izgatta)
A filmen végig vonul továbbá egy természeti motívumpár is, a tűz és a víz, amikben az érdekes, hogy mindkettő lehet a jó és a rossz motívuma is, s egymás ellentét elemeiként többször is ellenpontozzák egymást, akár csak a bibliában. Elég csak a csipkebokorra utalni, ami ég, de el nem emésztetik, ezek a lángnyelvek jelenítik meg az Ótestamentumban a Szentlélek erejét. Valamint a megváltás útján járó embert nem emészti el a tűz, hanem megtisztítja, mint a tűzben próbált aranyat. Ezt a tisztító próbát a film végén a leégett indián faluból menekülő gyermekek kiállják, egyrészt a gyermeki ártatlanságuknak köszönhetően, másrészt a két szerzetes önfeláldozásának is köszönhetően. S az életet jelképező folyón, meztelen valójukban – akár csak az első emberek a földön – a paradicsomi rengetegbe menekülnek.
Ám ezzel szemben a víz életet, a megtisztulás is jelképezheti. Ahogy ezt a kétarcúságot az őslakókat őrző vízesések példázzák. Gabriel és társai a vízeséssel megküzdve jutnak el a faluba az Isteni tanokat hirdetni, a katonák jórészét a végső csatában pedig pont a vízesés habjai nyelik el végleg. De többször láttatja a rendező, ahogy a bennszülött pogány gyerekek – akik a film végén megmenekülésükkel, a reményt, a hit és a szeretet erejét jelentik – a tiszta vízben fürösztik egymást, ezzel akár az ókeresztény bemerítkezésekre is utalva.
Végezetül még fontos megemlíteni Robert Bolt nevét, aki, mint a film forgatókönyv írója érdekes módon nem volt Oscar-ra még jelölve sem, sőt sajnos íróként sincs igazán jelen a kulturális panteonban.
Valamennyi története a valóságból meríti ihletét, s a remény, hit és szeretet krisztusi értékeit domborítja ki.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.
5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán
A csendes kitartás szobra megküzdött minden sikeréért.
Akikről ritkán emlékszünk meg, pedig a filmek lelkét hozzák létre.
Okos mozik, melyek kidomborítják a sci-fi tudományos oldalát is.
Mennyire hiteles, és vajon miért rajongunk úgy a szériáért?