• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Hátsó ablak (1954)

Film

Hollywood-i akták 64. – Hátsó ablak (1954)

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Alfred Hitchcock újra divatba jön. Ez persze butaság, hiszen eleve soha ki sem ment a divatból, az ugyanakkor tény, hogy bár 15-20 évvel ezelőtt jó néhány művéből készült balul elsült remake (többek közt a Psycho-ból is), Hollywood manapság kezdi ismét elővenni a feszültségkeltés nagymesterének műveit: A Manderley-ház asszonyából készült feldolgozást már bemutatták, a Gyilkosság telefonhívásra pedig hamarosan forogni kezd, így még azelőtt gondoltunk írni a talán egyik legnagyobb klasszikusáról és objektíve is legjobb filmjéről, hogy abból (ismét) remake készülne, mert ha valahol, hát itt az eredeti abszolút felülmúlhatatlan.

Az 1950-es évek, és az 1960-as évek eleje kétségkívül Alfred Hitchcock pályafutásának csúcsidőszakát jelentették, olyan maradandó művei születtek ekkor, mint a Szédülés, az Észak-északnyugat, a Gyilkosság telefonhívásra, a Psycho vagy a Madarak, melyek mindegyike akár narratíváját, beállításait, filmezési technikáját tekintve úttörőnek számított Hollywood történetében. 1954-es klasszikusa pedig nem csupán egy a romantikát a thriller jegyeivel vegyítő lenyűgöző kamaradráma, de a mester ezzel mintegy hollywoodi emlékművet is állított a kukkolás „művészetének”. Hollywood-i akták sorozatunk 64. epizódjában a Hátsó ablak.

Hátsó ablak (1954)

Hátsó ablak (1954)

1953 vége és 1954 eleje sűrű időszak volt Hitchcock életében, pár hónap alatt két klasszikussá érő filmet forgatott, mindkettőt a John Ford-féle Mogambo című filmben felfedezett későbbi monacói hercegnével, Grace Kelly-vel a főszerepben, előbbi Gyilkosság telefonhívásra címmel került a mozikba az év májusában, és bár manapság az életmű csúcsteljesítményei közt hivatkoznak rá, végül nem ért el annyira kultikus státuszt, mint a másik alkotás. Hitchcock számára a Hátsó ablak azért is volt jelentőségteljes, mert végre egy filmben szerepeltethette kedvenc színészét és színésznőjét, James Stewartot és Grace Kelly-t, ráadásul ekkor kezdett igazán működni az az akkor még újdonságnak számító modell, amit többek közt Cary Grant hatására kezdett használni egyre több híresség, miszerint nem állandó fizetésért dolgoztak, hanem a filmek bevételéből kértek részesedést.

Hitchcock ráadásul addigra korábbi sikereivel már stabil hátteret épített magának a Paramount Pictures-nél, és bár egy ideig fontolgatta, hogy filmjét eredeti, külső helyszínen veszi fel, végül éppen e gyümölcsöző munkakapcsolat miatt vehette rá a stúdiót, hogy építsen fel a számára egy komplett társasházat, belső udvarral együtt. A díszleten többek közt az életében 23 Oscar-díjra jelölt Hal Pereira, valamint Joseph MacMillan Johnson dolgozott közösen, az elkészült épületbelsők és külsők pedig a stúdió addigi legmonumentálisabb díszletévé váltak, melynek ékköve az a modern vízelvezető rendszer volt, mely lehetővé tette a filmben használt esővíz tökéletes elvezetését úgy, hogy az a díszletben a legcsekélyebb kárt se okozza.

Ezen túl Pereira és Johnson egy speciális bevilágítási rendszert is terveztek, mellyel mindössze 45 perc alatt lehetővé tették, hogy a nappali fényből éjszakai sötétség legyen, a naplemente átmeneti színeivel festve meg a műégboltot. Hitchcock mesterműnek titulálta a díszletet, ami annyira otthonosra sikerült, hogy a színészek a forgatás idejére beköltöztek a lakásokba.

