• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Hang nélkül 2 (2021)

Filmkritika

Egy jó ötlet se üt akkorát másodjára – Filmkritika

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

John Krasinski 2018-ban hangos közönségsikert ért el a Hang nélkül első részével, a nézők, s a kritika egyöntetűen üdvözölte az eszes, ötletekben gazdag softhorror filmet, ami frissességet hozott az egy kaptafára készülő szuperhős mozik, és az érthetetlen igénnyel gyártott remake-k sorába. Az Index kritikájában az alábbi címmel méltatta a filmet „A horrorfilm, amiről ki kellene tiltani a popcornt”. Ezzel szemben idén megérkezett a folytatás, ami biztosította a mozisokat, hogy a popcorn marad, nem kell bevétel kieséstől tartaniuk.

Hang nélkül 2 (2021)

Hang nélkül 2 (2021)

A Hang nélkül alapötlete mondhatni zseniális; a földet ezúttal olyan idegen lények lepik el, amik a legapróbb neszre is ugranak, s gyilkolnak. Nem tudni, hogy a bolygó mekkora részét pusztították már el a gyilkos fenevadak, de az biztos, hogy csak kevesen maradtak életben. Ilyen az Abbot család, – a feleség, Evelyn (Emily Blunt), a férj, Lee (John Krasinski), siketnéma lányuk, Regan (Millicent Simmonds) és két fiuk, Marcus valamint Beau, – akik az erdő közepén élnek, teljes csendben s jelbeszéddel kommunikálnak. A történet feszült csendjét a film is követi, egészen a 38. percig! egy szót nem ejtenek ki a szereplők a szájukon. És akkor megtörtént, ami ilyenkor történni szokott, az alig 17 millió dollárból készült produkció, köszönhetően a kiváló alapötleten túl az erős marketing kampánynak és nem utolsó sorban a színészi alakításoknak, majd 500 milliós bevételt termelt a mozikban. Így a hollywoodi logika szerint jöhetett a folytatás.

A második rész természetesen, csakhogy mindenki számára kontextualizálja magát, egy flashback-el kezdődik, amiben láthatjuk a lények érkezését. Már a nyitó szekvencián is érzékelhető, hogy a készítők sokkal több pénzből gazdálkodhattak, hiszen az inváziószerű pusztítás képi világa már sokkal jobban hasonlít a mainstream mozikra.

És sajnos ez a szó szerint hangos felütés, valamint az, hogy a második rész első tíz percében többet látjuk a lényeket, mint az első rész egész hosszában, elveszi az eredeti ötlet feszültségsűrítő lehetőségét. Visszaugorva a valós időbe, az Abbot család az otthonukban történt események után, arra kényszerül, hogy neki vágjon az ismeretlennek. Utazásuk során belebotlanak Emmett-be (Cillian Murphy), aki családját elveszítve reményvesztetten tengeti mindennapjait egy elhagyatott acélkohóban. A férfi ismeri a családot, mégis amíg Regan egy éjjel el nem szökik – valamilyen rejtélyes rádióadást észlelve – egy lehetséges túlélő szigetet felkutatni, vonakodik segíteni a három gyermekével vándorló anyának. Miután utoléri Regan-t, a lány meggyőzi, hogy az egyetlen esélyük, ha felkutatják azt a helyet, ahonnan a rádióadást sugározzák.

Hang nélkül 2 (2021)

Hang nélkül 2 (2021)

S gyakorlatilag innentől borítékolható a film végkifejlete. A magára hagyott anyát és két fiát, a vakmerő Regan Emmett önfeláldozó segítségével kell, hogy megmentse.

Sajnálatos, hogy a második részben a rendező (szintén John Krasinski) már sokkal kevésbé operál a ténylegesen hangnélküli jelenetekkel, valamint, hogy nem képes ellenállni a közhelyes horror „zenéknek” és a rémisztést fokozó hangeffekteknek.

