• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Köves Gábor: Végszónak sem rossz

Hírek

Az interjút mindig az alany készíti, és nem a riporter – Könyvkritika

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Mikor kiderült, hogy megjelenik Köves Gábor új interjúkötete, Végszónak sem rossz címmel a 21. Század Kiadó gondozásában, tudtam, hogy szükségem van rá. Egyrészt, mert igazán pihentető interjút olvasni azokkal, akiknek heti szinten falom a regényeit, másrészt, mert Köves Gábor Magyar Narancsban megjelent interjúi egyébként is azon kevés (bármelyik lapban fellelhető) művészeti írás egyike, melyet valóban, túlzás nélkül érdemes követni, mert az esetek túlnyomó többségében tisztes távolságot tart az aktuálpolitikai közbeszéd unalomig ismételt témáitól, és ez alapján amit korábbi kötetében kaptam, azt úgy sejtettem, nagy biztonsággal itt is megkapom majd.

Köves Gábor: Végszónak sem rossz

Köves Gábor: Végszónak sem rossz

Kepes András mondta nekem egyszer, mikor visszaidézte a Gabriel García Márquez-el készült interjúját, hogy az interjút soha nem a riporter készíti, bármit is mondjon a szakma. Nem, az interjút minden esetben az alany készíti, a riporter a legjobb esetben is csak alkalmazkodik hozzá, és ha ügyes, akkor képes azt a látszatot kelteni, hogy mindez valójában fordítva történt. Őszintén mondhatom, hogy Köves Gábor kitűnően csinálja, amit csinál, minden kérdéséből, minden egyes sorából érződik, hogy valóban érdeklik az alanyai, hogy valóban alkalom az életében, hogy velük szemben ülhet, és kérdezhet, és bár néha-néha elbillen a kérdések tengelye az aktuálpolitika felé (ami nem csoda, tekintve, hogy némely beszélgetőpartnere nyíltan állást vállalt az amerikai politika közelmúltbéli csörtéiben), a végeredmény mégis kellemes, és áthatja valamiféle jóleső nosztalgia.

Hogy mire is gondolok? Sajnos egy ideje eltűntek a televízió kínálatából azok a nagyívű talk-show jellegű műsorok, melyek mély és tartalmas beszélgetésekre, komplex témák kifejtésére, teljes életutak és karrierdöntések feltárására vállalkoztak. E műsorok terepe manapság már egyértelműen a YouTube, azonban ez nem jelenti azt, hogy ne hiányoznának a valóságshow-k és tehetségkutatók blőd szintjére süllyedt teljes televíziós kultúrából.

Köves kötete visszaidézi e műsorokat: Kepest, Vámost, vagy Kadarkait, még akkor is, ha nyilván a lapok terjedelmi korlátai nem engedtek meg akkora ívű beszélgetéseket, de már a kérdéseken is érződik, hogy tapasztalt ember teszi fel őket, miután pedig a válaszadók szinte kivétel nélkül partnerek ebben, az embernek olyan érzése van, mintha ő maga beszélgetne az írókkal, filmesekkel, vagy zenészekkel.

Köves Gábor

Köves Gábor

Márpedig Köves nem akárkiket szólaltat meg; a magyar neveken túl, mint Dragomán György, Krasznahorkai László, Bödőcs Tibor, vagy Enyedi Ildikó, olyan nemzetközi szupersztárokkal beszélget, mint Michael Chabon, Jonathan Franzen, Margaret Atwood, Woody Allen, vagy John Cleese, akiktől nehéz lenne eltagadni, hogy bőszen őrzik a kultúra lángját, melyet manapság számos külső behatás igyekszik újra és újra elfújni. A beszélgetések mindegyike megjelent már korábban, de ez senkinek se szegje kedvét, üdítő egy kötetben olvasni, hogy e hasonló téren, hasonlóan kimagaslót alkotó művészek vajon hasonló kérdésekben mennyire hasonlóképp, vagy épp különbözően gondolkodnak. Éles szemű meglátások, eredeti gondolatok, bölcs eszmefuttatások, és megmosolygató anekdoták gyűjteménye ez a kötet, de a leginkább magával ragadó részei mégsem ezek.

Köves ugyanis megszólaltatott a múltban néhány olyan nagyságot, akik ma már nincsenek köztünk, az embert pedig valósággal elfutja a libabőr, mikor az Oscar-díjas Martin Landau Lugosi Béláról beszél, a szintén Oscar-díjas Christopher Plummer pedig Makk Károly hogylétéről érdeklődik, és akkor még nem említettük a kémregények királyával, John Le Carrével eltöltött újságírói vacsorát, ahol A kém, aki bejött a hidegről szerzője saját süketségével poénkodik.

Köves pedig tudja, hol a határ, biztos kézzel működik közre a felmerülő témák közt, tudja, hogy az ő helye másodlagos, és előzékenyen enged teret interjúalanyainak.

Köves Gábor legutóbbi interjúkötete még a Scolar Kiadónál jelent meg

Köves Gábor legutóbbi interjúkötete még a Scolar Kiadónál jelent meg

A Végszónak sem rossz alapvetően újságírónövendékeknek is bátran ajánlható, szépen körvonalazódik belőle a riport- és interjúkészítés módszertana és gyakorlata, nekem pedig – tekintve, hogy a megszólaltatott hírességek egy részével nekem is volt alkalmam interjúzni – különösen kedves olvasmány, mert Kövestől, mint tapasztalt kollégától, e téren bőven lehet és kell is tanulni.

A kötet ugyanis töménységében azt is megmutatja, hogy bár ma már egy-egy író szinte csak pár kattintásra van tőlünk, ez még önmagában semmit nem jelent, a jó riporter ugyanis képes rá, hogy kiváltson önmaga felé alanyából némi megelőlegezett bizalmat, ez viszont csupán hatalmas szorgalommal, kitartással, és némi nem elhanyagolható rafinériával érhető csak el.

Kapcsolódó cikkek

Richard Osman: Az eltévedt golyó /Forrás: https://www.facebook.com/photo/?fbid=577645514365115&set=a.546160457513621/

A csütörtöki nyomozóklub és az eltűnt hulla rejtélye – Könyvkritika

A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat

Irene Vallejo: Papirusz

Irene Vallejo szerint a jövő útjai a múltba vezetnek – Könyvkritika

Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.

Egri Lajos: A kreatív írás művészete

Fontos vagyok, tehát vagyok, avagy a kreatív írás művészete – Könyvkritika

Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.

Konkurens kiadók összefogásából született az új budapesti könyvkuckó

Magyarországon ritkán tapasztalható nagyszerű összefogás a kultúráért.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Egri Lajos: A kreatív írás művészete

    Fontos vagyok, tehát vagyok, avagy a kreatív írás művészete – Könyvkritika

    Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.

    Legutóbbi cikkek

    • 2023. január 5.

    A csütörtöki nyomozóklub és az eltűnt hulla rejtélye – Könyvkritika

    A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat

    • 2023. január 5.

    Haláli hullák szerdája – Wednesday – Sorozatkritika

    A rémesen vicces Addams-feldolgozás

    • 2023. január 5.

    Irene Vallejo szerint a jövő útjai a múltba vezetnek – Könyvkritika

    Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.

    • 2023. január 5.

    Fontos vagyok, tehát vagyok, avagy a kreatív írás művészete – Könyvkritika

    Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.

    • 2022. december 1.

    A Zsiványos nevű űrkalóz, és mindaz, amit nem akartál tudni a lázadásról – Sorozatkritika

    A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.