• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
West Side Story (2021)

Filmkritika

  • 2021. december 10. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc

Fiatalok seregszemléje, avagy egy újramesélt örökzöld – Filmkritika

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

2021-ben, 60 évvel az eredeti bemutató után Steven Spielberg újra leforgatta a West Side Story című musicalt. Szerencsére nem ültette át 21. századi környezetbe, minden maradt a régiben, mégis, a történet újra megtelt élettel. Egyszerűen a rendező akart egy hitelesebb, erősebb változatot kedvenc musicaléből. Megérte vajon? Kritikánkból kiderül. A West Side Story emlékeimben fekete-fehér, mert gyerekkoromban még nem volt színes tévénk, és ez égett bele az emlékeimbe. Így még kevésbé tűnt fel, hogy a két banda tagjainak más a bőrszíne. Mert hiszen alapvetően nem is fontos ez, gondoltam gyerekként, és nem is értettem, miért háborúzik ez a két tábor.  És mégis, ebben a történetben ez a legfontosabb kérdés; fehér vagy, vagy kreol?

West Side Story (2021)

West Side Story (2021)

Miért szeretjük a musicaleket? A jó musical az érzelmeinket gyúrja meg alaposan. Egy könyv elolvasása, egy színdarab átélése is tud érzelmileg katartikus élményt okozni, de egy dramaturgiailag jól felépített, erőteljes zenei betétekkel megtűzdelt musical a lelkünkben olyan rezdüléseket tud megpendíteni, amire talán még a próza sem képes. Kicsit olyan ez, mint relaxáció után befogadni egy verset. A zenék kinyitják a szívünket, és korlátlanul táncolnak rajta ki és be az érzelmek.

Sokan szeretjük énekelni kedvenc slágereinket, másokat megkímélve mégsem kezdünk el énekleni egy hétköznapi szituációban. Egy musicalben viszont igen, és ezt felszabadító nézni.

Spielberg első musical rendezését egy éves casting előzte meg. Fontosnak tartotta a hitelességet, hogy a Cápák 100%-ban hispán származású színészek legyenek, és fiatalok. Az 1961-es feldolgozásban sok esetben fehér, 30-as éveikben járó színészek alakították a fiatal virtussal, lobogó szívvel harcoló Puerto Rico-i srácokat. A casting végül sikeres lett, csupa fiatal tehetséget látunk a nagyvásznon, szinte szétfeszíti a kereteket az az energia, ami természetesen árad belőlük. Nagyon sajnáltam, hogy a prózai részeket szinkronizálták, jólesett volna a spanyol akcentust hallgatni.

West Side Story (2021)

West Side Story (2021)

A Mariát játszó 20 éves Rachel Zegler fiatalsága olyan ártatlan, hogy nem csoda, hogy bátyja ilyen hevesen védelmezni próbálja, énekhangja pedig az angyalokkal vetekszik. Csodás gesztus, hogy az 1961-es verzióban Anitát játszó Rita Moreno szerepelhetett a filmben, egy új karaktert alkottak neki, aki cseppet sem lógott ki a történetből. Karakterébe beleviszi a női lét gyengédségét, és keménységét, és az idős színésznő játéka szívfájdítóan gyönyörű, amikor pedig énekel, úgy érezzük, abban élete minden tapasztalata és bölcsessége benne van.

Ansel Elgort, (Tony) akit legutóbb Baby Driverként láthattunk, először egy James Corden show-ban mutatta be énektehetségét. Elgort Tonyja melankolikus, rejtélyes, de élő, dobogó szívét adja Mariának. Egyszerre laza és érzékeny, sok tinilány szívét fogja elhódítani az ügyeletes szépfiútól, Timothée Chalamet-től. Ki kell még emelnem Anitát, aki vibrál a vásznon, latin hevessége és intim belső rezdülései egyszerre megérintik a nézőt. Anita amúgy is hálás szerep, ő az, aki jól érzi magát az új világban, szeretne normális életet a szerelmével, nem érdeklik a csatározások, vele könnyű azonosulni. Ezért érint meg bennünket nagyon erősen az ő fájdalma, és rajta keresztül érezzük meg, hogy a csatározás milyen felesleges és hiábavaló.

