- Szerencsés Dániel
- 2021. május 4. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
Valahol a délkelet-angliai Kent grófság lankáin, egy minden luxussal felszerelt idősek otthonában, számtalan jobbnál jobb program várja a bentlakókat. Azonban négy jóbarát zumba és wellness helyett inkább másféle szenvedélynek hódol: hetente egyszer összeülnek, hogy megoldatlan bűnesetekről beszélgessenek. Ők a Csütörtöki Nyomozóklub. Bár lassan a nyolcvanadik évüket tapossák, Elizabeth-nek, Joyce-nak, Ibrahimnak és Ronnak még bőven maradt pár jó lapja életük lassan véget érő bridzs-játszmájában.
Amikor holtan találnak egy helybéli vállalkozót és mellette egy különös fényképet, a Nyomozóklub hirtelen egy valódi nyomozás közepén találja magát. Miközben sokasodnak a holttestek és mélyülnek a rejtélyek, sikerül-e a szokatlan csapatnak még időben a tettes – vagy akár tettesek – nyomára bukkannia? Természetesen két rendőrnyomozó is teszi a dolgát, de ez hőseinket a legkisebb mértékben sem hátráltatja…
A cozy crime műfaját itthon Agatha Christie Miss Marple-történeteiből vagy az olyan sorozatokból ismerhetjük, mint a Bad Tölz-i kopó: meghitt környezet, összeszokott közösség, amatőr nyomozó, viszonylag szelíd bűntény és tettes – ez cozy, azaz meghitt, kellemes közeg, nem skandináv. Ennek megfelelően kedélyesen lassú maga a történet is. Ami különleges és szokatlan, az Osman sziporkázó humora. Mégpedig a vérbeli angol humorról van szó, ami csak rezzenéstelen fapofával elmondva hat igazán. Például amikor az öreg farmer odaadja a nyomozóknak a családi fotóalbumot, és előzékenyen figyelmezteti őket, hogy többnyire birkákat látnak majd a képeken. Alig van bekezdés, ahol az olvasó ne érezne leküzdhetetlen késztetést a kuncogásra – még a könyv végi köszönetnyilvánítást is beleértve!
Nem csak a magyar olvasó tekinthet némi irigységgel az idilli szépségű tájba helyezett, régi apácazárdából átalakított luxusotthon lakóira, akiknek múltjából nem is mindig világos, miből engedhetik meg maguknak a már-már fényűző életet. Osman azonban zseniálisan fonja az öregedés keserűbb oldalát is a történetbe. A magas kor minden átka – a demencia, a testi leépülés, a gyász – nagyon is valóságos veszélyként követi a négy főszereplőt, s míg más krimikben helikopteres üldözéseken vagy kommandós rajtaütéseken izgulhatunk, itt egész szokatlan és nagyon emberi oldalról fonja be a feszültség a történetet. Az öregséggel együtt jár az emlékezés és a nosztalgia is. Anglia mozgalmas évei – élükön a Thatcher-korszak káoszával – csak a szereplők megszépült emlékein keresztül, a mindent bearanyozó nosztalgián átszűrve jelennek meg. A Brexit és koronavírus (a könyvet a pandémia tavalyi csúcsán adták ki) fel sem merül.
No meg a könyv talán legszimpatikusabb karakterére, Bogdanra, a mindenhez értő lengyel szakira, akinek tört angolságát remekül adja vissza Orosz Anna végig szellemes fordítása.
Osman mély empátiával írja le a szereplők múltját, s természetes, hogy az idős szereplők életében előkerülnek a régmúlt szerelmek és az élőktől való végső búcsú.
Némely könyv végi jelenetnél már szinte hallani is a felsíró hegedűket Spielberg jövőbeli filmjéből, amik jelzik, hogy ez az a rész, amikor el kell pityeredni. Remélhetőleg mégsem ez fog megmaradni az olvasóban, hanem a történet kikacsintós, egyszerre elegánsan fanyar és ellenállhatatlan humora.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
Utazás a lélek mélyére, kizárólag a legbátrabb olvasóknak!
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.