• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Grace Kelly

Film

Már azelőtt hercegnő volt, hogy hercegnő lett volna – Grace Kelly-portré

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Mi kell ahhoz, hogy valakiből örökérvényű idol váljon? Mi szükséges hozzá, hogy valakit ikonként öleljen keblére a popkultúra? Nagyobb részt szerencse, persze, mondhatnánk, és meglehetősen közel állnánk az igazsághoz, ám ahhoz, hogy valaki hivatkozási alapot teremtsen saját szakmájában, nem árt egy nagyfokú önazonosság, és az, hogy a sikerei dacára is képes legyen huzamosabb ideig két lábbal a földön állni. Akkor is, ha ünnepelt, Oscar-díjas hollywoodi szépségdíva, és akkor is, maga a monacói hercegné.

Audrey Hepburn, Grace Kelly, Katharine Hepburn. A hollywoodi aranykor vitathatatlan ikonjai, akikre máig, évtizedekkel haláluk után is jó szívvel emlékszik a nagyközönség, és akik sikerét, vagy inkább az örökkévalóban visszhangzó alakját nehéz, vagy egyenesen lehetetlen felülmúlni, pláne megismételni. Mindhármukban azonos, hogy rengeteget küzdöttek a sikerért, de pályájuk csúcsán sem az határozta meg őket, ez az irigylésreméltó önazonosság a legendák közé emelte alakjukat.

Grace Kelly

Grace Kelly

Szigorú neveltetés

Gracia Patricia Kelly szigorú katolikus neveltetésben részesült, melyet leginkább édesanyja támogatott, nem tartózkodva a fizikai feddéstől, ám Kelly-nek így sem volt könnyű dolga, mert a magát a nincstelenségből milliomossá felküzdő, háromszoros olimpiai aranyérmes édesapa rájuk vetülő árnyéka sem könnyítette meg az életüket. A család leghalkszavúbb tagjaként a fegyelmezés elől Kelly olyan csendes tevékenységekhez menekült, mint a rajzolás, az irodalom és a balett, és bár a zárdai iskolában, ahova járt, szinte kizárólag kiváló értékeléseket kapott, ez kevés volt ahhoz, hogy igazán felkeltse szülei érdeklődését önmaga iránt, akik nem is rejtették véka alá, hogy nem ő a kedvenc a családban.

Kelly személyiségére, akiből teljes mértékben hiányzott a versenyszellem, ezért sosem érezte szükségét, hogy bizonyítson a testvérei ellenében, végül egész életére rányomta a bélyegét a szülői ház hangulata.

1947-ben, tizennyolc évesen jelentkezett az American Academy of Dramatic Arts-ra, miután pedig tehetős szüleinek nem esett nehezére, egy meglehetősen elegáns, lányoknak kialakított szállásra költöztették, ahol korábban, karrierje kezdetén többek közt Lauren Bacall is lakott. Az iskola első két éve kulcsfontosságú Kelly életében, akinek bájos és elbűvölő személyisége ekkor teljesedett ki igazán, ám emellett megtanult küzdeni is, és élni a külsőségek adta lehetőségekkel a maga keretein belül, és modellként is kipróbálta magát, noha e szerepkörben meglehetősen idegenül mozgott még saját bevallása szerint is. Arra azonban jó volt, hogy levetkőzze a színpadi jelenléttől, a kamerák közelségétől, vagy a nézők tekintetétől való egészséges viszolygását.

Clark Gable oldalán, akivel a Mogambo-ban játszottak együtt

Clark Gable oldalán, akivel a Mogambo-ban játszottak együtt

Gyorsan jött sikerek

Kelly életét nem csupán a kemény munka, de bizony a szerencse is segítette. 1950-ben Marlon Brando ügynöke, Edith Van Cleve a vidéki színházakat járta új tehetségek után kutatva, és megkérdezte a fiatal lányt, nincs-e kedve kipróbálni magát Hollywoodban. Az elkövetkező időszakban rendkívül gyorsan történt minden. Kelly átesett néhány castingon, és több visszautasításon, ám – leginkább Van Cleve közbenjárására – mindössze pár hónapon belül megkapta Fred Zinnemann még formálódó, és később a western sablonjait felülíró legendás filmje, a Délidő női főszerepét. Kellyre óriási felelősség hárult, hiszen a kétszeres Oscar-díjas élő legenda, és amerikai hőst megtestesítő nagyság, Gary Cooper filmbéli kedveseként kellett helytállnia. A közismerten szorgalmas Kelly naphosszat gyakorolt és figyelte partnereit, és bár kifejezetten rosszul érezte magát a hollywoodi közegben, a filmszerep azonnal áttörést hozott neki az álomgyárban.

