• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!

Hírek

  • 2022. január 27. | Becsült olvasási idő: 1 perc

Gustav Klimt és Marc Chagall nácik által elrabolt festményei kerülhetnek vissza az örökösökhöz

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

A francia törvényhozás alsóháza kedden egyhangúlag megszavazta a törvényt, mely lehetőséget ad rá, hogy tizenöt, a második világháború alatt a nácik által elkobzott műalkotás visszakerülhessen az egykori zsidó tulajdonosok leszármazottaihoz a jelenlegi helyéről.

A műkincsek közt ott van Marc Chagall Le Pere című festménye, amely a párizsi Pompidou Központ tárlatában volt látható 1988 óta. A kép David Cender lengyel-zsidó zenész tulajdona volt, aki 1958-ban emigrált Franciaországba. A másik világhírű alkotás Gustav Klimt festménye, a Rózsák fák alatt, mely 1980 óta az Orsay Múzeumban látható. A kép az osztrák Eleanor Stiasny tulajdonában volt, aki 1938-ban az Anschluss után rákényszerült, hogy Bécsben eladja, mielőtt a nácik deportálták és megölték volna őt.

A visszaadandó alkotások között van még 11 grafika és egy viaszbábu, amelyek a Louvre, az Orsay Múzeum, és a Chateau de Compiegne Múzeum tárlatában találhatóak, valamint Maurice Utrillo egyik festménye, amelyet jelenleg az Utrillo-Valadon Múzeum őriz. Az adatok szerint a nácik csak Franciaországban összesen százezer műkincset koboztak el a világháború évei alatt, ebből 1945 és 1950 között már 45 ezer darab visszakerült a tulajdonosokhoz vagy az örökösökhöz, és állítólag máig több mint hatvanezer alkotásról mondható el ugyanez.

Az sem ritka, hogy manapság merő véletlenségből bukkan fel egy-egy a világháború óta elveszettnek hitt alkotás. Tavaly márciusban Olaszországban találtak rá a neves francia művész, Nicolas Poussin Lot két lányával, akik italt szolgálnak fel című festményére, A mű útja 1945-től egészen 2017-ig rejtély, az első megbízható adatok négy évvel ezelőttiek, a feljegyzések szerint akkor Franciaországban vásárolta meg egy olasz műkereskedő, aki aztán Belgiumba szállította egy kiállításra. A kiállításon egy másik olasz, pontosabban milánói gyűjtő vásárolta meg, majd 2019-ben kiállította Maastrichtban, Hollandiában. A kiállításon ismerte fel egy holland régiségszakértő, aki korábban is sokat foglalkozott Poussin művészetével.

Kapcsolódó cikkek

Irene Vallejo: Papirusz

Irene Vallejo szerint a jövő útjai a múltba vezetnek – Könyvkritika

Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.

Fekete Afrika hangjai

A Fekete Kontinens hangjai – 10 lehengerlő regény Afrikából

Népírtás, apartheid, rabszolgasors, kőkemény témák, kultikus regények.

A sztoikus és a lázadó, avagy a Windsor-nővérek története – Könyvkritika

II. Erzsébet halálával véget ért egy korszak. A világ figyelme a királyi családra szegeződik, mindenki az új uralkodó, III. Károly…

Elhunyt Jean-Luc Godard

A francia újhullám mestere 91 esztendős volt.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Bezárt az Ectopolis Magazin!

    4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

    Legutóbbi cikkek

    • 2023. március 10.

    Bezárt az Ectopolis Magazin!

    4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

    • 2023. január 5.

    A csütörtöki nyomozóklub és az eltűnt hulla rejtélye – Könyvkritika

    A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat

    • 2023. január 5.

    Haláli hullák szerdája – Wednesday – Sorozatkritika

    A rémesen vicces Addams-feldolgozás

    • 2023. január 5.

    Irene Vallejo szerint a jövő útjai a múltba vezetnek – Könyvkritika

    Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.

    • 2023. január 5.

    Fontos vagyok, tehát vagyok, avagy a kreatív írás művészete – Könyvkritika

    Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.