• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Beszélő fejek

Hírek

A kertvárosi gyilkosság, a naiva, a leskelődő némber és a zokni-szandál – Színikritika

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

A Beszélő fejek négy monodráma egy előadásba sűrítve. Alan Bennett, a nagysikerű angol regény- és drámaíró, az abszurd humor egyik éllovasa Angliában, a BBC számára írt 13 részes monológ sorozatából színpadi változatot is készített. Ez alapján világszerte játsszák a színházak tetszés szerinti összeállításban. Magyarországon is több változatot megélt már a darab, most a Centrál Színház tűzte műsorára, Puskás Tamás rendezésében.

Beszélő fejek

Beszélő fejek

Négy monológ, melyben megismerünk négy sorsot. A négy színész szavakkal, mimikával, testtartással elénk varázsolja a karakterek életét. Látjuk a szobát, ahol élnek, a kertet a virágzó rózsákkal, a tengerparton napozunk, vagy beülünk egy bisztróba „csízburgert” enni.

Borbás Gabi, Sztarenki Dóra, Liptai Claudia és Scherer Péter főszereplésével megkapjuk azt, amiért sokan járunk színházba. Meghatódunk, nevetünk, magunkra ismerünk, és észre sem vesszük, hogy részt veszünk egy érzékenyítő tréningen.

Borbás Gabi karaktere, az idős nő leveleket ír. A patikának, a temetkezési vállalkozónak, a rendőrségnek, és bárkinek, akivel valami közölnivalója van. Mindenről van véleménye, és mindig „mások javáért” cselekszik. Nevetünk, mert mind ismerünk kotnyeles asszonyokat, akik mindent meglesnek, és beleszólnak abba is, amihez semmi közük. De belénk szorul a nevetés, amikor meghalljuk a cserfesség mögött húzódó ordító magányt, és legszívesebben megölelnénk, hogy ne érezze magát ilyen egyedül. Borbás Gabi egyszerre idegesítő és szerethető figurát varázsol a színpadra.

Beszélő fejek

Beszélő fejek

A naiv színésznő gyönyörű, de igencsak butácska. A Sztarenki Dóra által játszott fiatal nűvész a legjobb akar lenni a szakmájában, és ezért megtesz mindent, hogy azonosulni tudjon a karakterével. Idegesítően sokat kérdez. Nem veszi észre, hogy a gyönyörű lábai mellett senkit nem érdekelnek a gondolatai, hogy teljesen feleslegesen sétál végig meztelenül a hajón a Törökországba gyártott film jeleneteiben. Sajnáltam ezt a vehemens hiszékenységet, megszerettem a jólelkűségét és a maximalizmusát. Sztarenki Dóra remekül elkapta a karakterben a legfontosabbat, a jó szándékot. (Sztarenki Dórával a főpróbán készült interjúnkat ITT olvashatjátok.)

Liptai Claudia karaktere szerény, visszahúzódó kertvárosi nő, aki összebarátkozik a szomszédasszonyával, miután az megöli a férjét. Kiderül, hogy a férj brutálisan bántalmazta az asszonyt és a két nő között kialakul valami nagyon mély és emberi szeretet, és egymást támogatva megértik, mit jelent az, hogy Élet.

A visszafogott játék mögött mély szeretethiány, csalódottság és jó értelemben vett egyszerűség húzódott. Sokan élnek kiüresedett házasságban, akik nem értik, hogy csak ennyiről szólt az élet? Bennük biztosan erősen megrezgetett pár szálat ez a monológ. Liptai Claudia pedig erős, hiteles alakításával kiérdemelte a vastapsot.

Beszélő fejek

Beszélő fejek

És végül Graham, akit Scherer Péter varázsolt elénk. A felnőtt férfi a 70-es anyukájával él, közvetlenül a szeme elé tartva nézi meg a karóráját, és a zokni-szandál fölé húzott nadrág majdnem a melléig ér. Az idős mama belebotlik régi szerelmébe, és ettől a fiú unalmas, de megszokott élete is felbolydul. Scherer Péteren nem lehet nem nevetni, az egyszemélyes párbeszéd megjelenítése igazi humorbomba volt. Mégis a vicceken túl egymásra utaltság, féltékenység, elengedés zajlott a szemünk előtt, melyek súlyosan ültek a nézők mellkasára. (Scherer Péterrel korábban készült interjúnkat ITT találod.)

A zenék, az egyszerű díszlet, a jól eltalált jelmezek mind-mind a finomságokra adó rendezést szolgálták. A színészek érezhetően nagyon sokat tudtak a karaktereikről, eggyé váltak velük, megértették mi húzódik viselkedésük mögött, és sokszor mindezt szavak nélkül adták át a közönségnek. Felváltva sírtam és nevettem.

Ajánlom mindenkinek, akit érdekel az Ember, mert a monológ egy remek lehetőség belepillantani abba, mi zajlik odabent a felszín alatt. Az ilyen előadásoktól leszünk többek, mert megértjük, mennyire sokfélék is vagyunk.

Kapcsolódó cikkek

A Presser könyve október 5-én kerül a könyvesboltok polcaira

Június közepétől lesz látható Presser Gábor memoárjának színpadi adaptációja

Mindössze pár nap és a rajongók láthatják a végeredményt.

Bradbury tudta, mitől kell megfosztani az embert, hogy ne érezze magát embernek – Színikritika

Bradbury világa rideg, amit kitűnően ad vissza a Radnóti Színház előadása.

Nyolc új premier, köztük hat ősbemutató az Örkény Színház következő évadában

Mácsai Pál igazgató sajtótájékoztatón leplezte le a színház újdonságait.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Bezárt az Ectopolis Magazin!

    4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

    Legutóbbi cikkek

    • 2023. március 10.

    Bezárt az Ectopolis Magazin!

    4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

    • 2023. január 5.

    A csütörtöki nyomozóklub és az eltűnt hulla rejtélye – Könyvkritika

    A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat

    • 2023. január 5.

    Haláli hullák szerdája – Wednesday – Sorozatkritika

    A rémesen vicces Addams-feldolgozás

    • 2023. január 5.

    Irene Vallejo szerint a jövő útjai a múltba vezetnek – Könyvkritika

    Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.

    • 2023. január 5.

    Fontos vagyok, tehát vagyok, avagy a kreatív írás művészete – Könyvkritika

    Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.