
- Koczó Olivér
- 2021. május 7. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
Az elmúlt évben számos kényszerűen a lakásban töltött estének, és a streaming szolgáltatók végeláthatatlan kínálatának köszönhetően, az emberek mohóbban falják a filmeket és a sorozatokat, mint a mozgókép lassan másfélszázados történetében valaha. Ennek köszönhetően van, hogy elfeledett, rejtett kincsekre találnak, de akad olyan is hogy indulatoktól fortyogva pattannak fel a kanapéról egy-egy „mozi” után. Én is az elmúlt egy évnek „köszönhetően” pótoltam be néhány nagy filmes hiányosságomat.
Az elmúlt hetekben pedig ráfüggtem, hogy így pestiesen fejezzem ki magam, az utóbbi évtized magyar filmes terméseire, de sajnos a nagy számok törvénye alapján a rengeteg kiváló alkotás között az érdeklődő filmfogyasztó horgára olykor egy-egy kevésbé sikerült darab is ráakad. Ez történt a minap velem is, amikor az előzetese alapján egyébként ígéretesnek kínálkozó Pesti balhét választottam munka utáni kikapcsolódásnak.
Pesti balhé (2020)
„Ha nincs más választásod hagyj minket cserben.” Mondja Szabó Simon a Pesti balhé trailerének végén. S valóban, az ember a 2020-as első covid év legbalhésabb magyar filmjének beharangozott mozija után úgy is érzi, hogy a készítők rajta játszottak be egy hatalmas blöfföt. Az előzetesek alapján egy ígéretes kép-(be)rablós heist movie-t várhatott minden érdeklődő, e helyett sajnálatos módon, amit kaptunk, az egy ügyefogyott poénokkal operáló izzadság szagú rablós film. Amiben természetesen soha semmi nem úgy sül el, ahogy azt a „hőseink” elképzelik, vagy tervezik. A műfaj és a történet is ígéretes, hiszen ilyesfajta akció-vígjátékokkal nem nagyon halmozzák el a magyar filmkészítők a hazai közönséget, mégis a végeredmény csalódást keltően középszerű és semmitmondó. Pedig hasonló tematikájú filmes példákból, akár csak a közelmúltból is bőven lehetett volna inspirálódni, gondolok itt a Logan Lucky-ra, Vén rókák-ra, a Lopás művészetére, vagy az Úriember revolverrel-re.
Nem is szaporítom tovább, lássuk, miről van szó. A Nemzeti Film Intézet ismertetője a következőképpen hangzik; Vinsz, Jet, Alexa, Marcell, Guszti és Adrián gyerekkorukban elválaszthatatlan haverok voltak. Csak kicsit rosszak: ártatlan kalandozásaik nyomában lángoló gyerektáborok és rémült pedagógusok maradtak. Azután felnőttek – de szerencsére nem komolyodtak meg. Marcell (Mészáros Béla) kivételével, aki gazdag, de nem túl boldog mérnök lett, mind ugyanolyan gátlástalan, pihentagyú tréfacsinálók, mint voltak. És amikor a banda (Szabó Simon, Elek Ferenc, Petrik Andrea, Jászberényi Gábor, Inotay Ákos) egyik tagjának az az ötlete támad, hogy egy fura festményét társai James Bondot megszégyenítő ügyességgel lopják be az évszázad műkincs-árverésére, még a tőlük eltávolodott régi cimborát is sikerül rábeszélni az eszement bűntényre. De nincs tökéletes terv. Vagy hát: náluk biztos nincs. Egy profi bűnöző (Reviczky Gábor) bevonása után is csak káosz, kaland, küzdelem és sok béka mard. De ők épp az ilyen helyzeteket szeretik… Ezt a leírást azért tartottam fontosnak beilleszteni, mert tulajdonképpen ez a pár sor tökéletesen visszaadja az előzetes által kiváltott érdeklődés okát, s egyben a kész filmnek felróható valamennyi klisét és hibát.
Pesti balhé (2020)
Na mármost, mik is azok a logikai bukfencek és narratív döccenők, amik miatt azt merem állítani, hogy a Pesti balhé egy felejthető alkotás. Az első ilyen problémás elem, az a balhés attitűdre való hivatkozás, ami gyakorlatilag annyiban merül ki, hogy a film prológusában az akkor még gyermek szereplők Mission Impossible-t játszva, az osztálykiránduláson ellopnak valami térképfélét az igazgató szobájából, s az „akció” közben véletlenül felégetik az erdei tábort. Ezen kívül a film központi részét képező kép-(be)rabláson kívül szóba sem kerül a régmúltban elkövetett temérdek közös balhé közül egy sem. A másik problémás elem, a szereplők háttértörténetének hiánya. Gyakorlatilag Marcellen és Vinszen kívül senkiről nem tudjuk meg, mit csinált az elmúlt harminc évben. Marcellról kiderül, hogy elismert építész lett, Vinsz pedig be nem futott posztmodern trashart festő, akit a gazdag apja sosem fogadott el.
Mészáros Béla (Marcell) és Petrik Andrea (Alexa) között sajnos egyáltalán nem működött a kémia, hiába lett volna meg a lehetőség a filmben egy szerelmi szál kibontására, ez a többször visszatérő „na mi van dugtatok?” by Jet kérdés ellenére sem jött össze. A balhé katalizátora Vinsz szerencsétlen halála, s a tiszteletére eltervezett kép (be)rablás a szereplők szerencsétlenkedései közepette a film végén egy igencsak szájbarágós tanmesébe kulminálódik. A képet valahogy végül sikerül az árverésre berabolni, sőt egy 100 millió eurós licittel még Benedekben (Hegedűs D. Géza) Vinsz egomán apjában is felébreszteni a fia iránti tiszteletet és szeretetet.
Pesti balhé (2020)
Bár ez a film nagy valószínűséggel nem fog a legújabb budapesti 12-be bekerülni, nem szabad, hogy kedvét szegje a kísérletezni vállalkozó magyar műfaji filmes szcénának. Hiszen gyakorlat teszi a mestert, tartja a mondás, s bennünk magyar filmfogyasztókban megvan a hajlandóság és az igény, hogy saját jóféle krimiket, akciófilmeket és vígjátékokat nézhessünk akár otthon a tv képernyőnkön, vagy a lassan újra nyitó mozik hatalmas fehér vásznán.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A Hókusz pókusz 2 a szokásos Ébredő Erős formulát követi, csak 2015 óta még sokkal rosszabb lett minden.
John Carpenter utolsó előtti filmje alapján azért még nem egyértelműsíthető a horrorguru zsenijének temetése.
A film, ami egy kis hazai vidámságot csempész a szürke hétköznapokba.