• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Klasszikusok Oscar-jelölés nélkül

Film

Mellőzött kiválóságok – 9 nagyszerű film, mely egyetlen Oscar-jelölésig sem jutott

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Minden díj – különösen, mely művészeti tevékenységet díjaz – szigorúan szubjektív, vagy manapság még inkább gazdasági alapú döntéseket szül. A művészetben rendkívül nehéz objektív kritériumrendszert felépíteni, mert bár lehetőség van egy filmet dramaturgia, forgatókönyv, fényképezés, kamerahasználat, vagy vágás alapján megítélni, még ezek a kategóriák is minden embernek mást és mást mondanak, és a végén úgyis azt hozzuk ki győztesként, aki érzelmileg képes megérinteni minket. Ennél fogva régóta viták tárgyát képezi többek közt a legfontosabb díjak, mint az Oscar-díj jelentősége is.

Az alábbi lista pedig alighanem a díj, vagy a díjat odaítélők szakmaiságának cáfolata lehet, az elmúlt 50-60 évben ugyanis számtalan olyan alkotás született, melyek egyetlen-egy Oscar-jelölésig sem vitték, holott manapság igazi klasszikusként tekintünk rájuk nem csupán mi filmrajongók, de a filmes szakemberek, kritikusok, sőt, akár a legkülönbözőbb díjakat odaítélő bizottságok tagjai is. Íme tehát most néhány egészen kiváló film, melyet megjelenésekor teljes mértékben mellőzött az Akadémia.

Klasszikusok Oscar-jelölés nélkül

Klasszikusok Oscar-jelölés nélkül

A nagy Lebowski

A Coen testvérek egyik legjobb és legkiforrottabb filmje köré mára igazi kultusz épült. Bizarr figurák, egészen banális történet, legendás párbeszédek, mindez pedig egy elképesztően stílusos és laza hangulatba ágyazva szenzációs színészek jutalomjátékán át bemutatva. Jeff Bridges brillírozik Töki szerepében, de a többiek is kitesznek magukért, ki ne emlékezne John Goodman fegyvermániás karakterére, John Turturrora, vagy Steve Buscemire. A rajongók egyenese odáig merészkedtek, hogy 2003-tól minden évben megrendezik a Lebowski Fest rendezvénysorozatot, hogy megünnepeljék kedvenc filmjüket, melyet az Akadémia egyetlen jelöléssel sem honorált annak idején.

A nagy Lebowski

A nagy Lebowski

Szemtől szemben

Minden idők legjobb akciófilmjének az Akadémia általi mellőzése gyakorlatilag érthetetlen. A film, melyet a Variety, az USA Today, és a Los Angeles Times is 100%-ra értékelt, amiben együtt játszik Robert de Niro és Al Pacino, egyetlen Oscar-jelölésig sem jutott, pedig mind forgatókönyvét, rendezését, hangeffektjeit tekintve is megérdemelte volna akkor is, ha a színészek kiváló játékától elvonatkoztatunk. Nem hiába, Michael Mann filmje a lehető legvalósághűbben kívánta megjeleníteni a nagystílű bankrablók, és a nyomozók mindennapjait, éppen emiatt, a filmet manapság oktatóanyagként használja több rendőri szerv, aki pedig látta, garantáltan nem felejti el, milyen élethűen szóltak benne a nem mindennapi koreográfiával bíró lőpárbajok is.

Szemtől szemben

Szemtől szemben

Aljas utcák

Martin Scorsese egyik korai darabjáról lassan-lassan már a rendező hívei is kezdenek megfeledkezni, pedig ez volt az első alkalom, hogy a zseniális rendező együtt dolgozott Robert de Niro-val. Scorsese – akit meglehetősen sokáig nem volt hajlandó díjazni az Akadémia – 1973-as filmjében először használta fel az adott kor legnépszerűbb zenéit, és olyan egyedi filmes stílustechnikákat próbált ki, melyek talán meghökkentően hatottak, ám később a védjegyévé váltak. Az önéletrajzi ihletettségű filmben ráadásul a de Niro által megformált folyton vihogó huligán, Johnny Boy alakja is megért egy misét, és akkor még nem beszéltünk a további karakterekről, pl. Harvey Keitelről, ám akárhogy is, az Oscar-döntőbizottság abban az évben észre sem vette a filmet.