Az elkövetkező időszakban sorra kapta a főszerepet – néha anélkül, hogy castingon vett volna részt – Clarke Gable és Ava Gardner mellett játszott a Mogambo-ban, William Holdennel a Toko-ri hídjában, Cary Granttel a Fogjunk tolvajt! című filmben.

A Mogambo-ért megkapta a legjobb női mellékszereplő Golden Globe-díját, míg 1954-ben, azok után, hogy kiütötte vetélytársait a Vidéki lány című film főszerepéért folyó küzdelemből, elnyerte az Oscar-díjat is. Kelly volt Alfred Hitchcock kedvenc színésze, a rendező dirigálta a Gyilkosság telefonhívásra, a Hátsó ablak című klasszikusokban is. A színésznő mindössze öt évvel azután, hogy felfedezték egy kicsi vidéki színház színpadán, Hollywood ünnepelt, Oscar-díjas színésznője volt. És mégis, képes volt mindezt maga mögött hagyni.

Kelly a Vidéki lány főszerepéért kapott Oscar-díjjal

Kelly a Vidéki lány főszerepéért kapott Oscar-díjjal

Grácia hercegné

Grace Kelly 1955 áprilisában a Cannes-i Filmfesztiválon találkozott először Rainier herceggel, és egy meglehetősen élénk levelezést követően pontosan egy évvel később egy kínos pontossággal megkoreografált szertartás keretében egybe is keltek, Kelly pedig megkapta a Grácia hercegné nevet. Bár története kétségtelenül tündérmesébe illik, a felszín alatt mindez messze nem zajlott ilyen természetességgel, és bár kétségtelen, hogy elsősorban érzelmek álltak a frigy mögött, sem Kellynek, sem Rainiernek nem volt könnyű. A herceg évek óta keresett feleséget magának, mikor megtörtént az a végzetszerű találkozás Cannes-ban, Kelly szülei pedig a lány egyetlen korábbi udvarlóját sem voltak hajlandóan elfogadni, ám nyilván a herceg házassági ajánlatára azonnal igent mondtak. Az tehát, hogy az igen kimondása mennyiben volt Kelly szándéka, és mennyire a gyermekkorban megszokott, szüleinek való engedelmességre törekvés, máig kérdéses, és nem hiába foglalkoznak sokat a kérdéssel a színésznő életrajzírói is.

A monacói közvélemény eleve nem fogadta jól a herceg választását annak ellenére sem, hogy Rainier nagyapja, II. Lajos is színésznőt vett korábban feleségül, és főleg az ifjú pár „az évszázad esküvőjeként” beharangozott menyegzője kapcsán érte számos kritika őket, abban pedig mindenki biztos volt, hogy afféle kikényszerített frigyről van szó. Hogy mégis miért fogadta el végül a közvélemény Kelly-t?

Együttműködő, és kedves személyiségén túl talán azért is, mert az 1950-es években a hollywoodi sztárokat már az arisztokratákat megillető figyelem, tisztelet és csillogás övezte, másrészt a második világháború után az uralkodói dinasztiák politikai és társadalmi befolyása jelentősen lecsökkent, ami miatt relatíve nem volt már akkora tétje annak, kit is választ feleségül Rainier herceg. 30-40 évvel korábban még jóval nagyobb lett volna körülöttük a visszhang.

Alfred Hitchcock oldalán

Alfred Hitchcock oldalán

Az örök küzdő

Fontos kiemelnünk azt is, hogy ahogy vélhetően mindenki tette volna, Grace Kelly is meglehetősen nehezen szokta meg a királyi családba való bekerüléssel járó mindennapos protokollokat. A hercegnő talán ekkor tudta leginkább kamatoztatni mindazt, amit a szülői házból magával hozott, kényszerítette ugyanis magát, hogy megfeleljen minden létező elvárásnak, és változtasson a közvéleményben kialakult képen, bár az is igaz, hogy egyértelműen pozitívan csak azt követően írtak róla a lapok, hogy életet adott második gyermeküknek, a trónörökösnek. Kelly-nek ekkorra már szenvedélye lett a film, amit szintén maga mögött kellette hagynia – mindezt karrierje csúcsán – ráadásul az összes barátja az Egyesült Államokban élt, így a kapcsolattartás sem volt egyszerű. Ne feledjük, hogy Kelly ekkor még mindig csak huszonhét éves, és ismét fel kellett építenie magát.

