• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Elfújta a szél

Film

Hollywood-i akták 16. – Elfújta a szél (1939)

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

1939 decemberében Európában a németek ausztriai bevonulásáról, a Harmadik Birodalom egyre inkább lendületbe kerülő hadigépezetéről szóltak a hírek, a háború – ma már tudjuk – hivatalosan szeptemberben kitört, ám ekkor még mindig csak suttogtak róla, mi várhat a kontinensre az elkövetkező években. Ugyanabban az időben a világ másik felén, Atlantában népes sereglet készült az addig látott legdrágább mozifilm bemutatójára. December 15-én este aztán leoltották a lámpákat, és kezdetét vette az Elfújta a szél díszbemutatója.

Gary Cooper, akinek legelőször felajánlották Rhett Butler szerepét, azt mondta, ez a film lesz Hollywood történetének legnagyobb bukása. Persze mindenki tévedhet, másokkal is előfordult már, ami tény, hogy nem igazán van film a két világháború közti korszakból, melyet többet emlegetnének manapság, mint a David O. Selznick produceri felügyelete mellett készült monumentális szerelmi eposzt, ami gyakorlatilag mindent megmutat a polgárháborús Amerikából, amit csak tudni érdemes róla. És igen, Victor Fleming filmje idén már a 81. évét tölti be, így úgy gondoltuk, érdemes beilleszteni a Hollywood-i akták sorozatunkba.

Elfújta a szél

Elfújta a szél Forrás: imdb.com

Az álomprojekt, mely látszólag rossz csillagzat alatt született

Mára persze filmtörténelmi mérföldkő, ám létrejöttét annyi különböző tényező hátráltatta, hogy azt még felsorolni is nehéz. Kezdjük a szereplőkkel. Clark Gable-t tökéletesen hidegen hagyta a szerepe, Hollywood királyaként gyakorlatilag arra mondott volna igent, amire csak akar, ám nem a film előkészületeinek időszakában, mikor épp válófélben volt akkori feleségétől, így minden fillérre szüksége volt, nem gondolkodott hát sokat, hogy elvállalja-e a szerepet. Gable, aki egyébként is láncdohányos volt, a forgatás szüneteiben idegességében napi három doboz cigarettát szívott el, és képtelennek mutatkozott együtt dolgozni az eredeti rendezővel, a magyar származású George Cukorral. Később sokat cikkeztek róla, hogy Gable homofób lévén képtelen volt elfogadni a homoszexuális rendező vezetését.

A másik főszereplőnek is nehéz sorsa volt, Vivien Leigh eleve 1400 társával együtt vett részt a castingon, és tagja volt annak a 400 főnek, akik eljutottak a szövegpróbáig. Miután aztán megkapta Scarlett O’Hara szerepét, kipattant a hír a stábon belül, hogy ő az egyébként házasságban élő Laurence Olivier szeretője. Csak úgy tarthatta meg a szerepet, ha a forgatás alatt a továbbiakban nem találkozott a színészkirállyal. De ez még nem minden. Amint a közvélemény megtudta, hogy Leigh, vagyis egy angol kapta meg egy tősgyökeres déli arisztokrata lányának szerepét, tüntetések kezdődtek, a résztvevők pedig új színész felvételét, vagy a forgatás leállítását követelték.

Leigh egyébként sem volt könnyű eset, bipoláris zavara, és lappangó depressziója miatt egyáltalán nem volt könnyű vele dolgozni, ami némileg rá is nyomta a bélyegét Clark Gable-el való viszonyára.

A film zárójelenetének felvétele közben

A film zárójelenetének felvétele közben Forrás: www.vintag.es

És persze az akadályozó tényezőknek itt még nem volt vége. Margaret Mitchell eredeti regénye már megjelenése után nem sokkal komoly kritikákat kapott, miszerint rasszista, és egyfajta romantikus élt kíván adni a rabszolgatartás intézményének, így bár a producer, David O. Selznick a lehető leghűbben kívánt ragaszkodni az alapanyaghoz, már az előkészületi fázisban többször át kellett íratnia a forgatókönyvet, különös tekintettel a párbeszédekre. Az Országos Szövetség a Színesbőrűek Felemelkedéséért nevű társaság például odáig ment, hogy felügyelőtiszteket akart küldetni a forgatásra, ellenőrizendő, hogy a színesbőrű stábtagok megfelelő elbánásban részesülnek a stúdió részéről.

