- Kovács Krisztián
- 2020. május 18. | Becsült olvasási idő: 6,5 perc
1939 decemberében Európában a németek ausztriai bevonulásáról, a Harmadik Birodalom egyre inkább lendületbe kerülő hadigépezetéről szóltak a hírek, a háború – ma már tudjuk – hivatalosan szeptemberben kitört, ám ekkor még mindig csak suttogtak róla, mi várhat a kontinensre az elkövetkező években. Ugyanabban az időben a világ másik felén, Atlantában népes sereglet készült az addig látott legdrágább mozifilm bemutatójára. December 15-én este aztán leoltották a lámpákat, és kezdetét vette az Elfújta a szél díszbemutatója.
Gary Cooper, akinek legelőször felajánlották Rhett Butler szerepét, azt mondta, ez a film lesz Hollywood történetének legnagyobb bukása. Persze mindenki tévedhet, másokkal is előfordult már, ami tény, hogy nem igazán van film a két világháború közti korszakból, melyet többet emlegetnének manapság, mint a David O. Selznick produceri felügyelete mellett készült monumentális szerelmi eposzt, ami gyakorlatilag mindent megmutat a polgárháborús Amerikából, amit csak tudni érdemes róla. És igen, Victor Fleming filmje idén már a 81. évét tölti be, így úgy gondoltuk, érdemes beilleszteni a Hollywood-i akták sorozatunkba.
Mára persze filmtörténelmi mérföldkő, ám létrejöttét annyi különböző tényező hátráltatta, hogy azt még felsorolni is nehéz. Kezdjük a szereplőkkel. Clark Gable-t tökéletesen hidegen hagyta a szerepe, Hollywood királyaként gyakorlatilag arra mondott volna igent, amire csak akar, ám nem a film előkészületeinek időszakában, mikor épp válófélben volt akkori feleségétől, így minden fillérre szüksége volt, nem gondolkodott hát sokat, hogy elvállalja-e a szerepet. Gable, aki egyébként is láncdohányos volt, a forgatás szüneteiben idegességében napi három doboz cigarettát szívott el, és képtelennek mutatkozott együtt dolgozni az eredeti rendezővel, a magyar származású George Cukorral. Később sokat cikkeztek róla, hogy Gable homofób lévén képtelen volt elfogadni a homoszexuális rendező vezetését.
A másik főszereplőnek is nehéz sorsa volt, Vivien Leigh eleve 1400 társával együtt vett részt a castingon, és tagja volt annak a 400 főnek, akik eljutottak a szövegpróbáig. Miután aztán megkapta Scarlett O’Hara szerepét, kipattant a hír a stábon belül, hogy ő az egyébként házasságban élő Laurence Olivier szeretője. Csak úgy tarthatta meg a szerepet, ha a forgatás alatt a továbbiakban nem találkozott a színészkirállyal. De ez még nem minden. Amint a közvélemény megtudta, hogy Leigh, vagyis egy angol kapta meg egy tősgyökeres déli arisztokrata lányának szerepét, tüntetések kezdődtek, a résztvevők pedig új színész felvételét, vagy a forgatás leállítását követelték.
És persze az akadályozó tényezőknek itt még nem volt vége. Margaret Mitchell eredeti regénye már megjelenése után nem sokkal komoly kritikákat kapott, miszerint rasszista, és egyfajta romantikus élt kíván adni a rabszolgatartás intézményének, így bár a producer, David O. Selznick a lehető leghűbben kívánt ragaszkodni az alapanyaghoz, már az előkészületi fázisban többször át kellett íratnia a forgatókönyvet, különös tekintettel a párbeszédekre. Az Országos Szövetség a Színesbőrűek Felemelkedéséért nevű társaság például odáig ment, hogy felügyelőtiszteket akart küldetni a forgatásra, ellenőrizendő, hogy a színesbőrű stábtagok megfelelő elbánásban részesülnek a stúdió részéről.
Alig két hete zajlott a forgatás, a stáb épp csak túlesett a rendkívül költséges atlantai tűzvész jelenetén – melynek keretében egész egyszerűen csak felgyújtották a felépített díszleteket – mikor Cukor megelégelte, hogy Selznick pontosan a szájába rágja, miként kell a filmet dirigálnia, miután pedig Gable is hevesen támadta, annak ellenére mondott fel, hogy Vivien Leigh és a női mellékszereplőt alakító, idén már 103. életévét töltő Olivia de Havilland is kiállt mellette. A helyére az Óz, a csodák csodájából érkező Victor Fleming került, aki azonban ezzel párhuzamosan vágta a szintén legendává érett musicalt, a megfeszített munka miatt pedig kis híján idegösszeroppanást kapott, és autójával egy szakadékba hajtott.
