• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!

Film

Hollywood-i akták 49. – Hivatali patkányok (1999)

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Hány és hány olyan filmet sorolhatnánk, melyeket a moziipar bukásra ítélt, melyet néhány hét után a filmszínházak eltávolítottak kínálatukból, és amit végül a televízió, no meg a VHS- és DVD-kölcsönzők mentettek meg, és tettek széleskörben kultfilmmé. A legegyszerűbb példa rögtön az imdb.com szavazói szerint jelenleg a világ legjobb filmjeként hivatkozott A remény rabjai, mely csúnyán elhasalt a mozipénztáraknál, hogy aztán mára általános imádat övezze. 1999 egyik totális filmes bukása is hasonló sorsra jutott, noha nem produkált akkora diadalmenetet, mint Frank Darabont filmje, de aktualitása a mai napig megkérdőjelezhetetlen.

Mike Judge nevét vélhetően mindenki a két tapló, Beavis és Butt-head alakjával azonosítja, azonban jóval többet tett ő le a popkultúra asztalára, mint a két metálrajongó senkiházi. Ami bizonyos – és jelen cikkünkben tárgyalt film témájából és hangvételéből is következik – Judge egyáltalán nincs jó véleménnyel a kapitalizmusról, az Egyesült Államok társadalmi berendezkedéséről, vagy a gazdasági piac működéséről, és vélhetően egyetlen másik alkotásában sem sikerült ezt olyan látványosan kifejezésre juttatnia, mint 1999-ben megjelent remekében. Hollywood-i akták sorozatunk 49. epizódjában a Hivatali patkányok.

Hivatali patkányok (1999)

Hivatali patkányok (1999)

Milton

Mike Judge 1991-ben megalkotott egy négyrészes animációs sorozatot Milton címmel, melynek epizódjait a Saturday Night Live reklámblokkjai alatt adta le az MTV. A Milton címszereplője egyszerű irodai dolgozó volt, aki keménykezű és elmebeteg elvárásokat támasztó főnöke keze alatt sínylődött. Felépítésében és karaktereiben legalább olyan könnyű, de korántsem könnyed, mint a Beavis & Butt-head, ugyanis leginkább a kapitalizmus árnyoldalára igyekezett reflektálni. Peter Chernin vezette akkoriban a 20th Century Foxot, aki hatalmas rajongójává vált a Miltonnak, így aztán megkereste Judge-ot azzal az ötlettel, nem volna-e kedve egész estés, élőszereplős filmmé bővíteni a négy szkeccs világát.

Judge nem igazán hitt az ötletben, állítólag annyit kérdezett „te tényleg tudni akarod, mit csinál ez a fickó munka után?”.

Judge-nak 10 millió dolláros gyártási költséget ajánlottak, ami azonnal meggyőzte a rendezőt annak ellenére, hogy kezdetben elképzelése sem volt róla, milyen formába is öntse az ötleteit. Első körben a cselekményt a Wall Streetre akarta helyezni, a filmet pedig Terry Gilliam Braziljának stílusában képzelte el, de Chernin azt mondta, szó sem lehet róla, az egyszerű átlagemberek életéről és mindennapi megpróbáltatásairól meséljen inkább. Judge persze közben még megalkotta a King of the Hill sitcomot 1996-ban, és előtte 1993-tól pedig a Beavis & Butt-head szériát, mely akkora sikert aratott, hogy Judge még egy egész estés filmet is készíthetett belőle, mielőtt még egyáltalán befejezte volna az Office Space munkacímen futó forgatókönyvét.

Hivatali patkányok (1999)

Hivatali patkányok (1999)

A legragyogóbb munkahelyi szatíra

A stúdió már 1997-re le akarta forgatni a filmet, egyfajta ellenpontnak gondolták az olyan nagyszabású produkciókra reakcióul, mint a Titanic, vagy a Szigorúan bizalmas, de Judge még mindig a szövegkönyvet finomítgatta, ami azért is különös, mert a Fox elnöke, Tom Rothman már 1996-ban azt mondta az első szövegverzióra, hogy „a legragyogóbb munkahelyi szatíra”, amit valaha is olvasott. Az első színész, akit megtaláltak a produkcióhoz David Herman volt, akinek annyira tetszett a szkript, hogy szándékosan kirúgatta magát a MADtv-ből, mert az egyébként nem engedte volna el, csakhogy csatlakozhasson Judge produkciójához. A Fox tudta, hogy a költségvetés nagy sztárok leigazolására nem lesz elég, így aztán, mikor bemutatták a Good Will Huntingot, de a film még nem kezdte meg igazi diadalútját, Ben Affleck és Matt Damon leigazolása is felmerült.

