Kövess minket a Facebookon! Kövess minket az Instagramon! Kövess minket a YouTube-on! Iratkozz fel az Ectopolis hírlevelére!

2020. június 6., szombat

Film

Hollywood-i akták 12. – Zodiákus (2007)

2020. március 30.
Becsült olvasási idő: 6,5 perc

Hirdetés

Miklós Ágnes Kata irodalomtörténész szerint, ha a valóságot keressük, azt egy krimiben soha nem fogjuk megtalálni. Sorozatunk következő részében tárgyalt alkotás egyfelől alátámasztja, másfelől némileg megcáfolja ezt a tézist. David Fincher 2007-ben elkészítette a XX. századi amerikai kriminalisztika egyik legrejtélyesebb esetének tűpontos mozgóképi krónikáját, mely igaz történeten alapuló történelmi drámaként, és krimiként is működőképes, ugyanakkor e kettő metszéspontján is kiválóan egyensúlyoz a közel három órás játékideje alatt.

Fincher nem esett a hollywoodi direktorok általános hibájába, egy egyébként a mai napig megoldatlanul álló, 50 éves bűnügy kapcsán könnyű lett volna egy logikus, ám mindenképpen hatásvadász alternatív befejezést adni a történetnek, a rutinos, és egyébként mindig egy-egy sajátságos vízió szerint precízen, és következetesen dolgozó rendező azonban ragaszkodott a tényekhez, így jelen filmünk nem csupán történelmi drámaként, bűnügyi filmként, de gyakorlatilag hiteles kordokumentumként is műkőképes, és bár nem ezt a filmet említik először Fincher neve kapcsán, szerintünk kétségtelenül az egyik legjobbja. Hollywood-i akták sorozatunk következő epizódjában a Zodiákus.

Zodiákus (2007)

Zodiákus (2007)

Egy krimi, ami olyan, mint a valóság

Kevesen tudják, de a film ötlete tulajdonképpen már nagyjából 25 évvel a bemutatója előtt felmerült, amikor is James Vanderbilt, a film későbbi forgatókönyvírója először olvasta Robert Graysmith a Zodiákus-gyilkosságok kapcsán írt első kötetét még gimnazistaként, és pár évvel később máris motoszkálni kezdett a fejében egy lehetséges adaptáció ötlete, amivel megkereste a bűnügyi filmeket is egyébként is kedvelő David Finchert, akinek épp csak beinduló karrierjét akkoriban még egy meglehetősen vegyes kritikákat kapott Alien-film, a Végső megoldás: a Halál határozta meg. Fincher gyerekként élte át a Zodiákus-gyilkosságok miatti társadalmi pánikot, hiszen akkoriban családjával épp San Francisco környékén élt, így óriási potenciált látott az adaptálásban.

Ekkoriban az első, 1986-ban megjelent Robert Graysmith-féle Zodiákus kötet megfilmesítései jogai már a Disney-nél voltak, ám az előkészületek döcögősen haladtak, így, mikor 1991-ben Graysmith, Fincher és Vanderbilt találkoztak, az egykori karikaturista is abban reménykedett, hogy végre zöld utat kap a film. Fincher már akkoriban is egy meglehetősen dokumentarista megközelítésű adaptációban gondolkodott, ehhez pedig Vanderbilt le is szállított egy 158 oldalas forgatókönyvet a stúdiónak, ám a Disney nem sok fantáziát, és főleg kevés bevételt látott a stílusban, így nem támogatta a film elkészültét, az alkotók pedig más projektek után néztek, hiába kerültek közben vissza a jogok Graysmith kezébe.  Fincher elkészítette a Hetediket, majd a Játsz/ma című filmet, Valderbilt pedig horrorfilmeken kezdett dolgozni.

Robert Downey Jr. és Jake Gyllenhaal

Robert Downey Jr. és Jake Gyllenhaal

Nagy elődök nyomdokain

Fincher 2003-ban megkereste a Disney-t, hogy filmre vinné, méghozzá egy exkluzív, öt részes minisorozat formájában, James Ellroy noirját, a Fekete Dáliát, de a stúdió túl költségesnek ítélte az adaptációt, Vanderbilt azonban ekkor ismét megkörnyékezte a rendezőt a Zodiákus ötletével, amit kvázi függetlenfilmként képzelt el, hiszen az akkorra már kétkötetesre hízott Graysmith-féle Zodiákus-kötetek jogai ismét a karikaturistából lett önjelölt nyomozónál voltak. Fincher belevetette magát a kutatómunkába, mikor világossá vált számára, milyen rettenetesen szövevényes üggyel van is dolguk, arról ugyanis továbbra sem tettek le, hogy a lehető legvalósághűbb krimit forgassák a XX. századi amerikai kriminalisztika egyik leghírhedtebb esetéből.