Hátsó ablak (1954)

Hátsó ablak (1954)

Hely bőven akadt, ugyanis összességében harmincegy, közel teljesen berendezett lakás várta a stábot, noha az is igaz, hogy Hitchcock és kedvenc operatőre, Robert Burks néhol csalt a perspektívával, a főszereplő L. B. Jeffries lakása például valójában a földszinten volt, és onnan zuhant az alagsorba a film fináléjában. Bár a lakások komfortosak voltak, ahhoz képest, hogy „csupán” egy díszletben álltak, a felső lakásokban lévők a nappali fényt biztosító több mint ezer ívlámpa fényében kis híján megsültek, így ezeket a snitteket Hitchcock is minél gyorsabban igyekezett rögzíteni. Maga Hitchcock szinte végig Jeffries lakásában tartózkodott, míg a többi lakás lakójának hússzínű fülhallgató volt a fülében, melyen át az instrukciókat kapták a rendezőtől. Hitchcock autentikus hatást akart elérni, és eszerint válogatta ki a lakókat: a zenész lakásában egy zenész lakott, Ross Bagdasarian Sr. aki az Alvin és a Mókusok révén vált híres dalszerzővé, míg a táncoslány is valóban táncoslány volt, Georgiana Darcy, 17 éves művész.

A gyilkos karakterét a közszájon forgó pletykák szerint Hitchcock gondosan megkomponálta, hogy bosszút álljon David O. Selznick produceren, állítólag ugyanis a két filmesnek számos művészi ellentéte akadt A Manderley-ház asszonya forgatásán, a rendező pedig úgy vett elégtételt, hogy a feleséggyilkos Thorwaldot a producer képére formálta a jellegzetes szemüvegétől az ősz göndör hajig.

Sőt, rávette az őt alakító Raymond Burrt, hogy sajátítsa el Selznick jellegzetes manírjait, gesztusait és hangsúlyait is.  A forgatás nagyrészt problémamentesen zajlott, kivéve egy aprócska affért James Stewart felesége és Grace Kelly közt. A fiatal színésznő gyakran és előszeretettel incselkedett férfipartnereivel – állítólag a Mogambo forgatásán az apja korú Clark Gable-lel is rövid románcba keveredett – és miután Kelly egy interjúban úgy fogalmazott, sosem látott férfiasabb férfit James Stewartnál, a színész felesége eljött a forgatásra, és attól kezdve nem is tágított onnan.

Hátsó ablak (1954)

Hátsó ablak (1954)

Kevesen tudják, de a Hátsó ablak főszereplőpárosát a pletykák szerint Hitchcock a magyar származású fotósról, Robert Capáról, és annak Ingrid Bergmanhoz fűződő kérészéletű viszonyáról mintázta.

A páros akkoriban találkozgatott, amikor Bergman a Forgószelet forgatta Hitchcockkal 1946-ban, így a rendező közelről figyelhette meg kapcsolatuk kibontakozását. A románc mindössze egy évig tartott a Bergman iránt viszonzatlan szerelmet tápláló rendezőben azonban mély nyomot hagyott, így a Hátsó ablak főhőse fotóriporter lett és Greenwich Village-ben lakott, akárcsak Capá, és mindketten lábsérülést szenvedtek egy munka közben. Hitchcock ugyan előszeretettel adaptált könyveket – gondoljunk csak Robert Bloch-ra, és a Psycho-ra – de a Hátsó ablak az egyik olyan filmje, ahol az alapként szolgáló novella szinte kikopott a köztudatból, ahogy az is, hogy a film valójában adaptáció.

Cornell Woolrich It Had to Be Murder című műve 1942 februárjában jelent meg a Dime Detective Magazine hasábjain, melyet valójában egy H. G. Wells novella, a Through a Window inspirált. A hasonlóság a film és a novella közt azért sem feltétlenül szembetűnő, mert a rendező ezen túl két másik bűnesetből is ihletet merített, ahogy azt később egy Francois Truffaut-nak adott interjúban meg is jegyezte. Az egyik Patrick Mahon ügye, aki 1924-ben gyilkolta meg terhes szeretőjét, Emily Kaye-t, feldarabolta a testét, majd egy vonat ablakából szórta ki a testrészeket. A fejjel azonban nem tudta mihez kezdjen, ez adta az ötletet Hitchcocknak a szomszéd virágoskertjében elásott bizonyítékhoz. A másik egy 1910-es gyilkossági ügy volt, ahol Dr. Hawley Crippen megölte a feleségét, közös ismerőseiknek pedig azt mondta, a nő Amerikába utazott. Amikor egy különösen makacs barát sehogy sem akadt az asszony nyomára, majd a nő egyik ékszere feltűnt a férj szeretőjén, a rendőrség gyanút fogott. A nyomozók testrészeket találtak Crippen otthonában, így le is tartóztatták a férfit.

