- Szerencsés Dániel
- 2022. június 20. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
Irodalomesztétákról és kritikusokról nem könnyű életrajzot írni. Életük többnyire nem bővelkedik pikareszk kalandokban, nem vívnak életre-halálra menő párbajokat az esztétikai értékek plauzibilitásának fokáról, és az is rendkívül ritka, hogy teliholdkor vérfarkassá változva kóboroljanak a BTK elhagyott előadótermeiben. Sőt, Puzsér Róbert nagy bánatára, általában az az apró öröm sem adatik meg nekik, hogy ne csak arról beszéljenek, mi miért tetszik a közönségnek, hanem megszabják, minek kell tetszenie és minek nem.
Azonban ahogy a szabályokkal lenni szokott, ezalól is vannak kivételek. Ha azt mondom: Szerdahelyi István, némi túlzással az összes fenti költői kép ráhúzható. A vérfarkasos eset talán nem, de a mostanság a pályája zenitjére érő irodalmár-esztéta-bölcsész generáció közt jópáran lehetnek, akik, ha rémálmukban eszébe jutnak az egykoron „a Szerdánál” tett vizsgáik, úgy riadnak fel ágyukban, mint egy ZS-kategóriás tini-slasher szereplői. Mások talán Cseh Tamást idézgetik magukban, amikor eszükbe jut a kor, amiben Szerdahelyi mint a Kritika magazin nagyhatalmú vezetője egy személyben döntötte el, ki a jó szerző és ki nem: „jó, hogy ennek is vége van”.
E sorok írója csak közvetetten ismerte Szerdahelyi Istvánt, a hetvenes-nyolcvanas évek meghatározó kultúrpolitikusát, az aczéli kultúrpolitika főcenzorát. Szegedy-Maszák Mihály gimnáziumi tankönyve alapján képtelen voltam megérteni az emelkedő és ereszkedő és jambikus és trochaeikus verssorok fekete mágiáját. Aztán egy napon a kezembe került Szerdahelyi István (és Szepes Erika) Verstan c. könyvecskéje, és hirtelen megértettem, hogy a „Tóth Gyula, bádogos és vízvezetékszerelő” mitől pentameter, a „gépjárművezető igazolványok kiadása” miért hexameter. Alapjában tökegyszerű, csak kellett valaki, aki érthetően el is tudta magyarázni.
Izgalmas témákban nem is volt hiány. Az egykori nagypolgári családból a Kádár-rendszer ideológiai csúcsain át a rendszerváltás utáni feledésig vezető életút már önmagában lebilincselő. A „Kivezetés a szépirodalomból” alapján mégsem lehet egyértelműen megítélni az egykori esztéta és lexikonszerkesztő alakját, s feltehetően maga a mű sem lesz forrásmunka az 1990 előtti magyar szellemi kultúra kutatóinak. A könyv ugyanis inkább egy „én és Szerdahelyi” jellegű regény arról, Lajta Erika hogyan próbált könyvet írni Szerdahelyi István életéről néhány beszélgetés alapján, mintsem életútinterjú vagy biográfia. Szerdahelyi egy halomnyi izgalmas témát vet fel, amikben Lajta Erika észre is veszi a mélyebb kifejtés lehetőségét, mégsem él vele. Ilyen lett volna az érvényesülési lehetőségek híján költőből kritikussá váló, tehetséges fiatal szellemi pályatévesztése; az életen át nyomasztó apafigura pszichológiája; maga a közeg, amikor Szerdahelyi mára távoli ikonokká vált irodalmárok és más szakmabeliek emberi oldaláról beszél.
Izgalmas lett volna annak is jobban utánamenni, amit Szerdahelyi az Esterházy-jelenség felemelkedéséről mondott. Nemcsak mert az író és a posztmodernnel mihez kezdeni nem tudó kultúrpolitika konfliktusa, az irodalom és hatalom viszonya önmagában is izgalmas téma, hanem mert Szerdahelyi mindennek központi alakja volt. Komoly könnyebbség, hogy kívülállóként nem kellett a szakmában az Aczél-korszak alatt szerzett és okozott, máig ható sérelmekkel, egykori barátságok és ellenségeskedések kísérteteivel foglalkoznom, Szerdahelyi esztétikai nézeteinek megítélésével pedig főleg nem. Sajnos a könyv alapján akkor sem tudtam volna jobban eligazodni a témában, ha profi bölcsész lennék és akartam volna.
Anekdotagyűjteménynek sok, életútriportnak kevés Lajta Erika könyve. A szerzői szubjektivitás felé eltolódott koncepció mellett talán az is az oka, hogy Szerdahelyi láncdohányos volt, Lajta pedig allergiás a cigarettafüstre. Mintha mindig akkor kellett volna a köhögőgörcse miatt megszakítania a beszélgetést, amikor Szerdahelyi sokszor nárcisztikus és önigazoló mondanivalója közt felcsillantak az igazán érdekes témák. Ezzel együtt a Kivezetés a szépirodalomból legnagyobb érdeme paradox módon mégis az, hogy Szerdahelyi István költészetét „visszavezeti” a szépirodalomba. A könyvben sokat idézett, mára elfeledett fiatalkori verseivel kapcsolatban ugyanis igaz, hogy – ahogy Szerdahelyi a rá jellemző módon maga mondta róluk – „kurrva jók” (sic). Amit versben elmondott 1956-ról, megérdemelné, hogy az október 23-i ünnepségeken nagyszínpadról szavalják:
„…lila lombok a szürke egen,
fekete falak ősze, a ködökön át
rohan a tömeg a hideg esőben,
kölykök, apák, nők és katonák,
beszakadt kirakat cserepén
csikoroghat a tank lánctalpa,
hol orvlövész lesi a tetőn,
beletapad a tömeg a vakolatba,
kúszva szivárogva sarkon,
hangtalanul a kapualjba oson,
aztán kiárad, ordít,
árad a tömeg át a városon;
ilyen ez az ősz, ez a lila ősz,
gyors géppisztoly-sorozatok és
potyogó vakolatok ősze,
magányos éjjeli puskalövés,
rongyként heverő hullák,
s a köröttük a járdaszéleken
lobogó gyertyák ősze,
a tűz, a füst, a por meg a szerelem,
a fiatalok ősze, dal ősze,
ezrek torkából kitörő
himnuszoké meg a sikolyé,
amikor felrobban a levegő…”
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
Utazás a lélek mélyére, kizárólag a legbátrabb olvasóknak!
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.