Vanderbilt és Fincher éveket áldoztak a kutatómunkára, több száz emberrel készítettek interjút, megkerestek szemtanúkat, nyomozókat, újságírókat, sőt, a két túlélőt is annak érdekében, hogy hűek maradjanak a valósághoz, noha az alapot továbbra is Graysmith első, 1986-os kötete jelentette. Fincher előtt több példa is lebegett a film stílusát és hangvételét tekintve, de alapvetően valahol Costa-Gavras legendás filmje, a Z, egy politikai gyilkosság anatómiája, Oliver Stone JFK – A nyitott dosszié című filmje, valamint Alan J. Pakula díjnyertes, a Watergate-botrányt megörökítő alkotása, Az elnök emberei között képzelte el a Zodiákust.

Gyilkosság a Berryessa-tónál

Gyilkosság a Berryessa-tónál

Egy határozott cél

A kutatómunka előrehaladtával, Fincher fejében két dolog állt össze a filmmel kapcsolatban: egyrészt kirajzolódtak előtte a főszereplőt alakító színészek, másrészt rájött, mi kell, hogy legyen a film leghatározottabb célja. A számtalan interjú során ugyanis ráeszmélt, milyen elképesztő mennyiségű fals információ kering a köztudatban a gyilkosságok kapcsán, és mennyire másként emlékeznek most az egykori szemtanúk, mint az a harminc évvel korábbi vallomásukban állt, így a rendező úgy döntött, le fogja rombolni a Zodiákus kapcsán felmerült hiedelmeket, és választ kíván adni bizonyos kérdésekre. Fincher tudta, hogy Graysmith karaktere meghatározó lesz, így olyan színész kellett, aki kellőképpen meg tudja jeleníteni a megszállottá váló kisembert. A rendező a kezdetektől Jake Gyllenhaal-t képzelte el a szerepre, mert lenyűgözte alakítása a Donnie Darko-ban.

Gyllenhaal-t egyébként eredetileg Brad Pitt akkori felesége, Jennifer Aniston javasolta Finchernek, akinek azonnal megtetszett az ötlet, és ugyanígy az ő ötlete volt Dave Toschi felügyelő szerepére kiválasztott Mark Ruffallo, akit azonban kezdetben nem érdekelt a szerep, ám mikor Fincher elküldte neki az újraírt forgatókönyv második változatát, a színész azonnal igent mondott. Mindkét színész találkozott az igazi Toschi-val és Graysmith-el, videóra vették azok mozdulatait, hangját, és aztán ez alapján igyekeztek tökéletesen elsajátítani a stílusukat. A film elkészültét, és leginkább a rendőri munka hitelességének felügyeletét a vallejo-i rendőrség nyugalmazott hadnagyaira bízták, de közreműködött a két túlélő, Michael Mageau és Bryan Hartnell is egyes jelenetek rekonstruálásában, Dave Toschi pedig a bűnügyi tanácsadó szerepét öltötte magára.

Fincher forradalmi módszerrel forgatta a filmet

Fincher forradalmi módszerrel forgatta a filmet

Hitelesség mindenekfelett

Fincher minden létező kapcsolatát bevetette, hogy a film valóban hiteles legyen. A jelmeztervezők például külön engedélyt kaptak titkosított rendőrségi fotók, és bizonyítékok megtekintésére, melyben megtalálhatóak voltak az eredeti konceptvázlatok a Zodiákus ruhájáról, fantomképek, vagy épp az áldozatok véres ruhadarabjai is. A rendező odáig ment, hogy engedélyt szerzett a Berryessa-tó partjának átalakítására is, hiszen a felszín jelentősen megváltozott 1969 óta, ő pedig mindent szeretett volna autentikus formában megjeleníteni. Ahol ez nem sikerült, ott a legmodernebb, ám a legkevésbé sem hivalkodó CGI-szakemberek segítségét kérte, akik olyan jól végezték a munkájukat, hogy annak gyakorlatilag alig-alig van látható nyoma a filmen, holott például minden egyes pillanat, mikor vért látunk a vásznon, bizony nem paradicsomszirupot mutat, hanem számítógépes trükköt, és bizonyos San Francisco-i utcaképek is a szakemberek munkáját dicsérik.

