
- Kovács Krisztián
- 2020. szeptember 2. | Becsült olvasási idő: 6,5 perc
Matthew McConaughey nem csupán rendkívül sokoldalú, és szórakoztató, de mindemellett Hollywood egy legfurcsább sztárjának is tűnik. A texasi születésű tehetség hosszú utat járt be, míg A texasi láncfűrészes gyilkos visszatér című első szerepétől eljutott abba a státuszba, melyben ma is leledzik, ugyanakkor filmes döntéseit olykor nehéz volt értelmezni, megérteni, de bárhogy is alakult a pályája, az amiképpen az álomgyár ma tekint rá, egyértelműen őt igazolta. McConaughey évtizedek óta rendszeresen naplót vezet, és éppen e személyes írásaiból állította most össze saját önéletrajzát, melyben teljes pályájáról vall majd.
Bár magyar megjelenésről még nincs hír, reménykedem benne, mert vélhetően magyarázatot ad majd saját eklektikus pályaképére is. Zsenije már az 1990-es évek közepén megmutatkozott, az Amistad, a Kapcsolat, vagy leginkább a Ha ölni kell főszerepeiben, aztán tízéves kitérőt tett az egyszerű, és felejthető romantikus vígjátékok világába, majd az ügyeletes Casanova szerepét lerázva magáról és mintegy főnixként feltámadva olyan éles váltást produkált, melyből azonnal kiderült, hogy korának, és generációjának egyik legsokoldalúbb, és legtehetségesebb férfiszínészéről van szó. Ezúttal saját kedvenc McConaughey-filmjeinkkel tisztelgünk a pályája előtt.
Matthew McConaughey
Christopher Nolan egyik legjobb filmje a Nobel-díjas fizikus, Kip Thorne tudását segítségül hívva az elmúlt évek egyik legintelligensebb sci-fijét eredményezte. McConaughey tündököl a családját egy nagyobb jó, az emberiség legnagyobb vállalkozása kedvéért maga mögött hagyó, aztán az úton annak értékére végleg ráébredő kalandvágyó férfi szerepében. Cooper karaktere egyszerre aggódó családapa, vakmerő kalandor, higgadt vezető, ugyanakkor egy az egész emberiség sorsáért felelősséget vállaló hő, végtelenül emberi karakter, akit McConaughey páratlan sokoldalúsággal kelt életre.
Csillagok között
Természetesen nem lehet kihagyni a számára Oscar-díjat hozó filmet. Ron Woodroof a szabadéletű cowboy, aki szembesül saját halálos betegségével megkapó, olykor kifejezetten sokkoló történet, McConaughey csontsoványra fogyott alakjában pedig egyesült az életéért küzdő férfi, a saját helyzetét megérteni és megoldani igyekvő halálraítélt, aki egyszerre sajnálatra méltó, tisztelni és szánni való saját fokozódó törékenységében. McConaughey 21 kilót adott le a szerepe kedvéért szabályozott diétával, mesteri játéka, és ijesztő átalakulása pedig Oscar-díjat hozott a számára.
Mielőtt meghaltam
Az egyik élő példa, hogy McConaughey nem későn ismerte fel saját tehetségét, mert az már egészen fiatalon is a sajátja volt. Ő maga győzte meg Joel Schumachert, hogy adja neki a rendíthetetlen védőügyvéd szerepét, amit mindössze 27 évesen hihetetlen átéléssel formált meg. A naplopó, és rázós ügyeket elkerülő Jake Brigance-ből a szemünk előtt válik a morális igazság bajnoka, ahogy szembesül a hátrányos megkülönböztetés társadalmat mérgező hatásaival, a film fináléjában elmondott monológja pedig az egyik legjobb, amit tárgyalótermi krimikben láthattunk.
Ha ölni kell
Talán kevésbé ismert filmje, ugyanakkor újabb példa feltétlen eltökéltségére, ezúttal ugyanis kopaszon, és elhízva jelenik meg a vásznon a gátlástalan törtető Kenny Wells szerepében, aki tűzön-vízen átgázolna egy hatalmas üzlet reményében. McConaughey mindent feláldozó, mindent egy lapra feltevő és folyamatos kockázatot vállaló szabadszájú karaktere legalább annyira tisztelnivaló a kitartásáért, mint amennyire taszító a maga mindenen átgázoló buldózer stílusával, komikus kinézetével. Egyszerre ambíciózus, mégis lenézett kisember, egyszerűen parádés alakítás.
