• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Tőzsdecápák (1987)

Film

Hollywood-i akták 50. – Tőzsdecápák (1987)

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Nagyon nehéz a gazdasági piacot mozgató pénzjátszmákról az átlagember számára is érthetően, és még inkább izgalmasan mesélni. Csupán maroknyi produkció akad, mely mindkét kritériumnak képes megfelelni. A Wall Street farkasa persze inkább a szórakozásra, és a főszereplő hedonista életvitelére helyezte a hangsúlyt, a Krízispont steril karakterdrámákat vonultatott fel, míg A nagy dobás egy páratlan és pofátlan ötlet formába öntését járta körül. Mind izgalmas, érdekes és színes tablót festettek a Wall Street gátlástalan parkettjéről, de mégis, ha előkerül a pénzpiaci téma, a legtöbb filmes portál manapság is Oliver Stone 1987-es filmjére esküszik.

Objektíven nézve persze nem ez az Amerika politikai lelkiismeretének szerepében előszeretettel tetszelgő Stone legjobb filmje, ezt a címet általában Vietnám-trilógiájának tetszőleges darabja (de leginkább A szakasz) érdemelte ki a kritikusoknál, de akárcsak a Minden héten háborúnál, ahol a profi sport mögötti politikai és gazdasági machinációkra helyezte a hangsúlyt, úgy itt is képes olyan finomra hangolt kritikát közölni Amerika pénzorientált, lelkiismeretlen működéséről, amire talán azóta sem volt példa a hasonló tematikát képviselő alkotások közt, mindezt megfűszerezve egy emlékezetes Michael Douglas-alakítással. Hollywood-i akták sorozatunk 50. epizódjában a Tőzsdecápák.

A főszereplők

A főszereplők

Bűn és bűnhődés a Wall Streeten

Oliver Stone a 80-as évek közepének egyik legnagyobb rendezői csillagává emelkedett, miután A szakasz című filmje felelevenítette az amerikai katonák kíméletlen Vietnámi-háborús brutalitását, a koncepció bátorsága, a rendezés feszessége pedig Oscar-díjat hozott a rendezőnek, és további három aranyszobrot a filmnek. A sikert követően Stone úgy döntött, következő alkotásában elhatárolódik némileg a háborús tematikától (A szakasszal párhuzamosan készítette Salvador című filmjét James Woods-szal a főszerepben, mely az El Salvadorban zajló polgárháborúnak állított emléket), így felkérte korábbi filmiskolai barátját, Stanley Weisert, hogy járjon utána az 1950-es évek kvízműsor botrányainak, mely szerinte kiváló filmes alapanyag lehetne. Weiser azonban nem látott kellő fantáziát az ötletben, így végül egyik megbeszélésükön felmerült, hogy esetleg a Wall Streetről készítsenek filmet. (A kívzműsorról szóló film végül 1994-ben Robert Redford keze alatt valósult meg.)

Stone-nak személyes kötődése is volt az amerikai pénzpiac viszontagságaihoz, édesapja ugyanis egészen fiatalon már befektetési bankárként dolgozott, aki az 1929-es válság alatt veszítette el az állását. Stone ugyanakkor nem akart történelmi filmet készíteni, sokkal inkább egy aktuális kérdéseket feszegető karakterdrámaként képzelte el új alkotását két bankár szemszögén keresztül, akiket bekebelez a pénzpiac.

Mikor szóba került az ötlet, a rendező Dosztojevszkij Bűn és bűnhődését hozta fel példaként arra, miként képzeli el a történet fordulatait, melyet vegyíteni kívánt F. Scott Fitzgerald A nagy Gatsby-jének milliőjével.

Végül ő és Weiser három teljes hétig járták irodáról-irodára a nagy Wall Street-i brókercégeket, befektetőkkel, ügynökökkel beszélgettek, több száz oldalnyi feljegyzést készítve, hogy amennyire csak lehet, ők maguk is megértsék és átlássák a piac működését, hogy aztán azt érthető formában tálalják majd a nézőknek.

