• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Severance

Filmkritika

A szabadság és rabság arany középútjának keresése – Sorozatkritika

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Először is tisztázzuk, hogy 2006-ban már készült egy Severance (Csapatleépítésként honosított) című, Magyarországon forgatott brit horror, amiben vállról indítható rakétával az egyik szereplő véletlenül lelő egy (a legjobb esélyekkel) Malév-gépet. Kultúrmissziómnak éreztem, hogy Christopher Smith filmjét már csak emiatt is valamelyest visszacsempésszem a köztudatba, de cikkem tárgya egyébként Ben Stiller idei, az Apple TV pluszon futó, máris kultikus népszerűségnek örvendő sorozata.

Ez utóbbi Severance (Különválasztás) talán nem csak az irodai munkások számára feszeget érdekes kérdéskört: mi lenne, ha a munkahelyi életet teljes egészében el lehetne különíteni az otthonitól? A kérdés dupla csavart rejt – egyrészt, egy olyan megakorporáció égisze alatt manifesztálódott, mint az Apple, másrészt pedig sokan még mindig a házi és munka kifejezések újkeletű, perverz szimbiózisát éljük, és vegyes érzésekkel tekintünk vissza a rendszeres reggeli dugók univerzumára.

Severance

Severance

Adam Scott, John Turturro, Zach Cherry és Britt Lower olyan dolgozókat alakítanak, akiknek tudata munkaidőben egy beültetett chipnek köszönhetően valóban az iroda katakombaszerű falai közé van bezárva, míg outie-nak nevezett kinti lényük attól teljesen függetlenül éli világát a Lumon nevű biotechnikai cég kapuján kilépve. Szabadidős és munkaidős életek közt nincs átjárás, egyik az egyiknek, másik a másiknak foglya – a rövidebbet mondjuk nem kérdés, hogy melyik aspektus húzza.

A kinti és benti ének összevetését sokáig és többnyire csak a főszereplő, Mark (Scott) esetében látjuk, ami egyfajta értekezésként is felfogható a munka testet-lelket nemesítő(?) voltáról, ám a Különválasztást jobban izgatja az elnyomó gépezettel szembehelyezkedő kisember harca, ami újszerű ötletnek bár nem, de érdekesen tálaltnak mindenképpen mondható.

Lassan, de érdekesen építkezik az ötletgazda, Dan Erickson forgatókönyve, Ben Stiller pedig, aki a Vejedre ütök óta nem pátyolgatott ilyen sikerrel szerelemgyermeket, hibátlan stílusérzékkel dirigált le a kilenc szűk órányi epizódból hatot. A történet, amiről megbocsáthatatlan lenne további részleteket elárulnom, a huszadik század utolsó évtizedeinek technológiáját helyezi javarészt steril, klausztrofób környezetbe, ezzel épp annyi komfortérzetet adva a nézőnek, hogy az ne forduljon teljesen magába. Ez a szűkre szabott élettér áll éles ellentétben a kötöttségeitől felszabadult, keret nélküli szabadsággal, amiben a főhős élére vasalt öltönyét levetve bár kényelmesebben, mégis fogódzkodók nélkül kallódik.

Severance

Severance

A helyzet fogjai severed, se nélküled nem találják boldogságukat, mondhatnám, ha nem tartanám kínosnak olcsó szóviccekkel élni. Ez a mese azonban nem a hátradőlős filozofálásról szól. Sokkal inkább fókuszál a Kafka A kastélyát idéző titkos bürokrácia uralta gépezet bizarr, áthatolhatatlan korlátaira, és az önmaguk által kettészakított személyiségek hol tragikus, hol humoros, de mindvégig izgalmas harcára önmaguk kétes értékű teljességéért. Patricia Arquette és a különbféle TV-sorozatokból (nem túl) ismert Tramell Tillman teljes szívvel utálható ellenlábasai a kiégés felé expresszvonaton zakatoló adatfinomítók kollektíváinak, vagyis újabb telitalálatok karaktereik megformálására.

Játékuk szándékos sivársága ebben az indusztriál-minimalista miliőben bennem az Amazon Prime Történetek a Hurokból hangulatát idézte fel, amire az optimista hangvételű ambient aláfestő zene csak ráerősített, és ezt egyáltalán nem találtam kellemetlen párhuzamnak.

A mellékszereplők tekintetében sem fukarkodik a produkció – ezen a fronton Christopher Walken neve egyértelműen überelhetetlen, Dichen Lachman arca pedig annyi izgalmat rejt, hogy az embernek kedve lenne megfesteni.

Severance

Severance

Fontos kérdés, hogy mennyire írták meg előre a Severance-t, mivel az (spoiler, nem spoiler) hatalmas cliffhangerrel ér véget, és a siker precedensjogára építkező Hollywoodban az út közben cselekményt szövő lebegtetésnek irritálóan mélyen gyökeredző hagyományai vannak (Lost, Farkasok gyermekei, harmadik Star Wars-trilógia). Stiller nyilatkozatai mindenesetre reménykeltők: hihetően adta el számomra, hogy tudja, mit csinál, és nem pedig egyik adrenalintermelő felütéstől tereli nézőjét a következőig, míg a koncepcióból ki nem fogy a szufla. Állítólag az egyelőre milliárdos veszteséget termelő Apple TV+ vele karöltve folytatja kultúrharcát a szeméthalmokat bőségesen termelő streaming-háborúban, és még az első évad előtt berendelték a sorozat folytatását.

Aki tehát érett gondolatokat közvetítő, ötletében és eseményeiben egyaránt izgalmas néznivalóra vágyik, ne keressen tovább: a Különválasztás úgy néz ki, megéri a befektetett időt. Én mindenesetre bizalmat szavazok neki.

Kapcsolódó cikkek

Ismeretterjesztő road movie készült a magyar El Camino-ról

A film május 16-tól online is megtekinthetővé válik.

Denzel Washington a Kerítések forgatásán

A kamera másik oldala – 15 világhírű színész, aki rendezőnek állt

Avagy tehetségek, akik a kamera mindkét oldalán sikerrel állták meg a helyüket.

Szeptemberben jön magyarul az Oscar-díjas Will Smith memoárja

A kötet idehaza is megjelenik még idén szeptemberben.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Olvass klasszikus hazait! 2.0 – Újabb 10 halhatatlan regény a XX. századi magyar irodalomból

    Avagy újabb 10 klasszikus, mely nélkül értelmezhetetlen a magyar irodalom jelene.

    Legutóbbi cikkek

    • 2022. május 24.

    A test a lélek temploma, de vajon mennyit ér a tégla? – Filmkritika

    Érdekes téma, felemás megvalósítással.

    • 2022. május 5.

    Dr. Strange, avagy rájöttem, hogy meg lehet férni az ideológiával, bár nem kell szeretni – Filmkritika

    Tartogat meglepetéseket, de nem biztos, hogy jó irányba tart a franchise.

    • 2022. április 7.

    A nő szeretetnyelve a kurvulás, a férfié a gyilok? – Filmkritika

    Ben Affleck-et megcsalják, de könnyen lehet, hogy ő tehet róla.

    • 2022. március 31.

    Torokban ragadt szavak a háború védtelen áldozataiért – Filmkritika

    A legjobb háborús drámákat már nem Hollywoodban kell keressük.