
- Szabó Fruzsina
- 2022. január 3. | Becsült olvasási idő: 4 perc
Tizenkét fáradt, ingerült férfi egy szűk raktárhelyiségben összezárva. Céljuk, hogy eldöntsék: a vádlott, egy tizenhat éves migráns fiú, bűnös-e apja meggyilkolásának ügyében. Fülledt nyári nap, a légkondicionáló nem működik, a kedélyek egyre rosszabbak. Vajon sikerül-e egyetértésre jutnia az esküdteknek, akik még abban sem tudnak megegyezni, hogy nyitva legyen-e a raktárban az ablak, vagy csukva?
12 dühös ember
Könnyen válhatott volna a 12 dühös emberből egy végtelenül unalmas előadás, ha azt nézzük, hogy lényegében tizenkét színész beszélgetése az egész cselekmény, statikus díszletek között, mégsem lett így. Leginkább ez a darab tűpontos dramaturgiájának köszönhető. Mindig a megfelelő ütemben történnek az újabb és újabb fordulatok az esküdtek vitájában, ami végül a katartikus lezáráshoz vezet. A színészek színpadi mozgása alá is húzza ezeket a pontokat, nem fenyeget annak a veszélye, hogy elsiklunk egyik vagy másik felett.
Mindenesetre Reginald Rose eredeti törvényszéki kamaradrámájában a férfiak vitája egy arra méltó tárgyalóteremben zajlik. Az író maga is volt esküdt egy hasonló tárgyaláson, ahol a vád szintén emberölés volt. Visszaemlékezése alapján nyolc óra hosszán át tartott az indulatoktól sem mentes vita. Rögtön felismerte a lehetőséget, hogy feldolgozza az élményt egy dráma formájában. 1957-ben Sidney Lumet rendezésében készült mozifilm az eredetileg televízióban debütált történetből.
12 dühös ember
A színészek közül a két főszerepben Mucsi Zoltánt és Gyabronka Józsefet láthattuk: Mucsi volt az igazához a végsőkig makacsul ragaszkodó hármas esküdt, Gyabronka pedig a kételkedő, a többieket is kérdések feltevésére ösztönző nyolcas. Az őt elsőként támogató, szerény és mély önismeretről tanúbizonyságot tevő kilences esküdtet Lugosi György játszotta.
A dráma az előítéleteken túl a vitához való viszonyunkat dolgozza fel. „A darab örök érvényű igazságából indulnék ki, ami hol hangsúlyosabban, hol kevésbé ráhúzható minden korra. És ez nem más, mint hogy van-e vitakultúránk, tudunk-e racionális érvekkel vitatkozni úgy, hogy félretesszük az érzelmeinket, és nem a magunkkal hozott vagy a belénk nevelt sérelmek, előítéletek határozzák meg az érvelésünket” – nyilatkozta Mucsi Zoltán a darab kapcsán a színház.org-nak. Szerepével kapcsolatban pedig a következőt mondta: „Nem veszi figyelembe a valós érveket, hiába szól minden ellene, már csak azért sem enged a maga igazából. Ő adja meg a legnehezebben magát.”
12 dühös ember
Mintha nem tudnának eléggé jelen lenni mellette a színpadon, a többi karakter sokszor csak halvány körvonalú alak a színpadon a harmadik esküdthöz képest.
Az olyan súlyos témájú művekben, amilyen a 12 dühös ember is, szokás egy kis humorral oldani a feszültséget. Ezzel kapcsolatban jó lett volna, ha az Átrium Színház a kevesebb több elvet tartja szem előtt, néha ugyanis olyan éleket kerekített le egy-egy vicces gesztus vagy megjegyzés, amitől nem kellett volna megóvni a nézőt. Ugyanakkor talán pont emiatt teremt az Átrium egy szélesebb közönség számára lehetőséget arra, hogy megismerkedjenek Reginald Rose zseniális drámájával.
Mindössze pár nap és a rajongók láthatják a végeredményt.
Bradbury világa rideg, amit kitűnően ad vissza a Radnóti Színház előadása.
Balsai Móni jutalomjátéka és a hatszoros visszatapsolás.
Mácsai Pál igazgató sajtótájékoztatón leplezte le a színház újdonságait.
A kiváló kortárs és gyerekkönyv író 57 éves volt.
A kiváló kortárs és gyerekkönyv író 57 éves volt.
A költemény 1936-os dátummal keltezve került elő.
Az idős szerző pár héttel a halála előtt fejezte be a kéziratot.
Főszerkesztőnkkel az rtl.hu interjúzott első regénye megjelenése kapcsán.
A Finlay Donovan ölni tudna az egyik legkiválóbb nyárindító olvasmány.