- Forrai Márton
- 2021. november 25. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
„Aki sorozatfügg, közben megéhezik, aki pedig eszik, az közben sorozatot fog függeni”, gyárthatnék közmondást a Filmek terítéken elé, amiben Andrew Rea, a Binging with Babish Youtube-csatorna filmrajongó szakácsa készít el ikonikus, de legalábbis íncsiklandozó fogásokat. Meg olyanokat, amiket senkinek nem ajánl jó szívvel. Néha ehetetleneket – a biztonság kedvéért ilyenkor azért szól.
Hogy Rea húsféléket vagy sorozatot szeret-e jobban darálni, azt könyvének bevezetője szerint ő maga sem igazán tudja eldönteni, de szerencsére nincs is rászorulva. A Binging (itt: egyben megnézni egy tv-sorozatot) with Babish-nek (Az elnök embereinek Oliver Platt alakította szereplője) otthont adó Babish Culinary Universe jelenleg 9,37 millió feliratkozóval büszkélkedhet, amiből azért lehet venni néhány kiló hátszínt, és házigazdája krumpliadományokra sincs rászorulva.
Stílusát az általam megnézett epizódok alapján úgy tudnám összefoglalni, hogy egy fejetlen, tetovált fazon néhány perc alatt készre vág valami nem feltétlenül egészséges, de irigylésre méltóan guszta kaját, miközben olyan intonációval beszél, mint a Microsoft Edge szövegfelolvasó mesterséges intelligenciája.
És bár felkészültségében nem érhető tetten a kapkodás, ha az ő tempójával próbálnék meg összeütni valamit vacsorára, először vélhetőleg levágnám néhány ujjamat, majd lángba borítanám a konyhát – a könyvből ennél jóval biztonságosabb kuktáskodni, csak a forró felületektől helyezzük biztos távolságba. A Filmek terítéken ehhez becslésem szerint körülbelül háromszáz receptet biztosít, javát fényképekkel illusztrálva; kiegészítő információkkal megtámogatott sorvezetőnek pedig mindegyikhez találunk a csatornán videót.
Ez utóbbit tényleg nem ajánlja jó szívvel még készítője sem, de létjogosultsága a jópofaság-faktoron túl is van, a recepten keresztül ugyanis levon pár hasznos tanulságot a spagettifőzésre vonatkozóan. Ez a kísérletezés, illetve az arra való buzdítás egyébként is nagyon szimpatikus vonása Reának, ami saját életútját tekintve abszolút autentikus. Ennek apropóján a feleségem hathatós segítségével el is készült otthon Freddy oldalasa a Kártyavárból, ami szmóker híján aligha lehetett ízbéli tükörképe az „eredetinek” (bár ki tudja…), viszont a gyerekkel együtt így is harminc ujj nyaldosására került sor az elfogyasztását követően. (Mindenki a sajátját tisztogatta.)
Akadnak az átlag magyar konyha számára különlegesebb összetevők – nekem már az oldalashoz használt folyékony füst is az volt – de Rea alapvetően az egyszerű, jóízű konyhaművészeti remekekre szorítkozik, kerülve az ezotériát. Az egyes fogások ilyetén kikísérletezése nem kevés kreativitást és/vagy utánajárást igényelhettek részéről, bár olykor az apropó egészen elborult. Ilyen A keresztapa balsorsú desszertje, ami egyetlen mondat erejéig jelent meg a filmben (igaz, abból később mame lett): „Hagyd a pisztolyt! Hozd a cannolit!” Oké, ha egyesek képesek voltak ölni érte, én is megkóstolom.
Nyolcezer forintos árával a Filmek terítéken nem tartozik az olcsó kiadványok közé, így feltehetőleg nem véletlenül az ünnepek előtt jelent meg. Ezért az árért viszont gyönyörű kivitelezésű, tippekben bővelkedő társa lehet minden – akár kezdő – séfnek, ráadásul olvasmánynak sem utolsó: az oldalakról számomra sokkal inkább átsüt Andrew Rea személyisége és mozgóképrajongása, mint a Youtube-ról, ahol a pörgős tempóba, talán szocializációm miatt, de hamar belefájdul a fejem. Mindössze két dolgot hiányoltam: a komplex névmutató helyett egy egyszerű tartalomjegyzéket a gyakorlatilag koncepciótlanul adagolt ételkölteményekhez, illetve az európai mozi különlegességeit. Hát van olyan köztünk, aki nem kívánt rá Bridget Jones kék spárgalevesére…?
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.