Spielberg nagy tisztelettel nyúlt az eredeti műhöz, szerinte a West Side Story a valaha írt legnagyobb musical, ezért a legtöbb jelenet hű az eredeti verzióhoz, mégis van néhány változás. Ezek általában apróságok, és mindegyiktől élőbb, természetesebb, érthetőbb lesz a sztori, néhány szereplő mélyebb lesz attól, hogy kapnak egy kis háttérsztorit.

West Side Story (2021)

West Side Story (2021)

A zene, a koreográfia lenyűgöző, a jelmezek, a pörgő szoknyák, a színek mind-mind a fiatalság, a remény üzenetét közvetítik. Az operatőri munka kifejezetten művészi, akadnak benne műalkotás-gyönyörűségű snittek, néhány szokatlan kameraállástól pedig szinte kirázott a hideg, annyira izgalmas volt. Az egész film folyamatosan pengeélen táncol a hétköznapiság és a színpadiasság között. Tony egyik nagy áriájánál például hirtelen felgyúlnak a kosárlabda pálya fényei, majd meglátjuk, hogy megérkezett a takarító és ő kapcsolta fel a fényeket. Gyönyörű példa ez arra, hogy amikor szerelmesek vagyunk, minden apróságot a csoda számlájára írunk.

Szerencsére nincsenek a filmben aktuálpolitikai utalások, semmi nem utal a 21. századra, mi nézőként mégis tudjuk, hogy bizonyos tekintetben nem sok minden változott 1961 óta, és ez mélyen elszomorító. Ahogy a Cápák és a Rakéták együtt viszik ki Tony holttestét a mű végén, abban ott van a megoldás, és ott volt 60 évvel ezelőtt is.

Csak összefogva, együtt leszünk képesek túllépni a múlton, és új, tiszta lappal kezdeni. Határozottan megérte újra forgatni a West Side Storyt, megismerhetünk sok ifjú tehetséget, újra fütyörészhetjük napokig Bernstein zseniális zenéjét, és nagyvásznon átélhetjük a musical csodáját. Bátran menjenek el megnézni, akik szerették az eredetit, nem fognak csalódni!

Kapcsolódó cikkek

A Vaják világa és a jogi szimbólumok

A farkas és az oroszlán – A Witcher-univerzum és a jogi szimbólumok kapcsolata

Sapkowski univerzuma, ahogy számos fantasy, a középkori szimbólumrendszerekből is merít.

George Lucas, Akira Kurosawa és Steven Spielberg

Steven Spielberg cége sorozatot készít Akira Kurosawa klasszikusából

A vihar kapujában 1951-ben meghozta az áttörést, és a világhírt a japán rendezőnek.

Imposztor (2022)

El kellett vennem a fényedet, hogy jobban láss! – Filmkritika

Pinczés Dávid filmje bizonyítja, hogy csak egy jó forgatókönyv kell, meg két kiváló színész.

Élőszereplős mozifilm készül a Macskarisztokratákból

Csak remélni tudjuk, hogy jobban sikerül, mint az Oroszlánkirály.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    A Vaják világa és a jogi szimbólumok

    A farkas és az oroszlán – A Witcher-univerzum és a jogi szimbólumok kapcsolata

    Sapkowski univerzuma, ahogy számos fantasy, a középkori szimbólumrendszerekből is merít.

    Legutóbbi cikkek

    • 2022. január 27.

    El kellett vennem a fényedet, hogy jobban láss! – Filmkritika

    Pinczés Dávid filmje bizonyítja, hogy csak egy jó forgatókönyv kell, meg két kiváló színész.

    • 2022. január 14.

    Az új Sikoly film túlságosan is emlékeztet minket Wes Craven hiányára – Filmkritika

    Önreflexív lett az új Sikoly, de ettől vagy épp ezért rendkívül vérszegény.

    • 2022. január 13.

    A Rémséges rémmesék újra megmutatja, mi is egy mese feladata – Filmkritika

    Régen mesélték el ennyire frissen a Grimm-meséket.

    • 2021. december 22.

    Természetesen a skótokról beszélek, és ez nem egy komoly film – Filmkritika

    Az új rész sajnos nem hozza az előzőek színvonalát.