Hátsó ablak (1954)

Hátsó ablak (1954)

A Hátsó ablak 1954. augusztus 4-én egy jótékonysági vetítésen mutatkozott be a közönség előtt New Yorkban, a Rivoli Színházban, a teljes bevételt pedig a stúdió az American–Korean Foundation számára ajánlotta fel, akik a dúló koreai háború áldozatainak családját igyekeztek segíteni belőle, széleskörben pedig csak 1954. szeptember 1-jén került a mozikba. Bosley Crowther, a The New York Times vezető kritikusa azt írta róla: „bár nem jelentős alkotás, feszült és izgalmas”. Ezzel szemben a Time rajongott érte, és „Hitchcock második legjobb filmjének” titulálta, összességében pedig négy Oscar-díjra jelölték, köztük a legjobb rendezés, operatőri munka és adaptált forgatókönyv kategóriákban. A film egyike volt a híres Hitchcock-i ötösnek, vagy a Hiányzó Hitchcockoknak, annak az öt filmnek, amelyek nem sokkal bemutatásuk után eltűntek a forgalmazásból és csak évtizedekkel később, a nyolcvanas évek közepén kerültek ismét a nézők szeme elé (közéjük tartozott a Szédülés és a Kötél is.)

Mindez nagyrészt Hitchcock sara, aki a negatív kritikákra válaszul visszavásárolta a kópiákat, hogy aztán 30 évig ne engedje bemutatni, de 1980-as halála után azok lányára szálltak örökségül.

1983-ban végül a Universal vásárolta meg a jogokat, ám a negatív kópiák igen rossz állapotban voltak, kisárgultak, kifakultak és megsérültek. A film restaurálását 1997-ben kezdte meg Robert A. Harris, majd a restaurált változatot 2000-ben küldték újra mozikba, aztán kiadták Blu-ray-n és DVD-n is. 1998-ban közben elkészült a remake az akkor már tolószékbe kényszerült Christopher Reeve főszereplésével, de meglehetősen fagyos fogadtatásban részesült, míg 2007-ben egy nem közvetlen, de egyértelműen a Hátsó ablak által inspirált változat is készült Disturbia címmel Shia Leboeuf főszereplésével. Manapság a filmet Hitchcock egyik legnagyobb klasszikusának, és igazi mesterműnek tartják, a Sight & Sound, a Time Out és az Empire magazin is minden idők 20 legjobb filmje közé sorolta, mi pedig csak remélhetjük, hogy nem éri utol a dúló hollywoodi remake-hullám, mert bizony a Hátsó ablak úgy tökéletes, ahogy közel hetven évvel ezelőtt bemutatták.

Hátsó ablak (1954)

Hátsó ablak (1954)

Kapcsolódó cikkek

Bezárt az Ectopolis Magazin!

4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

Wednesday, a sorozat /Forrás: https://www.euronews.com/culture/2022/11/30/wednesday-beats-stranger-things-to-become-netflixs-biggest-english-language-show/

Haláli hullák szerdája – Wednesday – Sorozatkritika

A rémesen vicces Addams-feldolgozás

Legendás állatok. 3. /Forrás: https://www.digitalspy.com/movies/a675773/fantastic-beasts-3-4-5-release-date-cast-plot-news-trailer/

Lesz-e folytatása a Legendás állatok és megfigyelésük-sorozatnak?

A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Bezárt az Ectopolis Magazin!

    4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

    Legutóbbi cikkek

    • 2022. szeptember 6.

    Középfölde kisokos – 5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán

    5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán

    • 2022. szeptember 1.

    Hollywood hercegnőjére egy igazi herceg is felfigyelt – 40 éve hunyt el Grace Kelly

    A csendes kitartás szobra megküzdött minden sikeréért.

    • 2022. augusztus 26.

    Betűkből filmet – Hollywood aranykorának 7 világhírű forgatókönyvírója

    Akikről ritkán emlékszünk meg, pedig a filmek lelkét hozzák létre.

    • 2022. július 19.

    Gondolatok a jövőből – 9 csavaros sci-fi, amit látnod kell

    Okos mozik, melyek kidomborítják a sci-fi tudományos oldalát is.

    • 2022. július 8.

    Öt órai tea és fényezett családi ezüst – A Downton Abbey világa

    Mennyire hiteles, és vajon miért rajongunk úgy a szériáért?