- Kovács Krisztián
- 2020. szeptember 9. | Becsült olvasási idő: 6,5 perc
A The Tourist munkacímen futó alkotás egy mestermunka. Legalábbis ezt mondja mindenki, akinek az íróasztalán megfordult, de kétséges, hogy mi nézők valaha is látni fogjuk. A The Tourist ugyanis egyelőre csupán forgatókönyvként létezik, filmtervként, mely idestova 40 éve rója végeláthatatlan útját a leghíresebb hollywoodi stúdiók, producerek és rendezők íróasztalai közt, ám azóta is képtelen volt megtalálni a helyét, manapság pedig már csak úgy hivatkoznak rá, mint minden idők legjobb, és legfontosabb el nem készült sci-fi filmjeként.
40 év óriási idő, amikor a The Tourist szövegkönyve elkészült, a Szárnyas fejvadászt még be sem mutatták, A nyolcadik utas: a halál épp csak megkezdte hosszú útját a popkultúra meghódítása felé, és Stanley Kubrick 2001 Űrodüsszeiáját sem emlegették olyan kultikus alkotásként, mint manapság. Egy szóval nem tudni, miként hatna napjainkban a The Tourist megvalósulást változata, de erre vélhetően már úgysem kapunk választ, mindenesetre érdemes feleleveníteni Hollywood modernkori történetének egyik legnagyobb rejtélyét.
A The Tourist története 1980-ban kezdődött, pontosban még egy kicsit előbb, egy bizonyos Clair Noto ugyanis ekkor fogott bele egy meglepően grandiózus, és motívumaiban igencsak előremutató sztori felvázolásába, melyből aztán egy meghökkentő forgatókönyv született. Ha az író neve nem ismerős, az nem a te hibád, az imdb.com szerint Noto-nak mindössze két írói kreditje volt még 1974-ből Clara Noto néven, és vélhetően a The Tourist körüli herce-hurca végül annyira megviselte, hogy a filmkészítésből is kiábrándult. A későbbiekben, 1988-ban, és 1997-ben még jegyzett egy-egy epizódot két mérsékelten sikeres, és azóta elfeledett szériában, és összességében filmes pályafutása itt ki is merül.
Pedig vélhetően abban az esetben, ha a The Tourist eljut a megfilmesítésig, ma egészen másként lenne, ugyanakkor tény, hogy a filmterv meghiúsulásában bizony magának az ötletgazdának is jelentős része volt. A forgatókönyv ereje a valóban újszerű megközelítésből fakadt, melyre a későbbi producerek szerint szintén nem volt még felkészülve Hollywood.
Noto 1980 elején készült el a szövegkönyvvel, mely kiváló fogadtatásra lelt, és a Universal Stúdió vezetősége rá is bólintott. Noto öröme azonban csak rövid ideig tartott, amikor ugyanis a szkript az igazgató, Sean Daniels asztalára került, az rögtön teljes újraírást követelt a szerzőtől, és a sztori, valamint a koncepció letisztázását. Noto rengeteget dolgozott a második változaton, ám az időközben elkészült penzumokat Daniels már nem olvasta el, mert túlságosan elfoglalt volt hozzá, így a szerkesztői munkát leadta Renee Missellnek.
A rendező székbe ekkor az angol Brian Gibson került, aki az abban az évben bemutatott Üvegtörők című musical direktoraként lett ismert, és nem igazán mozgott otthonosan egy ilyen összetett tudományos-fantasztikus darab megfelelő terelgetésében, ugyanakkor mindent megtett érte, hogy mégis a forgatókönyv végére érjenek. Ezt úgy érte el, hogy gyakorlatilag szövetkezett Missellel és mindenben a nő elképzeléseit támogatta Noto-val szemben, akinek minden egyes új ötletét leszavazták. Missell és Noto viszonya annyira elmérgesedett, hogy előbbi szándékosan megpróbálta kitúrni Noto-t a film lehetséges stáblistájáról is, és elérni, hogy még kreditet se kapjon érte, ha esetleg a terv végül valóban zöld utat kap.