De ezeket a gyengeséget talán ellensúlyozzák a feszesen és vérfagyasztó izgalommal megkomponált párhuzamos jelenetek. A paranoid rémületet hangsúlyozó kép és helyszínváltások, ahogy a rendező az anya-fiú és Emmett-Regan párosának küzdelmeit egymásra vágva mutatja. Amire nem lehet panasz, azok a színészi alakítások, egyetlen apró változás talán, hogy az első filmhez képest a fókusz az anya karakteréről átkerült a gyerekek Regan és Marcus karakterére.

Millicent Simmonds remek érzékkel formálja meg a csökönyös, de bátor nővér szerepét, aki apja elhivatottságát örökölve nem hajlandó beletörődni abba, hogy nincs a lények elől menekvés. Noah Jupe első filmből megismert pánikozó, gyámolatlan Marcusa a helyzet kényszerének köszönhetően egy tényleges jellemfejlődésen megy keresztül. A film talán megrázóbb és legerősebb jelenete, ahogy a magára hagyott Marcus és a dobozban szállított csecsemő öccse, a szörnyek elől egy acélkabinba bújik el, s ahogy fogy a levegő a kabinban, úgy csökken a dobozban is. Az egy szem oxigénpalack pedig kifogyóban, így Marcus hanyagságából nem csak önmaga, de az öccse is szenved, miközben tehetetlenül várják, hogy az anyjuk rájuk találjon.

Hang nélkül 2 (2021)

Hang nélkül 2 (2021)

Több helyen is olvastam, hogy míg az első rész a család erejéről, addig ez a második film a gyerekek elszakadásáról szól, arról, hogyan képesek egyedül boldogulni a nagyvilágban, de véleményem szerint ennyi többlettartalommal ez a film nem bír.

Nyilván a rozsda övezet, mint a film díszlete, akár szimbolikus háttér is lehetne, ahogy a nomád túlélők és a szigeten piknikező szerencsés menekültek kontrasztja is szolgálhatna egyfajta társadalomkritikaként, ha nagyon akarnánk.

De ez sokkal inkább egy korrekt módon elvégzett munka, ami egyedi alkotásnak indult, de sajnálatos módon a folytatásával pont az egyediségét játszotta el.

Kapcsolódó cikkek

Lichter Péter: Kubrick-akció

A Stanley Kubrick-forradalom, avagy az agyfilmek tönkreteszik Hollywoodot – Könyvkritika

Hollywoodi tárgymutató, és szerelmeslevél az álomgyárhoz.

Három Oscar-díjas színész repít vissza Hollywood aranykorába

Nicole Kidman, Javier Bardem és J. K. Simmons egy filmben.

Tékatörténelem

A Blockbuster és a videotékák aranykora – Egy letűnt korszak története

Fiatalságunk és a film fanatikusok szentélyének emlékezete.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Legutóbbi cikkek

    • 2021. október 8.

    Életben maradni itt puszta gyerekjáték – Sorozatkritika

    Avagy Dél-Korea elkészített saját és sajátságos Éhezők viadala-sorozatát.

    • 2021. szeptember 23.

    Az új kezdet az új végzet, avagy egy igazán felesleges folytatás – Filmkritika

    Gyerekkorunk egyik kedvenc filmjének folytatásában valami félrement.

    • 2021. szeptember 22.

    Tökös-csajos arcletépés, avagy könnyű Katát harcba vinni – Filmkritika

    Netflixen debütált az év akciófilmes meglepetése?

    • 2021. szeptember 21.

    Gúnymese hős nélkül, avagy az Artúr-mondakör egy marginális története frissen, korszerűen – Filmkritika

    Akinek a történetét mások írják, avagy a gúnyról.

    • 2021. szeptember 20.

    A végtelen magány filmje lett Enyedi Ildikó új alkotása – Filmkritika

    Enyedi Ildikó vitte filmre Füst Milán világhírű regényét. Sajtóvetítésen jártunk.