- Kaposi Ildikó
- 2021. december 1. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
A Beszélő fejek négy monodráma egy előadásba sűrítve. Alan Bennett, a nagysikerű angol regény- és drámaíró, az abszurd humor egyik éllovasa Angliában, a BBC számára írt 13 részes monológ sorozatából színpadi változatot is készített. Ez alapján világszerte játsszák a színházak tetszés szerinti összeállításban. Magyarországon is több változatot megélt már a darab, most a Centrál Színház tűzte műsorára, Puskás Tamás rendezésében.
Négy monológ, melyben megismerünk négy sorsot. A négy színész szavakkal, mimikával, testtartással elénk varázsolja a karakterek életét. Látjuk a szobát, ahol élnek, a kertet a virágzó rózsákkal, a tengerparton napozunk, vagy beülünk egy bisztróba „csízburgert” enni.
Borbás Gabi karaktere, az idős nő leveleket ír. A patikának, a temetkezési vállalkozónak, a rendőrségnek, és bárkinek, akivel valami közölnivalója van. Mindenről van véleménye, és mindig „mások javáért” cselekszik. Nevetünk, mert mind ismerünk kotnyeles asszonyokat, akik mindent meglesnek, és beleszólnak abba is, amihez semmi közük. De belénk szorul a nevetés, amikor meghalljuk a cserfesség mögött húzódó ordító magányt, és legszívesebben megölelnénk, hogy ne érezze magát ilyen egyedül. Borbás Gabi egyszerre idegesítő és szerethető figurát varázsol a színpadra.
A naiv színésznő gyönyörű, de igencsak butácska. A Sztarenki Dóra által játszott fiatal nűvész a legjobb akar lenni a szakmájában, és ezért megtesz mindent, hogy azonosulni tudjon a karakterével. Idegesítően sokat kérdez. Nem veszi észre, hogy a gyönyörű lábai mellett senkit nem érdekelnek a gondolatai, hogy teljesen feleslegesen sétál végig meztelenül a hajón a Törökországba gyártott film jeleneteiben. Sajnáltam ezt a vehemens hiszékenységet, megszerettem a jólelkűségét és a maximalizmusát. Sztarenki Dóra remekül elkapta a karakterben a legfontosabbat, a jó szándékot. (Sztarenki Dórával a főpróbán készült interjúnkat ITT olvashatjátok.)
Liptai Claudia karaktere szerény, visszahúzódó kertvárosi nő, aki összebarátkozik a szomszédasszonyával, miután az megöli a férjét. Kiderül, hogy a férj brutálisan bántalmazta az asszonyt és a két nő között kialakul valami nagyon mély és emberi szeretet, és egymást támogatva megértik, mit jelent az, hogy Élet.
És végül Graham, akit Scherer Péter varázsolt elénk. A felnőtt férfi a 70-es anyukájával él, közvetlenül a szeme elé tartva nézi meg a karóráját, és a zokni-szandál fölé húzott nadrág majdnem a melléig ér. Az idős mama belebotlik régi szerelmébe, és ettől a fiú unalmas, de megszokott élete is felbolydul. Scherer Péteren nem lehet nem nevetni, az egyszemélyes párbeszéd megjelenítése igazi humorbomba volt. Mégis a vicceken túl egymásra utaltság, féltékenység, elengedés zajlott a szemünk előtt, melyek súlyosan ültek a nézők mellkasára. (Scherer Péterrel korábban készült interjúnkat ITT találod.)
Ajánlom mindenkinek, akit érdekel az Ember, mert a monológ egy remek lehetőség belepillantani abba, mi zajlik odabent a felszín alatt. Az ilyen előadásoktól leszünk többek, mert megértjük, mennyire sokfélék is vagyunk.
Mindössze pár nap és a rajongók láthatják a végeredményt.
Bradbury világa rideg, amit kitűnően ad vissza a Radnóti Színház előadása.
Balsai Móni jutalomjátéka és a hatszoros visszatapsolás.
Mácsai Pál igazgató sajtótájékoztatón leplezte le a színház újdonságait.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.