Botrányok és ellentmondások

Alig két hete zajlott a forgatás, a stáb épp csak túlesett a rendkívül költséges atlantai tűzvész jelenetén – melynek keretében egész egyszerűen csak felgyújtották a felépített díszleteket – mikor Cukor megelégelte, hogy Selznick pontosan a szájába rágja, miként kell a filmet dirigálnia, miután pedig Gable is hevesen támadta, annak ellenére mondott fel, hogy Vivien Leigh és a női mellékszereplőt alakító, idén már 103. életévét töltő Olivia de Havilland is kiállt mellette. A helyére az Óz, a csodák csodájából érkező Victor Fleming került, aki azonban ezzel párhuzamosan vágta a szintén legendává érett musicalt, a megfeszített munka miatt pedig kis híján idegösszeroppanást kapott, és autójával egy szakadékba hajtott.

Clark Gable a forgatási szünetben

Clark Gable a forgatási szünetben Forrás: www.thoughtco.com

Három hetes kényszerpihenője közben egy feltörekvő tehetség, a később a feszültségkeltés mesterévé váló Alfred Hitchcock is megrendezhetett egy jelenetet, a gyeplő azonban végül Fleming távollétében Sam Wood kezébe került. Mindeközben persze gyakorlatilag hétről-hétre változtatták a forgatókönyvet, olyannyira sűrűn, hogy Vivien Leigh közben el is veszítette a fonalat, ezért magánál tartott egy példányt az eredeti Margaret Mitchell regényből, és minden egyes reggelt azzal indított, hogy az aznapra előírt jeleneteket átolvasta benne, és erre buzdította Clark Gable-t is.

Miután a forgatókönyvből kigyomláltak minden olyan tényezőt, mely rasszistának tűnik – többek közt minden utalást megszüntettek a Ku-Klux-Klánra vonatkozóan is – még mindig fennállt a forgatáson a megkülönböztetés intézménye, hiszen a stáb külön mellékhelyiséget tartott fent a fehéreknek, és a színesbőrűeknek.

Az egyik fekete statiszta, Lennie Bluett ezen annyira megsértődött, hogy meggyőzte Clark Gable-t, álljon ki értük, és a mellékhelyiségek ilyetén szeparációjának megszüntetéséért.

Gable végül elérte Selznicknél, hogy véget érjenek a megkülönböztetések, miután megfenyegette a producert, hogy otthagyja a filmet.

A Jim Crow-probléma

Az Elfújta a szél bemutatója, és az azt követő utóélete legalább ennyire sokszínű és hangos, kezdve azzal, hogy a film atlantai ősbemutatójára a Jim Crow-törvények értelmében másodlagos állampolgárokká minősített színesbőrűeket ugyan meghívták a premierre, de egy szigorúan a fehérektől elkülönített helyre, ráadásul azzal a kitétellel, hogy a vetítést követő fogadáson már nem vehetnek részt. Selznick nem kockáztatta a botrányt, így végül úgy döntött, egyetlen színesbőrű színészt sem hív meg még a film vetítésére sem.

Hattie McDaniel az első afro-amerikai Oscar-díjas színész

Hattie McDaniel az első afro-amerikai Oscar-díjas színész Forrás: ew.com

Ez a fajta rasszista besorolás később is problémát okozott, amint az Akadémia kihirdette az Oscar-díjra jelöltek listáját, melyen legjobb mellékszereplőként megjelent Hattie McDaniel, a Mamit alakító afro-amerikai színésznő neve is. Ezzel ő volt az első színesbőrű, akit a díjra jelöltek, amit aztán meg is kapott, de előtte még Selznicknek és Gable-nek össze kellett fognia, hogy elintézzék, McDanielt egyáltalán beengedjék a gálára. Végül ez megtörtént, és a színésznő átvehette a történelmi jelentőségű díjat.

Hogy nagy dobás lesz a film, alighanem mindenki érezte, Atlanta polgármestere pl. általános munkaszüneti napot hirdetett 1939. december 15-ére, a film premierjének napjára, a vetítést pedig három napos karneváli ünnep és rendezvénysorozat kísérte.

A premieren egyébként úgy hírlik, ingyen vehettek részt olyan veteránok is, akik még személyesen élték át az amerikai polgárháború gyötrelmeit.

A következő vitás kérdés akkor merült csak fel, mikor publikussá váltak a fizetések, és kiderült, hogy az a Vivien Leigh, aki 125 napot töltött forgatással, összesen közel 2,5 órát szerepelt a vásznon, és elhozta a legjobb női főszereplő Oscar-díját, mindössze 25 ezer dollárt keresett, míg Clark Gable markát nagyságrendileg feleakkora jelenlétért 120 ezer dollár ütötte.

