
- Kovács Krisztián
- 2019. augusztus 8. | Becsült olvasási idő: 6,5 perc
Steven Spielberg Hollywood jelenkorának egyik legbefolyásosabb, és az álomgyár komplett XX. századi történelmének összességében egyik legsikeresebb rendezője, akinek nimbuszát persze sokféleképpen megítélhetjük, és megtették már helyettünk a szakma avatott képviselői is – egyesek élesszemű zseninek, mások fantáziátlan iparosnak minősítve – de bárhogy is legyen, egy dolgot nem vitathatunk el tőle: Spielberg bármikor bármihez nyúlt az kis kivétellel gyakorlatilag arannyá vált a kezei közt.
Hogy ennek okai hol keresendők, első lépésben két okot biztosan tudnék említeni, melyek lényegében egymásból következnek: Spielberg rendkívüli éleslátással volt képes egész pályafutása során olyan embereket választani maga mellé közös munkára, akikkel aztán évtizedekig sütögették a siker pecsenyéjét (Janusz Kaminszki, John Williams, Tom Hanks, stb.), másfelől éppen a választott partnereknek hála soha nem adta alább egy igen magas, és gyakorlatilag egész pályafutása során is magas szinten stagnáló minőségnél. Miután Spielberg egyik kedvence a történelmi film, ezért most listába szedtük, szerintünk melyek a legjobban, és a legkevésbé sikerült történelemmel kapcsolatos alkotásai.
Forrás: imdb.com
„Spielberg legújabb moziját annak egyik mondatának kifordításával tudnám jellemezni: Vannak fontos filmek és vannak kevésbé fontosak. A Hadak Útján az utóbbi. De ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy rossz film lenne. Sőt! A nehéz sorsú ló és egykori gazdájának elválása, és viszontagságai sokakban felidézheti Anna Sewell klasszikus történetét, a Fekete Szépséget – talán ennek tudható be David Thewlis apró szerepe is, aki a 94’-es verzióban is játszott.” (Tovább a teljes cikkre >>>)
Forrás: imdb.com
„Itt jön a képbe Spielberg, akire sok mindent lehet mondani, de azt nem, hogy ne tudna valós személyekről szóló történelmi tablót festeni. Ryan közlegény, Elit alakulat, The Pacific – A hős alakulat, Amistad, Lincoln, Kémek hídja, sorolhatnánk. Ennél kevesebb valós cselekménnyel viszont még nem dolgozott szinte soha, itt eszmékből és ideológiákból kellett koherens filmet építenie. Sajna a végeredmény nem lett Oscarra méltó.” (Tovább a teljes cikkre >>>)
Forrás: imdb.com
„Az már mindenkinek nyilvánvalóvá vált, hogy Steven Spielbergben a filmek iránti rajongás két személyisége lakozik: Az egyik a scifi/kaland kedvelő Spielberg, a másik a történelmi filmes/háborús Spielberg. Lehet vitatkozni, hogy melyik áll neki jobban, mind két személyiségre vannak jó és rossz példák is. A Lincoln inkább a jobbak közé sorolandó, azonban ez nem az ő érdeme most.” (Tovább a teljes cikkre >>>)
Forrás: imdb.com
„Szomorú tény, hogy Steven Spielberg filmjei az utóbbi években már nem mennek olyan eseményszámba, mint annak idején, amikor a fél világ nyálat csorgatva várta a Mester következő alkotását. Az örök gyerek rendezőben (aki határozottan a nagykorúságba lépés jeleit mutatja) még mindig megvan a határtalan lelkesedés, de mióta a komolyabb műfaj felé fordult (és ebbe a Világok harca is besorolható), hibái sokkal szembetűnőbbek és zavaróbbak, mint korábban. Így van ez a München esetében is, amivel sokadszorra esett bele az erőltetetten katartikus, így elhibázott befejezés csapdájába – de ne szaladjunk ennyire előre.” (Tovább a teljes cikkre >>>)
Forrás: imdb.com
