• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!

Hírek

  • 2019. október 23. | Becsült olvasási idő: 6,5 perc

Aki Kepes, az talál – tudósítás a Csillagok nyomában című estről

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Tóth András írása…

Kepes Andrást senkinek sem kell már bemutatni, hiszen évtizedek munkájával kivívta magának a megérdemelt hírnevet. Egy azok közül, aki végigjárva a ranglétrát, saját műsorral is szórakoztathatta a nagyérdeműt. Némi könnyebbség, hogy már nem kell bemutatni, mivel nehéz is lenne tökéletesen és részleteiben leírni, mely területekkel is foglalkozott televíziós pályafutása során.

A műsorszerkesztéstől kezdve, a műsorvezetésen át, a riporteri szakma mélységéig, karöltve az írói és újságírói munkásságával, a külföldön töltött éveivel egy garantáltan kalandos és emlékezetes utazás elé nézhettünk azon a csütörtök estén, mely, ahogy azt az előzetesekből megtudtuk, javarészt világsztárokkal készített interjúinak emlékéből és élményéből táplálkozott, ahogy azt a cím is előre vetítette: Csillagok nyomában.

Kepes András: Csillagok nyomában /Fotó: Bärlein Martin/

Kepes András: Csillagok nyomában /Fotó: Bärlein Martin/

Régi vágás, új fazon

Kepes András azon kevés emberek közé tartozik, akik tevőlegesen részt vettek a televíziózás hazai, kezdeti korszakában, majd évtizedeken keresztül részesei és tevékeny alakítói is maradtak. Minden bizonnyal külföldön töltött fiatalkorának is köszönhető, hogy minden esetben nyitott tudott maradni, így nem kellett attól tartani, hogy az előadás a régen-minden-jobb-volt típusú frázist puffogtatja majd a televízió elmúlt tíz-tizenöt évének kétséges hírű evolúciójára vonatkoztatva.

Egyszer sem lyukadt ki oda, hogy összemérje a jelenlegi tévés helyzetet a korábbi állapotokkal, ami szerencsés, hiszen a világ is annyit változott, hogy egy külön előadás, beszélgetés vagy vitaest lenne szükséges ahhoz, hogy a változások mibenlétét érdemleges módon boncolgathassuk. Tovább csavarja az élménybeszámolókat a 80-as évek viszontagságos politikai helyzete, mely képes volt egy riporter munkáját nagyban megnehezíteni. Ennek ellenére, ahogy ő is fogalmazott, így volt igazán szükség a találékonyságra és furfangra, ami végül a megszámlálhatatlan kaland, anekdota, történet, és emlék alapjául szolgálhatott.

Kepes András: Csillagok nyomában /Fotó: Bärlein Martin/

Kepes András: Csillagok nyomában /Fotó: Bärlein Martin/

Önirónia, a hiányzó láncszem

A nyitott, érdeklődő, sokat megélt személyisége mellett a legmeghatározóbb számomra Kepes András öniróniája volt. Persze sokszor forgatta ezt ki és tett egyértelműen poénnak szánt, beképzeltnek tűnő megjegyzéseket, de megtehette, hiszen érezhető volt, hogy ezek egytől-egyig a humort szolgálták. A legtöbb esetben azonban saját magán élcelődött a legnagyobb természetességgel, és anélkül, hogy mindez kétséges álszerénységbe fordult volna át.

Tisztában lenni önmagunkkal és az elért eredményeinkkel még nem tesz beképzeltté; az, hogyha úgy érezzük, hogy ezt mindenáron éreztetni kell minden lehetséges helyzetben, annál inkább. Ez természetesen köszönhető annak is, hogy Latin-Amerikától kezdve az Egyesült Államokon át, a Közel-Keleten és Európában is jelentős időt töltött, így sok különböző kultúra hatását építhette be saját világnézetébe és énképébe, és a tolerancia, a türelem, egymás elfogadása vélhetően nagyban hozzájárult ahhoz, hogy megtalálja az önmagához vezető utat, emiatt pedig a beszámolói alatt sokszor éreztük, mintha a nagyapánk kedélyes beszámolóit hallgatnánk fiatalkora kalandjairól.

Kepes András: Csillagok nyomában /Fotó: Bärlein Martin/

Kepes András: Csillagok nyomában /Fotó: Bärlein Martin/

Régi történetek a nagypapától?

Az egész előadás vezérfonala egy rendkívül tanulságos társadalmi jelenség köré csoportosult: miként is koptak ki azok a szociális terek, ahol az emberek összejöttek történeteket mesélni egymásnak, pl. ahogy régen a kávéházakban vitatták meg az élet nagy dolgait. Ezt a hangulatot igyekezett felidézni Kepes András egy egyirányú beszélgetéssel, és megnyerő volt hallgatni, hogy hiába szólt épp a téma Julio Cortázar, Martin Scorsese, vagy épp a Dalai Láma becserkészéséről, a történetek mindig túlmutattak a világsztárokkal való találkozások élményén, és sokkal inkább globális élettapasztalatokat közvetítettek.

Az előadás alatt többnyire saját fényképeket láttunk a vásznon, egy részét Kepes András személyes archívumából, mely alátámasztandó a történeteket, rendkívül bensőséges atmoszférát kölcsönzött ennek a csütörtök estének. Nehéz volt eldönteni, hogy a nagypapa mesél a régi szép időkről, vagy egy barátunk tart élménybeszámolót lenyűgöző utazásairól a világban, de bármelyik is, olyan örökérvényű életbölcsességek hangzottak el, melyek kétségtelenül egy olyan férfi sajátjai, aki egész életében tanítani akart, hol a televízió képernyőjéről, hol könyve lapjairól. És Kepes Andrásnak volt mit mesélnie, olykor szemmel láthatóan nehezen is szelektált a rengeteg élmény, és kaland közül.

