
- Koczó Olivér
- 2021. augusztus 4. | Becsült olvasási idő: 6,5 perc
1929-ben ítélték oda első alkalommal a mai napig a legrangosabbként számontartott filmes díjat, az Oscar-t. Az első díjazott pedig Emil Jannings volt, akinek A hontalan hősben nyújtott alakítását találták legjobbnak az ítészek. Mégis az utókor szinte alig emlékszik erre a korszakos sikerre, holott a svájci származású német/amerikai színészlegenda nemcsak korának egyik legkiválóbb színésze volt, de sok későbbi méltán híres aktor példaképe is.
A továbbiakban e remek színész két kiemelkedő filmjét – a már említett A hontalan hős-t (1928), és Az utolsó ember-t (1924), – bemutatva kívánom alátámasztani, miért is érdemes olykor a némafilmeket is újra elővenni, még a mai kor emberének is. A két film sokban hasonlít egymásra, nem csupán arra gondolok, hogy mindkettőnek a rendezője német volt (Josef von Sternberg, Friedrich Wilhelm Murnau), s természetesen nem is csak Jannings a közös pont, hanem a korszakra jellemző színészvezetés, és a főszereplő által, oly szabatosan hozott színjátszási technika is.
Emil Jannings, az első Oscar-díjas
Ám még mielőtt bármibe is belekezdenék, fontosnak tartom megjegyezni a két film forgatókönyvíróit. Az utolsó ember forgatókönyvét Carl Mayer, míg A hontalan hősét Herman J. Mankiewicz írták. E két úriember más könyveivel is forradalmit alkotott a filmművészet e korai szakaszában. Érdemes talán megemlítenem, hogy a német expresszionizmus legkiemelkedőbb darabjának, a Dr. Caligari-nak is Mayer felelt a forgatókönyvéért, míg Mankiewicz később olyan filmekkel lesz még ismertebb, mint az Óz, a csodák csodája, Mégis szép a világ, vagy éppen az Az aranypolgár, aminek keletkezéséről, és Mankiewicz alkohollal folytatott önpusztító harcáról David Fincher készített tavaly Gary Oldman főszereplésével egészen kiváló filmet.
Kezdjük is Jannigs egy még Németországban forgatott filmjével, Az utolsó ember-rel. Ez a film egy kamarajáték, viszonylag szűk térben, kevés helyszínen és kevés szereplővel készítették. A készítők célja kettős volt, egyrészt tudatos reakció a kalandfilmek és a monumentális expresszionista filmek túltermelésével szemben. Éppen azt próbálta adni, ami az expresszionizmusból egyre inkább kimaradt: a lelki folyamatok filmszerű ábrázolását, másrészt a korabeli német társadalom adekvát tükrét kívánta felmutatni. Miután a németek szabotálták a háborús jóvátételek kifizetését, s 1923-ban Franciaország megszállta a Ruhr-vidéket, forradalmi helyzet alakult ki Németországban. Ez inflációval, tömeges elbocsátásokkal, és munkanélküliséggel járt. A film a bukott forradalmi helyzet után készült, és ekkor is játszódik: egy korban, mikor a társadalmon apátia, és létbizonytalanság uralkodik. Ez a hangulat, érzelmi élmény tükröződik kiválóan Az utolsó ember-ben. A lecsúszás és a bukás keserűsége, az ellene való lázadás erőtlensége, az álom csillogó kontrasztja, és végül a lelepleződés szégyene és nyomorúsága.
Emil Jannings, az első Oscar-díjas
A kamarajáték kialakulására nagymértékben hatott a német avantgardizmus, és a francia impresszionizmus, mely ekkortájt tűzte ki céljául a film, mint művészet felkarolását. És míg a Dr. Caligari-ban az expresszionizmus inkább csak a grafikai megoldásaiban tükröződött, addig az Utolsó emberben, Carl Mayer már a történetben is ábrázolni óhajtotta az ember belső lelki folyamatait. A rendező a világítási technikával felhasználja az expresszionizmus eredményeit, ezekkel a fény-árnyék játékokkal teremt két külön helyszínt, a portási és a mosdói színtereket, melyek kiválóan viszonyulnak a főszereplő lelki-érzelmi állapotához. A megszégyenülés jelenetében a nevető, majd összefolyó arcok mutatják legjobban a lelki hatás mélységét.