A stúdió persze szeretett volna egy ismertebb nevet is, akár mellékszerepben, így kapta meg az akkor már a Jóbarátokkal országos hírnevet szerzett Jennifer Aniston is a forgatókönyvet, aki leginkább ügynöke unszolására mondott igent a szerepre. A filmet végül jelentős csúszással, 1998 májusában kezdték forgatni Dallasban, de már a harmadik napon jöttek a fennakadások. A rekkenő, közel 40 fokos hőségben Austintól nem messze a mexikói erdőtüzek füstje szinte fehérre festett az eget, ami tönkretette az előzetes beállításokat.

Judge gyorsan dolgozott, és az elkészült anyagot hamar küldte is a stúdiónak, de folyton csak elégedetlen szavakat kapott vissza. A fejesek szóvá tették neki, hogy nincs dinamizmus a felvételekben, és az egész olyan fanyarnak tűnik, miközben ők vígjátékot vártak, így arra kérték, hogy mondja a szereplőknek, mosolyogjanak többet.

Judge persze magasról tett arra, amit kértek tőle.

Hivatali patkányok (1999)

Hivatali patkányok (1999)

Ez a film ravaszabb annál

A forgatási és vágási munkálatok viszontagságai után Judge-nak volt még egy problémája. A marketingesek elkészítették a film – mára szintén legendássá érett – poszterét a „post-it emberkével”, de a rendező úgy vélte, ez nem fejezi ki megfelelően a film szellemiségét, és egyszerűen „ócska Office Depot reklámnak” nevezte. A Fox feje, Rothman persze később már nyíltabban beszélt a marketing hiányosságairól, melyek közt megemlítette, hogy miután Jennifer Aniston meglehetősen kicsi szerepet kapott, nem tudták feltenni a plakátra, hogy a neve bevonzza az embereket a mozikba, ráadásul,

ahogy fogalmazott „A film nem olyan, mint az Amerikai pite. Nincsenek benne együgyű viccek, amiket be tudsz tolni egy 15 másodperces reklámblokkba. Ez a film sokkal ravaszabb annál.”

Igaza volt, bár ez a film kereskedelmi menetelésének nem használt. A Hivatali patkányok 1999. február 19-én debütált 1740 amerikai moziban, és a nyitóhétvégéjén összességében a nyolcadik legnézettebb film lett, és 4,2 millió dolláros hasznot termelt. A második hétvége már ennek töredékét produkálta csak, azonban a stúdió abban reménykedett, hogy majd szájhagyomány útján felfedezi magának a közönség. A kalkulációk hasztalannak bizonyultak, a filmre egyre kevesebb jegyet váltottak, amikor pedig március végén bemutatták a Mátrixot, a legtöbb mozi le is vette a kínálatából. Világszerte 12,2 millió dollárt hozott össze végül, ami épp csak meghaladta a gyártási költségét.

Mike Judge magát okolta a történtekért, és egy ízben azt találta mondani, „egyáltalán le sem kellett volna forgatni.

Hivatali patkányok (1999)

Hivatali patkányok (1999)

Egy aktuális kultfilm

Bár a The New York Times, vagy az Entertainment Weekly nem volt oda érte, és kevéssé értékelték Judge humorát – ami szerintük működött animációban, élőszereplős kivitelben nem működik – ellenben a Pulitzer-díjas filmkritikus, Roger Ebert a Chicago Sun-Times-ban a lehetséges 4 csillagból hármat adott neki, és az év egyik abszolút pozitív meglepetéseként aposztrofálta a Hivatali patkányokat. Az igazi siker pedig még hátra volt.

