- Koczó Olivér
- 2021. július 20. | Becsült olvasási idő: 6,5 perc
Nagy rendezői életművek forognak úgy közszájon, hogy csupán az egyes pályák legtöbbet járatott csúcstermékeit ismerik a nézők tömegei. Ezek a rossz mechanizmusok vezetnek sajnos sokszor ahhoz, – nem tagadva természetesen, hogy létezhetnek kevésbé jól sikerült darabok is, amik ennél fogva okkal maradnak ki a kánonokból – hogy a különböző filmes tematikájú műsorok, internetes fórumok, és pláne a tv-szolgáltatók csak a klasszikusnak elkönyvelt filmekkel foglalkoznak.
Kubrick-tól nyilván mindenki ismeri a 2001: Űrodüsszeia-t és az Acéllövedék-et, de megkockáztatom az 1956-os Gyilkosság című noirt, vagy az első világháborús drámát A dicsőség ösvényei-t már jóval kevesebben. Ahogy Scorsese-től is a Nagymenők, a Casino, és nyilván a Wall Street farkasa a legtöbb mozinézőnek ismerősen cseng, ellenben a Lidérces órák (1985), vagy a Kundun (1997) már közel sem. De ilyen, kevésbé ismert kiváló filmek – A kötél (1948), Idegenek a vonaton (1951), A tévedés áldozata (1956) – szerzője Alfred Hitchcock is, akinek a Szédülés, a Psycho, vagy a Madarak filmtörténeti jelentőségű klasszikusok.
Valami hasonló minta figyelhető meg Sidney Lumet filmes pályával kapcsolatban is. Lumet a fent megemlített rendezőkhöz hasonlóan az amerikai filmkészítés nagy bölénye volt, akinek nevével olyan filmklasszikusok forrtak össze, mint a 12 dühös ember, a Kánikulai délután, Gyilkosság az Orient expresszen, vagy akár a Hálózat. Mégis a majd hatvanéves rendezői pályája számos egyébként kiváló alkotását a közönség alig, vagy egyáltalán nem ismeri. Ilyen elfeledett remekmű véleményem szerint, a továbbiakban megidézni kívánt alkotás is, az 1964-es A zálogos.
Sidney Lumet olyan rendező hírében állt, aki a színészekkel rokonszenves, imádja a dialógusokat, gyorsan és pontosan dolgozik. Rendezői pályáját a CBS-nél kezdte, majd a 12 dühös ember (1957) kritikai sikere után váltott a mozizásra. Pályafutása során évente készített új filmet, ami figyelembe véve a majd hatvan éves karrierjét tetemes szám. Már játékfilmes debütálása is egy irodalmi adaptáció volt, amit közel fél tucat színmű megfilmesítése követett, Lumet a modern amerikai dráma szinte valamennyi szerzőjétől vászonra vitt valamit.
A zálogos a fiatalon elhunyt Edward Lewis Wallant 1961-ben megjelent regénye alapján készült, mely film a hollywooditól eltérő filmkészítési stílusa miatt, a tengerentúli mozis megújulás egyik előképének is nevezhető. A film független produkcióként készült, amit az egyébként exploitation mozik gyártójaként elhíresült American International Pictures forgalmazott, és több rendezőnek is felajánlották.
A történet középpontjában a koncentrációs táborok poklát megjárt Sol Nazerman áll, aki Lengyelországban egyetemi professzorként dolgozott, de a háború után Amerikába menekülve Harlemben egy zálogházat üzemeltet. A zálogos miután mindenét (hitét, szeretteit, egzisztenciáját) elvesztette, minden érzelmet tudatosan kigyilkol magából. Robotszerűen éli életét, a zálogházba betérő különös alakokra – a művészet és a tudomány viszonyán elmélkedő öreg négerre, a nyomorúságában felkínálkozó fekete prostituáltra, a szomszédos ifjúsági szervezet adomány gyűjtőnőjére – mind fittyet hány. Ahogy asszisztensét a latino Jesus Ortizt is meglehetős közönnyel kezeli. Ám miután világossá válik számára, hogy a zálogházát finanszírozó Rodriguez a bordélyházából befolyó összeget nála mossa tisztára, megszólal az emlékek mélyén megbúvó emberi lény, aki ellenzi a „szennyből és rémületből származó pénzt”. Az idáig elfojtani kívánt emlékek hírtelen olyan erővel törnek felszínre, hogy Nazerman idegösszeroppanást kap, s ez még csak a szerencsétlen események katalizátora.
