- Kovács Krisztián
- 2021. április 9. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
A rendvédelmi szervek mozgóképes ábrázolása időről-időre csorbát szenved, leginkább az olyan társadalomformáló események hatására, mint amilyen tavaly George Floyd esete, és a férfi halálából sarjadó Black Lives Matter mozgalom, így aztán, ha létezik szerencsétlen időpont egy zsarufilm bemutatására, akkor az kétségtelenül a tavalyi év. Ugyan a magyar címkeresztségben Az éjszakai járőr címet kapott Crown Vic eredetileg már 2019. december 15-én debütált az amerikai mozikban, névtelenségét és viszonylagos ismeretlenségét alighanem a 2020. májusában bekövetkezett tragikus eseményeknek is köszönheti.
A zsarufilm műfaja az 1980-as években óriásit ment; egyre-másra debütáltak a helyüket az akciófilmes palettán a mai napig megálló darabok, mint a Fekete eső, a Nincs irgalom, vagy az Élni és meghalni Los Angelesben, melyek hangulatukat a 70-es évek maffiafilmjeinek, és Piszkos Harry kalandjainak ötvözetéből alakították ki, amivel párhuzamosan vígjátéki elemekkel is kiegészültek – így születtek a zsaru-haverfilmek –, ahogy történt az a Halálos fegyver esetében, mely aztán nagyobb instant klasszikussá vált, mint a fentebb említett remekek. Aztán elérkezett 1992 áprilisa, és a több napon át tartó Los Angeles-i zavargások, melyek szintén rendőri túlkapásból, és egy elhibázott bírósági ítélet okán összesen 63 halálos áldozattal jártak, és ez egy jó időre be is tett a klasszikus zsarufilmeknek. Hollywood általában egyébként is szigorú távolságtartással viseltetett az éppen aktuális társadalmi helyzetek iránt, így aztán az elkövetkező tíz évben jobbára olyan filmek láttak napvilágot a tematikában, melyek elsősorban nem a rendvédelmi szervek működésének bemutatására helyezték a hangsúlyt. Az ilyen típusú alkotásokra a 2001-es, Denzel Washington Oscart érő alakítását is magába foglaló Kiképzés bemutatásáig kellett várni, ami kiegészülve a szeptember 11-i terrortámadások okozta kollektív társadalmi pánikkal némileg visszaadta az emberek hatóságokba vetett bizalmát.
A történet egyetlen éjszakai műszak történetét meséli el, nagyobbrészt a kiképzőtiszt, Ray Mandel (Thomas Jane), valamint az újonc Nick Holland (Luke Kleintank) beszélgetésein keresztül, amivel egy nem egészen tipikus darabját képezi a zsarufilmek egyébként sem túl széles halmazának. A film nem nélkülözi a megszokott kliséket, azaz a tapasztalt, de lényegében kiégett felettes, és a zöldfülű és idealista újonc ellentétét, azt mégis meglehetősen finoman, és minden eddiginél hétköznapibb módon közelíti meg. Amennyire pedig ez a kompozíció hozzásegíti a filmet, hogy realisztikusságban Az utolsó műszak megközelítését idézze, annyira az ezzel járó melankólia éppen elvesz abból az erőből, amit a korábbi zsarufilmekben láthattunk.
Mondhatnánk, hogy Az éjszakai járőrt csupán technikai megvalósítása, és a színészek teszik különbözővé egy dokumentumfilmtől, és bár nem tévedünk sokat, ez a különbség azért éppen eléggé markáns, de a fókusz valahol mégis ugyanaz. A Joel Souza által írt és rendezett alkotás ugyanis elveti annak lehetőségét, hogy a két főszereplőt helyezze a középpontba – ahogy tette azt Az utolsó műszak – és valóban a rendőri munka mindennapos megpróbáltatásaira helyezi a hangsúlyt, ami kétségtelenül magával ragadóan csendes mentalitást ad a képsoroknak, de éppen azt lúgozza ki a történetből, hogy izgulni tudjunk Mandel és Holland kettőséért.
Igaz, maga a történet sem teszi lehetővé, hogy nagyon megszaladjon a pulzusunk, Az éjszakai járőr ugyanis valóban minden eddiginél hétköznapibb módon közelít a zsarufilmes koncepcióhoz, és alighanem ez a törekvés nem a véletlen műve, hanem tudatos írói és rendezői fogás. Bár a filmnek van egy kellemes neo-noir jellege a hosszú snittek, és az éjszakai városképen ráérősen elidőző beállítások okán, alighanem éppen ez a vonása lesz az, ami miatt a legtöbben inkább majd fanyalogva állnak fel előle a stáblista után.
Thomas Jane kifejezetten kellemes meglepetés a kiégett, és korábbi társát nem sokkal korábban elvesztett kiképzőtiszt szerepében, az ő jelenléte egyértelműen felfelé húzza a filmet, figurája még látszólagos sótlanságával együtt is érdekes. Holland nyomozó szerepében a The Man in the High Castle szériából ismerős Luke Kleintank már más tészta, kicsit bizonytalanul mozog a karakterben, de egymástól is kellő távolságot tartó párosuk Jane-el mégis életképes, és a film legfontosabb alappillérét adja.
Az éjszakai járőr nyilvánvalóan nem válik klasszikussá, ahhoz túlontúl is melankolikus és csendes darab még az ábrázolt erőszak ellenére is, némileg érthető, hogy miért vész majd a feledés homályába, részemről azonban – aki kifejezetten kedvelem az egyszerű és valóságszagú történeteket – kellemes néznivalóvá vált.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A Hókusz pókusz 2 a szokásos Ébredő Erős formulát követi, csak 2015 óta még sokkal rosszabb lett minden.
John Carpenter utolsó előtti filmje alapján azért még nem egyértelműsíthető a horrorguru zsenijének temetése.
A film, ami egy kis hazai vidámságot csempész a szürke hétköznapokba.