Aljas utcák

Aljas utcák

A vadász éjszakája

A hamarosan ismét feldolgozásra kerülő mű a film noir történetének egyik leghíresebb darabja, mely leginkább feszült légköréről, és Robert Mitchum ördögi alakításáról híres, mégis egyetlen Oscar-jelölést sem hozott. Pedig nem csupán Mitchum, de az alapanyaggal kiválóan játszó elsőfilmes rendező, a korábban főleg színészként foglalkoztatott, és Broadway-darabjairól híres Charles Laughton, valamint a néhány évvel korábban az Afrika királynőjéért Oscar-díjra jelölt forgatókönyvíró, James Agee is bőven kitesz magáért, mégis, talán a téma súlyossága (egy papi reverendába bújt bűnöző tör egy család életére), vagy csak annak hangvétele tette, de az Akadémia teljesen megfeledkezett a filmről.

A vadász éjszakája

A vadász éjszakája

Volt egyszer egy vadnyugat

Ugye, milyen furcsa? Adott ugyanis minden idők legjobb western filmje, Sergio Leone remekműve a maga fojtott, halkszavú, mégis a nézőt beszippantó hangulatával, olykor elképesztően lassú, ám rendkívül stílusan és precízen megtervezett snittjeivel, ami felé az Akadémia teljes érdektelensége sugárzott, pedig ez a film még a viszonylag szerény színészi eszköztárral bíró Charles Bronsonról is elhitette, hogy kimagasló alakítást hoz (és teszem hozzá, azt is hozott Harmónika szerepében). Az, hogy mellette még korának két kiemelkedő színészegyénisége, Henry Fonda, és Jason Robards is brillírozik, szinte csak hab a tortán, és akkor még nem beszéltünk Ennio Morricone legendás, fülbemászó dallamairól sem.

Volt egyszer egy vadnyugat

Volt egyszer egy vadnyugat

Ragyogás

Manapság már egyértelműen minden idők egyik legjobb, és legfélelmetesebb horrorfilmjének tartják Stanley Kubrick meglehetősen egyedi Stephen King-adaptációját, vagy inkább átértelmezését, mely hangulatában, és képi világában is őrzi a rendező védjegyeit. Rendkívül baljóslatú, a vége felé kifejezetten klausztrofób történet, ami persze egyetlen Oscar-jelölésig sem jutott. A zseniális Kubrick egyébként sem volt az Akadémia kedvence, egész életében összesen csupán egy aranyszobrot kapott, azt is a 2001 Űrodüsszeia vizuális effektjeiért, holott a Ragyogás megjelenésekor Az ördögűző 1974-ben már túl volt 10 Oscar-jelölésen, és két díjon, vagyis nem lett volna meglepő, ha egy horrorfilmet terjesztenek fel a kitüntetésre, de mégsem tették.

Ragyogás

Ragyogás

Zodiákus

Külön cikkben is foglalkoztunk már David Fincher, a Hetedik, és a Harcosok klubja rendezőjének remekével, mely kiválóan ötvözte a valóságot, és az újságírói spekulációt az amerikai kriminalisztika egyik legrejtélyesebb történetének felelevenítése közben. Egy bestsellerként elhíresült tényirodalmi kötet kiváló adaptációja ez az ügy megoldását a megszállottságig kereső karaktereken keresztül, ráadásul rendkívül egyedi kameratechnikával, és beállításokkal megtoldva, melyre mégis, hiába a kiváló rendező, valamint az egyaránt kiváló alakítást nyújtó Jake Gyllenhaal, a még Vasember szerepe előtt álló Robert Downey Jr., valamint Mark Ruffallo, gyakorlatilag teljesen érdektelen maradt a döntéshozók számára.

