- Kovács Krisztián
- 2020. október 20. | Becsült olvasási idő: 1 perc
Maurizio Seracini olasz kutató hosszú évek munkáját fektette abba, hogy meglelje Leonardo Da Vinci egyik elveszettnek hitt freskóját, Az Anghiar-i csatát, melynek egy részletét egykor egy Giorgio Vasari-festmény mögött vélte felfedezni, most azonban a legújabb kutatások szerint az a festmény valójában nem is létezik.
Másfél héttel ezelőtt Roberta Barsanti, Giancula Belli, Emanuela Ferrretti és Cecilia Frosinini művészettörténészek kerekasztalt tartottak a firenzei Uffizi Galériában, ahol részletesen beszámoltak az eltűnt freskót érintő kutatásaikról, többek közt arról, hogy az egyértelműen nem található meg korábban feltételezett helyén, a firenzei városháza, a Palazzo Vecchio falain. Maurizio Seracini korábban abból indult ki, hogy a városháza falain talált festékfoszlányok megegyeznek azzal az anyaggal, mellyel a Mona Lisa is készült, így kötötték a lehetséges freskót Da Vincihez, ám a kerekasztal rámutatott arra is, hogy ez a festék Da Vinci idejében igen elterjedtnek számított.
Az Anghiar-i csata feltételezhetően 1503 környékén készülhetett, a vázlatai mindenesetre megtalálhatóak Da Vinci hagyatékában, noha arra nincs egyértelmű bizonyíték, hogy végül meg is festette a képet, mely egyébként egy 1440-es lombardiai csatát ábrázolt volna. A freskó ötlete állítólag egy Michelangelo-val folyó versenyfutás során született, mikor is Da Vinci vetélytársát a cascinai csata megfestésével bízták meg, de általánosan elfogadott nézet, hogy végül egyik mű sem készült el.
Seracini egyébként 1975 óra foglalkozik Az Anghiar-i csata történetével, 2002-ben pedig még a National Geographic is jelentős összegekkel kezdte támogatni a kutatásait, a szakember pedig a jelenlegi vizsgálatok dacára sem tett le róla, hogy egyszer meglelje a freskót, mert az szerinte alapjaiban változtatná meg a Da Vinci-ről a közvéleményben élő képet, és korunk egyik legnagyobb művészettörténeti szenzációját jelentené.
A Cthulhu-kultusz a popkultúra és a művészetek újabb rétegét vett birtokba.
Magasan a várt árkategória felett a neves szürrealista alkotás.
Amerikai műalkotásért még soha nem fizettek ennyit.
Elrabolt ritkaságok, melyek még mindig várják a megtalálójukat.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.