• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Nagymenők (1990)

Film

Hollywood-i akták 60. – Nagymenők (1990)

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Bátran kijelenthető, hogy az idén épp 50 évvel ezelőtt bemutatott A Keresztapa című film új zsánert hozott létre, mert bár korábban is akadtak filmek, melyekben kisebb-nagyobb mértékben feltűnt a szervezett bűnözés, ez volt az első alkotás, mely annak működéséről, történetéről és szereplőiről igyekezett hiteles képet formálni úgy, hogy arra gyakorlatilag még maga a maffia is áldását adta. Persze néhány kritika – különösen A sebhelyesarcú című film megjelenése után, mely egy másik narratívát közvetített – leírta, hogy mind Mario Puzo regénye, mind Francis Ford Coppola filmadaptációja némileg romantizálta a gengszterek világát, és lényegében, ha nincs ez a nézőpont, Martin Scorsese sem készíti el a Keresztapa tökéletes ellenpontját.

Scorsese a 80-as évek második felére már Hollywood egyik legelismertebb rendezőegyéniségévé vált, olyan alkotások sorakoztak a filmográfiájában, mint a Dühöngő bika, a Taxisofőr vagy az Aljas utcák, 1986-ban aztán ő is elkészítette saját gengszterfilmjét, A pénz színéért pedig végre az Akadémia is elismerte az álomgyár élő legendáját, Paul Newmant, és neki adta az aranyszobrot. Scorsese akkoriban azt tervezte, eltávolodik a szervezett bűnözés tematikájától, így aztán megkezdte régóta dédelgetett filmterve adaptálását, melyből a Krisztus utolsó megkísértése sarjadt, ugyanakkor bármennyi időt is áldozott bibliai témájának, úgy tűnt, valósággal üldözik a gengszertörténetek.

Nagymenők (1990)

Nagymenők (1990)

Nicholas Pileggi 1985-ben adta ki Wiseguy: Life in a Mafia Family című kötetét, mely a bűnözőből FBI informátorrá lett Henry Hill történetét mesélte el. Scorsese nem olvasta a könyvet, csupán egy kritikát róla, mikor anyagot gyűjtött A pénz színéhez, de aztán a Krisztus utolsó megkísértése előkészületei alatt végül megvette magát a könyvet is, ami olyannyira elnyerte a tetszését, hogy megmásította korábbi elképzelését a maffia zsáner hátrahagyásáról, és végül kizárólag azért a Krisztus utolsó megkísértésébe fogott bele, mert arra már összegyűlt a pénz, a forgatási helyszíneken pedig lekötött időpontokkal bírt.

Scorsese-nek nem egyszerűen tetszett a könyv, el volt ragadtatva tőle, amit alátámaszt, hogy mikor először beszélgettek telefonon Pileggi-vel, a rendező annyit mondott: „Egész életemben erre a könyvre vártam”, mire Pileggi azt felelte: „Egész éltemben erre a telefonhívásra vártam.”

Pileggi és Scorsese végül úgy döntöttek, senki mást nem vonnak be a forgatókönyvre adaptálásba, és már aközben is a szkripten dolgoztak, hogy Scorsese Marokkóban forgatta Krisztus-filmjét. Erre meg is volt minden lehetőségük, ugyanis nem a szokványos formát követték, hanem az eredeti könyvet felosztották 12 szegmensre, és külön-külön dolgoztak rajtuk, epizódokból alkotva újra a történetet, amitől azt remélték, hogy új ritmust és dinamikát ad majd a filmnek. Igyekeztek minden jelenetet a lehető legtömörebben megírni, amitől az egésznek szikár stílusúnak és pörgősnek kellett lennie, elhagyva a Keresztapa-típusú melankóliát. Persze a neveket megváltoztatták, hogy ne kelljen számolniuk a még élő családtagok reakciójával, és a címet is átírták, tekintve, hogy Brian de Palmának 1986-ban jött ki egy Wise Guys című filmje.

Scorsese és színészei megbeszélése

Scorsese és színészei megbeszélése

Scorsese számára nem volt kétséges, hogy ezúttal is Robert de Niro-t hívja meg az egyik főszerepre, olyannyira, hogy a rendező csak akkor kezdte el összekalapozni a pénzt a filmre, miután maga mellett tudta a kétszeres Oscar-díjas színészt.

