- Benke Éva
- 2020. október 2. | Becsült olvasási idő: 5 perc
Nem fogok hazudni: Stacey Halls könyvét előzetesen nem a története, hanem a borítója miatt vettem a kezembe, mivel már előre láttam a szemem előtt, hogy milyen csinosan fog mutatni a könyvespolcomon. Amilyen gyönyörű a könyv, annyira féltem is tőle, azt gondolva, hogy aminek ilyen figyelemfelhívó borítóra van szüksége, ott bizony gond lehet a tartalommal. Jó nagyot tévedtem!
Stacey Halls könyvébe csak az nem fut bele mostanság, aki nem akar: az írónő kötete kirí a könyvesboltok polcairól, egyszerűen jó ránézni, kézbe venni, megsimogatni, megcsodálni a művészi igényességgel készült aranyozott borítót, mely a 21. Század Kiadó kiváló ízlését dicséri. Na, de hagyjuk a külcsínt, jöjjön a belbecs, amire szintén nem lehet panaszunk, ugyanis az újságíró Stacey Halls meglepően gördülékeny és varázslatos történettel szolgál első regényében.
A Familiárisok a 17. századi Angliába kalauzolják el az olvasót, egy valódi boszorkányper helyszínére: Lancashire-grófságban 1612 környékén egy tucat nőt fogtak perbe boszorkányság vádjával, akik közül 10 embert akasztás általi halálra ítéltek. Bár ekkoriban közel sem voltak ritkák a boszorkányperek, a pendle-i boszorkányok története a maga nemében nagyon is egyedülálló, a per során ugyanis egy 9 éves kislány volt a koronatanú: Jennet Device azt állította, hogy családja és szomszédjai boszorkányok, az ítészek pedig hittek neki, így egy kivételétől eltekintve mindenkit felakasztottak. (Az eset mellesleg precedensé is vált, ettől kezdve ugyanis gyerekeket is meghallgattak a bíróságokon.)
Stacey Hall regénye egy babonáktól és paranoiától súlyosan terhelt időszakba repíti el az olvasót, központjában két erős női karakterrel. A történetet Fleetwood Shuttleworth, Gawthorpe Hall úrnőjének szemén keresztül követhetjük végig, aki a kor elvárásainak megfelelően minél hamarabb egészséges fiúgyermekkel igyekszik megjutalmazni gazdag férjét, aki kimentette kegyetlennek vélt anyja karmai közül. A lány 17 éves kora ellenére már három vetélésen van túl, negyedik terhessége során pedig kezébe kerül egy levél, amelyet az orvosa a férjének, Richardnak címzett. A levélben a doktor egyértelműen kijelenti, amennyiben felesége újra teherbe esik, azzal „földi élete bevégeztetett”. Az üzenetet elolvasva Fleetwood az erdőben barangolva igyekszik megnyugvást lelni, amikor belebotlik a koszos és zavart külsejű Alice-be, akiről hamarosan kiderül, hogy bába. Fleetwood megérzéseire hallgatva felfogadja a lányt, innentől kezdve pedig szoros barátság bontakozik ki a két nő között, amit beárnyékol a szörnyű tény: Alice-t boszorkánysággal vádolják, és minden bizonnyal bitófa vár rá.
Bár a többség előszeretettel bélyegezné a Familiárisokat lányregénynek, én óva intenék ettől mindenkit. Stacey Halls történetének az egyik legnagyobb értéke éppen abban a rendkívül megkapóan tálalt korrajzban rejlik, ami bár néhol a feminizmus határait feszegeti, kortól és nemtől függetlenül bárki számára élvezetes lehet. A fókusz végig Fleetwoodon van, a lányon, aki mai szemmel teljesen érhetetlen módon igyekszik három vetélés után is kihordani a lehetséges örököst, hogy ezzel férje szemében biztosítsa helyzetét. Némileg paradox módon a hősnő ennek ellenére is igyekszik túllépni a rá szabott kereteken, és hol férje engedelmével, hol anélkül, kétségbeesetten próbálja megmenteni barátnőjét a biztos haláltól egy olyan korban, amiben még egy vagyonos nőnek is csak nagyon kevés szerep jutott.
Ám nem csak Fleetwood, de Alice karaktere is roppant izgalmas, akinek titkokkal teli élete nem csak a hősnőben, de az olvasóban is kíváncsiságot ébreszt. Alice erdei gyűjtögető életmódja gyanúra ad okot a boszorkányüldözések korában, s bár manapság inkább a természetgyógyászok előhírnökeiként tekinthetünk rájuk, akkoriban a gonosz megtestesítőiként gondoltak a boszorkányokra. A 17. században a természetfelettitől való félelem megszokottnak hatott, a könyvben is említett James király paranoiája pedig nem csak a képzelet szüleménye: I. Jakab király hol a katolikusok támadásától, hol pedig a sötét erőktől rettegett már-már beteges módon, megrögzött boszorkányvadászként könyvet is írt a témában Demonology címmel.
Bár útravalóul is kínál a regény éppen eleget, igazi varázsát mégis az a semmihez sem hasonlítható atmoszféra adja, amit talán éppen a borító ragadott meg leginkább: misztikumával, kissé komor, ám mégis varázslatos hangulatával az erdők mélyére utazhatunk, ahol érezzük a zöld fű és az elhullott avar illatát, halljuk a vaddisznók csaholását és a friss szellő borzongatását. Stacey Hall regénye nemcsak történetében, de hangulatában is valóságos érzelmi hullámvasút, ami misztikummal átitatott, mégis kőkemény módon mutatja be a nők és a szegényebb rétegek helyzetét egy olyan korban, amikor a szóbeszéd mindenek felett áll.
Mesék haragról, vágyról, életről, halálról, tűzről, túlvilágról.
A magyar kortárs íróval a szép- és a szórakoztatóirodalom közti falak lebontásáról.
Rushdie ezúttal is a mágikus realizmus irányvonalát követi.
Ahogy a dél-amerikai országok irodalma, úgy bizony Japán ízei is eltéveszthetetlenek.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.