• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Az utánozhatatlan kalap és kabát

Film

Későn érő típus – Humphrey Bogart, a film noir koronázatlan királya

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Hirdetés

Sokszor eszembe jut, vajon a régi jó dolgok valóban annyira jók voltak-e, annyival többet adtak-e az embernek? Vajon a régi filmek, Hollywood aranykorának alkotásai, színészi alakításai, történetei megállják-e a helyüket a mai napig? Nos, aki olvasta az Elfújta a szélről tett megemlékezésünket, nyilván sejtheti a választ, de azért ez közel sem ennyire fekete-fehér. Akadnak filmek, melyek becsületesen és elegánsak képesek öregedni, mondhatni inkább nemesednek, mint korosodnak, és persze akadnak, melyeket jobbára csak az emlékeink szépítenek meg.

Ugyanez igaz a színészi alakításokra is, James Stewart a Szédülésben számomra ma is emlékezetes, James Mason Nemo kapitány szerepében szintén, Clark Gable felejthetetlen Rhett Butlerként, ahogy Marlon Brando és Vivien Leigh is A vágy villamosában, vagy épp Ingrid Bergman a Casablancában. És ha már Casablanca, mindenképpen illeszkedik a sorba a mai napin már 64 éve elhunyt Humphrey Bogart, akinek viszonylag rövid pályája telis-tele van karakter- és énazonos szerepekkel, és aki épp emiatt a cinikus férfiasság megtestesítőjévé, Hollywood egyik legnagyobb legendájává válhatott.

Az utánozhatatlan kalap és kabát

Az utánozhatatlan kalap és kabát Forrás: medium.com

A karakterdefiniáló önazonosság

Bogart a kortársak elmondásai alapján különös, olykor szűkszavú, de nagyszívű, a barátaiért mindig kiálló, határozott, és olykor túlontúl is őszinte alak volt. Tekintve, hogy saját bevallása szerint is kevés gyengédséget kapott a szüleitől, felnőttkorában ő maga is hasonlóképp viselkedett, kívülről rendkívül tüskés, zárkózott ember benyomását keltette, talán éppen ezért álltak olyan jól neki kezdetben a gengszter, majd később a cinikus magánhekus szerepei.

Az olajtól csillámló, szépen fésült haj, a zakó, és az elmaradhatatlan ballonkabát nem csupán kelléke, de mintegy szimbóluma is lett a kemény öklű, férfias hős alakjának, aki dacol mindenféle veszéllyel, úgy szegődik az igazság nyomába.

Legjobb barátai, John Huston, Spencer Tracy, vagy épp Katherine Hepburn mind állítják róla, hogy az általa ikonikussá tett szerepek éppen attól váltak olyan egyedivé, és maradandóvá, mert Bogart mindvégig képes volt önazonos maradni a figurák bőrében. Alakjai megvetik az igazságtalanságot, olykor kíméletlenül őszinte, mégis tépelődő alkatok, akik nem restek a magabiztosság álcája mögé rejteni a saját maguk által gyengeségként definiált érzelmességüket. Amilyen egyszerű, mindennapi emberek voltak ők, olyan volt maga Bogart is, akinek a csillogás, a hírnév, a díjözön mind-mind csupán velejárója, sem pedig dicsősége volt ennek a pályának.

Egyik ikonikus filmje Ingrid Bergmannal, a Casablanca

Egyik ikonikus filmje Ingrid Bergmannal, a Casablanca Forrás: time.com

Klasszikus karakterekhez klasszikus filmek

Bogart, amint – többek közt a Dashiell Hammett regénye alapján készült A máltai sólyom kapcsán – Hollywood aranykorának férfiideáljává vált, és lehetősége adódott megválogatni választott szerepeit, valahogy mindig ráérzett azokra a karakterekre, melyek tovább mélyítették annak a különös, távolságtartó, mégis rendkívül határozott férfinak a képét, mely kialakult róla. Az olyan mozik, mint a legendás Casablanca, a Hosszú álom, A Sierra Madre kincse, vagy épp a Key Largo mind alátámasztották elképesztően mély elhivatottságát szakmája iránt.

A legendák szerint Bogart sosem késett egyetlen forgatásról sem, a forgatások megkezdésekor már 100%-os volt saját szövegtudása, és bármilyen magánéleti, vagy egészségügyi problémák is kínozták, nem hagyta, hogy azok a legcsekélyebb mértékben is nyomott hagyjanak alakításán. Végtelenül tisztelte a közönségét, élvezte, mégis óvatosan bánt a bizalmukkal, és igyekezett minden erejével kiszolgálni őket.

Bogie, ahogy a Spencer Tracy-től kapott becenevén hívták, gyakorlatilag mindent igen későn kapott meg az élettől, és talán éppen ezért pontosan tudta, mit jelent a türelem, és mit jelent értékelni azt, amiért az ember keményen megdolgozik.