Ray Liottát maga De Niro javasolta Henry Hill szerepére, mert nagyon megtetszett neki az 1986-os Valami vadság című filmben nyújtott alakítása. Liotta nagyon tisztelte Scorsese munkásságát, és imádta Pileggi könyvét, nem volt kérdés, hogy elvállalja a szerepet, amiért egyébként komoly harc folyt a castingon, felmerült Sean Penn , Alec Baldwin , Val Kilmer, és Tom Cruise neve is, a stúdió ráadásul állítólag Eddie Murphy mellett tette le a voksát. Végül De Niro ajánlása döntötte el a kérdést. A Dühöngő bika sztárja egyébként nem csupán Pileggi-vel konzultálta végig a felkészülést, de felkereste magát Henry Hill-t is, akitől az általa megformált figuráról kért további információkat, hogy minél autentikusabb hatást érjen el.

A Warner 25 millió dollárt biztosított a projekthez, a forgatás pedig 1989 tavaszán és nyarán zajlott Queens-ben, New Jersey-ben és Long Island-on. Scorsese-nek a kész forgatókönyv kapcsán pedig akadt még egy zseniális húzása. Az olvasópróbákra csak egy erősen vázlatos verziót vitt magával, és ezt adta a színészeknek, melyben jobbára csak a jelenetek körülírása és a beszédtémák szerepeltek, majd arra kérte a többieket, hogy improvizáljanak. Mindent felvett, jegyzeteket készített, és a színészek legtöbb mondatát belefogalmazta a végső forgatókönyv verzióba, tulajdonképpen hagyva, hogy ők maguk alakítsák ki az általuk megformált szereplő személyiségét. De Niro később zseniálisnak nevezte a húzást, hisz az egész összhatás ettől sokkal zsigeribb és nyersebb lett, ami passzolt Scorsese eredeti elképzeléseihez, hogy a film legyen „hideg és érzéketlen”. Persze a vágásnál így is el kellett távolítania néhány véres filmkockát, mert különben csak a legszigorúbb besorolást kaphatták volna, de ennyit hajlandó volt feláldozni a cél érdekében.

A forgatás szünetében

A forgatás szünetében

A Nagymenők premierjére a 47. Velencei Filmfesztiválon került sor, ahol Scorsese rögtön megkapta a legjobb rendezőnek járó Ezüst Oroszlán-díjat, majd a film 1990. szeptember 21-én mutatkozott be 1070 amerikai moziban, és a nyitó hétvégéjén összesen 6,3 millió dollárt gyűjtött, bevételi számai pedig a következő hétvégéken sem csökkentek jelentősen, mivel a nézők vitték a film jó hírét, így végül majdnem 50 millió dollárig jutott csak az Egyesült Államokon belül, megduplázva költségvetését. Roger Ebert, Pulitzer-díjas filmkritikus négyből négy csillagot adott rá és az év legjobb filmjének nevezte, valamint azt írta róla a Chicago Sun-Times hasábjain, hogy „sosem készült ennél csodálatosabb film a szervezett bűnözésről… igen, a Keresztapát is beleszámolva.” Gene Siskel, a Chicago Tribune-ben úgy foglalta össze: „Elsőrangú, az év filmje, Pesci pedig kiemelkedő.”

Vincent Canby a The New York Times-ban azt írta: „A legjobb Scorsese-film, egyetlen felesleges jelenet sincs benne.” Hasonlóan lelkes volt a Newsweek hasábjain David Ansen: „minden ropogós másodperce a törvényenkívüliség energiájától vibrál”, míg Richard Corliss a Time-ban annyival intézte el: „a filmtörténelem utóbbi időszakának legjobb két és fél órája a film.”

Az Akadémia is díjazta Scorsese remekművét, igaz, jobbára jelölésekkel, amiből hatot is begyűjtött a Nagymenők, de csak Jose Pesci vihette haza az aranyszobrot, ugyanakkor ez mit sem von le a film erényeiből. Nem hiába, manapság is ezt szokás Scorsese magnum opusának tekinteni, pedig a rendező számos klasszikust tett le az asztalra, arról nem beszélve, hány és hány különböző filmes szakember inspirálódott később a Nagymenőkből.

