- Szabó Fruzsina
- 2022. május 24. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
Csuja László (Virágvölgy, Kilenc hónap háború) és Nemes Anna (első játékfilmes rendező) alkotása nagy ígéretekkel kecsegtetett, de keveset váltott be ezek közül. A magyar-német filmdráma világpremierje 2022. január 21-én a Sundance Filmfesztiválon volt, ami köztudottan nagy megtiszteltetést jelent minden alkotó számára. Sokan úgy harangozták be a filmet, hogy Darren Aronofsky A pankrátorához hasonló alkotást várhatunk, magasak voltak tehát az elvárások a Szelíddel szemben a kezdettől fogva.
A Szelíd valóban mind témaválasztásában, mind kifejezőeszközeiben egy fajsúlyos, érett alkotás. Annak bemutatása, ahogyan a test határt képes szabni a lélek kibontakozásának, költői szimbolizmusban és a hosszan kitartott álomszerű beállításokban csúcsosodik ki, kontrasztot képezve az edzőteremben és versenyeken látható, már-már testhorrorba illő, szintén jellemzően lassú képekkel. A film a testépítők világának olyan szegleteit is megmutatja, amelyeket egyébként csak a bennfentesek ismerhetnek; Nemes Anna tapasztalata a korábban forgatott Szép szörnyeteg című dokumentumfilmjéből határozottan érződik rajta. Mindezek ellenére úgy éreztem miután elhagytam a mozitermet, hogy az olykor kissé esetlenül egymás mellé ollózott epizódoknak nem sikerült egy összetartó egésszé olvadniuk: hirtelen elvágott jelenetek, ki nem bontott cselekményszálak törték meg a cselekmény folyását.
Edina, a női body-builder küzdelmeit bemutató filmdráma hol áldokumentumfilmnek, hol szürreális elemekkel teleszőtt drámának tűnik – gondoljunk a folyosón sétáló gólyára a kórházban, vagy az öltözőszekrényből kilépő szeretőre –, de valahogy a kettő között nehezen megállapítható, hogy végül mivé vált. A két amatőr színész, Csonka Eszter és Turós György alakítása viszont bearanyozta a filmet. Jelenlétük a vásznon természetesnek hat, ami még annak ismeretében is lenyűgöző, hogy mindketten hivatásos sportolók és edzők az életben is.
A Szelídben Edina felkészülését kísérhetjük végig a világbajnokságra. A döntő után nem kap anyagi támogatást, így edzőjével, Ádámmal, aki az élettársa is egyben, maguknak kell előteremteniük a szükséges pénzt a felkészüléshez. Ez azonban egy testépítőnél nem merül ki a repülőjegyek és a terembérlet megváltásában – hogy ezt a már-már szürreálisan szoborszerű testet fel tudja építeni és később fenn is tudja tartani, napi két kiló csirkemellet, számos táplálék kiegészítőt és sok egyéb, olykor tiltott kemikáliát kell fogyasztania. A filmből megtudhatjuk, mindez annyira megviseli a testet, hogy akár életveszélyes állapotba is sodorhatja a versenyzőt.
Edina úgy dönt, escort lányként keresi meg a felkészüléshez szükséges pénzt. Az éjszakába nyúló munka és a vele járó érzelmi teher azonban súlyos árat követelnek tőle. Fizikai teljesítőképessége és pszichéje egyaránt megsínylik ezt a megpróbáltatást, és senki sincs Edina mellett, aki megállítsa őt a tragédia felé vezető úton.
Edina nem csak élettársa boldogságának eszköze: sok ügyfele mellett leginkább Krisztiánénak is: a magát törékenynek és gyengédnek mutató férfi sorozatos telefonokkal zsarolja a nőt érzelmileg, hogy tegye magát elérhetővé bármikor, amikor csak Krisztián úgy kívánja. A nő ezt a zsarnokságot tévesen szeretetteljes figyelemnek éli meg, és végtelenül összetörik, amikor megtudja: Krisztián családos ember, és valójában nem törődik a sportoló sorsával.
Ahhoz képest, hogy a nős férfi alakja lényegében a harmadik főszerep lenne a filmben, karaktere csupán vázlatszerűen jelenik meg a forgatókönyvben, nem engedve Krisztik Csabának elég teret játéka kibontakoztatásához, amit a film egyik legnagyobb veszteségének éreztem. A forgatókönyv további hibái közé tartozik, hogy nem tudjuk meg, pontosan milyen ellentét feszül Edina és édesapja között, és ez hogyan hat a nőre – azt viszont egyértelműen érezzük, hogy kapcsolatuk megromlott voltának jelentősége van. Papp János gyakori szerepeitől eltérő, hátborzongatóan hiteles játékát csak elismeréssel lehet említeni: a néző gyomra összeszorul a lánya felé közvetített csalódás és indulat láttán, amire sajnos nem tudjuk meg, legfeljebb sejtjük, hogy Edina vajon mivel szolgálhatott rá.
A társadalmi elvárások afelé, hogy az egyén mit kezdhet a testével, és hogyan is kell annak a testnek kinéznie, fontos téma és még mindig sok közegben tabunak számít. Látjuk a Szelídben, ahogy Ádám – és a sportolói világ – megszabja Edinának, hogy mit ehet, és hogy büntetést, megalázást von maga után, ha ebben hibázik. A családi kör viszont elvárja, hogy tetemes mennyiségű ételt fogyasszon a disznóvágáson, amin Ádámmal részt vesznek. Különösen vidéken van a traktálásnak nagy hagyománya, és az érzelmi játszmák is elfogadottak ilyenkor, ha valaki valamilyen oknál fogva ennek ellenáll. Hiába az észérvek: orvosi utasítás, versenyre készülés, elvi vagy értékrendbeli okok: ha valaki nem eszik meg tizennyolc rántotthúst a vasárnapi ebédnél, arra bizony ferde szemmel fognak nézni a rokonok. Azt pedig meg se említsük, mi történik akkor, ha az ebéd utáni negyedik „szétcsapatós” pálinkát már inkább visszautasítjuk…
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A Hókusz pókusz 2 a szokásos Ébredő Erős formulát követi, csak 2015 óta még sokkal rosszabb lett minden.
John Carpenter utolsó előtti filmje alapján azért még nem egyértelműsíthető a horrorguru zsenijének temetése.
A film, ami egy kis hazai vidámságot csempész a szürke hétköznapokba.