Zodiákus

Zodiákus

A gonosz érintése

Egy film, melynek sorsa legalább olyan legendás, mint maga az alkotás. A közismerten egyedi hangjáról híres öntörvényű zseni, Orson Welles egyik legkiválóbb filmje meglehetősen mostoha sorsra jutott. Az egyébként sem könnyű történetéről híres film noirnak legalább féltucat különböző vágása létezik, a rendezőn túl a stúdió is számtalanszor variálta át, ami nyilván nem tett jót a közönség előtti megítélésének, sokan meglehetősen zavarosnak nevezték, manapság azonban – a Welles-féle vágás visszaállítása után – mindenki egyetért, hogy igazi remekműről van szó, melyben még az Aranypolgárt rendező zseni is képes volt valami újat mutatni, és kritikusok szerint ezzel a filmmel mintegy lezárta a közel húsz éve töretlen népszerűségnek örvendő film noir korszakot.

A gonosz érintése

A gonosz érintése

Volt egyszer egy Amerika

Sergio Leone nem az Akadémia kedvence, ezt jól jelezte már korábbi filmje, a Volt egyszer egy vadnyugat teljes mellőzése; gigászi hosszúságú kortablója, az 1984-es Volt egyszer egy Amerika pedig ugyanerre a sorsra jutott. Az eredeti formájában 270 perces alkotás öt fiatal, New yorki utcagyerek élettörténetét mutatja be olyan színészek tolmácsolásában, mint Robert de Niro, James Woods, Joe Pesci, Treat Williams, kiegészülve ezúttal is Ennio Morricone felejthetetlen zenéjével. Az Akadémia egyébként sem kedveli a túl hosszú alkotásokat, ezt a stúdió is érezte, mert Leone beleegyezése nélkül egy 90 perccel rövidebb változatot is készített belőle, de így sem jelölték egyetlen egy aranyszoborra sem 1985-ben.

Volt egyszer egy Amerika

Volt egyszer egy Amerika

Kapcsolódó cikkek

Johnny Depp bújik minden idők egyik leghíresebb fotóriporterének bőrébe

Hiába a kiváló alapsztori, Depp pere miatt nem találtak forgalmazót.

Adventi, családi ünnepindító, vagy MacGuffin-családi móka – Filmkritika

Kellemes meglepetés a Nintendo konzolért zajló küzdelem.

Idegenvezetőből lett Amerika halk szavú hőse – 105 éve született Gregory Peck

Példaértékű életút a jogásztól, Ahab kapitányon át Josef Mengeléig.

Nicolas Cage lesz Dracula gróf a The Walking Dead írójának filmjében

Már csak ennek fényében is érdeklődve várjuk a végeredményt.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Don DeLillo az amerikai posztmodern talán leghíresebb alakja

    Don DeLillo: Az íróknak továbbra is ki kell állniuk a gondolat- és szólásszabadság mellett

    A leghíresebb amerikai posztmodern író nemrég ünnepelte 85. születésnapján.

    Legutóbbi cikkek

    • 2021. december 3.

    Idegenvezetőből lett Amerika halk szavú hőse – 105 éve született Gregory Peck

    Példaértékű életút a jogásztól, Ahab kapitányon át Josef Mengeléig.

    • 2021. november 30.

    Az egyensúly – 7 film, mely felnőtt az alapjául szolgáló regény nagyszerűségéhez

    Avagy amikor a ritka kivételek erősítik a szabályt.

    • 2021. november 24.

    5 hírhedt film, mely a pornográfia határát súrolta, vagy át is lépte

    Bertolucci-tól Lars von Trier-ig, rendezők, talán túlságosan merész koncepciókkal.

    • 2021. november 23.

    Az acélember halála – George Reeves Supermanjének rejtélyes esete

    Látszólag karrierje csúcsán járt, mégis eldobta volna az életét?

    • 2021. november 22.

    Hollywood-i akták 53. – Kapcsolat (1997)

    A 90-es évek egyik legjobb sci-fije, mely talán több is annál.