Kamerák mögött

Kamerák mögött

Producerből díjnyertes főszereplő

Weiser és Stone párhuzamosan megírt 1-1 szkriptet, és végül ebből ollózták össze a végleges verziót. A főszereplő eredetileg egy fiatal zsidó bankár lett volna, de Stone elvetette az ötletet, mondván nem akarta úgy ábrázolni a tőzsdét, mint ami kizárólag zsidó befolyás alatt áll. Gordon Gekko karaktere Weiser találmánya volt, aki több nagymenő Wall Street-i üzletemberből gyúrta össze alakját, beszédstílusát pedig egy az egyben magától a rendezőtől, Stone-tól kölcsönözte, a történet stílusát pedig az írók későbbi elmondásai alapján Upton Sinclair regényei adták. Stone-nak az elejétől fogva világos elképzelése volt arról, hogy a főszerepet Charlie Sheen-re osztja, de azért járt még meghallgatáson Matthew Modine és Tom Cruise is. Gordon Gekko szerepére a stúdió Warren Beatty-t akarta, Stone ellenben Richard Gere-ben gondolkozott, Michael Douglas csak ezt követően került képbe, és leginkább azért jelentkezett a filmbe, mert a Smaragd románca után valami komolyabb szerepre áhítozott.

Douglas ekkor már Oscar-díjas producernek számított, a díját A száll a kakukk fészkére című filmért kapta 1976-ban, és Hollywoodban elterjedt róla az általános vélekedés, hogy nem túl tehetséges színész, sokkal inkább producernek kiváló. Douglas azonban az olvasópróbán lenyűgözte Stone-t, aki később azt mondta róla „csak a megfelelő szerep kell neki, és mindent belead”.

Valóban így volt: miután megkapta a szerepet, Douglas pénzügyi és tőzsdei szakkönyvekbe, pénzügyi szakemberek életrajzaiba temetkezett, és már a forgatás első napjára úgy érkezett, hogy a teljes forgatókönyv a fejében volt, holott a film legtöbb monológja (melyek gyakran több oldalasak voltak) neki jutott. Stone felajánlotta közben Charlie Sheen-nek, hogy válasszon, mit szeretne, ki játssza a filmbéli apját, Jack Lemmon, vagy az igazi apja, Martin Sheen. Végül utóbbira esett a választása, mivel úgy vélte, apja jelenléte jó hatással lesz az ő alakítására is.

Sheen és Douglas a forgatókönyvet egyeztetik

Sheen és Douglas a forgatókönyvet egyeztetik

Pénzpiac és háború

A forgatás 1987 áprilisában kezdődött és júliusban fejeződött be. Stone ragaszkodott hozzá, hogy New Yorkban forgassanak, mert szerinte maga a város eleve a pénz szimbóluma, helyszíneit tekintve pedig legalább olyan fontos szereplővé válhat, mint Sheen vagy Douglas karaktere, de az MGM nem akarta megadni a rendező által kért 15 millió dolláros költségkeretet egy filmre, amiben még akciójelenet sincs, így a producer Edward R. Pressman gondolt egyet, és felajánlotta azt a 20th Century Fox fejeseinek, akik azonnal igent mondtak, leginkább azért, mert azt érezték, hogy a film lényegében sokkal inkább a 80-as évek pénzkultúrájának kritikája, semmint kapitalizmuskritika, amivel évekkel a film bemutatását követően adott interjúiban már Stone is egyetértett.

Szerinte a film a 80-as évek archetipikus ábrázolása, Gordon Gekko alakja pedig Szun-Ce A háború művészetének egyfajta pénzpiaci prezentálása.

A Tőzsdecápák 1987. december 11-én került a mozikba, összességében 730 filmszínházban mutatták be egyidejűleg, és a nyitóhétvégéjén 4,1 millió dolláros bevételt hozott, igazán nagy vetélytársa csupán Steven Spielberg A Nap birodalma című filmje, A vasmacska kölykei, no meg a Jó reggelt, Vietnám! volt, és végül összességében 44 millió dollárt gyűjtött, ami a költségvetéséhez képest háromszoros megtérülést jelentett. A kritikák nagyrészt megoszlottak Stone filmje kapcsán, a The New York Times hasábjain, Vincent Canby meglehetősen egyenetlennek nevezte a filmet, ugyanakkor kiemelte Douglas frenetikus alakítását. A Pulitzer-díjas filmkritikus, Roger Ebert a The Chicago Sun-Times-ban a lehetséges négy csillagból három és felet adott neki, szerinte a film legnagyobb erénye, hogy mindenki számára érthetővé és átélhetővé tette a pénzpiac működését. A Time-nak ezzel szemben kifejezetten nem tetszett a Tőzsdecápák, Richard Corliss izzadtságszagúnak nevezte, a The Washington Post-ban pedig Rita Kempley azt írta, hogy „Stone megelégszik az erkölcsi példabeszéddel, amit némi szappanoperai jelleg egészít ki”.