A szerelem ráadásul némileg látszólagosnak bizonyult, a herceg minden idejét ugyanis nagyrészt a politikai ügyek töltötték ki, Kelly pedig a gyerekeket nevelte, amikor pedig szabadideje volt, festegetett. Utóbbi pótolta némileg Hollywoodot, a 70-es években több önálló kiállítása is nyílt, noha sokszor feltette magának a kérdést, vajon akkor is érdekelnék-e az embereket a képei, ha nem az lenne, aki. Barátai beszámolói szerint ez az időszak volt az, amikor depresszió jelei mutatkoztak rajta, közel húsz évvel azután, hogy elhangzott az igen az oltár előtt.

A sors tragikus fintora, hogy mikor a házasságuk rendeződni látszott, Kelly lesodródott az útról autójával 1982. szeptember 14-én, és bár vele utazó lánya, Stéphanie szerencsére túlélte a balesetet, Kelly életét, hiába küzdöttek érte másfél napig az orvosok, már nem tudták megmenteni.

Grace Kelly élete furcsa kettősség. Míg a vásznon leginkább öntudatos és erős nőket alakított, addig hercegnőként egyértelműen vállalta a mindenkori második szerepét férje mögött, ugyanakkor ő volt az, akitől esetleg problémái dacára sem tűnt egyik szerep sem idegennek. Talán éppen azért, mert bájos, de erős személyiségét mindig annak szolgálatába tudta állítani, amire a legnagyobb szükség volt, így ha valakire igaz, hát rá mindenképpen, hogy lényegében már azelőtt hercegnő volt, hogy valóban hercegnő lett volna.

Kelly az esküvő napján

Kelly az esküvő napján

Kapcsolódó cikkek

Hollywood-i akták 49. – Hivatali patkányok (1999)

Vérbeli kapitalizmuskritika a Beavis & Butt-head alkotójától.

Space Jam: Új kezdet (2021)

Az új kezdet az új végzet, avagy egy igazán felesleges folytatás – Filmkritika

Gyerekkorunk egyik kedvenc filmjének folytatásában valami félrement.

Kate (2021)

Tökös-csajos arcletépés, avagy könnyű Katát harcba vinni – Filmkritika

Netflixen debütált az év akciófilmes meglepetése?

Kulisszatitkokat feltáró dokumentumsorozat készül George Lucas életművéről

A széria többek közt az Industrial Light & Magic születését is körbejárja.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Varga Csaba Béla

    Varga Csaba Béla: Afganisztán megkerülhetetlen, ha valakit érdekel e térség története és múltja

    Varga Csaba Béla segít megértenünk, mi is zajlik jelenleg a Közel-Keleti országban.

    Legutóbbi cikkek

    • 2021. szeptember 23.

    Hollywood-i akták 49. – Hivatali patkányok (1999)

    Vérbeli kapitalizmuskritika a Beavis & Butt-head alkotójától.

    • 2021. szeptember 21.

    A legfontosabb Krisztusi tan – Avagy Robert de Niro, Jeremy Irons és a zsidó-keresztény motívumok

    Roland Joffé talán legjobb filmje számos finom szimbolikát használ.

    • 2021. szeptember 16.

    9 kultikus horrorfilm, mely több, mint olcsó rémisztgetés

    Hollywood és a horror fénykora, hatásvadászattól mentesen.

    • 2021. szeptember 14.

    9 színész, aki nem kímélte testi épségét, ha hiteles szerepformálásról volt szó

    Legendás átalakulások, és színészek, akik nem kímélték önmagukat.

    • 2021. szeptember 8.

    Hollywoodba születve – A 10 kedvenc Jake Gyllenhaal-filmünk

    Generációja egyik legtehetségesebb színésze még vár az Oscar-díjra.