A film azt mutatja be már-már francia újhullámos montázs technikákat is használva, hogy milyen rettentő mértékben nehezedik az egyénre a jelenben továbbélő múlt. Lumet maga sem titkolta, több vele készült interjúban elárulta, hogy nagy hatással voltak rá Alain Resnais filmes megoldásai, konkrétan A zálogos-hoz hasonló témát feldolgozó Szerelmem, Hiroshima, és a Tavaly Marienbadban.
Sidney Lumet eleinte kizártnak tartotta, hogy Rod Steiger játssza Sol Nazerman szerepét, mondván a színész túl intenzív a szerepre, csakhogy miután Steiger leült a rendezővel, s tudatosította benne, hogy pontosan érzi a szerep súlyát, hogy mennyire komolyan kell eljátszani, Lumet végül örömmel bólintott rá. Talán az is közrejátszhatott a hirtelen jött rendezői enyhülésben, hogy Laurence Olivier és Kik Douglas is visszautasították a címszerep lehetőségét. Steiger egyébként annyira komolyan vette a szerepet, hogy a hitelesebb karakterformálás érdekében még a fejét is leborotválta.
A film lassú sodrása ellenére Lumet kifejezetten jól adagolja a feszültséget fokozó jeleneteket, hogy a majd kétórás film végére az önsajnálatba menekült Nazerman szomorú tragédiája egy izgalmas mini-krimibe csapjon át. És ahogy már említettem a filmben kimagaslóan fontos elem a montázs, ugyanis ezek a flashbackekkel tűzdelt jelenetek azok, melyek segítenek megértetni a nézővel Nazerman apátiáját. A sorra felvillanó emlékképeket a film feléig a zálogos próbálja elnyomni, nem mer, vagy csupán nem akar szembenézni saját démonaival, ezt a rendező időben is érzékelteti, ahogy halad a történet előre, úgy lesznek egyre hosszabbak a felvillanó emlékképek is.
A jelen és a múlt párhuzamát nem csak a montázsokkal, de a filmben megjelenő szimbólumokkal is érzékeltetni óhajtja a rendező. Így nem véletlen, hogy a saját maga által választott közeg, a zálogház is – köszönhetően a rengeteg zárnak, a rácsoknak és a szűk folyosóknak – egy börtön, vagy láger emlékét idézi. Ez a fajta önrabosítás is Sol Nazerman sorstragédiáját húzza alá. Ahogy a film két legszuggesztívebb jelenete, az első amikor Nazerman Jesus kérdésére „árulja el a titkát, mitől ért olyan jól a maga fajtája az üzlethez?” egy dühödt monológgal válaszol, ami közben Steiger alakítását figyelve egy apró hitleri póz is felfedezhető. Ezt a jelenetet a rendező Nazerman dominanciáját (gőgjét, vagy sértettségét) kiemelendő, alsó kameraállásból mutatja. Míg a másik jelenet épp fordítva, a zálogházas és Rodriguez alá-fölé rendeltségi viszonyát felső gépállásból látatja. Nazerman ebben a jelentben döbben rá, hogy saját közönye épp olyan bűnbe vitte, mint ami az ő életét is tönkretette.
Rod Steiger-t nagyon bántotta, hogy a film egyetlen Oscar-jelölését nem tudta díjra váltani – ugyanis az arany szobrot, talán még ma is érthetetlen módon, Lee Marvin a Cat Ballou legendája című western vígjátékban nyújtott alakításával orozta el előle.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.
5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán
A csendes kitartás szobra megküzdött minden sikeréért.
Akikről ritkán emlékszünk meg, pedig a filmek lelkét hozzák létre.
Okos mozik, melyek kidomborítják a sci-fi tudományos oldalát is.
Mennyire hiteles, és vajon miért rajongunk úgy a szériáért?