A Comedy Central először 2001. augusztus 5-én vetítette le teljes hosszában a filmet, melyet akkor 1,4 millió néző látott, és az elkövetkező másfél év során a nézői igényeket figyelembe véve további 35 alkalommal került adásba, a népszerűsége pedig egyre nőtt. Mire 2003-ban megjelent a VHS- és DVD-kiadás, rövid idő alatt 2,6 millió példányt értékesítettek belőle, ráadásul több filmes magazin – akik korábban kritikáikban pocskondiázták a filmet – újragondolta álláspontját.

A Hivatali patkányok viszonylag hamar kultstátuszba emelkedett, a nézők az átlagember mindennapjainak, saját mindannapjaiknak viszontagságait, és az azok elleni lázadást látták Judge filmjében, ez pedig bőven elégnek bizonyult. A népszerűséget jelzi, hogy a filmben látható piros tűzőgép a film megjelenésekor még nem létezett, de rajongói kérésre az azt gyártó Swingline végül kiadta piros kivitelben, amit csak úgy kapkodtak a boltok polcairól. A Miltont alakító Stephen Roottól azóta is gyakran kérnek autogramot tűzőgépre. Különös, hogy hiába a hatalmas népszerűség (10 évente általában még Hivatali Patkányok-közönségtalálkozóra is sor kerül Judge és a főszereplők részvételével), a központi karakterek közül sajnos senki sem futott be komoly karriert. Ha Jennifer Anistont nem számítjuk, Ron Livingstone vitte még a legtöbbre, feltűnt számos sorozatban, többek közt Az elit alakulatban is, de David Herman például manapság már szinte csak szinkronszínészként dolgozik, Ajay Naidu-nak pedig csupán pár felejthető epizódszerep jutott az elmúlt 21 évben.

Különös összecsengés, de mintha valóban létezne valamiféle transzcendentális kapocs a színészek és filmbéli karaktereik közt, de akárhogy is, kevés keserédesebb, és viccesebb, geggé érő párbeszédekkel, és groteszk alakokkal felvértezett film készült, mely pellengérre állította a kapitalizmus által táplált amerikai álmot. A Hivatali patkányoknál számos filmszatíra ért el népszerűbb státuszt, de kevés az, mely a mai napig ekkora aktualitással bír.

Ezt egyébként még maga Mike Judge sem gondolta, ő váltig hitt benne, hogy a munkahelyi kultúra jelentősen átalakul majd a 2010-es években, és egyszer egy interjúban azt nyilatkozta, a társadalom kudarca, hogy a Hivatali patkányok a mai napig aktuális tudott maradni.

Hivatali patkányok (1999)

Hivatali patkányok (1999)

Kapcsolódó cikkek

Mel Gibson kapta a John Wick-előzménysorozat egyik főszerepét

A rettenthetetlen Oscar-díjas rendezője elfoglaltabb, mint valaha.

Hollywoodi filmekről készít dokumentumsorozatot David Fincher

A Hetedik rendezője negyedszer dolgozik együtt a Netflix gárdájával.

Legendás párosok

A filmtörténelem 5 elválaszthatatlan színészpárosa, akik valóban jóbarátok voltak

Ismerősökből kollégák, kollégákból olykor életre szóló barátok.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Tények, konteók, gyanúsítottak – Ki felelős a Notre-Dame-ot emésztő lángokért?

    A szomorú tűzeset politikai és vallási ideológiák csapdájában.

    Legutóbbi cikkek

    • 2021. október 19.

    Filmkritika és filmrajongók – Avagy a közönségfilmek kétes viszonya a posztmodern fogalmával

    Manapság látszólag mindenre felelőtlenül ráaggatott jelző.

    • 2021. október 18.

    A filmtörténelem 5 elválaszthatatlan színészpárosa, akik valóban jóbarátok voltak

    Ismerősökből kollégák, kollégákból olykor életre szóló barátok.

    • 2021. október 14.

    Könyv vs. Film, avagy az örök vita – De van-e egyáltalán miről vitázni?

    Az örök vita, melyben az igazság nem ott van, ahol gondolnánk.

    • 2021. október 11.

    Ideológiák csapdájában – 20 betiltott film, mely áldozatul esett a cenzúrának

    Avagy szokásrendszerek, vallási és politikai ideológiák iránymutató szerepe.

    • 2021. október 6.

    10 világhírű klasszikus Hollywood aranykorából, mely valójában remake

    Avagy a feldolgozásláz 60-70 évvel ezelőtti fejezete.