• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Macskafogó

Film

Macskák és egerek, komplex értelmezési rétegek – 35 éve jelent meg a Macskafogó

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Kétlem, hogy gyerekkorunk kedvenc, és a magyar filmkészítés egyik legjobb, kultikus filmje bővebb bemutatást igényelne. Ternovszky Béla legendás Macskafogója a rajzfilm és összességében a filmkészítés, a karakterteremtés, és a világépítés iskolapéldája, műfajának olyan egyedi alkotása, mely bőven megállja a helyét az olyan nagynevű versenytársak megmérettetésében is, mint René Laloux, az Akira rendezője Katushiro Otomo, vagy épp az amerikai Ralph Bakshi.

A Macskafogó időtállóságához nagyban hozzájárul sokszínű rétegzettsége, hiszen bár lecsupaszítva elmondhatjuk, hogy mint minden rajzfilm, ez is a jó és a rossz harcát mutatja be, ám olyan sok zsánert, stílust, karaktert, és értelmezési lehetőséget kever még ebbe az örökkévaló játszmába, hogy amiatt kicsiknek és nagyoknak egyaránt élvezetes, és nem hiába emlegetjük lassan 35 évvel a megjelenése után is. Tegye fel a kezét, ki az, aki nem ragad a tévé előtt, ha megpillantja Grabowski-t és a patkányokat? Na, ugye, most, pedig íme egy kis bizonyság, miért írom, hogy ennél komplexebb magyar rajzfilm egész biztosan nem készült korábban, és azóta sem.

Macskafogó

Macskafogó Forrás: youtube.com

Crossover gondolatkísérlet

Kezdjük is mindjárt az elején. A Macskafogó műfaját tekintve animációs film, rajzfilm, azonban felsorolni is nehéz hány különböző zsánert gyúr egybe, és tesz működőképessé, még úgy is, hogy bár apró-cseplő ellentmondásokat felfedezni a történet és a háttér összefüggéseiben, még ezekkel együtt is képes koherens egészet alkotni. Alapvetően az alapsztori nem más, mint egy kalandfilm, némi kémfilmes beütéssel, ám ehhez csatlakozik a gengszterfilm (Giovanni Gatto szerepe), a burleszkfilm (Lusta Dick őserdei kalandozása), a vámpírfilm (Lusta Dick és a mexikói denevérek), a musical („Miu-miújság”) és természetesen a sci-fi (Grabovsky autója, és kütyüjei, pl. a szemébe rejtett diaolvasó.) A készítők alighanem elképesztő kockázatot vállaltak azzal, hogy ennyi hatást próbáltak másfél órába belegyömöszölni, ám nekik lett igazuk, ugyanis épp ez a fajta műfaji áthallás teszi lehetővé, hogy mindenki megtalálja benne a maga számára igazán tetsző vonalat.

Grabowski

Grabowski Forrás: imdb.com

Szociológiai körkép

A Macskafogó hihetetlenül felnőtt módjára közelít az ábrázolt világképhez, ennek nyomán pontosan feltárja és körülhatárolja annak szociológiai viszonyait. Ízelítőt kapunk egy nagyvállalat, és egy titkosszolgálat hierarchiájából, a Fritz Teufel-Safranek-Giovanni Gatto háromszögön át a munkahelyi stressz és konfliktuskezelés hatásairól és szükségességéről, a macskák és egerek világában a patkányok által elfoglalt érdekes perifériáról, hadászati és hírszerzési szervek működési struktúrájáról, a mexikói denevéreken keresztül a harmadik világ lakóinak életéről, a macskalózok alakján át pedig a tengeri bűnözés világáról. Rengeteg apró szegmens, amely szintén apránként építi fel az X bolygó magával ragadó atmoszféráját, és kísér el minket a végső konfliktushoz, mely a következő értelmezési rétegre vezet át minket.

A patkányok

A patkányok Forrás: imdb.com

Hidegháborús szembenállás

Túlzás nélkül kijelenthető, hogy a macskák és az egerek az Egyesült Államok és a Szovjetunió allegóriájának is beillenének, noha ez esetben egy váltakozó szerepkörről beszélünk, hiszen egyik félre sem süthetjük rá végleges hatállyal, hogy pl. a macskák jelentik az Egyesült Államokat. Ami bizonyos, és mindenképpen az 1945 utáni feszült külpolitikai helyzetre, és az állandó nukleáris fenyegetettségre utal, az nem más, mint a folyamatosan pattanásig feszült hangulat, és a két fél egymás iránti szüntelen bizalmatlansága, valamint a megfigyelésekre és kémtechnikákra épülő hírszerzési háború. Ez a rendkívül borús alaphelyzet persze saját maga félelmetes mivoltában nem jelenhet meg egy rajzfilmben, és ennek súlyát épp a helyzetkomikumok, a kerek, de olykor mégis karikatúraszerű szereplők, és a máig idézett aranyköpések oldják fel, de mégis ebből következik az újabb értelmezési réteg.

