Filmkritika

Az éjszakai járőr melankolikus Odüsszeiája – Filmkritika

Hirdetés

A rendvédelmi szervek mozgóképes ábrázolása időről-időre csorbát szenved, leginkább az olyan társadalomformáló események hatására, mint amilyen tavaly George Floyd esete, és a férfi halálából sarjadó Black Lives Matter mozgalom, így aztán, ha létezik szerencsétlen időpont egy zsarufilm bemutatására, akkor az kétségtelenül a tavalyi év. Ugyan a magyar címkeresztségben Az éjszakai járőr címet kapott Crown Vic eredetileg már 2019. december 15-én debütált az amerikai mozikban, névtelenségét és viszonylagos ismeretlenségét alighanem a 2020. májusában bekövetkezett tragikus eseményeknek is köszönheti.

Az éjszakai járőr (2019)

Az éjszakai járőr (2019)

A zsarufilm műfaja az 1980-as években óriásit ment; egyre-másra debütáltak a helyüket az akciófilmes palettán a mai napig megálló darabok, mint a Fekete eső, a Nincs irgalom, vagy az Élni és meghalni Los Angelesben, melyek hangulatukat a 70-es évek maffiafilmjeinek, és Piszkos Harry kalandjainak ötvözetéből alakították ki, amivel párhuzamosan vígjátéki elemekkel is kiegészültek – így születtek a zsaru-haverfilmek –, ahogy történt az a Halálos fegyver esetében, mely aztán nagyobb instant klasszikussá vált, mint a fentebb említett remekek. Aztán elérkezett 1992 áprilisa, és a több napon át tartó Los Angeles-i zavargások, melyek szintén rendőri túlkapásból, és egy elhibázott bírósági ítélet okán összesen 63 halálos áldozattal jártak, és ez egy jó időre be is tett a klasszikus zsarufilmeknek. Hollywood általában egyébként is szigorú távolságtartással viseltetett az éppen aktuális társadalmi helyzetek iránt, így aztán az elkövetkező tíz évben jobbára olyan filmek láttak napvilágot a tematikában, melyek elsősorban nem a rendvédelmi szervek működésének bemutatására helyezték a hangsúlyt. Az ilyen típusú alkotásokra a 2001-es, Denzel Washington Oscart érő alakítását is magába foglaló Kiképzés bemutatásáig kellett várni, ami kiegészülve a szeptember 11-i terrortámadások okozta kollektív társadalmi pánikkal némileg visszaadta az emberek hatóságokba vetett bizalmát.

Így aztán következhetett a S.W.A.T. – Különleges kommandó, Az utca királyai, a Dark Blue vagy Az utolsó műszak, és ebbe a sorba áll most be talán minden eddiginél autentikusabb módon Az éjszakai járőr.

A történet egyetlen éjszakai műszak történetét meséli el, nagyobbrészt a kiképzőtiszt, Ray Mandel (Thomas Jane), valamint az újonc Nick Holland (Luke Kleintank) beszélgetésein keresztül, amivel egy nem egészen tipikus darabját képezi a zsarufilmek egyébként sem túl széles halmazának. A film nem nélkülözi a megszokott kliséket, azaz a tapasztalt, de lényegében kiégett felettes, és a zöldfülű és idealista újonc ellentétét, azt mégis meglehetősen finoman, és minden eddiginél hétköznapibb módon közelíti meg. Amennyire pedig ez a kompozíció hozzásegíti a filmet, hogy realisztikusságban Az utolsó műszak megközelítését idézze, annyira az ezzel járó melankólia éppen elvesz abból az erőből, amit a korábbi zsarufilmekben láthattunk.

Az éjszakai járőr (2019)

Az éjszakai járőr (2019)

Mondhatnánk, hogy Az éjszakai járőrt csupán technikai megvalósítása, és a színészek teszik különbözővé egy dokumentumfilmtől, és bár nem tévedünk sokat, ez a különbség azért éppen eléggé markáns, de a fókusz valahol mégis ugyanaz. A Joel Souza által írt és rendezett alkotás ugyanis elveti annak lehetőségét, hogy a két főszereplőt helyezze a középpontba – ahogy tette azt Az utolsó műszak – és valóban a rendőri munka mindennapos megpróbáltatásaira helyezi a hangsúlyt, ami kétségtelenül magával ragadóan csendes mentalitást ad a képsoroknak, de éppen azt lúgozza ki a történetből, hogy izgulni tudjunk Mandel és Holland kettőséért.

