- Kaposi Ildikó
- 2021. november 26. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
A Nagykarácsony után jó eséllyel azt érzed majd, hogy ide nekem a karácsonyt, de azonnal! A zene, az illatok, a karácsonyi vásár, a fényvillamos, a forralt bor és a szerelem olyan intenzíven kúszik be a szívedbe, hogy nagy eséllyel egy karácsonyi vásár felé veszed az utadat a moziból. Remek a film témaválasztása, karácsonykor nyitottabbak vagyunk a szeretetre, a csodára, arra, hogy jobban észrevegyük körülöttünk a jót. Rég nevettem ilyen jóízűen egy filmen, és el is felejtettem, mennyire hiányzott ez a megkönnyebbült kacagás. De a nevetéstől kicsordult könnyeim közé néha belekeveredtek a meghatódáséi is, szóval ajánlom minden romantikus léleknek Tiszeker Dániel második játékfilmjét.
A történet szerint fiatal tűzoltónk meglepetés leánykérésre készül, stílusosan egy daruról – elnézést, magasba emelőről – de mielőtt bekopogna gyönyörű menyasszonya ablakán, valami olyat lát, amitől lezuhan a magasból. A lánykérés meghiúsul, és ha még nem lenne ez is elég nagy baj, tűzoltónk még tériszonyos is lesz, így a leszerelés várhat rá. Szerencsére főnökétől haladékot kap a gyógyulásra, és ezt az időt egy karácsonyi vásárban tölti ügyeletesként, egy gyerekcsoport betlehemes előadás készületeinél. A gyerekek tanítónője bájos, tűzoltónk eleinte morgós, de aztán a műfaji szabályoknak engedelmeskedve megenyhül.
A film lehetne sablonos is, mint ahogy sok karácsonyi film csak összedobálja az elemeket, kever alá egy kis Jingle Bells-t, mert a néző úgyis meghatódik. A Nagykarácsony azonban, bár a kötelező elemek megvannak, mégsem válik azzá, méltó az Igazából szerelem című ikonikus filmhez. A siker titka az, hogy bár a történet mesei, a szereplői hús-vér emberek. Ezt a keveredést nagyon jó arányérzékkel adagolja Tiszeker Dániel rendező. Figyelt az apró részletekre, és nem idealizálta a hőseit, attól lesznek szerethetőek, hogy vannak hibáik. A tűzoltó szófukar, nem lehet vele megbeszélni semmit, de figyelmes, és nagyon meleg szíve van. A tanítónő furcsán öltözködik, és gyerekesen naiv, de ragyogóan kedves és árad belőle a jó szándék. Minden karakter ismerős és szerethető.
Pataki Ádám operatőri munkája pazar volt, méltó volt Budapest gyönyörűségéhez, és csodás volt látni fővárosunk méltóságteljes ragyogását. Ehhez adódott hozzá a fülbemászó magyar zene, amiért külön hálás voltam Balázs Ádám zeneszerzőnek, mert a zene számomra mindig fontos alkotóeleme egy filmnek. Érzelmes, vidám, lelkesítő zenét sikerült komponálni, ami elősegíti azt, hogy jó érzéseket közvetítsen.
Soha nem lesz ez a humor alpári, vagy erőltetett, olyan volt, mint egy friss üde szellő. Nagyon szerettem például a tűzoltó haverokat, akik teljes természetességgel hozták az állandó poénokat.
A két főszereplő, Ötvös András és Zsigmond Emőke kiválóan teljesítettek az ismertebb, mellékszerepekben feltűnő színészek mellett. Játékuk hiteles volt, sallangmentes, természetes.
Nem mehetek el a történet traumafeldolgozási folyamata mellett sem. Az, hogy Arnold kizuhan az emelőkocsiból, traumatizálja őt, és kifordítja önmagából. Ezzel a film bemutatja, hogy mindannyian kerületünk olyan helyzetbe, amit nem tudunk egyedül megoldani, és nem szégyen segítséget kérni, elismerni, hogy bajban vagyunk. Ez a vonal sem volt szájbarágós, de mégis markánsan jelen volt, fontos üzenet hordozva azoknak, akiknek a karácsony nem a vidámság és a boldogság ünnepe. Nekem mindenképpen kategóriáján belül az év egyik legjobb filmje volt a Nagykarácsony, és nagyon drukkolok a sikerének!
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A Hókusz pókusz 2 a szokásos Ébredő Erős formulát követi, csak 2015 óta még sokkal rosszabb lett minden.
John Carpenter utolsó előtti filmje alapján azért még nem egyértelműsíthető a horrorguru zsenijének temetése.
A film, ami egy kis hazai vidámságot csempész a szürke hétköznapokba.