- Forrai Márton
- 2021. december 6. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
A filmipar gépezetén olykor átsejlenek a benne dolgozó alkotók egyéni sorsai: tudták például, hogy a Micsoda nő! eredeti forgatókönyvírója, J.F. Lawton a 80-as évek végének (még) lepattant(abb) Hollywood Boulevard-ján lakott, és szeretett beszélgetni a prostituáltakkal? És azt, hogy Dan Aykroyd kanadai spiritiszták családjából származik, akik előszeretettel csevegtek szellemekkel? David Berenbaum pedig zsidó származása dacára akkora rajongója a karácsonynak, hogy amikor a számára idegen Los Angelesbe költözött, a Mi a manó? megírása tette számára a várost otthonossá.
És ha már a közelgő ünnepekre tereltem a szót, a 8 bites karácsony ugyanezt a személyes érzetet keltette bennem, és ez cseppet sem volt kellemetlen. Az már hagyott némi hiányérzetet viszont, hogy nem bébi Jézus cukormázat pumpáló mézeskalácsszívének dobbanásai facsarták könnyeimet a film végére, hanem efféle agyalásokra is maradt energiám – de hát ez történik, amikor a készítők némi hangsúlyvesztés következtében elgáncsolják saját magukat történetmesélés közben. Talán nem tudott a hangulat forgatás közben elég meghitté válni.
A 8 bites karácsony főszereplője Jake Doyle, akit felnőttként az Így jártam anyátokkal Barney-ja, Neil Patrick Harris alakít. Az anyázós párhuzam azért is áll, mert Harris ugyanazt a sztorizós vonalat hozza, mint a sorozatban, csupán apukásabb, higgadtabb változatban. Jake szülei házába felnőttként visszatérve okostelefon után áhítozó kislányának mesél arról, milyen kalandokat élt át barátaival a nyolcvanas évek végén, miközben álmukért, egy NES-játékkonzolért küzdöttek.
Doyle apuka mindenesetre nem hátrál meg az embert próbáló feladat elől, és felidézi gyermekkorának legjobb karácsonyát, aminek MacGuffin-ja a nyolcbites csúcstechnológiát felvonultató, emlegetett eszköz.
Annak, aki nem ismerné ezt a fogalmat, a MacGuffin a mozgóképes szakzsargonban nagyjából egy olyan tárgyat vagy eseményt jelöl, aminek egyetlen létjogosultsága, hogy előre mozdítsa az eseményeket. A Nintendo mindenképp alkalmasabb erre jelen esetben, mint mondjuk egy rúd paprikás szalámi, már csak azért is, mert nem kevés nosztalgiafaktor fakad belőle. Ezzel Dowse/Jakubowski ügyesen játszik, nem pusztán arra aspirálva, hogy eltékozolt egykori kacatgyűjteményünk darabjai után kutatva az eBay-en később elszörnyedjünk az árakon, hanem okos fricskákat is eregetve olyan témákban, mint mondjuk a videójátékok kontra aggódó konzervatívok szájkarate. A gyerekszereplők által megformált karakterek némelyikét ráadásul mintha tényleg az élet (nem pedig a kötelező rubrikák kipipálásának kényszere) írta volna, annyira el lettek találva – ezt a témát szándékosan nem részletezem tovább, hadd maradjon meg a felfedezés öröme a Kedves Olvasónak.
Míg papa-Barney kölyökkorának relatív gondtalanságába alámerülünk – vagyis a kilencvenhét perces játékidő első háromnegyede – a Szellemirtók: Az örökséghez hasonló családi mozi, ami a generációkat saját hangjukon szólítva meg igyekszik hidat képezni köztük. A lelki füleimben felcsendülő száncsengő-csilingelésen felbuzdulva ezen a ponton már fel is tettem filmet arra a listára, ami a háttérben a képernyőn villódzva kísér el az ajándékozást megelőző szalonspicctől a kajakómáig a szent napon (írnék estét, de hát kit akarok átverni…?).
Ettől a várt katarzis hiánya tántorított el végül, a múltból ugyanis nem tudtunk visszatérni a jelenbe szájbarágós tanulság és erőltetett drámaiság nélkül; a végső üzenet ugyan a szereteté, de az nyolc bites kivitelben már nem tudott átjárni.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A Hókusz pókusz 2 a szokásos Ébredő Erős formulát követi, csak 2015 óta még sokkal rosszabb lett minden.
John Carpenter utolsó előtti filmje alapján azért még nem egyértelműsíthető a horrorguru zsenijének temetése.
A film, ami egy kis hazai vidámságot csempész a szürke hétköznapokba.