- Szabó Fruzsina
- 2022. január 3. | Becsült olvasási idő: 4 perc
Tizenkét fáradt, ingerült férfi egy szűk raktárhelyiségben összezárva. Céljuk, hogy eldöntsék: a vádlott, egy tizenhat éves migráns fiú, bűnös-e apja meggyilkolásának ügyében. Fülledt nyári nap, a légkondicionáló nem működik, a kedélyek egyre rosszabbak. Vajon sikerül-e egyetértésre jutnia az esküdteknek, akik még abban sem tudnak megegyezni, hogy nyitva legyen-e a raktárban az ablak, vagy csukva?
Könnyen válhatott volna a 12 dühös emberből egy végtelenül unalmas előadás, ha azt nézzük, hogy lényegében tizenkét színész beszélgetése az egész cselekmény, statikus díszletek között, mégsem lett így. Leginkább ez a darab tűpontos dramaturgiájának köszönhető. Mindig a megfelelő ütemben történnek az újabb és újabb fordulatok az esküdtek vitájában, ami végül a katartikus lezáráshoz vezet. A színészek színpadi mozgása alá is húzza ezeket a pontokat, nem fenyeget annak a veszélye, hogy elsiklunk egyik vagy másik felett.
Mindenesetre Reginald Rose eredeti törvényszéki kamaradrámájában a férfiak vitája egy arra méltó tárgyalóteremben zajlik. Az író maga is volt esküdt egy hasonló tárgyaláson, ahol a vád szintén emberölés volt. Visszaemlékezése alapján nyolc óra hosszán át tartott az indulatoktól sem mentes vita. Rögtön felismerte a lehetőséget, hogy feldolgozza az élményt egy dráma formájában. 1957-ben Sidney Lumet rendezésében készült mozifilm az eredetileg televízióban debütált történetből.
A színészek közül a két főszerepben Mucsi Zoltánt és Gyabronka Józsefet láthattuk: Mucsi volt az igazához a végsőkig makacsul ragaszkodó hármas esküdt, Gyabronka pedig a kételkedő, a többieket is kérdések feltevésére ösztönző nyolcas. Az őt elsőként támogató, szerény és mély önismeretről tanúbizonyságot tevő kilences esküdtet Lugosi György játszotta.
A dráma az előítéleteken túl a vitához való viszonyunkat dolgozza fel. „A darab örök érvényű igazságából indulnék ki, ami hol hangsúlyosabban, hol kevésbé ráhúzható minden korra. És ez nem más, mint hogy van-e vitakultúránk, tudunk-e racionális érvekkel vitatkozni úgy, hogy félretesszük az érzelmeinket, és nem a magunkkal hozott vagy a belénk nevelt sérelmek, előítéletek határozzák meg az érvelésünket” – nyilatkozta Mucsi Zoltán a darab kapcsán a színház.org-nak. Szerepével kapcsolatban pedig a következőt mondta: „Nem veszi figyelembe a valós érveket, hiába szól minden ellene, már csak azért sem enged a maga igazából. Ő adja meg a legnehezebben magát.”
Mintha nem tudnának eléggé jelen lenni mellette a színpadon, a többi karakter sokszor csak halvány körvonalú alak a színpadon a harmadik esküdthöz képest.
Az olyan súlyos témájú művekben, amilyen a 12 dühös ember is, szokás egy kis humorral oldani a feszültséget. Ezzel kapcsolatban jó lett volna, ha az Átrium Színház a kevesebb több elvet tartja szem előtt, néha ugyanis olyan éleket kerekített le egy-egy vicces gesztus vagy megjegyzés, amitől nem kellett volna megóvni a nézőt. Ugyanakkor talán pont emiatt teremt az Átrium egy szélesebb közönség számára lehetőséget arra, hogy megismerkedjenek Reginald Rose zseniális drámájával.
Michael Flatley showja újból meghódítja hazánkat is.
Spencer Tracy jutalomjátéka egy western kamaradrámában.
Mindössze pár nap és a rajongók láthatják a végeredményt.
Bradbury világa rideg, amit kitűnően ad vissza a Radnóti Színház előadása.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.