- Szerencsés Dániel
- 2021. szeptember 30. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
A bűnügyek iránt érdeklődő olvasók talán ismerik az „Élet elleni bűncselekmények” nevű Facebook-oldalt, ahol Dulai Péter kriminalista évek óta publikálja kutatásainak eredményét. Dulai posztjaiból most könyv készült, s mivel a hazai „true crime” műfajban ritkán jelenik meg új, hitelességre törekvő munka, műve mindenképpen hiánypótló.
Dulai a Kádár-korszak tíz hírhedt gyilkosságát ismerteti, amelyek közül Sopsits Árpád 2016-os filmje révén a martfűi rém története a legismertebb. A többi még azoknak is új lehet, akik akkor már éltek. (E sorok írója is bizonyos megvilágosodással olvasta a könyvet: csak most értette meg, miért ijesztgették gyerekkorában Molnár Henrik nevével, és miért zárták le egyik napról a másikra a panelházunk tetejére nyíló ajtót).
Dulai Péter dokumentarista szemlélettel mutatja be a korabeli dokumentumokból kiolvasható tényeket és következtetéseket.
Meglepő lehet, hogy kimaradtak olyan hírhedt esetek, mint Szöllősi Györgyé (a Jó estét nyár, jó estét szerelem „görög diplomatája”) vagy a rendőrgyilkos Soós Lajos és társaié. Talán az az oka, hogy a tíz leírt gyilkosságnak nem csak a korabeli hírhedtség a közös nevezője, hanem az is, hogy a bűncselekmények valamely fontos része – az indíték, tettes és áldozat viszonya – a családi és ismerősi körhöz kapcsolódik. Az ilyen esetek közelebbről érintik az olvasót, mint egy gyilkossá váló szélhámos vagy válogatás nélkül gyilkoló pszichopata. Az ismertetett gyilkosságok kellően szörnyűek ahhoz, hogy az olvasó agya természetes reakcióként azonnal racionalizálni kezdjen: valami oka mégis volt, mi lehetett az, ma is megtörténhet-e?
Talán az egyetlen konkrét különbség az akkori és mostani bűnügyek között, hogy a könyvbeli gyilkosok majdnem kivétel nélkül akasztófán végezték. A szerző nem érinti a halálbüntetés jogosságának örök kérdését, de a sorok közt – pld. egy híres büntetőbíró megszólaltatásával és a kivégzések leírásával – mintha inkább ellene foglalna állást. Az elkövetéskor a gyilkosok többsége tisztában volt a rájuk váró ítélettel. Vajon hány gyilkosságot akadályozott meg a halálbüntetés visszatartó ereje? Tény, hogy a könyvben leírtak közül egyet sem. A megrázóbbnál megrázóbb esetek végére jutva pedig nem jut okosabb az olvasó eszébe, mint a régi közhely: ember embernek farkasa.
Pedig juthatott volna. Dulai részletesen bemutatja a tíz bűnügyet, de sokkal többet itt sem kapunk, mint a Facebook-oldalon. Ezen sajnos a szöveget kísérő, rendkívül érdekes fotók és dokumentumok sem segítenek. A könyv bevallottan nem tér ki pszichológiai, szociológiai, kriminalisztikai következtetésekre, így viszont megragad valahol félúton: valódi true crime-ként nem olvasható,
A Gyilkosság a panel tetején igazán megérdemelné a „nyugalom megzavarására alkalmas” címkét, de ezt csak a benne leírt eseteknek köszönheti, s nem annak, ahogy Dulai azokat leírta. Kár, mert ha egy jótollú újságíró vagy rutinos krimiszerző társszerzőként besegített volna, a könyvből simán lehetett volna egy magyar Hidegvérrel. A hitelesség és a hiánypótló jelleg révén mégis megérdemli azok figyelmét, akik nem félnek szembenézni a homo sapiens lelke mélyén rejlő szörnyeteggel.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
Magyarországon ritkán tapasztalható nagyszerű összefogás a kultúráért.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.