A végső vágásában három óra nyolc percre rúgó filmet Fincher, első alkalommal egy hollywoodi film történetében kizárólag Thomson Viper Filmstream-féle kézikamerákkal vette fel elejétől a végéig, majd miután a szerződésében kiharcolta, hogy nála legyen a végső vágás joga, így a stúdió végül egy két óra negyven perces verziót küldött a mozikba. A Zodiákus 2007. március 2-án debütált az amerikai mozikban, és a nyitóhétvége második legtöbb bevételét kaszálta, ám onnantól a jegyeladásai meredeken zuhantak, míg végül két hónappal később lekerült a műsorról. Fincher később többször is nyilatkozta, hogy nem lepődött meg a film kudarcán, a nevét látva a legtöbben egy új Hetediket vártak, nem pedig egy kimért tempóban csordogáló, már-már dokumentumfilmnek beillő mozit.

A Zodiákus azonban több ennél, egy elképesztően precíz, kiváló korrajzzal, hiteles párbeszédekkel, és a végsőkig intelligens és következetes forgatókönyvvel bíró alkotás, mely alighanem bőven felér Costa-Gavras, vagy Alan J. Pakula filmjeihez, és amiről még az amerikai rendőrség, és seriffi hivatal is azt mondta, azon kevés filmek egyike, melyek hitelesen mutatják be a nyomozói munka szerteágazó mivoltát, és a szakemberek zűrös mindennapjait. A Zodiákus lassú film, kimért, óvatos, ám minden perce tükrözi a mögötte álló elképesztő kutatómunkát, és alkotói szándékot, és szerencsére a pénzügyi bukás ellenére évről-évre egyre többen fedezik fel maguknak, mára pedig már számtalan fontos filmes portál emlegeti minden idők legjobb bűnügyi filmjeinek listáján. Nem véletlenül.

Kapcsolódó cikkek

Bud Spencer után Terence Hill élete lesz terítéken

2020. június 4.

Hírek

Király Levente Bud Spencer után ezúttal Terence Hill életéről írt portrékötetet

Bud Spencer után a magyarok másik nagy kedvenc pofonosztója, Terence Hill életéről is portrékötet írodott.

Jön a Rocky-dokumentumfilm

2020. június 2.

Hírek

Dokumentumfilm készült az első Rocky-film születéséről

Kulisszatitkok, és sosem látott felvételek egy Stallone által narrált filmben.

Arábiai Lawrence (1962)

2020. június 2.

Film

Hollywood-i akták 18. – Arábiai Lawrence (1962)

Hét Oscar-díjjal jutalmazott klasszikus a kosztümös filmek aranykorából.

DiCaprio két nagyszabású filmtervben is benne van a közeljövőben

2020. június 2.

Hírek

Leonardo DiCaprio Oscar-díjas rendező katasztrófafilmjében tűnhet fel legközelebb

Az Oscar-díjas színész hamarosan két nagyszabású projektben vállal majd szerepet.

Hirdetés

Legutóbbi cikkek

Jóbarátok

2020. június 5.

Film

A Jóbarátok-generáció – Avagy egy emlékezetes korszak története

Fiatalságunk kedvenc hősei, ha rendhagyó formában is, de visszatértek.

Arábiai Lawrence (1962)

2020. június 2.

Film

Hollywood-i akták 18. – Arábiai Lawrence (1962)

Hét Oscar-díjjal jutalmazott klasszikus a kosztümös filmek aranykorából.

Fehér köpenyes hősök a sorozatok világából

2020. május 28.

Film

Fehér köpenyes hősök – 5 kórházas sorozat a pandémia idejére

Kórházas szériák, melyek garantáltak lekötnek egy sorozatmaratonhoz.

Világhírű színészóriások, akik gyűlölték a saját filmjüket

2020. május 25.

Film

7 világhírű színészóriás, akik gyűlölték a saját filmjüket

Relatív rossz döntések, avagy, amikor a honorárium diktál.

90 éves Clint Eastwood

2020. május 21.

Film

A zsaru, a cowboy, és a filmrendező – 90 éves Clint Eastwood

Színész, zeneszerző, többszörös Oscar-díjas filmrendező, igazi legenda.

Facebook közösség