Kövess minket a Facebookon! Kövess minket az Instagramon! Kövess minket a YouTube-on! Iratkozz fel az Ectopolis hírlevelére!

2020. április 8., szerda

Film

Filléres nyomozások – 6 kiváló, kis költségvetésű krimi és thriller

2019. szeptember 30.
Becsült olvasási idő: 5 perc

Hirdetés

Számtalanszor kifejtettük már nem csak mi, de sok százan, sőt, sok ezren, hogy minden egyes film szíve egy jó forgatókönyv. Persze, egy maradandó alkotás számtalan egyébből tevődik össze, a színészi játék, a fényképezés, az operatőri munka, a dramaturgia, a rendezés, a zene, stb., de mindez mit sem ér, ha eleve elbaltázott, felületes és hiányos alapokra építkezik a produkció. A forgatókönyv ráadásul egy film esetében általában a legolcsóbb hozzávaló, mégis hosszú évek óta divat elhanyagolni.

Korábban hoztunk már Nektek nevetséges összegekből készült minőségi sci-fiket, ezúttal a bűnügyi történetek terepére kalandozunk, és mutatunk hat remeket, melyeket Hollywood olyan, manapság is menőnek számító arcai tettek le az asztalra, mint Quentin Tarantino, Robert Rodriguez, Christopher Nolan, vagy épp Guy Ritchie, bizonyítván, hogy egy pörgős, stílusos és fordulatos filmhez valóban nem sok pénz szükséges, sokkal inkább egy ütős szövegkönyv. És bár némelyik alkotás még így is több milliós büdzséből gazdálkodott, ne legyenek kétségeink afelől, hogy az Hollywoodban valóban aprópénznek számít.

Kutyaszorítóban

Költségvetés: 1,2 millió dollár

„A film erősen emlékeztet a Ponyvaregényre: a stílus, a sztori, a történetvezetés mind-mind fellelhető a későbbi opuszban. Ezt a mozit látva lesz teljesen tiszta, mennyire erős rendezői kézjegyek ezek. Mindig alvilági figurák tusáját látjuk; mindig borzasztó mocskos szájú stílusban; mindig időbeli ugrálással – és persze mindig rengeteg szöveggel. Tarantinónak nagyon sok gondolata lehet a világról, mert minden filmjében nagyon sarkos véleményeket ad a szereplői szájába.” (Tovább a teljes cikkre >>>)

Kutyaszorítóban

Kutyaszorítóban

Közönséges bűnözők

Költségvetés: 6 millió dollár

„A Közönséges bűnözők egy nagyon komplikált, alvilági szereplőkkel játszódó történet, amelyben számos átvágás, téves személyazonosságból fakadó bonyodalom fokozza a történet kuszaságát és izgalmát, amely összetevők a film legfontosabb és tulajdonképpen egyetlen kérdésére körül bonyolódnak: kicsoda Keyser Söze? Természetesen a film legvégén megtudjuk, hogy léteik-e egyáltalán, és ha igen, akkor ki ő, és ezen – sokak számára nagyon meglepő és váratlan – csavarra épül tulajdonképpen az egész film. Mivel ennek felfedése jelentősen ronthatja a filmélményt azok számára, akik még nem látták, ezért nagyon óvatos leszek a karakterek bemutatásakor.” (Tovább a teljes cikkre >>>)

Közönséges bűnözők

Közönséges bűnözők

Memento

Költségvetés: 5 millió dollár

A Memento tartalmi szempontból egyszerre rokona olyan klasszikus krimiknek, mint a George Marshall – Raymond Chandler duó Kék dáliája és Hitchcock Bűvölete, olyan új keletű thrillereknek, mint Wolfgang Petersen Szilánkokja és Scott McGehee Varratja, s – nonlineáris, a végponttól a kezdet felé haladó narrációja okán – olyan, a filmes elbeszélésmód határait kutató daraboknak, mint Jane Campion 2 barátnője vagy Lee Chang-Dong Mentolos cukorkája. A Los Angelesben játszódó modern kori szenvedéstörténet főhőse Leonard Shelby egykori biztosítási nyomozó, aki brutális gyilkosság áldozatául esett felesége megbosszulására teszi fel életét. (Tovább a teljes cikkre >>>)

Memento

Memento

Fűrész

Költségvetés: 1,2 millió dollár

A Fűrész az iskolapéldája annak, hogy miként is kellene jó filmet csinálni. Ötlet legyen lehetőleg, méghozzá parádés, okos forgatókönyv és hajrá. A film kevesebb, mint 1,5 milla dollárból összeállt (ez szinte anyagköltség), 18 nap alatt felvették, és több, mint a 25-szörösét hozta eddig. Ez általában Európában szokott menő lenni; valaki egyszercsak gondol egy nagyot és semmi pénzből hajmeresztő filmet csinál. (Michael Haneke: Funny Games, Ole Bornedal: Nattevagten) Ezeknek olyan bukéja van, hogy még 20 év múlva is emlékezni fogunk rájuk. Ritkán lesznek közönségsikerek, inkább csendesen kultuszfilmmé válnak. A Fűrész bár sikeres lett, mégis kultuszfilm lesz. (Tovább a teljes cikkre >>>)

