• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Pesti balhé (2020)

Filmkritika

Az előzetes várakozások szégyenletes alulmúlása – Filmkritika

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Az elmúlt évben számos kényszerűen a lakásban töltött estének, és a streaming szolgáltatók végeláthatatlan kínálatának köszönhetően, az emberek mohóbban falják a filmeket és a sorozatokat, mint a mozgókép lassan másfélszázados történetében valaha. Ennek köszönhetően van, hogy elfeledett, rejtett kincsekre találnak, de akad olyan is hogy indulatoktól fortyogva pattannak fel a kanapéról egy-egy „mozi” után. Én is az elmúlt egy évnek „köszönhetően” pótoltam be néhány nagy filmes hiányosságomat.

Az elmúlt hetekben pedig ráfüggtem, hogy így pestiesen fejezzem ki magam, az utóbbi évtized magyar filmes terméseire, de sajnos a nagy számok törvénye alapján a rengeteg kiváló alkotás között az érdeklődő filmfogyasztó horgára olykor egy-egy kevésbé sikerült darab is ráakad. Ez történt a minap velem is, amikor az előzetese alapján egyébként ígéretesnek kínálkozó Pesti balhét választottam munka utáni kikapcsolódásnak.

Pesti balhé (2020)

Pesti balhé (2020)

„Ha nincs más választásod hagyj minket cserben.” Mondja Szabó Simon a Pesti balhé trailerének végén. S valóban, az ember a 2020-as első covid év legbalhésabb magyar filmjének beharangozott mozija után úgy is érzi, hogy a készítők rajta játszottak be egy hatalmas blöfföt. Az előzetesek alapján egy ígéretes kép-(be)rablós heist movie-t várhatott minden érdeklődő, e helyett sajnálatos módon, amit kaptunk, az egy ügyefogyott poénokkal operáló izzadság szagú rablós film. Amiben természetesen soha semmi nem úgy sül el, ahogy azt a „hőseink” elképzelik, vagy tervezik. A műfaj és a történet is ígéretes, hiszen ilyesfajta akció-vígjátékokkal nem nagyon halmozzák el a magyar filmkészítők a hazai közönséget, mégis a végeredmény csalódást keltően középszerű és semmitmondó. Pedig hasonló tematikájú filmes példákból, akár csak a közelmúltból is bőven lehetett volna inspirálódni, gondolok itt a Logan Lucky-ra, Vén rókák-ra, a Lopás művészetére, vagy az Úriember revolverrel-re.

Az egész filmélményben a legbosszantóbb az volt, hogy alapjában egy jó ötlet köré nem sikerült egy dramatikailag logikusan építkező, feszes narratívával megtámogatott alkotást felhúzni, de ezekről később még bővebben.

Nem is szaporítom tovább, lássuk, miről van szó. A Nemzeti Film Intézet ismertetője a következőképpen hangzik; Vinsz, Jet, Alexa, Marcell, Guszti és Adrián gyerekkorukban elválaszthatatlan haverok voltak. Csak kicsit rosszak: ártatlan kalandozásaik nyomában lángoló gyerektáborok és rémült pedagógusok maradtak. Azután felnőttek – de szerencsére nem komolyodtak meg. Marcell (Mészáros Béla) kivételével, aki gazdag, de nem túl boldog mérnök lett, mind ugyanolyan gátlástalan, pihentagyú tréfacsinálók, mint voltak. És amikor a banda (Szabó Simon, Elek Ferenc, Petrik Andrea, Jászberényi Gábor, Inotay Ákos) egyik tagjának az az ötlete támad, hogy egy fura festményét társai James Bondot megszégyenítő ügyességgel lopják be az évszázad műkincs-árverésére, még a tőlük eltávolodott régi cimborát is sikerül rábeszélni az eszement bűntényre. De nincs tökéletes terv. Vagy hát: náluk biztos nincs. Egy profi bűnöző (Reviczky Gábor) bevonása után is csak káosz, kaland, küzdelem és sok béka mard. De ők épp az ilyen helyzeteket szeretik… Ezt a leírást azért tartottam fontosnak beilleszteni, mert tulajdonképpen ez a pár sor tökéletesen visszaadja az előzetes által kiváltott érdeklődés okát, s egyben a kész filmnek felróható valamennyi klisét és hibát.

Pesti balhé (2020)

Pesti balhé (2020)

Na mármost, mik is azok a logikai bukfencek és narratív döccenők, amik miatt azt merem állítani, hogy a Pesti balhé egy felejthető alkotás. Az első ilyen problémás elem, az a balhés attitűdre való hivatkozás, ami gyakorlatilag annyiban merül ki, hogy a film prológusában az akkor még gyermek szereplők Mission Impossible-t játszva, az osztálykiránduláson ellopnak valami térképfélét az igazgató szobájából, s az „akció” közben véletlenül felégetik az erdei tábort. Ezen kívül a film központi részét képező kép-(be)rabláson kívül szóba sem kerül a régmúltban elkövetett temérdek közös balhé közül egy sem. A másik problémás elem, a szereplők háttértörténetének hiánya. Gyakorlatilag Marcellen és Vinszen kívül senkiről nem tudjuk meg, mit csinált az elmúlt harminc évben. Marcellról kiderül, hogy elismert építész lett, Vinsz pedig be nem futott posztmodern trashart festő, akit a gazdag apja sosem fogadott el.

