• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Finy Petra: Kerti szonáta

Hírek

Elmondatlan női sorstörténetek, avagy történelmi rekonstrukció – Könyvkritika

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Történelmi rekonstrukció kísérlete szépírói eszközökkel Finy Petra Kerti szonáta című regényében.

Most újból a magányos uszodák.

A faágyak. A zápor a fáradt

testre, testhosszú vízfolt

utánam, amit felkapkod a szél.

A zuhany. Hő és pára

önkívülete.

Nyakszirtemen dörögve

széttört sugár

(Petri György: Most újból)

 

az eszemet nem/ nem/ nem/nem/ azt/ nem adom

eliszom inkább/ eliszom” (Kontroll csoport: Eladom)

Finy Petra: Kerti szonáta

Finy Petra: Kerti szonáta

Finy Petra 1987-ben játszódó regényében, a Kerti szonátában (Athenaeum, 2021) a Kádár-rendszer ellenzéki mozgalmainak nőalakjai és velük a hétköznapi hősiesség példái merülnek fel az események fő vonulatának háttérszereplőiként egy olyan szerzőtől, aki nem élte meg történelmünk 1989 előtti diktatúráit. Dokumentumregény ígéretével indul az írónő harmadik szépprózai kötete, melynek epilógusában hiánypótlónak nevezi könyvét, elmondása szerint mégis „lelki rekonstrukcióraˮ törekszik inkább, mint valós élettörténetek felmutatására.

Utószavában olyan történész-kutatóknak mond köszönetet, mint Gervai András, aki Teller Emmának, a Nobel-díjas atomtudós nővérének háromnapos ÁVH-s fogvatartását, az idős asszony beszervezési kísérletének és férjhez adásának bizarr történetét dolgozta fel, vagy Pető Andreának, aki nőtörténeti témák mellett többek között Rajk Júlia élettörténetének kutatója.

A kávéház, a hétvégi ház és a kert tereiben játszódik a több generáció életét, valamint a közelmúlt történelmi traumáit felvillantó próza. A huszonnyolc fejezet a nővérek, Médi, Magda, illetve Frida, a kertésznek felvett Gavroche-sapkás lány alakja köré épül, aki „biztos nem besúgó”. Közülük a két idősebb asszony ötéves börtönbüntetést szenvedett el Vácott a Rákosi-rendszer politikai foglyaként. (Az 1956-os forradalomban kiszabadításuk története és összetartozásuk egy francia rúzshoz kapcsolódik: nőiségük és egyben a méltóságuk megőrzésének tárgya ez az ékszerdobozban tartott szépítőszer, amit kínzójuktól lopnak el.)

Finy Petra: Kerti szonáta

Finy Petra: Kerti szonáta

A regény jelen idejében a Beszélő szamizdat példányait sokszorosító és terítő vállalásukkal újra a titkosrendőrség látókörébe kerülnek a női szereplők. A cselekmény mellékszálai teljes képet szándékoznak nyújtani az ügynökök beszervezése, a lehallgatás, az illegális nyomda működtetése és a vámvizsgálat okozta megfélemlítés emlékezettörténetéről. A vendégszövegként beépített botanikai szakszöveg igazán nem szervesül a főtémához, de elvezeti az olvasót a regény címének értelmezéséhez.  Petri György, mint kocsmai törzsvendég alakja, illetve verse emlékműszerűen magasodik a hétköznapi jelenetek, szöveghelyek fölé.

Az alapmű a kertmotívumhoz kapcsolódó vendégszövegeivel a ’44-es szovjet megszállás „gyötrelmes hónapjai”-t idézi fel elsőként, mindig utalásszerűen: az „ocsmányságok” (a német katonák erőszakossága) helyett a lányok különlegesen szép varkocsának levágását írja le például.

A félelmeiket „levegőbe kergető” mesék, szertartásszerű cselekvések adják a regényszöveg egyik rétegét, ami a hárítás tipikus eljárása, az eufemisztikus megfogalmazás viszont sokszor elfedi, kifejtetlenül hagyja a nők által átélt életre szóló traumákat. „A romosra bombázott mosolyuk” metaforikus megfogalmazás, de gyakori az irónia: „Nikotinlerakódás fuvolázott az orrjárataiban.” Utóbbiak a kor szlenges nyelvi fordulatainak felidézésére tett próbálkozások „retrós” benyomást tesznek, de kevéssé sikerültek.

Finy Petra: Kerti szonáta

Finy Petra: Kerti szonáta

A regénybeli asszonyok és lányok a túlélés ösztönével minden kor elnyomó erőivel szemben győzedelmeskednek, még ha lelki sebeket hordoznak is egész életükön át. Ez az egyik legsérülékenyebb pontja az emlékezet lélektani ábrázolására tett kísérletnek.

Ha ugyanis mindenki túlélője a diktatúrának, csupán hóbortosságukban tűnnek ki a környezetükből (ez lehet az elszenvedett lelki terror következménye, de lehet lázadó magatartás is), akkor mélység nélküli kalandregényként is olvasható ez az „egyszerre szerelmi és történelmi regény.” (Nyáry Krisztián)

Az olvasót ez a minden ellenzéki típust felvonultató, a szabadság mellett állást foglaló magatartás a lengyel filmtörténet olyan feldolgozásaira emlékezteti, mint például az 1984-es Nyugodt nap éve, Krzysztof Zanussi rendezése, melynek révén az asszonysorsok több évtizede ismertté váltak Közép-Kelet – Európában.

Kapcsolódó cikkek

Bezárt az Ectopolis Magazin!

4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

Richard Osman: Az eltévedt golyó /Forrás: https://www.facebook.com/photo/?fbid=577645514365115&set=a.546160457513621/

A csütörtöki nyomozóklub és az eltűnt hulla rejtélye – Könyvkritika

A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat

Irene Vallejo: Papirusz

Irene Vallejo szerint a jövő útjai a múltba vezetnek – Könyvkritika

Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.

Egri Lajos: A kreatív írás művészete

Fontos vagyok, tehát vagyok, avagy a kreatív írás művészete – Könyvkritika

Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Bezárt az Ectopolis Magazin!

    4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

    Legutóbbi cikkek

    • 2023. március 10.

    Bezárt az Ectopolis Magazin!

    4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

    • 2023. január 5.

    A csütörtöki nyomozóklub és az eltűnt hulla rejtélye – Könyvkritika

    A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat

    • 2023. január 5.

    Haláli hullák szerdája – Wednesday – Sorozatkritika

    A rémesen vicces Addams-feldolgozás

    • 2023. január 5.

    Irene Vallejo szerint a jövő útjai a múltba vezetnek – Könyvkritika

    Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.

    • 2023. január 5.

    Fontos vagyok, tehát vagyok, avagy a kreatív írás művészete – Könyvkritika

    Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.