„Spielberg a hidegháborút kiskamaszként élte meg, és rettegett a nagybetűs Bombától. Az iskolai oktatófilmekkel olyan elemi szinten nevelték belé a félelmet, hogy egyik este míg a szülei valahol partiztak, ő minden kádat, csapot megtöltött vízzel arra az esetre, ha az ivóvizet sugárzás érné. Ez a jelenet a Kémek hídjában is visszaköszön, mert hát Spielberg azokat a témákat, toposzokat, helyzeteket szereti, melyeket közvetve-közvetlenül ő is megél.” (Tovább a teljes cikkre >>>)
Forrás: imdb.com
„A Schindler listájának mindent elsöprő drámai ereje hiányzik belőle, de jóval több, mint egy gyönyörűen fényképezett történet. Celie egy sokszorosan elnyomott nő, akinek nagyon sok mindenen kell keresztülmennie, hogy ki tudjon törni abból a reménytelen életből, amelyben évtizedeket tölt el, kár, hogy becsúszott néhány hatásvadász jelenet, ezért az igazi katarzis elmaradt.” (Tovább a teljes cikkre >>>)
Forrás: imdb.com
„1997-ből nem lett 1993: a kasszákat lerohanó Az elveszett világ mellett az Oscarra bejelentkező történelmi drámával sem hozta legjobb formáját a rendező, ám az Amistad így is tisztességesen, habár meglepetések nélkül ábrázolta megidézett korát. Az IMDb-felhasználók méltányolták ezt leginkább, a kritikusi gyülekezetek közül pedig a Metacritic volt vele a kritikusabb.” (Tovább a teljes cikkre >>>)
Forrás: imdb.com
„A nagy mozimágushoz, aki mindenkinél jobban értett ahhoz, hogy gyerekszemmel láttassa a világot, testhezállónak tűnt egy olyan történet, mely egy kisfiú szemén keresztül mutatja be a háborút. A filmet végül még inkább fanyalogva fogadták, mint a Bíborszínt és csupán azt követően értékelődött fel, hogy a Schindler listájával sikerült elfogadtatnia magát komoly rendezőként.” (Tovább a teljes cikkre >>>)
Forrás: imdb.com
„Kissé erősen Hollywood-szagúra alakul a sztori, de csak a sorsot okolhatjuk érte, mert néhány kisebb túlkapástól eltekintve a forgatókönyv a valós eseményeket követi. Végül a rossz elnyeri a méltót, mégis minden jóra fordul, ez lehetett az egyik legfontosabb érv a megfilmesítés mellett: olyan, mintha csak egy lenne az Álomgyár nyállal írt forgatókönyvei közül, de az élet hozta így.” (Tovább a teljes cikkre >>>)
Forrás: imdb.com
„Élete legelső emlékei egy zsinagógából származnak, ortodox zsidó nevelést kapott, a nagyanyja magyar holokauszt túlélőket tanított angolul és ifjúkorában számtalan inzultus érte származása miatt. Bár személyesen nem élte meg, a soá (a holokauszt héber neve) és a zsidóság tragédiája mégis meghatározó szereppel bírt Spielberg identitásának meghatározásában. Ez a személyes érintettség és az ebből fakadó érzelmi töltet vált a Schindler listája egyik legnagyobb erényévé, de legszembeötlőbb hátrányává is.” (Tovább a teljes a cikkre >>>)
Forrás: imdb.com
„Rögtön fejest ugrott Ryan közlegény megmentésébe – egy újabb epikus terjedelmű történetbe, mely felért a rendező részéről egy saját magát illető újradefiniálásnak, ugyanakkor nagyon is ott volt az a félreérthetetlen rendezői érintés, mely minden filmjének sajátja és mely minden filmjét lehetővé teszi arra, hogy instant felismerjük. A Ryan közlegény megmentése kétségkívül egy olyan rendező munkája, aki érett, megfontolt és komoly, ugyanakkor magával hozta azokat a belső tulajdonságokat, amik miatt [is] megszerettük filmjeit első körben.” (Tovább a teljes cikkre >>>)
Forrás: imdb.com
A 7 kedvenc filmünk a 120 éve született Alfred Hitchcocktól
Az idén már 15 éve nyugdíjas Sean Connery legjobb filmjei
Őrület és a zsenialitás határán – 90 éve született Stanley Kubrick
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán
A csendes kitartás szobra megküzdött minden sikeréért.
Akikről ritkán emlékszünk meg, pedig a filmek lelkét hozzák létre.
Okos mozik, melyek kidomborítják a sci-fi tudományos oldalát is.
Mennyire hiteles, és vajon miért rajongunk úgy a szériáért?