Oscar-díjas alakítása az Afrika királynőjében

Oscar-díjas alakítása az Afrika királynőjében Forrás: www.nytimes.com

Későn érő típus

És valóban, sok elismerésre érdemes jellemvonása közül kétségkívül kiemelkedett végtelen türelme. Bogart tulajdonképpen 1941 táján futott csak be igazán, hiszen 42 éves volt már, mikor egyazon évben megjelent a Magas Sierra, és A máltai sólyom, mely a legnagyobb sztárok közé katapultálta. 45 évesen, az Ernest Hemingway regényéből készült Szegények és gazdagok forgatásán találta meg az igazi szerelmet, filmbéli partnere, Lauren Bacall oldalán, 49 éves volt, mikor megszületett első gyermeke, és miután már gyakorlatilag mindene megvolt, még szakmai pályafutását is megkoronázta.

1951-ben jelent meg pályafutásának legnagyobb sikerét jelentő filmje, az Afrika királynője. Ezt nem én mondom, Bogart is ezt tartotta saját maga csúcsteljesítményének, a Belga-Kongóban forgatott romantikus-háborús dráma az egyik legkiválóbb a műfajában, mind Bogart, mind filmbéli partnere, Katherine Hepburn kimagasló alakítást nyújt, Bogart pedig egy évvel később, 53 évesen végre átvehette az Oscar-díjat is, mint a legjobb férfi főszereplő.

A tudatosság, a türelem, a kitartás és a végtelen és lelkiismeretes munkavégzés iskolapéldája, amely persze ezzel együtt számtalan áldozatot követelt az aranykor csendes, és szerény szupersztárjától.

Bogart, Bacall, és első gyermekük

Bogart, Bacall, és első gyermekük Forrás: nypost.com

Bogart öröksége

A korszak legünnepeltebb csillaga gyakorlatilag egész élétében erősen ivott, és cigarettázott, aminek folyományaként 1956-ban nyelőcsőrákot diagnosztizáltak nála. Számtalan műtéten esett át, de a segítség későn érkezett, halál előtti napokban a tőle megszokott sokatmondó szűkszavúsággal csak annyit mondott az őt meglátogató barátjának, Spencer Tracynek, mikor pontosan tudta, hogy ez lesz az utolsó találkozásuk: „Viszlát, Spence.” Kesernyés humorát persze a legvégsőkig megtartotta, függőségéről és betegségéről csak annyit mondott: „Sosem lett volna szabad whiskyről martinire váltanom.” Környezetéről és a világról pedig így gondolkodott: „Az a baj a világgal, hogy mindenki le van maradva pár itallal.

Bogart alakja 1957-es halálát követően leginkább legendás filmbéli figuráinak, és a személyisége körüli legendáknak hála a popkultúra szerves részévé vált, melyben persze nagy szerepe volt az őt tisztelő rajongóknak,és barátainak is.

Életéből színdarab is készült, és olyan nagyságok emlékeztek meg róla filmjeikben, mint Jean-Luc Godard, Woody Allen, vagy épp a krimiíró, Lawrence Block. Miután neve gyakorlatilag egybe forrt a film noir műfajával, ha manapság egy ködös utcán vonuló szikár alakot képzelünk el, amint egy bűnügy felderítésén dolgozik, fejében enyhén félrebillentett kalappal, alighanem ma is Humphrey Bogart arcát látjuk magunk előtt. Ez pedig minden egyébnél ékesebb bizonysága annak, milyen fontos alakja is volt a filmtörténelemnek, és mennyire halhatatlan is az a kép, amit ő, fáradtságos, és kitartó munkával épített fel, miközben megtette azt, amire valóban csak a legnagyobbak képesek. Megmaradt annak az egyszerű embernek, aki a zajos sikerek előtt is volt.

Bogart és az Oscar-díj

Bogart és az Oscar-díj Forrás: globalimages.art

Kapcsolódó cikkek

Ma Rainey

A blues nagyasszonyának portréja lett Chadwick Boseman hattyúdala – Filmkritika

Boseman utolsó alakítása tragikusan korán lezárult karrierje és tehetsége tanúja.

Norman Lloyd (1914-2021)

106 évesen elhunyt Norman Lloyd, aki még Orson Welles színházában kezdte a szakmát

Lloyd a hollywoodi aranykor egyik utolsó hírnöke, és az álomgyár korelnöke volt.

Katharine Hepburn

A különc, akit Hollywood is hiába próbált megzabolázni – Katharine Hepburn-portré

A színész, a nő, a legenda, aki önmagában Hollywood történelme.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Hirdetés

    Legutóbbi cikkek

    • 2021. május 14.

    Martin McDonagh, a dialógus mestere, aki színdarabjaival az arcunkba mászik, filmjeivel gyomorszájon rúg

    Az ír Tarantino – kicsit angol, kicsit keserű, de így szeretjük.

    • 2021. május 12.

    A különc, akit Hollywood is hiába próbált megzabolázni – Katharine Hepburn-portré

    A színész, a nő, a legenda, aki önmagában Hollywood történelme.

    • 2021. május 11.

    Kötelezők a vásznon – 7 kötelező olvasmány, 7 filmadaptáció

    Mozgóképes segítség, ha elakadnál a kötelezőkben.

    • 2021. május 7.

    Hollywood-i akták 40. – Mogambo (1953)

    John Ford akkor készítette el egyik legjobb filmjét, mikor elhagyta a western terepét.

    • 2021. május 5.

    Aki maga volt Hollywood aranykora – 115 éve született John Huston

    Kamera előtt és mögött gyakorlatilag bármilyen műfajban megállta a helyét.

    Hirdetés