Arany
Gus Van Sant nagy rendezői visszatérést csúnyán kifütyülték Cannes-ban, és valóban nem egy könnyű darab a felesége tragikus halálát feldolgozni képtelen, ezért Japánba utazó, és ott öngyilkosságot elkövetni szándékozó férfi története, de számtalan fontos mondanivalóval szolgál, melyeket mind McConaughey alakján át ad nekünk. Ő a hűtlen, ám a feleségét olykor még rajongásig szerető férj, aki saját illúzióiba kapaszkodik, mígnem az élet végérvényesen meg nem töri, hogy aztán az öngyilkosok erdejében Ken Watanabe karaktere adja vissza neki a hitet.
A fák tengere
Ismét egy korai darab McConaughey repertoárjából, és egy egészen ördögi alakítás egy testvérpár egyik tagjaként, akiket apjuk brutális sorozatgyilkosságokig fajuló vallási fanatizmusa mérgezett meg már kisgyerekként. McConaughey minden mozdulata, minden gesztusa, még a hangszíne is émelyítően nyugtalanító, aminek tökéletesen ágyaz meg Bill Paxton kimért, és az információt hibátlanul adagoló komor rendezése. Nehéz egyetlen alakítást kiemelni McConaughey-től, de ez éppen szélsőségességével ott van a legjobbak közt.
Isten haragja
Az Ördögűző rendezője, William Friedkin egy kifejezetten visszataszító filmet készített, melyet mégis nagy élvezettel néztünk, többek közt épp McConaughey saját elveihez végletekig hű bérgyilkosa miatt. Joe karaktere hajszálpontos karikatúra, magabiztos, ugyanakkor távolságtartó figura, akinek a gyilkolás sem több, mint hétköznapi tevékenység, akit nem hat meg semmit, akinek semmi sem hat a lelkiismeretére. McConaughey parádésan kelti életre ezt a perverz, texasi nyomozót, aki számára nem igazán van értéke az életnek. 2011-ben ez volt az egyik film, mellyel a színész visszatért a komoly alakítások és témák világába.
Gyilkos Joe
A rendező, Jeff Nichols közel 20 évig tervezte ezt a filmjét, és egy igazi, lassú folyású, de gyönyörűen fényképezett, karakterközpontú drámát hozott tető alá, benne egy újabb bivalyerős McConaughey-alakítással, akinek kiválóan asszisztál a két gyerekszínész partnere is. A Mud a felnőtté válásról, az első szerelem megtapasztalásáról egy hamisítatlan coming-of-age kalandfilm, melyben McConaughey ezúttal afféle önkéntelen mentor szerepében tűnik fel, egy olyan furcsa apafigurát hozva létre, mely még idehaza is túlságosan ismerős lehet a számunkra.
Mud
A Michael Connelly fordulatos krimijéből készült film az első volt 2001 óta, amiben McConaughey elhagyta a romantikus hős alakját, és visszatért ahhoz, ami 1996-ban a Ha ölni kell-ben közönségsikerhez segítette. A cinikus védőügyvéd, aki mindvégig kételkedik kliensében, és aki páratlan eleganciával és finom humorral boldogul a jogi manipuláció útvesztőjében még hozzá is ad a Ha ölni kell erkölcsi és etikai bajnokának alakjához. Mickey Haller bőrében McConaughey olyannyira karakterhű, hogy azóta csak őt látom magam előtt, mikor egy újabb Haller-regényt olvasok.
Az igazság ára
Plusz egy, hiszen elvégre is nem filmről van szó, bár a széria teljes első évada lényegében egyetlen elnyújtott filmként funkcionál. A két idősíkon játszódó történet egy brutális gyilkosságot göngyölít fel a kimért, ám legbelül az igazság megszállottjaként működő McConaughey, és a minden létező szabályt áthágó, ám az emberi élet szentségének erkölcsi törvényeit betartó Woody Harrelson párosával. A True Detective lelke nem a megoldandó ügy, vagy a szenzációsan fényképezett amerikai dél mocsaras környezete, hanem éppen az ő kettősük közti dinamika, mely az elmúlt évtized egyik legjobb krimisorozatát eredményezte.
True Detective
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.
5 érdekesség A gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi kapcsán
A csendes kitartás szobra megküzdött minden sikeréért.
Akikről ritkán emlékszünk meg, pedig a filmek lelkét hozzák létre.
Okos mozik, melyek kidomborítják a sci-fi tudományos oldalát is.
Mennyire hiteles, és vajon miért rajongunk úgy a szériáért?