• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!

Filmkritika

A test a lélek temploma, de vajon mennyit ér a tégla? – Filmkritika

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Csuja László (Virágvölgy, Kilenc hónap háború) és Nemes Anna (első játékfilmes rendező) alkotása nagy ígéretekkel kecsegtetett, de keveset váltott be ezek közül. A magyar-német filmdráma világpremierje 2022. január 21-én a Sundance Filmfesztiválon volt, ami köztudottan nagy megtiszteltetést jelent minden alkotó számára. Sokan úgy harangozták be a filmet, hogy Darren Aronofsky A pankrátorához hasonló alkotást várhatunk, magasak voltak tehát az elvárások a Szelíddel szemben a kezdettől fogva.

A Szelíd valóban mind témaválasztásában, mind kifejezőeszközeiben egy fajsúlyos, érett alkotás. Annak bemutatása, ahogyan a test határt képes szabni a lélek kibontakozásának, költői szimbolizmusban és a hosszan kitartott álomszerű beállításokban csúcsosodik ki, kontrasztot képezve az edzőteremben és versenyeken látható, már-már testhorrorba illő, szintén jellemzően lassú képekkel. A film a testépítők világának olyan szegleteit is megmutatja, amelyeket egyébként csak a bennfentesek ismerhetnek; Nemes Anna tapasztalata a korábban forgatott Szép szörnyeteg című dokumentumfilmjéből határozottan érződik rajta. Mindezek ellenére úgy éreztem miután elhagytam a mozitermet, hogy az olykor kissé esetlenül egymás mellé ollózott epizódoknak nem sikerült egy összetartó egésszé olvadniuk: hirtelen elvágott jelenetek, ki nem bontott cselekményszálak törték meg a cselekmény folyását.

Szelíd (2022)

Szelíd (2022)

Edina, a női body-builder küzdelmeit bemutató filmdráma hol áldokumentumfilmnek, hol szürreális elemekkel teleszőtt drámának tűnik – gondoljunk a folyosón sétáló gólyára a kórházban, vagy az öltözőszekrényből kilépő szeretőre –, de valahogy a kettő között nehezen megállapítható, hogy végül mivé vált. A két amatőr színész, Csonka Eszter és Turós György alakítása viszont bearanyozta a filmet. Jelenlétük a vásznon természetesnek hat, ami még annak ismeretében is lenyűgöző, hogy mindketten hivatásos sportolók és edzők az életben is.

Fegyelem, koncentráció és átszellemültség jellemezte játékukat, és különösen Csonka Eszter egyszerre eltökélt, mégis lágy és szelíd kisugárzása tartotta fenn a teljes játékidőn keresztül a néző érdeklődését.

A Szelídben Edina felkészülését kísérhetjük végig a világbajnokságra. A döntő után nem kap anyagi támogatást, így edzőjével, Ádámmal, aki az élettársa is egyben, maguknak kell előteremteniük a szükséges pénzt a felkészüléshez. Ez azonban egy testépítőnél nem merül ki a repülőjegyek és a terembérlet megváltásában – hogy ezt a már-már szürreálisan szoborszerű testet fel tudja építeni és később fenn is tudja tartani, napi két kiló csirkemellet, számos táplálék kiegészítőt és sok egyéb, olykor tiltott kemikáliát kell fogyasztania. A filmből megtudhatjuk, mindez annyira megviseli a testet, hogy akár életveszélyes állapotba is sodorhatja a versenyzőt.

Szelíd (2022)

Szelíd (2022)

Edina úgy dönt, escort lányként keresi meg a felkészüléshez szükséges pénzt. Az éjszakába nyúló munka és a vele járó érzelmi teher azonban súlyos árat követelnek tőle. Fizikai teljesítőképessége és pszichéje egyaránt megsínylik ezt a megpróbáltatást, és senki sincs Edina mellett, aki megállítsa őt a tragédia felé vezető úton.

Ádám, noha ő is látja a baljós jeleket, mégis tovább hajszolja a közben a kórházat is megjárt nőt a világbajnokság felé, nem ismerve fel, hogy saját, múltbeli győzelmét akarja barátnőjén keresztül újra élni.

Edina nem csak élettársa boldogságának eszköze: sok ügyfele mellett leginkább Krisztiánénak is: a magát törékenynek és gyengédnek mutató férfi sorozatos telefonokkal zsarolja a nőt érzelmileg, hogy tegye magát elérhetővé bármikor, amikor csak Krisztián úgy kívánja. A nő ezt a zsarnokságot tévesen szeretetteljes figyelemnek éli meg, és végtelenül összetörik, amikor megtudja: Krisztián családos ember, és valójában nem törődik a sportoló sorsával.

