
- Kaposi Ildikó
- 2022. március 17. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
A Ma este felnövünk vígjáték, ugyanakkor dráma is. Fáj, de mégis a nevetéstől kicsordult könnyeidet törölgeted. Furcsa egyveleg, és ettől lesz különleges, és nagyon szórakoztató. A darab öt gyerekkel indul, másodikba járnak, és játékosan elmesélik, mi történt velük a hétvégén. Amikor óvodás lett a gyerekem, a szülői értekezleten azt mondta az óvónéni, hogy készüljünk fel, ők mindent fognak tudni rólunk, az otthoni helyzetről, mert a gyerekek kijátsszák majd magukból az örömteli és a konfliktusos helyzeteket is. Ez jutott eszembe, miközben hallgattuk a színpadról a hétvégi beszámolókat, ahogyan kendőzetlenül meséltek a gyereknek öltöztetett színészek, mindenről, amiről nem illett volna beszámolni. Kirajzolódott a beszámolók alapján, kivel mennyire törődnek otthon, mit várnak a szülők a nyolcéves gyerekektől.
Ma este felnövünk (2022)
Ezután beléptünk a mesterségesen nagy bútorokkal berendezett osztályterembe, és az otthoni helyzetkép után megismerjük a gyerekek egymáshoz való viszonyát, az osztályban betöltött szerepüket. A sztereotip szereplőket, az okos lányt, a rosszcsont fiút, az eminens új gyereket, a lúzert, aki örök gúnyolódás tárgya, és a csini csajt, aki mindig hercegnő a beöltözős játéknál. Majd találkozunk az osztály-hörcsög problémával is, ami az egész darab alatt sokszor okozott mulatságos pillanatokat.
A mulatságos jelenetek után ugrunk egyet, a bútorok normális méretűekké válnak, a gyerekekből pedig laza vagy szorongó kamasz lesz. Záróvizsga utáni titkos buliba csöppenünk az osztályterembe, előkerül a dugi ital, elcsattannak a még gyakorlatlan első csókok. A felelsz vagy mersz játék pedig lehetőséget ad egymás szivatására. A záróvizsga sikere szorongatóan lóg a fejük felett, de talán még fontosabb a bontakozó szerelem, és azok az eltitkolt érzelmek, melyek aztán végzetes döntésekre sarkallnak. A kamaszkori jelenetekről egészen biztosan minden nézőben felidéződtek a saját kamasz évei, a tétovaság, a harsányság, a félelem a jövőtől, és az az érzés, hogy előttünk van a végtelen élet.
Ma este felnövünk (2022)
A szünet utáni színpadon pedig a bútorok összemennek, a szereplők pedig már felnőttek. Nézőként belecsöppenünk a 15 éves érettségi találkozóba, ahol meglátjuk, hol kötöttek ki a darab elején megismert másodikosok. Van, aki ügyvéd lett, van, aki üzletasszony, lett egy kisállatkereskedő, és egy ügynök, aki WC illatosítót értékesít. Villanásokat látunk az életükből, viszonyaikból, hozzáállásukból az élethez. Vajon meghatározza a jövőt az, ahogyan bántak egymással gyerekként? Számít felnőttként még az a sok gúnyolódás? Vajon amikor mi osztálytalálkozóra megyünk, mi is le akarjuk nyűgözni, azokat, akik az iskolában kinevettek? Szégyelljük a munkánkat előttük, vagy büszkén mutatjuk, hová jutottunk?
Ilyen tükröt tart ez a darab, és nagyon izgalmas volt visszarepülni a saját iskolás koromba, és felidézni az osztálytalálkozókat, ahol újra az a lány voltam, aki kamaszkoromban, hiába változtam sokat azóta. Azt gondolhatnánk az eddigi beszámolóm alapján, hogy ez egy komoly darab, de nagyobbat nem is tévedhetnénk.
Ma este felnövünk (2022)
Új darabjukat Groan ups címmel tavaly mutatták be a Vaudeville Theatre-ben, Kristy Patrick Ward rendezésében. Ez a cím szabad fordításban Felnyögünk, ami erősen rímel a Felnövünk szóra, de a Ma este felnövünk ügyesen megidézi a Ma este megbukunk előadást, így szerintem szuper lett ez a fordítás. A számtalan pozitív kritika után Magyarországon mutatták be először London után ezt a művet, és a darabot ugyanaz a Kristy Patrick Ward rendezte, aki tolmács segítségével dirigálta a magyar színészeket. A commedia dell’arte eszközeivel dolgozó darab néhol túlzóan harsány, néha pedig egészen intim és szívbemarkoló.
A színészek, Ágoston Katalin, Földes Eszter, Trokán Nóra, Fehér Tibor, Mészáros András, Rada Bálint és Schmied Zoltán lubickolnak a szerepükben, megerőltetés nélkül, könnyedén játszanak. Kisgyerekként, és kamaszként is remekül hozzák az arra a korra jellemző mozgást, hanghordozást, felnőttként pedig ugyanazt a karaktert kapjuk, csak a gyerekkori extrák nélkül.
Ma este felnövünk (2022)
Rada Bálint karaktere egyszerre volt nagyon vicces és szívbe markoló, minden osztályban van egy lúzer, és felnőttként nagyon nehéz arra gondolni, hogyan bántunk vele annak idején. Rada Bálint előtt külön le a kalappal, mert a második felvonásban nagyon kényelmetlen pozícióban tölt sok-sok időt egy ablakban. Trokán Nóra az első felvonásban egy rövidke szerepben alakítja a sztereotip tanító nénit, míg a második felvonásban igazi dívaként uralja a színpadot, nem kímélve a rekeszizmainkat. Nem könnyű hitelesen ripacsot játszani, de ez az alakítás tökéletes volt. Földes Eszter is nagyon érzékenyen, jó aránnyal hozta azt a nőt, akinek saját maga a legfontosabb, és folyamatosan szeretné magába szívni mások szeretetét, de ő ezért semmit nem tesz.
Ágoston Katalin kapta az okos lány szerepét, aki a kötelesség útján halad, nem is tudok felidézni olyan jelenetet, ahol nevettem, és ő fókuszban lett volna. Ő az a karakter, aki halad a kijelölt úton, miközben vágyik arra, hogy valami izgalmas történjen vele, de közben túlságosan fél attól, hogy letérjen az ösvényről. Az utolsó jelenete alatt igazán, mélyen megsajnáltam, és ha ez egy dráma lett volna, lehet, hogy meg is könnyezem.
Bradbury világa rideg, amit kitűnően ad vissza a Radnóti Színház előadása.
Mi lenne, ha a munkahelyi életet teljes egészében el lehetne különíteni az otthonitól?
A mai napon érkezik a legújabb, Farkas Attila Mártonnal közösen írt kötet.
Kisemberek szélmalomharca a múlt árnyaival.
Avagy újabb 10 klasszikus, mely nélkül értelmezhetetlen a magyar irodalom jelene.
Érdekes téma, felemás megvalósítással.
A film május 16-tól online is megtekinthetővé válik.
A kötet idehaza is megjelenik még idén szeptemberben.
Margaret Mitchell egyetlen regényének népszerűsége továbbra sem kopik.
A középpontban a C. S. Lewis íróval folytatott eszmecserék.