Három hetes kényszerpihenője közben egy feltörekvő tehetség, a később a feszültségkeltés mesterévé váló Alfred Hitchcock is megrendezhetett egy jelenetet, a gyeplő azonban végül Fleming távollétében Sam Wood kezébe került. Mindeközben persze gyakorlatilag hétről-hétre változtatták a forgatókönyvet, olyannyira sűrűn, hogy Vivien Leigh közben el is veszítette a fonalat, ezért magánál tartott egy példányt az eredeti Margaret Mitchell regényből, és minden egyes reggelt azzal indított, hogy az aznapra előírt jeleneteket átolvasta benne, és erre buzdította Clark Gable-t is.
Miután a forgatókönyvből kigyomláltak minden olyan tényezőt, mely rasszistának tűnik – többek közt minden utalást megszüntettek a Ku-Klux-Klánra vonatkozóan is – még mindig fennállt a forgatáson a megkülönböztetés intézménye, hiszen a stáb külön mellékhelyiséget tartott fent a fehéreknek, és a színesbőrűeknek.
Gable végül elérte Selznicknél, hogy véget érjenek a megkülönböztetések, miután megfenyegette a producert, hogy otthagyja a filmet.
Az Elfújta a szél bemutatója, és az azt követő utóélete legalább ennyire sokszínű és hangos, kezdve azzal, hogy a film atlantai ősbemutatójára a Jim Crow-törvények értelmében másodlagos állampolgárokká minősített színesbőrűeket ugyan meghívták a premierre, de egy szigorúan a fehérektől elkülönített helyre, ráadásul azzal a kitétellel, hogy a vetítést követő fogadáson már nem vehetnek részt. Selznick nem kockáztatta a botrányt, így végül úgy döntött, egyetlen színesbőrű színészt sem hív meg még a film vetítésére sem.
Ez a fajta rasszista besorolás később is problémát okozott, amint az Akadémia kihirdette az Oscar-díjra jelöltek listáját, melyen legjobb mellékszereplőként megjelent Hattie McDaniel, a Mamit alakító afro-amerikai színésznő neve is. Ezzel ő volt az első színesbőrű, akit a díjra jelöltek, amit aztán meg is kapott, de előtte még Selznicknek és Gable-nek össze kellett fognia, hogy elintézzék, McDanielt egyáltalán beengedjék a gálára. Végül ez megtörtént, és a színésznő átvehette a történelmi jelentőségű díjat.
A premieren egyébként úgy hírlik, ingyen vehettek részt olyan veteránok is, akik még személyesen élték át az amerikai polgárháború gyötrelmeit.
A következő vitás kérdés akkor merült csak fel, mikor publikussá váltak a fizetések, és kiderült, hogy az a Vivien Leigh, aki 125 napot töltött forgatással, összesen közel 2,5 órát szerepelt a vásznon, és elhozta a legjobb női főszereplő Oscar-díját, mindössze 25 ezer dollárt keresett, míg Clark Gable markát nagyságrendileg feleakkora jelenlétért 120 ezer dollár ütötte.
A 4 millió dollárba kerülő dráma bevétele mindössze néhány héttel a premier után 10 millió dollárnál járt, és összesen közel 600 millió dollárt hozott össze az amerikai és nemzetközi piacon, ez mai értéken számolva nagyjából 1,8 milliárd dollárt jelentene, és a legtöbb bevételt termelő filmek listáján még mindig a hetedik helyen áll, 81 évvel megjelenése után is, és olyan filmek előzik csak meg, mint az Avatar, a Titanic, vagy a Bossszúállók.
Minden vád és kritika ellenére a mai napig felemelő és megkapó történet, ereje még nyolc évtized távlatából sem csökkent, a látvány, a történeten végigvonuló fordulatok, Scarlett O’Hara jellemfejlődése, vagy épp a Scarlett és Rhett Butler közti kémia a mai napig megállja a helyét. Selznick nagyon ráérzett valamire akkor, mikor mindössze 50 ezer dollárért megvásárolta Margaret Mitchell frissen Pulitzer-díjjal kitüntetett regényének megfilmesítési jogait, melyet aztán összesen 15 Oscar-díjra jelöltek, melyből 10-et meg is nyert, elhozta többek közt a legjobb film, a legjobb rendező, forgatókönyv, női fő- és mellékszereplő, operatőr, vágás és díszlet aranyszobrocskáját is, és egészen a Ben-Hur húsz évvel későbbi megjelenéséig csúcstartónak számított a díjak terén.
A film, melyet arra terveztek, hogy győzzön, hogy leigázza a mozis piacokat, elkészültének minden viszontagsága ellenére is beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Az Elfújta a szél valami olyasmi, mint a könnyűzenének a The Beatles, vagy az irodalomnak a Zabhegyező, halhatatlan klasszikus, hivatkozási alap, és a filmtörténelem monolitja. Az Elfújta a szél legenda.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.
5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán
A csendes kitartás szobra megküzdött minden sikeréért.
Akikről ritkán emlékszünk meg, pedig a filmek lelkét hozzák létre.
Okos mozik, melyek kidomborítják a sci-fi tudományos oldalát is.
Mennyire hiteles, és vajon miért rajongunk úgy a szériáért?