Szelíd (2022)

Szelíd (2022)

Ahhoz képest, hogy a nős férfi alakja lényegében a harmadik főszerep lenne a filmben, karaktere csupán vázlatszerűen jelenik meg a forgatókönyvben, nem engedve Krisztik Csabának elég teret játéka kibontakoztatásához, amit a film egyik legnagyobb veszteségének éreztem. A forgatókönyv további hibái közé tartozik, hogy nem tudjuk meg, pontosan milyen ellentét feszül Edina és édesapja között, és ez hogyan hat a nőre – azt viszont egyértelműen érezzük, hogy kapcsolatuk megromlott voltának jelentősége van. Papp János gyakori szerepeitől eltérő, hátborzongatóan hiteles játékát csak elismeréssel lehet említeni: a néző gyomra összeszorul a lánya felé közvetített csalódás és indulat láttán, amire sajnos nem tudjuk meg, legfeljebb sejtjük, hogy Edina vajon mivel szolgálhatott rá.

A társadalmi elvárások afelé, hogy az egyén mit kezdhet a testével, és hogyan is kell annak a testnek kinéznie, fontos téma és még mindig sok közegben tabunak számít. Látjuk a Szelídben, ahogy Ádám – és a sportolói világ – megszabja Edinának, hogy mit ehet, és hogy büntetést, megalázást von maga után, ha ebben hibázik. A családi kör viszont elvárja, hogy tetemes mennyiségű ételt fogyasszon a disznóvágáson, amin Ádámmal részt vesznek. Különösen vidéken van a traktálásnak nagy hagyománya, és az érzelmi játszmák is elfogadottak ilyenkor, ha valaki valamilyen oknál fogva ennek ellenáll. Hiába az észérvek: orvosi utasítás, versenyre készülés, elvi vagy értékrendbeli okok: ha valaki nem eszik meg tizennyolc rántotthúst a vasárnapi ebédnél, arra bizony ferde szemmel fognak nézni a rokonok. Azt pedig meg se említsük, mi történik akkor, ha az ebéd utáni negyedik „szétcsapatós” pálinkát már inkább visszautasítjuk…

Jobban belegondolva, Edina saját teste felett semmilyen módon nem uralkodik, az nem az ő örömét és javát, csakis másokét szolgálja. Az a kérdés, hogy vajon van-e ebben jelentősége női mivoltának is, továbbá, hogy csak az olyan hivatású emberek problémáját szólítja-e meg a film, akik testükkel dolgoznak: sportolók, tánc- és színművészek, vagy mindannyian kerülhetünk-e ilyen élethelyzetbe, a nézőre van bízva.

Kapcsolódó cikkek

Bezárt az Ectopolis Magazin!

4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

Wednesday, a sorozat /Forrás: https://www.euronews.com/culture/2022/11/30/wednesday-beats-stranger-things-to-become-netflixs-biggest-english-language-show/

Haláli hullák szerdája – Wednesday – Sorozatkritika

A rémesen vicces Addams-feldolgozás

Legendás állatok. 3. /Forrás: https://www.digitalspy.com/movies/a675773/fantastic-beasts-3-4-5-release-date-cast-plot-news-trailer/

Lesz-e folytatása a Legendás állatok és megfigyelésük-sorozatnak?

A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Bezárt az Ectopolis Magazin!

    4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

    Legutóbbi cikkek

    • 2023. január 5.

    Haláli hullák szerdája – Wednesday – Sorozatkritika

    A rémesen vicces Addams-feldolgozás

    • 2022. december 1.

    A Zsiványos nevű űrkalóz, és mindaz, amit nem akartál tudni a lázadásról – Sorozatkritika

    A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.

    • 2022. november 2.

    Hollywood boszorkányos lobbija humor nélkül – Filmkritika

    A Hókusz pókusz 2 a szokásos Ébredő Erős formulát követi, csak 2015 óta még sokkal rosszabb lett minden.

    • 2022. október 18.

    A Mars szelleme retrospektív, avagy metál és anarchia a vörös bolygón – Filmkritika

    John Carpenter utolsó előtti filmje alapján azért még nem egyértelműsíthető a horrorguru zsenijének temetése.

    • 2022. szeptember 15.

    Érdemes felszállni arra a nosztalgiavonatra, amely a Nyugati nyaralásra robog velünk! – Filmkritika

    A film, ami egy kis hazai vidámságot csempész a szürke hétköznapokba.