Így készült a film

David Chase bevallotta, hogy sosem készült volna el a méltán népszerűn Maffiózók sorozat, ha nincs a Nagymenők, de a teljesség igénye nélkül kedvencei közt emlegette Luc Besson, Johnny Depp, Quentin Tarantino (szerinte a Kutyaszorítóbant és a Ponyvaregényt egyaránt meghatározta Scorsese műve) és Paul Thomas Anderson is, aki a Boogie Nights című filmje kapcsán használta inspirációs forrásként. Bár a folytatás ötlete sosem merült fel, az AMC 2012-ben úgy döntött, hogy felkéri Pileggi-t egy sorozatváltozat megírására, aki végül az Esküdt ellenségek széria írójával, Jorge Zamaconával karöltve el is készítette a szkriptet, de a csatorna végül nem rendelte be a szériát, ami valljuk be, nem feltétlenül baj. A Nagymenők sikerének és kultstátuszának eléréséhez feltétlenül szükség volt a forgatókönyv-rendező-színészek kombinációjára ott és akkor, amit egész egyszerűen lehetetlenség lenne bármilyen formában is reprodukálni ma.

Pileggi – bár arra számított – végül nem tudott, és nem is igazán akart megragadni Hollywoodban, hiába jelölték Oscar-díjra a forgatókönyvét, és végül ezen túl csupán egyetlen szövegkönyvet írt, azt is Scorsese-nek az 1996-os Casino-hoz, barátságuk a rendezővel viszont kitartott, és Pileggi producerként részt vett többek közt a 2019-es Az ír című film promotálásában is.

Bár Scorsese nem szívesen toplistázik saját filmjeiből, a három főszereplő többször is elmondta, hogy saját filmográfiájuk egyik vitathatatlan kedvence a Nagymenők, mely segített némileg realistább képet festeni a maffia működéséről, és végleg leszámolt a Keresztapa romantikus gengsztermítoszával. Nem hiába, e két film a mai napig egymás közt adja-veszi a zsáner toplistájának első két helyét.

Nagymenők (1990)

Nagymenők (1990)

Kapcsolódó cikkek

Alan Rickman 27 kötetet írt tele élete tapasztalataival

Emma Thompson előszavával jövő tavasszal jön magyarul Alan Rickman 25 évig írt naplója

Az összességében 27 kötetes gyűjtemény nem kevés szerkesztői munkát igényel még a megjelenésig.

A humor elviselhetetlen könnyűsége – A Fredrik Backman-sztorik új oldala

A vén mufurc, a rendmániás fociedző(nő) meg az őrült nagyi (és a többiek)

Martta Kaukonen

A terapeuta és a sorozatgyilkos, avagy nem minden az, aminek látszik – Könyvkritika

A Kövesd a pillangót egy vérbeli skandináv történet, ahol a krimi és a dráma egy pszichológus rendelőjében fonódnak egymásba.

Donald Sutherland főszereplésével jön a következő Stephen King-adaptáció

A végeredményt úgy fest, hogy már idén ősszel láthatjuk majd.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Zacher Gáborral és Philip K. Dick-kel indul az Agave Könyvklub

    A kiadó célja egy új hagyomány megteremtése.

    Legutóbbi cikkek

    • 2022. szeptember 6.

    Középfölde kisokos – 5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán

    5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán

    • 2022. szeptember 1.

    Hollywood hercegnőjére egy igazi herceg is felfigyelt – 40 éve hunyt el Grace Kelly

    A csendes kitartás szobra megküzdött minden sikeréért.

    • 2022. augusztus 26.

    Betűkből filmet – Hollywood aranykorának 7 világhírű forgatókönyvírója

    Akikről ritkán emlékszünk meg, pedig a filmek lelkét hozzák létre.

    • 2022. július 19.

    Gondolatok a jövőből – 9 csavaros sci-fi, amit látnod kell

    Okos mozik, melyek kidomborítják a sci-fi tudományos oldalát is.

    • 2022. július 8.

    Öt órai tea és fényezett családi ezüst – A Downton Abbey világa

    Mennyire hiteles, és vajon miért rajongunk úgy a szériáért?