Még mindezek ellenére is a Pesti balhé egy menthető film lenne, ha a dialógusok jó ritmusban, életszerűen lennének megírva, a poénok ülnének és a szereplők között működne a kémia. De sajnos az Inotay Ákos, Kis-Szabó Márk és a rendező Lóth Balázs jegyezte forgatókönyv nem képes ezeket meglépni. A karakterek és a párbeszédek kilógnak a díszletből, a Szabó Simon alakította Jet, mint a negyvenes éveiben járó pesti indián éppúgy erőltetett, ahogy az Elek Ferenc által játszott esetlen és mindig mindentől majrézó Guszti is.

Mészáros Béla (Marcell) és Petrik Andrea (Alexa) között sajnos egyáltalán nem működött a kémia, hiába lett volna meg a lehetőség a filmben egy szerelmi szál kibontására, ez a többször visszatérő „na mi van dugtatok?” by Jet kérdés ellenére sem jött össze. A balhé katalizátora Vinsz szerencsétlen halála, s a tiszteletére eltervezett kép (be)rablás a szereplők szerencsétlenkedései közepette a film végén egy igencsak szájbarágós tanmesébe kulminálódik. A képet valahogy végül sikerül az árverésre berabolni, sőt egy 100 millió eurós licittel még Benedekben (Hegedűs D. Géza) Vinsz egomán apjában is felébreszteni a fia iránti tiszteletet és szeretetet.

Pesti balhé (2020)

Pesti balhé (2020)

Bár ez a film nagy valószínűséggel nem fog a legújabb budapesti 12-be bekerülni, nem szabad, hogy kedvét szegje a kísérletezni vállalkozó magyar műfaji filmes szcénának. Hiszen gyakorlat teszi a mestert, tartja a mondás, s bennünk magyar filmfogyasztókban megvan a hajlandóság és az igény, hogy saját jóféle krimiket, akciófilmeket és vígjátékokat nézhessünk akár otthon a tv képernyőnkön, vagy a lassan újra nyitó mozik hatalmas fehér vásznán.

Addig is ajánlom mindenki figyelmébe a streaming szolgáltatókra felkerült valamennyi magyar alkotást, a Trezortól a Félvilágig, A vizsgától a Valanig, mert ahogy a bevezetőben is említettem, sok jó magyar film készült az elmúlt években, s ha megesik hogy valami nem jön össze akkor abból jobb tanulni, mint meg sem próbálni a műfajok között kalandozni!

Kapcsolódó cikkek

Egy évem Salingerrel (2021)

Az igazán nagy írók nem írni, hanem élni tanítanak – Filmkritika

Az Egy évem Salingerrel nem jó film, mégis kellemes élmény.

Nicolas Cage megint valami érdekes?-be nyúlt

Ellopott malacát keresi Nicolas Cage a legújabb filmjében

Cage megint valami egészen furcsába kezdett, mutatjuk is az előzetest.

Filmek négy fal közt – 10 kiváló kamaradráma, melyhez elég egy szoba és pár szereplő

Filmek, melyek újfent bizonyítják, hogy jó történethez pár szereplő is elég, akik nem tesznek mást, csak beszélgetnek.

Jövőre Madame Tussaud panoptikum nyílik Budapesten

Ez lesz a világ első franchise-alapon működő Tussauds-múzeuma.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Rajzolt valóságok

    Rajzolt valóságok – 5 képregény, mely igaz történet alapján készült

    Még a kilencedik művészettől sem idegen a valóság inspirációja.

    Legutóbbi cikkek

    • 2021. június 21.

    Az igazán nagy írók nem írni, hanem élni tanítanak – Filmkritika

    Az Egy évem Salingerrel nem jó film, mégis kellemes élmény.

    • 2021. június 8.

    A rossz feminista, aki nehezen tanul meg szeretni, és szeretve lenni – Sorozatkritika

    Mi rejlik egy vörösre rúzsozott, pimasz mosoly mögött?

    • 2021. június 4.

    Jason Statham megint kemény, mint az acél, és hideg, akár a jég – Filmkritika

    Egy merőben más megközelítésű mozi, mint amit Guy Ritchie-től megszokhattunk.

    • 2021. június 3.

    Görög sorstragédiák modern krimibe ágyazva – Sorozatkritika

    Súlyos hangulat, összetett mondanivaló és egy kiváló Kate Winslet a főszerepben.

    • 2021. május 27.

    James Corden galádul kizökkent a könnyes Jóbarátok-nosztalgiából – Filmkritika

    Maximális nosztalgiafaktor és bugyuta szórakoztatóipari elemek.