A macskalózok

A macskalózok Forrás: imdb.com

Fegyverkezési verseny

Hiszen mi is volt az, amiről a hidegháború valójában szólt? Egyértelműen a fegyverkezési verseny, mely nem csak a film háttéranyaga, de az alapkonfliktus előremozdító momentuma is egyben. A Fritz Teufel irodájában látható fegyverbemutató, az iroda nagyképernyőjén át Safranekkel együtt vizslatott haditechnikai és tudományos demonstrációk is mind-mind ezt a képet erősítik, és ahogy írtam is, Grabowskit is egy ilyen titkos fegyver terveinek megszerzése miatt reaktiválja az Intermouse. A tervek titokban tartása, Lusta Dick elterelő hadművelete tökéletes allegória, amit az Egyesült Államok és a Szovjetunió számtalanszor alkalmazott abban a közel ötven évben, a film végi fegyveres konfliktus, a sorban nyíló rakétasilók, és a fehér, macskafejre mintázott rakéták pedig egyértelműen az atomháború fenyegetettségére való közvetlen utalások. Éppen ezt az értelmezési réteget fordítja meg a következő.

Lusta Dick a denevérek közt

Lusta Dick a denevérek közt Forrás: imdb.com

Szocialista tanmese

Bizony, létezik egy ilyen értelmezési szintje is, holott nekünk, átlagnézőknek épp az ellenkezője ugrana be. E szerint az egerek a kommunizmus tiszta állami rendszerét építik a maguk módján, melybe a gonosz macskák, az imperialista nyugati nagyhatalmak szimbólumai alattomos áskálódásukkal igyekeznek beleavatkozni, és zülleszteni. A macskákat ráadásul kémek, kollaboránsok, a patkányok támogatják, akik az egerekhez való hasonlóságuk miatt képesek beszivárogni az egértársadalom mélyebb rétegeibe, és kipuhatolni a nemzeti elégedetlenség miértjeit, és az esetleges macskaszimpatizánsokat. Ebben az értelmezésben a film végén megvalósul a kommunista utópia, a titkos fegyver – az ideológia – megtöri a macskák törekvéseit, és az egerekhez hasonló boldog társadalmat varázsol belőlük.

Mr. Teufel és Giovanni Gatto

Mr. Teufel és Giovanni Gatto Forrás: imdb.com

Polgári elégedetlenségi mozgalom

Martinez egyszer a következőket mondja: „Á, Grabowski kész. Kilépett, meghasonlott. Thoreau-t olvas és nyers koszton él.” Az idézet utalás az egerek kollektív magatartására is, és törekvéseik miértjére. A Martinez által emlegetett Henry David Thoreau Martin Luther Kinghez, és Mahátma Gandhihoz hasonlóan kiemelkedő alakja a polgári elégedetlenségi mozgalomnak, melynek keretében az erőszakmentesség jegyében igyekeztek bizonyos közérdekű társadalmi tevékenység minőségét javítani. A Macskafogó konfliktusát egyértelműen az elnyomók, vagyis a macskák robbantják ki, az egerek pusztán csak védekeznek, és ezt nyilvánvalóan nem fegyverrel tennék, ha a macskák magatartása nem kényszerítené rá őket, így tehát az egész film értelmezhető a polgári elégedetlenség egyfajta allegóriájaként is, az egerek győzelme pedig annak szimbóluma, mit eredményezhet a következetes kitartás.

A macskafogó

A macskafogó Forrás: imdb.com

Kapcsolódó cikkek

Imposztor (2022)

El kellett vennem a fényedet, hogy jobban láss! – Filmkritika

Pinczés Dávid filmje bizonyítja, hogy csak egy jó forgatókönyv kell, meg két kiváló színész.

Élőszereplős mozifilm készül a Macskarisztokratákból

Csak remélni tudjuk, hogy jobban sikerül, mint az Oroszlánkirály.

Kalandfilm készül az 1848-49-es forradalom és szabadságharc eseményeiről

A Nemzeti Filmintézet 4,5 milliárd forintot szavazott meg a produkciónak.

Ősszel, igazi sztárparádéval érkezik a Tőrbe ejtve folytatása

Még idén láthatjuk a mozikban a második Benoit Blanc kaland.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    A magyar srácok, akik ütőképesen ötvözték a popkultúra két kifulladt sablonját

    Itt az ideje támogatni egy vásárlással a magyar alkotókat.

    Legutóbbi cikkek

    • 2022. január 24.

    Amikor a valóság vált horrorrá – 40 éve történt az Alkonyzóna-tragédia

    Vic Morrow és két gyerekszínész veszítette életét aznap.

    • 2022. január 20.

    Sok sebből vérzik a CGI-mánia, mégis ez a filmgyártás jövőjének valósága?

    Filmes fórumok, Facebook kommentek, baráti beszélgetések gyakori témája az egyre elharapódzó CGI használat.

    • 2022. január 18.

    Hollywood-i akták 55. – Lenni vagy Nem Lenni (1942)

    A szatíra történetének egyik remekműve épp idén lesz 80 éves.

    • 2022. január 17.

    Hollywoodi konteók – Az amerikai filmek 7 divatos összeesküvés-elmélete

    Kitől tartanak az álomgyár alkotói, és miként jelenik ez meg a filmvásznon.

    • 2022. január 13.

    9 könyv, melyet a kritika megfilmesíthetetlennek hitt, de Hollywood rájuk cáfolt

    Akadt amikor több, másszor persze kevesebb sikerrel.