Michael Douglas és a legjobb férfi főszereplő Oscar-díja

Michael Douglas és a legjobb férfi főszereplő Oscar-díja

A pénzfilmek prototípusa

A szakasz 9 Oscar-jelölése és négy díja után a Tőzsdecápák csupán egyetlen jelölést kapott, igaz Michael Douglas haza is vihette a legjobb férfi főszereplő aranyszobrát, továbbá még egy Golden Globe-díjjal is jutalmazták alakítását.

Köszönőbeszédében elsőként Stone-nak hálálkodott, ahogy fogalmazott: „köszönöm, hogy olyan szerepet adtál nekem, amiről senki sem feltételezte, hogy el tudom játszani.”

A film továbbá egy Arany Málnával is gazdagodott, Daryl Hannah-t a legrosszabb női mellékszereplőnek kiáltották ki, ami különös, tekintve, hogy eleve nem is ő lett volna az első számú választás, és csak azért kerülhetett a fedélzetre, mert Charlie Sheen és az eredeti női szereplő, a Szárnyas fejvadászból ismert Sean Young egyszerűen nem jöttek ki egymással.

Bár Stone kifejezetten ellene volt, hogy bármelyik filmjéhez is folytatást készítsen, végül 23 évvel az eredeti után mégis mozikba került a Tőzsdecápák: A pénz nem alszik című második rész, melyben a főszerepet Shia Lebouef kapta, de visszatért mellékszerepben Michael Douglas, és még egy cameo erejéig Charlie Sheen is. Egyöntetű vélemények szerint a film nem ért fel az eredetihez, a legtöbb kritikus egyszerűen lelketlen folytatásnak bélyegezte, mely semmit sem tett hozzá mindahhoz, amit Stone az első részben el akart mondani. A Tőzsdecápáknak valóban nem volt szüksége folytatásra, az első rész eleve lezárt, kerek egész, ami képes volt egy izgalmas drámába foglalni a pénzpiac működési mechanizmusait, és azóta is szinte minden tőzsdével, vagy befektetési piaccal foglalkozó filmes lista első helyén tanyázik, azt pedig túlzás nélkül kijelenthetjük – hiszen megtették a rendezők is – hogy a bevezetőben felsorolt filmek sosem kerülnek moziba a Tőzsdecápák hatása nélkül.

Kapcsolódó cikkek

Legendás állatok. 3. /Forrás: https://www.digitalspy.com/movies/a675773/fantastic-beasts-3-4-5-release-date-cast-plot-news-trailer/

Lesz-e folytatása a Legendás állatok és megfigyelésük-sorozatnak?

A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.

Elátkozott gyermek a csudálatos iskolában (és egyéb bűbájok) – Jessica Townsend Morrigan Crow sorozata

Balszerencse-mágnes lány a mágikus iskolában és egyéb furcsaságok

Alan Rickman 27 kötetet írt tele élete tapasztalataival

Emma Thompson előszavával jövő tavasszal jön magyarul Alan Rickman 25 évig írt naplója

Az összességében 27 kötetes gyűjtemény nem kevés szerkesztői munkát igényel még a megjelenésig.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Andor / Disney+ / forrás: https://en.as.com/

    A Zsiványos nevű űrkalóz, és mindaz, amit nem akartál tudni a lázadásról – Sorozatkritika

    A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.

    Legutóbbi cikkek

    • 2022. szeptember 6.

    Középfölde kisokos – 5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán

    5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán

    • 2022. szeptember 1.

    Hollywood hercegnőjére egy igazi herceg is felfigyelt – 40 éve hunyt el Grace Kelly

    A csendes kitartás szobra megküzdött minden sikeréért.

    • 2022. augusztus 26.

    Betűkből filmet – Hollywood aranykorának 7 világhírű forgatókönyvírója

    Akikről ritkán emlékszünk meg, pedig a filmek lelkét hozzák létre.

    • 2022. július 19.

    Gondolatok a jövőből – 9 csavaros sci-fi, amit látnod kell

    Okos mozik, melyek kidomborítják a sci-fi tudományos oldalát is.

    • 2022. július 8.

    Öt órai tea és fényezett családi ezüst – A Downton Abbey világa

    Mennyire hiteles, és vajon miért rajongunk úgy a szériáért?