- Kovács Krisztián
- 2019. szeptember 30. | Becsült olvasási idő: 5 perc
Számtalanszor kifejtettük már nem csak mi, de sok százan, sőt, sok ezren, hogy minden egyes film szíve egy jó forgatókönyv. Persze, egy maradandó alkotás számtalan egyébből tevődik össze, a színészi játék, a fényképezés, az operatőri munka, a dramaturgia, a rendezés, a zene, stb., de mindez mit sem ér, ha eleve elbaltázott, felületes és hiányos alapokra építkezik a produkció. A forgatókönyv ráadásul egy film esetében általában a legolcsóbb hozzávaló, mégis hosszú évek óta divat elhanyagolni.
Korábban hoztunk már Nektek nevetséges összegekből készült minőségi sci-fiket, ezúttal a bűnügyi történetek terepére kalandozunk, és mutatunk hat remeket, melyeket Hollywood olyan, manapság is menőnek számító arcai tettek le az asztalra, mint Quentin Tarantino, Robert Rodriguez, Christopher Nolan, vagy épp Guy Ritchie, bizonyítván, hogy egy pörgős, stílusos és fordulatos filmhez valóban nem sok pénz szükséges, sokkal inkább egy ütős szövegkönyv. És bár némelyik alkotás még így is több milliós büdzséből gazdálkodott, ne legyenek kétségeink afelől, hogy az Hollywoodban valóban aprópénznek számít.
Költségvetés: 1,2 millió dollár
„A film erősen emlékeztet a Ponyvaregényre: a stílus, a sztori, a történetvezetés mind-mind fellelhető a későbbi opuszban. Ezt a mozit látva lesz teljesen tiszta, mennyire erős rendezői kézjegyek ezek. Mindig alvilági figurák tusáját látjuk; mindig borzasztó mocskos szájú stílusban; mindig időbeli ugrálással – és persze mindig rengeteg szöveggel. Tarantinónak nagyon sok gondolata lehet a világról, mert minden filmjében nagyon sarkos véleményeket ad a szereplői szájába.” (Tovább a teljes cikkre >>>)
Költségvetés: 6 millió dollár
„A Közönséges bűnözők egy nagyon komplikált, alvilági szereplőkkel játszódó történet, amelyben számos átvágás, téves személyazonosságból fakadó bonyodalom fokozza a történet kuszaságát és izgalmát, amely összetevők a film legfontosabb és tulajdonképpen egyetlen kérdésére körül bonyolódnak: kicsoda Keyser Söze? Természetesen a film legvégén megtudjuk, hogy léteik-e egyáltalán, és ha igen, akkor ki ő, és ezen – sokak számára nagyon meglepő és váratlan – csavarra épül tulajdonképpen az egész film. Mivel ennek felfedése jelentősen ronthatja a filmélményt azok számára, akik még nem látták, ezért nagyon óvatos leszek a karakterek bemutatásakor.” (Tovább a teljes cikkre >>>)
Költségvetés: 5 millió dollár
A Memento tartalmi szempontból egyszerre rokona olyan klasszikus krimiknek, mint a George Marshall – Raymond Chandler duó Kék dáliája és Hitchcock Bűvölete, olyan új keletű thrillereknek, mint Wolfgang Petersen Szilánkokja és Scott McGehee Varratja, s – nonlineáris, a végponttól a kezdet felé haladó narrációja okán – olyan, a filmes elbeszélésmód határait kutató daraboknak, mint Jane Campion 2 barátnője vagy Lee Chang-Dong Mentolos cukorkája. A Los Angelesben játszódó modern kori szenvedéstörténet főhőse Leonard Shelby egykori biztosítási nyomozó, aki brutális gyilkosság áldozatául esett felesége megbosszulására teszi fel életét. (Tovább a teljes cikkre >>>)
Költségvetés: 1,2 millió dollár
A Fűrész az iskolapéldája annak, hogy miként is kellene jó filmet csinálni. Ötlet legyen lehetőleg, méghozzá parádés, okos forgatókönyv és hajrá. A film kevesebb, mint 1,5 milla dollárból összeállt (ez szinte anyagköltség), 18 nap alatt felvették, és több, mint a 25-szörösét hozta eddig. Ez általában Európában szokott menő lenni; valaki egyszercsak gondol egy nagyot és semmi pénzből hajmeresztő filmet csinál. (Michael Haneke: Funny Games, Ole Bornedal: Nattevagten) Ezeknek olyan bukéja van, hogy még 20 év múlva is emlékezni fogunk rájuk. Ritkán lesznek közönségsikerek, inkább csendesen kultuszfilmmé válnak. A Fűrész bár sikeres lett, mégis kultuszfilm lesz. (Tovább a teljes cikkre >>>)
Költségvetés: 1,35 millió dollár
Ha azt mondom, Guy Ritchie, akkor sokaknak Madonna volt férje ugrik be, ami elég szar. Viszont a legtöbbeknek a nagyszerű Blöff fog felrémleni, ami a szórakoztató krimi-akciófilmek netovábbja:) Ritchie később kiegészítette ezt a nem rossz Spílerrel és mostanában bizonyította, hogy más területen is remekül tudja kamatoztatni egyéni stílusát, lásd az új Sherlock Holmes-ot (és a folytatásával). De mindenki elindul valahonnan és emberünknek már az első mozija elképesztően magasra tette a mércét, mondhatni új műfajt teremtett – ez volt a Lock, Stock And Two Smoking Barrels… (Tovább a teljes cikkre >>>)
Költségvetés: 7 ezer dollár
„Ugyanis az 1992-ben készített El Mariachit Rodriguez csupán VHS-kiadásra szánta. A Columbia stúdió azonban meglátta benne a lehetőséget, és gyorsan leszerződtették a rendezőt még két filmre, a Desperadóra és a Volt egyszer egy Mexikóra, Rodriguezzel pedig körbeturnéztatták a világot. A torontói filmfesztiválon Robert szóba elegyedett Tarantinóval, aki akkoriban szintén első önálló filmjével járta a fesztiválokat. És ez sok-sok közös produkcióba, valamint filmtörténeti csemegékbe torkolt (Négy szoba, Alkonyattól pirkadatig, Desperado). A költségvetés pedig szintén nem vicc, hollywoodi produkcióhoz mérten röhejes összegből forgatták, és a rávalót Rodriguez gyógyszertesztelésekből szedte össze. A rendezés mellett vállalta a vágást, az operatőri, illetve a forgatókönyvírói teendőket is. (Tovább a teljes cikkre >>>)
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Utazás a lélek mélyére, kizárólag a legbátrabb olvasóknak!
5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán
A csendes kitartás szobra megküzdött minden sikeréért.
Akikről ritkán emlékszünk meg, pedig a filmek lelkét hozzák létre.
Okos mozik, melyek kidomborítják a sci-fi tudományos oldalát is.
Mennyire hiteles, és vajon miért rajongunk úgy a szériáért?