- Tegdes Péter
- 2020. július 6. | Becsült olvasási idő: 5 perc
Egy ideje elkalandozott a figyelmem a 21. Század Kiadó KULT-könyvek sorozatáról, a kezdeti igencsak erős kötetek után egy picit enyhült az érdeklődésem irántuk, és inkább a kiadó krimi kínálatára fókuszáltam. Engem is meglepett, hogy mikor egy számomra teljesen ismeretlen írónő könyvét megláttam, mint a széria legújabb darabját, ösztönösen úgy éreztem, el kell olvasnom a regényt, aminek a tartalma elég egyszerűen megfogalmazható. A főszereplő Fleishman egy frissen elvált negyvenes férfi, akit exe egyedül hagyott a két gyerekével. Hogy lehet-e egy izgalmas egy ilyen átlagos alapszituációra épülő könyv? Naná.
Brodesser-Akner könyve igazából pont attól válik annyira letehetetlenné, mert egy teljesen hétköznapi helyzetet ábrázol: egy megsebzett szívű középkori férfi szárnynyitogatásait, akinek nemcsak a házassága mérlegét kell levonnia, de előre is kell néznie, haladni a szakmájában, kielégíteni szexuális étvágyát, és igen, mindeközben még két gyerekről is gondoskodni.
Persze, ha jobban belegondolunk, talán mégsem ennyire sablonos az alapsztori, főleg, hogy a regények és filmek általában inkább a válásig vezető utat örökítik meg, hogy mi lesz azután, sokszor még lábjegyzetet sem érdemel. Sőt, helyes, ám alacsony, zsidó, középkori válsággal küzdő férfiakról sem olvashattunk még. Na és mindezt egy női szerző tollából, akinek ráadásul ez az első regénye! Brodesser-Akner feltette magának a lécet, de sikerült átugrania.
A szépirodalmi regényeket gyakran illetik az elvont jelzővel, ez pedig néha igaz is, ami nem feltétlenül baj, ha nem válik ettől túlzottan nehézkessé, modorossá a szöveg. Brodesser-Aknert nem kell félteni, remekül lavíroz a naturalista, elemzős, társadalomkritikus írói hangok között, merthogy mindegyikből kapunk, nem is keveset.
A már gyermekként is alacsony (és akkor ráadásul még túlsúlyos) Toby Fleishman mindaddig önbizalomhiánnyal küszködött, míg válása után rá nem jött, a mobilapplikációk segítségével egy szempillantás alatt szexpartnert tud találni magának, szinte már úgy tűnhet számára, a világ szexéhes, tabut nem ismerő nők tárháza. Két pikáns kép között, melyeket a bevállalós, randioldalakról megismert nők küldenek neki, Fleishman újból felveszi a kapcsolatot egyetemista barátaival. Segítségre, támaszra van szüksége, ugyanis volt felesége az éjszaka közepén hagyta nála a gyerekeit, aztán pedig minden nyom nélkül felszívódott.
Ezzel lassan el is érkeztünk a könyv társadalomkritikus részéhez. A regény két főszereplője egy anyai szerepét (látszólag) minden lelkiismeret-furdalás nélkül maga mögött hagyó karrierista nő, de elsősorban egy szexuálisan kiéhezett, családcentrikus apa, akik valaha egy párt alkottak, de pár év múlva visszavonhatatlanul kiderült róluk, hogy nem tudnak a szokásos családi sztereotípiáknak megfelelni, teljesen más az életritmusuk, ahogy értékrendjük sem passzol sem egymáshoz, se a társadalmi elvárásokhoz.
A könyv központi motívuma a házasság, ami a könyv szerint általában szenvedéllyel és tűzijátékkal indul, aztán teljes elhidegüléssel és kiábrándulással zárul. Az író arra (is) meg akarja találni a választ, mi történik a két pont között, ki, mikor és miért hibázott, ha egyáltalán hibának, nem pedig az emberi természet részének lehet nevezni azt, ahogy az emberek és érzéseik időnként megváltoznak. De a regény a szexualitásról, a vad, állatias ösztönről is értekezik, ami mögött gyakran félelmek és megfelelési kényszer húzódik meg, ezt tudván pedig a szexuális játszadozások a könyvben sokkal inkább tűnnek egyfajta (ön)terápiának, mint sima szexnek. A könyv túlnyomó részében a megbántott férfi szemszögéből láthatjuk az eseményeket, de aztán képbe kerül a volt feleség, Rachel is, ami egy új színt visz a regénybe, még komplexebbé és megválaszolhatatlanabbá téve a mű által felvetett kérdéseket.
Taffy Brodesser-Akner könyve egyszerre szórakoztató, filozofikus és elgondolkodtató, a szépirodalmi könyvek minden előnyével és a szórakoztató regényekre jellemző könnyen fogyasztható, olvasmányos stílussal megírt történet.
Az írónő a végletekig képes cizellálni szereplői gondolatvilágát, megfosztva attól az olvasót, hogy egyértelműen kijelenthesse róluk, szereti vagy gyűlöli-e őket. A Fleishman bajban van egy okos és intelligens könyv, ami kivételesen valóságosan ábrázolja a valóságot. És ami még ennél is jobb: olvasás közben nem is vágyunk ennél többre.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
Utazás a lélek mélyére, kizárólag a legbátrabb olvasóknak!
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.