Kepes András: Csillagok nyomában /Fotó: Bärlein Martin/

Kepes András: Csillagok nyomában /Fotó: Bärlein Martin/

Sztárallűrök

Mi a közös Psota Irénben, Woody Allenben, Gabriel García Márquezben? Mindannyian Kepes András riportalanyai voltak és most kíméletlenül lerántotta a leplet az interjúk kulisszatitkairól. A sokat emlegetett önirónia visszacsengésén át a szemünk előtt vált a rajongó zöldfülű riporterré, majd az vérprofi műsorkészítővé, hiszen szerencsénkre az élet, vagy a körülmények úgy hozták, hogy egyik riport sem volt átlagosnak vagy épp zökkenőmentesnek nevezhető. Mi tévénézők persze mindezekből semmit sem érzékeltünk, és ha ez így van, márpedig így van, akkor Kepes András kétségtelenül jól végezte évtizedeket átfogó munkáját.

Történetein keresztül bepillantást nyerhettünk András személyes elhivatottságába is, mivel nem egyszer éveken, pár alkalommal évtizedeken keresztül ,,üldözött” egyes színészeket, írókat, hogy végül nyélbe üsse a várva várt interjút, emiatt megint csak örökérvényű tanulsággal szolgált a jelenlévők számára a tekintetben, hogy a kitartó munka előbb-utóbb mégiscsak meghozza a maga gyümölcsét. Ráadásul hiába volt szó a fáma hírességekről, és világsztárokról, a mesék egyáltalán nem távolodtak el a bulvár irányába, ami külön üdvözlendő, látván, manapság mennyire elvetik a sulykot e téren a különböző médiumok.

Kepes András: Csillagok nyomában /Fotó: Bärlein Martin/

Kepes András: Csillagok nyomában /Fotó: Bärlein Martin/

Rajongó kontra szakember

Kepes András személyiségének sokszínűsége visszatükröződött a közönség korosztálybeli összetételén is. Remek történeteken keresztül, célirányosan fejtette fel a válogatott kalandjai mögött megbúvó temérdek munkát, és szerteágazó tapasztalatot. Szinte rajongással mesélt egyes színészekről, rendezőkről, írókról, hiszen, ahogy fogalmazott: ő nem csak egy szakember, hanem a szakmájának rajongója, aki valóban nem kérészéletű sztárocskák és celebek kérdezője volt. András interjúalanyait a mai napig a zene, a filmművészet és az irodalomtörténet halhatatlanjai közt tartjuk számon, manapság pedig, mikor az érték kiveszőben van a közbeszédből, még inkább felértékelődnek e találkozások.

Egy sokat tapasztalt riporter, újságíró, író, aki láthatóan még mindig imádja a szakmáját, és akinél érezhetően kevésnek bizonyult a Lurdy Mozi csordultig telt termében eltöltött, szűkre szabott két óra, hiszen még vélhetően napokig képes lett volna sztorizgatni, és szórakoztatni minket. Nem csupán átfogó képet kaptunk Kepes András karrierjéről és munkásságáról anélkül, hogy a legcsekélyebb mértékben is öntömjénezésbe fulladt volna az est, de két órára mi is újra gyerekek lehettünk, olyan gyermekkori álmok élményeinek hallgatói, akik olykor maguk is tele voltak ábrándokkal messzi vidékekről, nagy találkozásokról, és akik aznap este át is élhették őket újra.

Kapcsolódó cikkek

Köves Gábor

Köves Gábor: Egy igazán jó interjúalanyhoz alig kell újságíró

Az ország sztárinterjúinak felelősével a sztárinterjúk kulisszatitkairól.

Prófétai közelség, tudósítói távlat – apró gondolatok Bakos András: Isteni testek című verseskötetéről

Harminc éve mutatkozott be költőként, de csak idén jelent meg az első kötete.

Sidney Lumet Oscar-díjas filmjének adaptációja elevenedik meg a Centrál Színházban

A négy Oscart nyert film színpadi adaptációja januárban mutatkozik be idehaza.

Egy kedd este Esterházy Péter posztmodern hagyatékának társaságában

Ha még nincs programod november 2-a estére, ajánlunk egyet!

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    A Vaják világa és a jogi szimbólumok

    A farkas és az oroszlán – A Witcher-univerzum és a jogi szimbólumok kapcsolata

    Sapkowski univerzuma, ahogy számos fantasy, a középkori szimbólumrendszerekből is merít.

    Legutóbbi cikkek

    • 2022. január 28.

    Steven Spielberg cége sorozatot készít Akira Kurosawa klasszikusából

    A vihar kapujában 1951-ben meghozta az áttörést, és a világhírt a japán rendezőnek.

    • 2022. január 28.

    A Marvel tiszteletlenül bánt Bon Scott-tal, így sosem született meg az AC/DC-képregény

    A Marvelnek akadt pár furcsa húzása, de ezért biztosan megőrültek volna a rajongók.

    • 2022. január 27.

    El kellett vennem a fényedet, hogy jobban láss! – Filmkritika

    Pinczés Dávid filmje bizonyítja, hogy csak egy jó forgatókönyv kell, meg két kiváló színész.

    • 2022. január 27.

    Élőszereplős mozifilm készül a Macskarisztokratákból

    Csak remélni tudjuk, hogy jobban sikerül, mint az Oroszlánkirály.

    • 2022. január 27.

    Kalandfilm készül az 1848-49-es forradalom és szabadságharc eseményeiről

    A Nemzeti Filmintézet 4,5 milliárd forintot szavazott meg a produkciónak.