A másik film, A hontalan hős, már Hollywoodban készült. A történet szerint 1928-ban járunk, egy oroszországi emigráns rendező szereplőt keres készülő filmjéhez, melynek témája a Nagy forradalom. A fényképek között lapozgatva egy ismerős arcra bukkan, Sergeus Alexander nagyhercegre, aki mint később kiderül, a rendező oroszországi hányattatásainak főszereplője volt. Mikor a producerek felkeresik, és értesítik Sergeust, hogy milyen munkát tudnának neki kínálni, akkor kezdődik a címszereplőt alakító Emil Jannigs Oscar-díjat érő alakítása. Hasonlóan Az utolsó ember-ben nyújtott alakításához, Jannigs ebből a karakterből is kihozza a legtöbbet. Ahogy az ember nézi a vásznon azt a végletekig meggyötört arcot, maga is átérzi a hazáját elhagyni kényszerült nagyherceg fájdalmát. Jannings nem használ széles, teátrális gesztusokat, mozdulatai finomak és precízek. Egy pillanatra nem esik ki a szerepből, mi pedig a film narratív technikájának hála megtudjuk, hogyan fonódott össze a rendező és a nagyherceg története, valamint fény derül arra is, hogy miért kényszerültek elhagyni a hazájukat a szereplők.
Emil Jannings, az első Oscar-díjas
Amint már említettem, a Hontalan hős forgatókönyvét, Herman J. Mankiewicz jegyzi, aki bő egy évtizeddel később Orson Welles-szel karöltve a filmtörténet sok szempontból – kamerahasználat, színészvezetés, narratíva – forradalmian provokatív forgatókönyvét is írta. De míg Az aranypolgár központi karaktere egy kapzsiságtól megrészegült sajtómágnás, addig a Hontalan hős címszereplője egy végtelenül szimpatikus alak. Erre jön rá a filmbeli rendező is mikor a nagyherceg valóban életét veszti a film forgatása közben. Utolsó perceiben azt kérdezgeti, hogy megnyerték-e a csatát. A segédrendező megkérdezi a végén: „Ki volt ez az öreg ember? Nagyszerű színész volt.” Andrejev, a rendező azt feleli: „Nagyszerű ember volt.”
Jannigs, ebben a filmben is egészen hihetetlen hatásossággal ragadja meg a karakter belső fájdalmait, és szűkös színészi eszközökkel adja át egy olyan ember lelki vívódásait, aki azt volt kénytelen elhagyni, amit mindennél jobban szeretett: a hazáját. A brecht-i iskola, valamint a már említett, különböző európai avantgarde mozgalmak, és a két háború közötti hatalmas német ajkú művésztömegek kiáramlása Hollywoodba, elvitathatatlan hatással voltak egy újfajta, ha tetszik lélektani filmkészítési módszerre.
Emil Jannings, az első Oscar-díjas
Emil Jannings pedig méltán lehetett példaképe a később Konsztantyin Sztanyiszlavszkij színésztechnikai módszerét alkalmazó és követő híres színészeknek. A method acting kialakulása előtt már Emil Jannings elindult egy úton, mely a karakter belső problémáit igyekezett elemezni, megérteni, hogy aztán lényegében belülről azonosulva a szereppel „eljátssza” azt a vásznon. Az utolsó ember méltán került az 1958-as brüsszeli tizenkettők közé, mert lényegileg segített a filmet a művészetek szintjére emelni.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.
5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán
A csendes kitartás szobra megküzdött minden sikeréért.
Akikről ritkán emlékszünk meg, pedig a filmek lelkét hozzák létre.
Okos mozik, melyek kidomborítják a sci-fi tudományos oldalát is.
Mennyire hiteles, és vajon miért rajongunk úgy a szériáért?