• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!

Filmkritika

  • 2021. november 26. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc

A tériszonyos tűzoltó és a betlehemes, avagy itt a magyar karácsony-film – Filmkritika

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

A Nagykarácsony után jó eséllyel azt érzed majd, hogy ide nekem a karácsonyt, de azonnal! A zene, az illatok, a karácsonyi vásár, a fényvillamos, a forralt bor és a szerelem olyan intenzíven kúszik be a szívedbe, hogy nagy eséllyel egy karácsonyi vásár felé veszed az utadat a moziból. Remek a film témaválasztása, karácsonykor nyitottabbak vagyunk a szeretetre, a csodára, arra, hogy jobban észrevegyük körülöttünk a jót. Rég nevettem ilyen jóízűen egy filmen, és el is felejtettem, mennyire hiányzott ez a megkönnyebbült kacagás. De a nevetéstől kicsordult könnyeim közé néha belekeveredtek a meghatódáséi is, szóval ajánlom minden romantikus léleknek Tiszeker Dániel második játékfilmjét.

Nagykarácsony (2021)

Nagykarácsony (2021)

A történet szerint fiatal tűzoltónk meglepetés leánykérésre készül, stílusosan egy daruról – elnézést, magasba emelőről – de mielőtt bekopogna gyönyörű menyasszonya ablakán, valami olyat lát, amitől lezuhan a magasból. A lánykérés meghiúsul, és ha még nem lenne ez is elég nagy baj, tűzoltónk még tériszonyos is lesz, így a leszerelés várhat rá. Szerencsére főnökétől haladékot kap a gyógyulásra, és ezt az időt egy karácsonyi vásárban tölti ügyeletesként, egy gyerekcsoport betlehemes előadás készületeinél. A gyerekek tanítónője bájos, tűzoltónk eleinte morgós, de aztán a műfaji szabályoknak engedelmeskedve megenyhül.

A film lehetne sablonos is, mint ahogy sok karácsonyi film csak összedobálja az elemeket, kever alá egy kis Jingle Bells-t, mert a néző úgyis meghatódik. A Nagykarácsony azonban, bár a kötelező elemek megvannak, mégsem válik azzá, méltó az Igazából szerelem című ikonikus filmhez. A siker titka az, hogy bár a történet mesei, a szereplői hús-vér emberek. Ezt a keveredést nagyon jó arányérzékkel adagolja Tiszeker Dániel rendező. Figyelt az apró részletekre, és nem idealizálta a hőseit, attól lesznek szerethetőek, hogy vannak hibáik. A tűzoltó szófukar, nem lehet vele megbeszélni semmit, de figyelmes, és nagyon meleg szíve van. A tanítónő furcsán öltözködik, és gyerekesen naiv, de ragyogóan kedves és árad belőle a jó szándék.  Minden karakter ismerős és szerethető.

A gyerekek külön dicséretet érdemelnek, természetesek voltak, bájosak, igazi gyerekek, nem éreztem rajtuk, hogy a felnőttek kitalálták a szövegeiket; magukat adták. Ráadásul behoztak a filmbe egy olyan nézőpontot, amivel nekünk felnőtteknek is érdemes néha ránézni saját magunkra.

Nagykarácsony (2021)

Nagykarácsony (2021)

Pataki Ádám operatőri munkája pazar volt, méltó volt Budapest gyönyörűségéhez, és csodás volt látni fővárosunk méltóságteljes ragyogását. Ehhez adódott hozzá a fülbemászó magyar zene, amiért külön hálás voltam Balázs Ádám zeneszerzőnek, mert a zene számomra mindig fontos alkotóeleme egy filmnek. Érzelmes, vidám, lelkesítő zenét sikerült komponálni, ami elősegíti azt, hogy jó érzéseket közvetítsen.

A film fő eszköze a humor. Sokunknak van most nagy szüksége vidámságra, kikapcsolni kicsit, és a Nagykarácsony remekül teljesíti ezt a feladatot. Nevetünk a beszólásokon, a csetlés-botlásokon, a szituációkon, és sokszor saját magunkon is.

Soha nem lesz ez a humor alpári, vagy erőltetett, olyan volt, mint egy friss üde szellő. Nagyon szerettem például a tűzoltó haverokat, akik teljes természetességgel hozták az állandó poénokat.

Nagykarácsony (2021)

Nagykarácsony (2021)

A két főszereplő, Ötvös András és Zsigmond Emőke kiválóan teljesítettek az ismertebb, mellékszerepekben feltűnő színészek mellett. Játékuk hiteles volt, sallangmentes, természetes.

Szabó Kimmel Tamás pedig azzal, hogy önmagát játszotta, egy olyan önreflexív csavart adott, ami kifejezetten szerethetővé tette.

Nem mehetek el a történet traumafeldolgozási folyamata mellett sem. Az, hogy Arnold kizuhan az emelőkocsiból, traumatizálja őt, és kifordítja önmagából. Ezzel a film bemutatja, hogy mindannyian kerületünk olyan helyzetbe, amit nem tudunk egyedül megoldani, és nem szégyen segítséget kérni, elismerni, hogy bajban vagyunk. Ez a vonal sem volt szájbarágós, de mégis markánsan jelen volt, fontos üzenet hordozva azoknak, akiknek a karácsony nem a vidámság és a boldogság ünnepe. Nekem mindenképpen kategóriáján belül az év egyik legjobb filmje volt a Nagykarácsony, és nagyon drukkolok a sikerének!

Kapcsolódó cikkek

Wednesday, a sorozat /Forrás: https://www.euronews.com/culture/2022/11/30/wednesday-beats-stranger-things-to-become-netflixs-biggest-english-language-show/

Haláli hullák szerdája – Wednesday – Sorozatkritika

A rémesen vicces Addams-feldolgozás

Egri Lajos: A kreatív írás művészete

Fontos vagyok, tehát vagyok, avagy a kreatív írás művészete – Könyvkritika

Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.

Andor / Disney+ / forrás: https://en.as.com/

A Zsiványos nevű űrkalóz, és mindaz, amit nem akartál tudni a lázadásról – Sorozatkritika

A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Egri Lajos: A kreatív írás művészete

    Fontos vagyok, tehát vagyok, avagy a kreatív írás művészete – Könyvkritika

    Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.

    Legutóbbi cikkek

    • 2023. január 5.

    Haláli hullák szerdája – Wednesday – Sorozatkritika

    A rémesen vicces Addams-feldolgozás

    • 2022. december 1.

    A Zsiványos nevű űrkalóz, és mindaz, amit nem akartál tudni a lázadásról – Sorozatkritika

    A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.

    • 2022. november 2.

    Hollywood boszorkányos lobbija humor nélkül – Filmkritika

    A Hókusz pókusz 2 a szokásos Ébredő Erős formulát követi, csak 2015 óta még sokkal rosszabb lett minden.

    • 2022. október 18.

    A Mars szelleme retrospektív, avagy metál és anarchia a vörös bolygón – Filmkritika

    John Carpenter utolsó előtti filmje alapján azért még nem egyértelműsíthető a horrorguru zsenijének temetése.

    • 2022. szeptember 15.

    Érdemes felszállni arra a nosztalgiavonatra, amely a Nyugati nyaralásra robog velünk! – Filmkritika

    A film, ami egy kis hazai vidámságot csempész a szürke hétköznapokba.