- Kovács Krisztián
- 2019. szeptember 25. | Becsült olvasási idő: 1,5 perc
Érdekes cikk jelent meg tegnapelőtt a BBC Culture rovatában, az általa felvetett kérdés pedig mindenképpen fontos, és átgondolandó. A szerző, Hephzibah Anderson szerint a legtöbben abba a hibába esnek, hogy az irodalomban elfoglalt és elfogadott státusza miatt piedesztálra emelnek olyan regényeket, melyek manapság már kifejezetten nehezen olvashatóak.
Kétségtelen, hogy létezik a „rosszul öregedő” könyv fogalma, és szinte biztos is vagyok benne, hogy többen éreztétek ezt, mikor egy szeretett gyerekkori, vagy kamaszkori, az emlékeink közt kiemelkedő státuszban élő olvasmányélményt próbáltatok tapasztaltabb fejjel újra élvezni, és ez a kísérlet nem sikerült maradéktalanul.
Anderson azonban ennél tovább ment, és a világirodalom remekeit citálta elő, hogy megnézze, mai szemmel mennyire fogyaszthatóak. Szerinte pl. Ernest Hemingway Az öreg halász és a tenger című kisregénye – melyért lényegében irodalmi Nobel-díjjal tüntették ki – kifejezetten tanulságos történet lenne, ha az író nem erőltetné annyira a férfiasság eszméjének mindenhatóságát. J. D. Salinger Zabhegyezőjének főhőse, Holden Caulfield is megkapja a magáét, Anderson szerint ugyanis manapság teljesen lehetetlen lenne, hogy egy tinédzser megtehesse azt, amit Holden a regényben, emiatt pedig a regény veszít erejéből.
Jack Kerouac legendás Úton című regénye is kap néhány megjegyzést, a szerző szerint rendkívül fárasztó mű, ráadásul tiszteletlenül bánik a nőkkel, és a színesbőrűekkel is. David Foster Wallace szintén világhírű regényére, a Végtelen tréfára pedig csak annyit mondott, íme, egy példa arra, amikor egy író saját kultuszának áldozatává válik.
Anderson cikke olykor kimondottan demagógnak tűnő kijelentései ellenére is érdekes kérdést feszeget, vajon egy regény, mely a szépirodalmi kánon részévé vált, az irodalmi trendek változásaival párhuzamosan ki tud-e kerülni onnan, vagy ez egy olyan belső kör, melyben örökös a tagság?
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.