- Kaposi Ildikó
- 2022. szeptember 15. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
A Nyugati nyaralás elrepít bennünket a nyolcvanas évek közepébe, ahol Linda, és a Mézga család szinte ott éltek velünk a nappalinkban, ahol mindenki ismert egy maszek autószerelőt, ahol a „vindsurf” csak a külföldiek számára volt elérhető, ahol a dauer volt a menő frizura, és a fürdőruha hosszú combokat varázsolt magasra szabott csípővonalával. Ebbe a világba robog velünk ez a vonat, és már a nyitójelenet alatt felcsendülő Dolly Roll-sláger alatt érezzük, hogy megtelik napfénnyel a moziterem, és a lábunk elkezdi verni a taktust. A Nagykarácsony című filmhez hasonlóan ismét egy kedves, humoros és szívet melengető élményt kapunk, annak ellenére, hogy ezt az alkotást eredetileg tévéfilmnek szánták, így jóval kisebb költségvetésből készült.
A sztori egyszerű: Maurer Gyuri külföldi utazásra készül 4 fős családjával, de „véletlenül” csak 3 útlevél érkezik meg az utazás előtti napon. Mivel a nyugati valuta már a pénztárcában lapul, és az új ruhák is arra várnak, hogy mutogassák őket, a család úgy dönt, elindul inkább a Balatonra, és csóró kelet európai helyett gazdag nyugat európaiként töltik a nyaralást. Ehhez pedig kapóra jön egy nyugati rendszámú autó, melyet két hétre leparkol egy nyugatra szakadt magyar úriember Maurer autószerelő műhelyében. Ezt veszik kölcsön, mert ugyan mi baj lehet belőle? Ugye?
Saját megélésem, hogy pont ebben az évben került a családunk birtokába egy balatoni nyaraló, és a film nagyon erőteljesen felidézte nekem azokat a kisgyerekkori élményeket, melyeket akkor éltem meg. A „magyarosch” csárdákat, a kelet- és nyugatnémet rendszámú BMW-ket. Ezt erősítik a régiesített filmbetétek, és a valódi, korabeli televízióműsorok, melyek klasszikus televíziókészülékből köszönnek vissza. A filmben valószínűleg még annál is több utalás van, mint amennyit észrevettem, de ez így is van jól, azt hiszem az ilyen típusú filmben minden korosztály megtalálja azt, ami neki szól. A fiataloknak ott van a Carson Coma, és a Besúgóban nagy népszerűségre szert tett Patkós Márton Soltész Rezsőként, a csavaros és vicces történet és a nyári életérzés.
Azok, akik ekkor voltak fiatalok, felismerhetik, hogy tulajdonképpen gyerekkorunk egyik kedvencét, a Mézga család kalandjait nézzük, a pocakos apukával, az okos kiskölyökkel, és a csini nővérével. Elmosolyodunk azon, amikor a lány beleszól a vonalas telefonba: Ági van? Mert van egy közös emlékhalmazunk, amiről tudjuk, hogy mi értjük, de a mellettünk ülő kamaszfiú már valószínűleg nem. Amit viszont ő is ért, hogy Korda György már akkor is aktív énekes volt, és az akkori fiatalok érthetetlen módon nem őt választották, hanem egy Európa Kiadó nevű együttest. Pedig ő milyen jót ugrált a Sziget Fesztiválon a Reptér című számra. Ezek az apró kikacsintások, utalások teszik nagyon frissé a filmet, akkor is, ha negyven évvel korábban játszódik.
A szereplők mind nagyon szerethetők, igazi örömjátékot láthatunk a vásznon, sokszor el is felejtettem, hogy színészeket nézek, összeolvadtak a szerepükkel. Mészáros Mátét élmény volt nézni, ahogy felesége kedvében próbált folyamatosan járni, és igyekezett kihozni magából a legtöbbet, miközben csak arra vágyott, hogy nyugi legyen körülötte. Pokorny Lia is csodásan hozta a megfáradt háziasszonyt, aki legbelül egy kalandra éhes fiatal fruska, és a két színész között nagyon jól működött a kémia. Nagyon szép volt a két őszinte beszélgetésük is, az egyik a szállodai szoba ágyán, a másik pedig a hűtőkamrában egy német kém holtteste mellett.
A mellékszereplők lubickoltak a szerepeikben, Szervét Tibor a párt magasrangú embereként egyszerre volt félelmetes és szánalmas, Orosz Ákos és Ötvös András belügyes csicskaként hozták az ilyen zsánerfilmek humoros csetlését-botlását, és az, ahogyan ők élvezték ezt a filmet, az átragadt a nézőre is.
Azonban nem elég, hogy a zsánerbe tökéletesen illeszkedik ez a film a remek zenéivel és humorával, de egy kiváló akcióvígjátékon túl sokkal többet kapunk. Mert a film a humor és az akció közepette arról szól, hogy a legfontosabb dolog a világban a család és a szeretet. Az, hogy nem hagyjuk itthon a fiunkat, ha ő nem kapott útlevelet, hogy a feleségünk kedvéért rendezünk egy rögtönzött bikaviadalt, hogy 20 év után is ugyanúgy számíthatunk a házastársunkra, valamint, és szülőként ki kell állnunk azokért az értékekért, melyek meghatározhatják a gyermekeink jövőjét, akkor is, ha ez nem kényelmes.
Az egymásra figyelés, és a kompromisszumkészség képes átlendíteni minden nehézségen, és ez a szelíd üzenet most fontosabb talán mint bármikor.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A Hókusz pókusz 2 a szokásos Ébredő Erős formulát követi, csak 2015 óta még sokkal rosszabb lett minden.
John Carpenter utolsó előtti filmje alapján azért még nem egyértelműsíthető a horrorguru zsenijének temetése.