- Koczó Olivér
- 2022. február 11. | Becsült olvasási idő: 4 perc
Megvallom őszintén, ritkán ülök le filmet nézni délelőttönként, valahogy olyankor még túl frissnek érzem magam ahhoz, hogy órákra a kanapén ragadjak. De nem is olyan rég, késő este scrollozgattam a Netflixen, amikor megakadt a tekintetem egy érdekes címen: Django & Django. A film ajánlója szerint Luca Rea dokumentumfilmje egy hommage Sergio Corbucci westernfilmes életművének. Már maga a cím is kellőképpen felkeltette az érdeklődésemet, lévén, hogy Corbucci klasszikusa (Django, 1966), és a spagettiwestern, mint műfaj nagy kedvenceim. Így gyorsan mentettem is saját listára a filmet, s másnap délelőtt a ragyogó februári napsütés ellenére, habozás nélkül ültem le megnézni.
A rendező a klasszikus beszélő fejes dokumentumfilmes narratívát követi, megszólaltatja benne többek között Franco Nero-t, Ruggero Deodato-t, és Quentin Tarantino-t. Utóbbi két rendezővel készített interjúkból kirajzolódik a spagettiwestern fejlődéstörténete, és a hét egymástól fejezetszerűen elkülönülő részből Corbucci pályaíve is.
A vezérfonalat ki más is vinné, mint Hollywood nagydumás különce, Quentin Tarantino. Aki a nyitó képsorok után, – ami a Volt egyszer egy… Hollywood, Corbuccit megidéző egyik jelenete – mint egy rögtönzött filmes történelem óra keretében, Rick Dalton (Leonardo di Caprio) kényszerű európai pályafutásának háttér sztoriján keresztül felvezeti a spagettiwestern ’60-as évekbeli berobbanását. Megtudhatjuk, hogyan lett, egy olyan tipikusan amerikai műfaj, mint a western, európai, a mindenkori jelen társadalmi-politikai történéseivel foglalkozó műfajjá. Valamint, hogy a Tarantino szerint is kiváló zsánerrendező, Corbucci, hogyan váltott az ’50-es években divatos peplum mozikról, a westernre, majd a western reneszánsz csillapodását követően a könnyed vígjátékokra.
Ezeket a film bejátszásokkal, és forgatáson készült archív felvételekkel is alátámasztja a rendező. Sokat láthatjuk, és hallhatjuk nyilatkozni Corbuccit is, aki rendre a filmben megszólalók valamely kijelentését támasztja alá a múltból, s többnyire egy viccelődő alak képét nyújtja.
A dokumentumfilm nem titkolt szándéka, hogy megerősítse Corbucci létjogát az egyetemes filmművészet panteonjában. Talán ezért is mutatták be a 78. Velencei Filmfesztiválon tavaly szeptemberben, s részben talán ezért is maradt benne a filmben az a rész, amikor Tarantino arról elmélkedik, hogy egyszer könyvet akart írni arról, hogy Corbucci westernjei burkoltan egytől egyig erős fasizmus kritikák lennének. Sajnos ezek a felvetések a film során nem nyernek kellő bizonyítást, így az az érzése is lehet a nézőnek, hogy egy rajongó – hiszen ne feledjük, Tarantino eddigi két westernje is értelmezhető főhajtásként Corbucci egy-egy hasonló munkája előtt (Django vs. Django elszabadul, A halál csendje vs. Aljas nyolcas) – belemagyarázásai csupán.
Mindenesetre Corbucci az előbb említett két rendhagyó spagettiwesternjével, olyan plusz elemekkel színesítette a zsánert, – lásd Django; az antihős „különleges képességét” elveszítve kénytelen szembeszállni az ellenségeivel, s így is győz, illetve A halál csendje; havas western táj, és egy teljesen néma antihős, aki nem képes ellenségén felülkerekedni, – amelyek hatással tudtak lenni bőven az életmű végeztével is. Így talán elfogadható Tarantino sommás megállapítása,
Összességében zárásként azt mondhatom, hogy aki rajong a western műfajért, azok számára egy érdekes portré lehet a Django & Django, – de ez is főleg Tarantino, már említett, összefoglaló jellegű interjúinak köszönhető – ellenben a zsánert kevésbé ismerők számára Luca Rea filmje már nem tud kellően lebilincselővé válni. Ami talán a műfaj jelenlegi népszerűségének is lehet a lenyomata?!
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A Hókusz pókusz 2 a szokásos Ébredő Erős formulát követi, csak 2015 óta még sokkal rosszabb lett minden.
John Carpenter utolsó előtti filmje alapján azért még nem egyértelműsíthető a horrorguru zsenijének temetése.
A film, ami egy kis hazai vidámságot csempész a szürke hétköznapokba.