• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
A Szerb Antal-kód, avagy a Pendragon-legenda

Hírek

A magyar irodalom rajongóinak szívdobogtatója – Színikritika

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

A Szerb Antal-kód garantáltan meg fogja dobogtatni az irodalom rajongók szívét. Úgy éreztem magam a nézőtéren, mintha a kedvenc számaimat keverte volna a DJ. Volt benne krimi, rejtélyes kulcsok, titkos ajtó, Szerb Antal és misztika, versek, képzelet és valóság.

A Szerb Antal-kód, avagy a Pendragon-legenda

A Szerb Antal-kód, avagy a Pendragon-legenda

A Szerb Antal-kód egy önálló mű, bár nagyon sokat emel át A Pendragon legendából és Dan Brown Da Vinci-kódjából. Fábián Péter, a fiatal író- rendező pedig összerázza ezt két igazán erős hozzávalót, egy szabadulószobát idéző mixerpohárban, tesz hozzá számtalan irodalmi idézetet, rengeteg humort, és kész is van a darab.

Az előadás rendhagyó módon a büfé mellett kezdődik, egy színpadon hivatalosan megnyitják a Szerb Antal kiállítást, miközben a tükröt egy bőrdzsekis alak mossa le látványosan elég rosszul, a várakozók feje felett. Aki volt már életében olyan kiállításmegnyitón, ahol a szakértő láthatóan messze nem értett a témához, de ezt fergeteges nagyotmondással kompenzálja, az ismerősnek érezte a helyzetet.

A megnyitó elindította a darabot, megéreztük könnyedségét, azt a fajta lazaságot, amit csak nehéz munkával lehet megalkotni.

A Szerb Antal-kód, avagy a Pendragon-legenda

A Szerb Antal-kód, avagy a Pendragon-legenda

Ezután felkaptattunk az Ország Lili stúdióba, és ódon szekrények, antik könyvek mellett, félhomályban megtörténik a gyilkosság. A kiállítás kurátorát lelövik, és a rendőrség egy irodalomprofesszort, Láng Róbertet kér fel segítségnek. És innentől csak sodródunk az eseményekkel, izgulunk, és rengeteget nevetünk.

Hamarosan visszarepülünk a múltba is, melyet bábok segítségével idéznek meg nekünk. A bábok csodásak, kifejezőek, élmény volt nézni őket. Fontos, mondhatni kulcsszerepe van a darabban egy Minka nevű axolotlnak, vagyis egy barlangi gőtének, melynek cukisága Disney szereplőkkel vetekszik.

Az előadás alatt azon gondolkodtam, hogy jó ötlet lenne egy versenyt hirdetni, a nézők hány idézetet ismernek fel versekből, drámákból regényekből, akár erősen ferdítve is.

Például passzírozó által vész, ki passzírozót ragad… Aki felismeri az összeset, az a végén hazavihetne egy plüss barlangi gőtét.

A Szerb Antal-kód, avagy a Pendragon-legenda

A Szerb Antal-kód, avagy a Pendragon-legenda

Összességében azt érzem, így kell igazán élvezhető, és nézőcsalogató ifjúsági darabot csinálni. Nem ciki benne az irodalom, hiszen egy izgalmas nyomozást ölel körül, rózsakeresztes misztikummal, fejetlen lovaggal, titkos jelszavakkal. A könnyedség mellett megjelenik a megemlékezés a holokausztra, és ez a rész is méltó módon adja meg a tiszteletet Szerb Antalnak.

A színészek élvezettel lubickoltak a szerepeikben, Fábián Péter rendező pedig remek munkát végzett. Van egy olyan sejtésem, hogy ez a darab sokáig a Budapest Bábszínház repertoárján marad majd, mert 14 évestől 99 éves korig mindenkinek tetszeni fog.

A legfontosabb nekem mindezeken kívül a fő mondanivaló volt, ami úgy ölelte körbe az előadást, mint egy köpönyeg: „Te jól tudod, a költő sose lódit: az igazat mondd, ne csak a valódit.” (József Attila: Thomas Mann üdvözlése)

Minden ennek a két sornak van alárendelve a darabban, és egészen más mélysége van József Attila idézetének az előadás elején, mint a végén.

Kapcsolódó cikkek

Bezárt az Ectopolis Magazin!

4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

Richard Osman: Az eltévedt golyó /Forrás: https://www.facebook.com/photo/?fbid=577645514365115&set=a.546160457513621/

A csütörtöki nyomozóklub és az eltűnt hulla rejtélye – Könyvkritika

A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat

Irene Vallejo: Papirusz

Irene Vallejo szerint a jövő útjai a múltba vezetnek – Könyvkritika

Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.

Egri Lajos: A kreatív írás művészete

Fontos vagyok, tehát vagyok, avagy a kreatív írás művészete – Könyvkritika

Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Bezárt az Ectopolis Magazin!

    4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

    Legutóbbi cikkek

    • 2023. március 10.

    Bezárt az Ectopolis Magazin!

    4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

    • 2023. január 5.

    A csütörtöki nyomozóklub és az eltűnt hulla rejtélye – Könyvkritika

    A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat

    • 2023. január 5.

    Haláli hullák szerdája – Wednesday – Sorozatkritika

    A rémesen vicces Addams-feldolgozás

    • 2023. január 5.

    Irene Vallejo szerint a jövő útjai a múltba vezetnek – Könyvkritika

    Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.

    • 2023. január 5.

    Fontos vagyok, tehát vagyok, avagy a kreatív írás művészete – Könyvkritika

    Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.