„Sosem szerettem a Csillagok háborúját. Én egy komolyan vehető tudományos-fantasztikus filmet akartam írni felnőtteknek” – mondta később egy interjúban Noto. – „Össze akartam kapcsolni az általam fontosnak tartott társadalmi motívumokat a szex, szerelem és romantika háromszögével, és a tudományos fantasztikum addigi hatásaival.” A kreatív nézetkülönbségek odáig fajultak, hogy Noto végül teljesen kihátrált a projektből, és megkövetelte, hogyha valaha is elkészül a film, az ő nevét még a stáblistán se tüntették fel. Utolsó mentsvárként, hogy meggyőzzék az ötletgazdát, jó az irány, mely felé haladnak, felkérték az első Alien-filmmel világhírnévre szert tett svájci művészt, H. R. Gigert, hogy készítsen néhány koncepciós vázlatot a filmhez, ám Noto ezeket már megtekinteni sem volt hajlandó.
vagyis tulajdonképpen nem volt két ember a stúdió háza táján, akik ugyanabba az irányba haladtak volna a The Tourist fejlesztésével, így végülis nem csoda, hogy meghiúsult a projekt. Manapság egyébként már csak egy afféle sötét tónusú Men in Black-történetként hivatkoznak rá, a teljes szkript angolul pedig felkerült Noto hivatalos oldalára, ide kattintva bárki letöltheti, és elolvashatja, hogy megbizonyosodjon a sokat emlegetett zsenialitásáról.
No, de miről is szól a The Tourist, tehetjük fel a kérdést? A történet az 1980-as évek elején játszódott volna Manhattanban, a főszereplő Grace Ripley, a Seaman & Seamans építőipari cég ügyvezetője, vonzó, harmincas éveit taposó energikus és öntudatos nő. És persze földönkívüli, aki bár jól elboldogul az emberek világában, bármit megadna érte, hogy hazamehessen a saját bolygójára. Grace ugyanis fogoly, saját faja a Földet egyfajta börtönnek tekinti, ahová emberi testben száműzik a nem kívánatos egyedeket. Az már korábban Ridley Scott első Alien-filmjében is megmutatkozott, hogy erős női hősökre igenis szükség van,
Két év telt el közben, de a film továbbra sem kapott zöld utat, míg végül a jogok át nem kerültek Francia Ford Coppola később csődbe ment cégéhez, a Zoetrope Stúdióhoz. Noto nem véletlenül választotta az akkor már a Keresztapa első két részével, és a botrányos forgatást maga mögött tudó Apokalipszis Mosttal többszörös Oscar-díjas, világhírű rendezővé vált Coppola cégét, arról ugyanis az a hír terjedt, hogy nagyfokú szabadságot enged a művészeknek ambícióik kibontásához. Igen ám, de Coppola akkoriban óriásit bukott az 1982-es Szívbéli című filmjével, és az elkövetkező években a többi filmje is nagyrészt veszteséget termelt csak, ami azt eredményezte, hogy mire Noto újra belevetette volna magát a munkába, a Zoetrope Stúdió csődbe ment, és lehúzta a rolót.
Érdekes módon a korábbi ellenfél, Renee Missell fogalmazta meg találóan, hogy mely ellentét is volt az, mely a projekt végleges megszakadását eredményezte: „Noto küzdelme az író küzdelme, aki meg akarja tartani a saját írása integritását. Clair úgy vélte, ő írta a forgatókönyvet, tehát a művét tiszteletben kell tartani, és ezzel még egyet is értek, Clair viszont nem fogadta el, hogy egy film nem csupán a forgatókönyvíró akaratából születik. Ott a rendező is, aki márpedig észérveket is fel tud sorakoztatni a változtatások mellett, melytől működőképesebbé válhat a végeredmény.” Ma már persze felesleges azon tanakodni, ki hibázott, és miért, a film szinte biztosra vehető, hogy már sosem készül el, és részévé vált annak a hatalmas halmaznak, melyben saját el nem készült alkotásaival ott sorakozik David Lynch, Sergio Leone, Wolfgang Herzog, Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, vagy épp Stanley Kubrick, a The Tourist pedig manapság legalább olyan hírhedt meg nem valósult filmtervnek számít, mint Alejandro Jodorowsky gigantikus Dűnéje.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.
5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán
A csendes kitartás szobra megküzdött minden sikeréért.
Akikről ritkán emlékszünk meg, pedig a filmek lelkét hozzák létre.
Okos mozik, melyek kidomborítják a sci-fi tudományos oldalát is.
Mennyire hiteles, és vajon miért rajongunk úgy a szériáért?