Fűrész

Fűrész

A Ravasz, az Agy, és két füstölgő puskacső

Költségvetés: 1,35 millió dollár

Ha azt mondom, Guy Ritchie, akkor sokaknak Madonna volt férje ugrik be, ami elég szar. Viszont a legtöbbeknek a nagyszerű Blöff fog felrémleni, ami a szórakoztató krimi-akciófilmek netovábbja:) Ritchie később kiegészítette ezt a nem rossz Spílerrel és mostanában bizonyította, hogy más területen is remekül tudja kamatoztatni egyéni stílusát, lásd az új Sherlock Holmes-ot (és a folytatásával). De mindenki elindul valahonnan és emberünknek már az első mozija elképesztően magasra tette a mércét, mondhatni új műfajt teremtett – ez volt a Lock, Stock And Two Smoking Barrels… (Tovább a teljes cikkre >>>)

A Ravasz, az Agy, és két füstölgő puskacső

A Ravasz, az Agy, és két füstölgő puskacső

El Mariachi – A zenész

Költségvetés: 7 ezer dollár

„Ugyanis az 1992-ben készített El Mariachit Rodriguez csupán VHS-kiadásra szánta. A Columbia stúdió azonban meglátta benne a lehetőséget, és gyorsan leszerződtették a rendezőt még két filmre, a Desperadóra és a Volt egyszer egy Mexikóra, Rodriguezzel pedig körbeturnéztatták a világot. A torontói filmfesztiválon Robert szóba elegyedett Tarantinóval, aki akkoriban szintén első önálló filmjével járta a fesztiválokat. És ez sok-sok közös produkcióba, valamint filmtörténeti csemegékbe torkolt (Négy szoba, Alkonyattól pirkadatig, Desperado). A költségvetés pedig szintén nem vicc, hollywoodi produkcióhoz mérten röhejes összegből forgatták, és a rávalót Rodriguez gyógyszertesztelésekből szedte össze. A rendezés mellett vállalta a vágást, az operatőri, illetve a forgatókönyvírói teendőket is. (Tovább a teljes cikkre >>>)

El Mariachi - A zenész

El Mariachi – A zenész

Kapcsolódó cikkek

John Scalzi: Vének háborúja

2020. április 3.

Irodalom

Egy új nemzedék – A jövő és a jelen 10 meghatározó sci-fi írója

Ami Asimov, Clarke és Herbert volt 30-40 éve, azt ma ők képviselik.

Robin Williams idén már hatodik éve, hogy nincs köztünk

2020. április 3.

Hírek

Hat évvel a halála után indul Youtube-csatorna Robin Williams legjobb pillanataival

A hiánypótló csatornára az első hetekben már 250 ezren iratkoztak fel.

Az ember és a világvége vonzalom

2020. április 2.

Film

Világvége-történelem – Az ember, a popkultúra, és az apokalipszis

Az eljövendő apokalipszis, ahogy mi látjuk, látni akarjuk és ábrázoljuk.

Steven Spielberg virtuális filmklubot indított

2020. április 1.

Hírek

Steven Spielberg online filmklubjában hollywoodi sztárok mesélnek hollywoodi filmekről

Egy egészen kiváló ötlet, ami nem csak a színészeket foglalja le, de szórakoztató is.

Hirdetés

Legutóbbi cikkek

Az ember és a világvége vonzalom

2020. április 2.

Film

Világvége-történelem – Az ember, a popkultúra, és az apokalipszis

Az eljövendő apokalipszis, ahogy mi látjuk, látni akarjuk és ábrázoljuk.

Amikor a művészet és a pornográfia közt elmosódik a határvonal

2020. április 1.

Film

5 kultikus film, mely a pornográfia határát súrolta, vagy át is lépte

Bertolucci-tól Lars von Trier-ig, rendezők, talán túlságosan merész koncepciókkal.

Zodiákus (2007)

2020. március 30.

Film

Hollywood-i akták 12. – Zodiákus (2007)

Az amerikai kriminalisztika hírhedt esete David Fincher kezében.

Akira Kurosawa (1910-1998)

2020. március 27.

Film

A megelevenedő japán történelem krónikása – 110 éve született Akira Kurosawa

Az ember, akivel a nyugati világ azonosította a távol-keleti filmgyártást.

A különc, Tim Burton

2020. március 24.

Film

Kolonc különcök a normalitás ellen – Tim Burton groteszk világa

Ezúttal a különcökkel szimpatizáló rendező világában barangolunk.

Facebook közösség