Igaz, maga a történet sem teszi lehetővé, hogy nagyon megszaladjon a pulzusunk, Az éjszakai járőr ugyanis valóban minden eddiginél hétköznapibb módon közelít a zsarufilmes koncepcióhoz, és alighanem ez a törekvés nem a véletlen műve, hanem tudatos írói és rendezői fogás. Bár a filmnek van egy kellemes neo-noir jellege a hosszú snittek, és az éjszakai városképen ráérősen elidőző beállítások okán, alighanem éppen ez a vonása lesz az, ami miatt a legtöbben inkább majd fanyalogva állnak fel előle a stáblista után.

Pedig Az éjszakai járőr egyáltalán nem rossz film, csak a saját magától való furcsa távolságtartása meglehetősen szokatlan és kissé egyhangú élménnyé teszi.

Az éjszakai járőr (2019)

Az éjszakai járőr (2019)

Thomas Jane kifejezetten kellemes meglepetés a kiégett, és korábbi társát nem sokkal korábban elvesztett kiképzőtiszt szerepében, az ő jelenléte egyértelműen felfelé húzza a filmet, figurája még látszólagos sótlanságával együtt is érdekes. Holland nyomozó szerepében a The Man in the High Castle szériából ismerős Luke Kleintank már más tészta, kicsit bizonytalanul mozog a karakterben, de egymástól is kellő távolságot tartó párosuk Jane-el mégis életképes, és a film legfontosabb alappillérét adja.

Az éjszakai járőr nyilvánvalóan nem válik klasszikussá, ahhoz túlontúl is melankolikus és csendes darab még az ábrázolt erőszak ellenére is, némileg érthető, hogy miért vész majd a feledés homályába, részemről azonban – aki kifejezetten kedvelem az egyszerű és valóságszagú történeteket – kellemes néznivalóvá vált.

Ami bizonyos, hogy a film újfent rávilágított arra, lélektanilag milyen borzalmasan nehéz munkát is végeznek az rendvédelmi szervek, és persze nem létezik olyan világ, melyben mindenki makulátlan, és a visszaélésekre nincs bocsánat, azok elfogadhatóvá egyáltalán nem válnak, de érthetőbbé talán igen.

Kapcsolódó cikkek

Aki maga volt Hollywood aranykora – 115 éve született John Huston

Kamera előtt és mögött gyakorlatilag bármilyen műfajban megállta a helyét.

Film

2021. 05. 05.

The Comeback Trail (2021)

A három, Oscar-díjas zseni most csak egy üres vígjátékra volt elég – Filmkritika

Hiába a nagy nevek, A nagy visszatérők többet ígér, mint amit ad.

Filmkritika

2021. 05. 05.

George A. Romero és özvegye, Suzanne Desrocher

Özvegye forgatja le George A. Romero soha el nem készült zombifilmjét

A világhírű sorozat folytatódhat a rendező halála után is.

Hírek

2021. 05. 03.

Viggo Mortensen és David Cronenberg ismét együtt dolgozik

Viggo Mortensen főszereplésével újra testhorror forgat David Cronenberg

Cronenberg 2002 után húsz évvel tér vissza kedvenc zsáneréhez.

Hírek

2021. 05. 03.

Hirdetés

Legutóbbi cikkek

The Comeback Trail (2021)

A három, Oscar-díjas zseni most csak egy üres vígjátékra volt elég – Filmkritika

Hiába a nagy nevek, A nagy visszatérők többet ígér, mint amit ad.

Filmkritika

2021. 05. 05.

Assassins (2020)

Egy dokumentumfilm, amely a legjobb kémtörténetekkel vetekszik – Filmkritika

Kiváló és izgalmas alkotás a Kim Dzsongnam elleni merénylet nyomában.

Filmkritika

2021. 04. 28.

Havel (2021)

Nagy emberek metamorfózisa erkölcsi dilemmáik kínja alatt – Filmkritika

Jellegzetes cseh alkotás egy nagyformátumú író átalakulásáról.

Filmkritika

2021. 04. 27.

The Courier (2021)

A kisemberek bátorsága formálja át a világot – Filmkritika

Benedict Cumberbatch méregerős alakítással lep meg minket idén tavasszal.

Filmkritika

2021. 04. 26.

Senki (2021)

Imádnivaló agyhalál a John Wick írójának új filmje – Filmkritika

Ugyanaz a séma, bevett sablonok, és agyatlan szórakoztatás.

Filmkritika

2021. 04. 22.

Hirdetés