A premier 1939. december 15-én

A premier 1939. december 15-én Forrás: httpninjajournalist.com

Az eposz utóélete

A 4 millió dollárba kerülő dráma bevétele mindössze néhány héttel a premier után 10 millió dollárnál járt, és összesen közel 600 millió dollárt hozott össze az amerikai és nemzetközi piacon, ez mai értéken számolva nagyjából 1,8 milliárd dollárt jelentene, és a legtöbb bevételt termelő filmek listáján még mindig a hetedik helyen áll, 81 évvel megjelenése után is, és olyan filmek előzik csak meg, mint az Avatar, a Titanic, vagy a Bossszúállók.

Minden vád és kritika ellenére a mai napig felemelő és megkapó történet, ereje még nyolc évtized távlatából sem csökkent, a látvány, a történeten végigvonuló fordulatok, Scarlett O’Hara jellemfejlődése, vagy épp a Scarlett és Rhett Butler közti kémia a mai napig megállja a helyét. Selznick nagyon ráérzett valamire akkor, mikor mindössze 50 ezer dollárért megvásárolta Margaret Mitchell frissen Pulitzer-díjjal kitüntetett regényének megfilmesítési jogait, melyet aztán összesen 15 Oscar-díjra jelöltek, melyből 10-et meg is nyert, elhozta többek közt a legjobb film, a legjobb rendező, forgatókönyv, női fő- és mellékszereplő, operatőr, vágás és díszlet aranyszobrocskáját is, és egészen a Ben-Hur húsz évvel későbbi megjelenéséig csúcstartónak számított a díjak terén.

A film, melyet arra terveztek, hogy győzzön, hogy leigázza a mozis piacokat, elkészültének minden viszontagsága ellenére is beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Az Elfújta a szél valami olyasmi, mint a könnyűzenének a The Beatles, vagy az irodalomnak a Zabhegyező, halhatatlan klasszikus, hivatkozási alap, és a filmtörténelem monolitja. Az Elfújta a szél legenda.

Kapcsolódó cikkek

Alan Rickman 27 kötetet írt tele élete tapasztalataival

Emma Thompson előszavával jövő tavasszal jön magyarul Alan Rickman 25 évig írt naplója

Az összességében 27 kötetes gyűjtemény nem kevés szerkesztői munkát igényel még a megjelenésig.

Donald Sutherland főszereplésével jön a következő Stephen King-adaptáció

A végeredményt úgy fest, hogy már idén ősszel láthatjuk majd.

Tiszeker Dániel (forrás: filmklubpodcast.hu)

Tiszeker Dániel: A célunk az volt, hogy a bennük élő gyermeket szólítsuk meg

Amikor a forgatáson 100-150 ember azért van ott, hogy közösen alkossunk egy jót, azt én semmihez sem tudom hasonlítani.

Ahol a folyami rákok énekelnek /Forrás:https://f21.hu/irodalom/olvassotthon-delia-owens-ahol-a-folyami-rakok-enekelnek/

Magányos kislány a lápvilág közepén, avagy az ártatlanság elvesztése – Könyvkritika

Újra elővettük az elmúlt évek egyik legnagyobb nemzetközi bestsellerét.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Zacher Gáborral és Philip K. Dick-kel indul az Agave Könyvklub

    A kiadó célja egy új hagyomány megteremtése.

    Legutóbbi cikkek

    • 2022. szeptember 6.

    Középfölde kisokos – 5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán

    5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán

    • 2022. szeptember 1.

    Hollywood hercegnőjére egy igazi herceg is felfigyelt – 40 éve hunyt el Grace Kelly

    A csendes kitartás szobra megküzdött minden sikeréért.

    • 2022. augusztus 26.

    Betűkből filmet – Hollywood aranykorának 7 világhírű forgatókönyvírója

    Akikről ritkán emlékszünk meg, pedig a filmek lelkét hozzák létre.

    • 2022. július 19.

    Gondolatok a jövőből – 9 csavaros sci-fi, amit látnod kell

    Okos mozik, melyek kidomborítják a sci-fi tudományos oldalát is.

    • 2022. július 8.

    Öt órai tea és fényezett családi ezüst – A Downton Abbey világa

    Mennyire hiteles, és vajon miért rajongunk úgy a szériáért?